Ga naar inhoud

Peanuts of Calvin and Hobbes?


cinco

Peanuts of Calvin and Hobbes?  

52 leden hebben gestemd

  1. 1. jouw favoriet:



Recommended Posts

  • 1 year later...
  • 4 weeks later...

Oei... kiezen tussen mijn 2 favorieten wat cartoons betreft...

🥰 'Calvin & Hobbes' has a special place in my heart... ❤️

Peanuts ken ik al van mijn prille kindertijd toen ik midden jaren '70 het speelgoed-huis van Charlie Brown en Snoopy kreeg voor mijn 6de of 7de verjaardag...de tekenfilms zag op de BBC...en later de cartoons ontdekte.... Peanuts heeft veel langer deel uitgemaakt van mijn leven en heeft ook historisch gezien wat meer belang.  

Op Peanuts gestemd. 

Link naar reactie
13 minuten geleden, Red Arrow zei:

Peanuts zegt me eigenlijk niks. Ik bedoel, het is beter dan Garfield, maar dat wil niet veel zeggen.

 

Casper en Hobbes lees ik nog steeds elke dag. Er is geen enkele strip die zo'n smile op mijn gezicht brengt.

 

Peanuts heeft toch wel het pad geëffend voor comics zoals Calvin&Hobbes.

 

afbeelding.thumb.png.5458c5aea69bce7169949e209ef37e02.png

Link naar reactie

De strips van Peanuts vind ik eigenlijk zowat altijd deprimerend. De boodschappen van Casper en Hobbes zijn soms ook best stevig, maar de speelse toon zorgt ervoor dat het vermakelijk blijft.

 

Je kunt toch niet ontkennen dat de twee strips die je toont een totaal andere toon hebben? In de ene is niemand blij en in de andere is ten minste Hobbes blij.

Link naar reactie
2 uren geleden, Red Arrow zei:

Je kunt toch niet ontkennen dat de twee strips die je toont een totaal andere toon hebben? In de ene is niemand blij en in de andere is ten minste Hobbes blij.

 

Ja, er zijn zeker accenten die ervoor zorgen dat elke reeks (gelukkig) zijn unieke identiteit heeft, maar ik vind het wel interessant om parallellen te zoeken nu ik de laatste weken zit te graven in dat ganse Peanuts-oeuvre.

Aangezien Peanuts nog liep toen Calvin & Hobbes verscheen, kan er trouwens ook omgekeerde invloed gebeurd zijn in die periode.

 

Zo heb je in latere Peanuts voorbeelden van visuele fantasievertellingen die voor de lezer bruut onderbroken worden met een reality check. Ik weet niet of dit ook in de vroege Peanuts soms gangbaar was, maar het doet me in ieder geval sterk denken aan de gelijkaardige opbouw van menig Calvin & Hobbes comics.

 

afbeelding.thumb.png.a9074a1fd089377fbfdaf5bb3a97f6c6.png

 

afbeelding.thumb.png.c21146de8450cf87d4ba48c1a6d321cc.png

 

Ik weet dat er de Red Barons zijn, maar volgens mij zag je daar oorspronkelijk haast nooit de fantasie verlevendigd.

afbeelding.thumb.png.faed685ef99561958f010c29117ed254.png

En in de jaren '90 wel. (onder invloed van C&H??)

 

afbeelding.thumb.png.677668bb236ab0559d76259a910013e4.png

Link naar reactie

Dergelijke droomscènes, vaak met Snoopy als piloot, zijn reeds voor het bestaan van Calvin en Hobbes opgedoken.  Ze maakten ook al deel uit van de tekenfilms, eveneens alvorens er spraken was van C&H. 

 

Op 30/11/2022 om 20:55, Red Arrow zei:

De strips van Peanuts vind ik eigenlijk zowat altijd deprimerend. De boodschappen van Casper en Hobbes zijn soms ook best stevig, maar de speelse toon zorgt ervoor dat het vermakelijk blijft.

 

Je kunt toch niet ontkennen dat de twee strips die je toont een totaal andere toon hebben? In de ene is niemand blij en in de andere is ten minste Hobbes blij.

 

Dat ligt er maar aan hoe de selectie is, denk ik.  Er zijn ook veel luchtigere Peanuts-grappen die zorgeloosheid en plezier bevatten en er zijn ook minder luchtige Calvin en Hobbes grappen.  Van die laatste wil ik nu eigenlijk ook wel eens alles in huis. :)  

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
1 uur terug, esteban² zei:

Dergelijke droomscènes, vaak met Snoopy als piloot, zijn reeds voor het bestaan van Calvin en Hobbes opgedoken.

 

Ik vind tussen de oudere stroken voorlopig alleen maar voorbeelden zonder dat de omgeving mee opgaat in de fantasie van Snoopy zoals in de latere periode.

 

afbeelding.thumb.png.f8114ca6cbe8d2db6279a172ef721475.png

 

afbeelding.thumb.png.b0cbbc23b1190611a699a16a4d96a0f1.png

afbeelding.thumb.png.d9809dc4b9127123ccb9078ac24a0cfe.png

 

Ik zoek dus echt een voorbeeld in een oudere comic waarbij de omgeving gans het oorlogsdecor van Snoopy's fantasie overneemt zoals in deze van de jaren '90.

 

afbeelding.thumb.png.19b263d60844e29db0b65a15287df60a.png

 

Iemand die zin heeft om 20000 stroken onder de loep te nemen? :P

 

 

Link naar reactie

Ik weet niet wanneer dat precies begint in de comics, maar ik heb het wel gezien, online.  En in mijn herinnering was de tekenstijl eerder uit de beginperiode.  Eens je alle delen hebt, zullen we 't weten, Cinco. ;)  Allee hup, kopen!  Zijn imaginaire strijd met de Red Baron begon in 1965 ... maar wanneer zien we hem precies voor 't eerst?  Vast wel vóór de jaren 80, I guess.  Eind de jaren 80 gooide Schulz het over een andere boeg met dat verhaal, want hij vond 'oorlog' niet meer grappig.

 

In 1966 maakte het in ieder geval al deel uit van de tekenfilm It's the Great Pumpkin, Charlie Brown, waar je dus eigenlijk ook niet meer ziet dan ontploffingen, kogelregen, kogelgaten en rook, alsook de oorlog-omgeving.  In principe is dat dus weinig tot geen verschil met de strook uit de jaren 90.

Eigenlijk vind ik dat best een sterke eigenschap van Peanuts, je ziet het zonder het te zien.  Dankzij het goede tekenwerk kan je fantasie de rest moeiteloos invullen, het is niet nodig het ook effectief met lijntjes te tonen.

 

 

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
  • 4 weeks later...
Op 30/12/2022 om 00:03, cinco zei:

Voor mij is het enige minpunt van de Peanuts-reeks dat er veel te veel baseball in voorkomt. :P

Elke keer ik dat in een bundeling tegenkwam, dacht ik: "oh nee, niet weer hopen pagina's met dat baseball-gedoe!"

 

I feel ya.  En toch, net dan vind ik het straf dat ik als het tegengestelde van een sportliefhebber toch telkens weer helemaal mee ben met die gags en er ook kan van genieten. :) 

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
Op 30/12/2022 om 15:44, Roque Ja zei:

Doordat Peanuts hier regelmatig ter sprake komt de laatste tijd, heb ik onlangs 'Celebrating Peanuts - 60 Years' aangeschaft. Bevat een selectie uit elk decennium. Voor de volledige reeks heb ik geen plaats en budget, en één jaargang per decennium in de kast zien staan kon ik mentaal niet aan.


Die kende ik nog niet.  Zou ik wel willen voor het artwork eigenlijk. :) 

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Nog een voorbeeld uit de jaren '90 waar Schultz losgekoppeld van de vaste kaderformatie ruimere mogelijkheden kreeg om alles in beeld te brengen.

 

afbeelding.thumb.png.1da31f4ca37c2e6e58bc39805432720c.png

 

Watterson heeft ook regelmatig aangegeven hoe bevrijdend het was om na al die jaren de bladspiegel ten volle te kunnen bepalen toen de opgelegde regels voor het format in de kranten versoepelden.

 

 

afbeelding.thumb.png.b7c50592cee4d2f71ae9842ee91d9e9c.png

 

Link naar reactie

ziet er ongeveer 12 cm hoog uit. Idem als de Popeye en The Captain and the Kids stroken die ik hier heb liggen. En die zijn getekend op gestandariseerd, met kaders voorbedrukte vellen papier die het syndicaat aan hun tekenaars bezorgden.  (zondagsafleveringen van The C& the K zijn getekend op een vel van 60/45 cm). Du smisschien kreeg Schulz die ook.

Of hij tekende zo groot om zijn bibberlijntjes te verbergen, zoals me ooit is verteld.

 

Link naar reactie
18 uren geleden, TDPB zei:

ziet er ongeveer 12 cm hoog uit. Idem als de Popeye en The Captain and the Kids stroken die ik hier heb liggen. En die zijn getekend op gestandariseerd, met kaders voorbedrukte vellen papier die het syndicaat aan hun tekenaars bezorgden.  (zondagsafleveringen van The C& the K zijn getekend op een vel van 60/45 cm). Du smisschien kreeg Schulz die ook.

Of hij tekende zo groot om zijn bibberlijntjes te verbergen, zoals me ooit is verteld.

Die bibberlijntjes waren me toen ook opgevallen maar toch vooral bij de latere stroken/pagina's.

Ik publiceerde zelf pas (ik had dat jaar 1 cartoon in het jaarlijkse boek van het Cartoonfestival, zie afbeelding) maar ik wist wel al dat tekenaars meestal groter tekenden dan hoe het werd gepubliceerd. In diezelfde periode heb ik ook de tentoonstelling De Negende Kunst in Gent gezien, met originele platen van verschillende tekenaars. Ik keek mijn ogen uit maar op 1 of andere manier leken die Peanuts-stroken/pagina's toch groter. 

Bedankt voor je reactie!

 

cartoonfestival michel.jpg

Link naar reactie

Er zit daar geen regelmaat in, he. Sommige tekenaars tekenen twee keer zo groot, andere anderhalve keer. Ik heb hier een rits originele pagina's in huis, en de kleinste zijn gewoon op een A4 formaat getekend (om iets kleiner, op comicformaat, afgedrukt te worden) terwijl de grootste 60 cm groot zijn. En dat zijn niet noodzakelijk pagina's met veel details.

Ik herinner me ooit een pagina van Jacques Martin te zien en verwonderd te zijn hoe klein die was, gezien al de details die erop stonden (dat was duidelijk getekend toen Martin nog geen last met zijn zicht had).

Link naar reactie
  • 4 weeks later...
  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...