Ga naar inhoud

Wat zijn de meest bevreemdende verhalen van klassieke langlopende stripreeksen?


Recommended Posts

19 minuten geleden, cinco zei:

Ik denk bijvoorbeeld aan Als in een Droom, de laatste Robbedoes van Tome & Janry.

 

Ik zie dat gewoon als het nulnummer van de Robbedoes door... reeks.

 

Een album als Het nest van de Marsupilami  wijkt bijna evenveel af. Een verhaal van 40 pagina's en de hoofdpersonages doen maar op 53 prentjes mee.

Link naar reactie
1 uur geleden, TDPB zei:

Die paar albums waarbij Suske en Wiske zonder enige uitleg meteen in het verleden zitten (en je dus eigenlijk niet weet of het wel om dezelfde personages gaat) vond ik ook altijd raar.

 

Doen ze nog steeds.

 

afbeelding.thumb.png.f45508688329f7d4f85c27d25b6618f2.png

 

En ook in 2022 is zo een album op komst. (De Kale Kroon)

Zie beschrijving hieronder:

 

Suzko en Wizka zijn de aangenomen kinderen van tsarina Annah. Nadat zij tot hun grote verdriet overlijdt, blijkt dat ze allebei evenveel recht op de troon hebben. Volgens Raadsheer Gorputin moet er dan een tsarenproef gehouden worden. Een wedstrijd die moet uitmaken wie het meest geschikt is om tsaar te worden. De prins en prinses gaan meteen op stap onder begeleiding van hofbediende Lambikov. Deze draagt de kale kroon die als scheidsrechter zal toezien op zes proeven. Maar al snel blijkt dat deze levensgevaarlijk zijn. De koningskinderen hebben er dan ook hun handen vol aan. Zeker als iemand die liever zélf op de troon wil zitten langs alle kanten stokken in de wielen steekt. Voeg er ten slotte nog de jaloerse koning van een buurland met veroveringsplannen aan toe en de poppen gaan aan het dansen.

Link naar reactie
1 uur geleden, TDPB zei:

(en je dus eigenlijk niet weet of het wel om dezelfde personages gaat)

 

Beersel is ook zo een eigenaardig geval.

In het verleden weten ze niets van hun hedendaagse versies af.

Zijn ze dan via die hypnose gewoon geprojecteerd in andere lichamen of moet dit beschouwd worden als een link met een vorig leven?

Hun versies in het verleden sterven trouwens op het einde. Levend verbrand en/of gestikt door de rook.

Link naar reactie
3 uren geleden, TDPB zei:

Die paar albums waarbij Suske en Wiske zonder enige uitleg meteen in het verleden zitten (en je dus eigenlijk niet weet of het wel om dezelfde personages gaat) vond ik ook altijd raar.

Eerste dergelijk album dat ik zo las was "Het geheim van de gladiatoren".  Ik dacht dat de beginpagina's om één of andere reden niet waren afgedrukt in het album.

a thing of beauty is a joy forever (John Keats 1795-1821)

Link naar reactie
19 uren geleden, Ambreville zei:

Laatste was dat Van Eijck. Ik vermoed een luie scenarist.

Bwa, dat denk ik niet.  Het album blijft even lang als de andere maar je hoeft niet (voor de zoveelste keer) een reden te verzinnen om de helden naar het verleden te sturen, noch een epiloog waarin ze terug komen.  Je hebt bijgevolg meer pagina's ter beschikking om het verhaal in het verleden te vertellen.

a thing of beauty is a joy forever (John Keats 1795-1821)

Link naar reactie
  • 3 weeks later...
5 minuten geleden, TDPB zei:

 

Alledaags gedoe in het Suske en Wiske universum.

 

Vastgeworteld in de grond, niks kunnen zien bij gebrek aan ogen en mogelijk ook andere niet-functionerende zintuigen terwijl je toch nog bij volle bewustzijn bent. A fate worse than death. Wax house creepy.

 

Link naar reactie

Ook bij Nero begonnen ze al eens te veranderen in een boom.

 

Wortelschieters.thumb.jpg.90cf25ed123756d17e46eb0974877325.jpg

 

En in de Oudheid koos het oude koppel Philemon en Baucis er voor om samen in een boom te veranderen zodat ze voor eeuwig konden samen blijven.  Als dat niet schoon is...

 

2061049981_PhilemonenBaucis.thumb.jpg.be82b9aacec250fb90dacab7e9031ecb.jpg

a thing of beauty is a joy forever (John Keats 1795-1821)

Link naar reactie

De Koene Ridder was altijd een relatief realistische Middeleeuwse reeks, behalve het album De Ruiters van de Apocalyps dat wel een heel andere richting uit gaat. 
 

image.jpeg.1425efac34dda6827068ed8c84415cfe.jpeg
 

 

This is Planetary: “These are the moments I live for. I put up with all the other crap just to get seconds like this. The moments when you know the world is a better place than advertised.”

Link naar reactie
41 minuten geleden, acor zei:

Toen ik die kocht als kind in de jaren '80 begreep ik totaal niet waarom Suske er niet was en waarom er een andere professor meedeed. 

945x1200.jpg

 

Grappig dat ze die cover steeds weer updaten.

Rikki ziet de kledij van zijn zus evolueren terwijl hijzelf blijft opgescheept zitten met zijn naoorlogse plunje.

 

afbeelding.png.d52b3afaf9cb726fa6616fe60b5d6e35.png

Link naar reactie
1 uur terug, Lük Bey zei:

 

Dat is het enige album van de Koene Ridder dat ik gelezen heb, en ik heb altijd gedacht dat de hele reeks zo was. 

Nee, er zit heel af en toe een beetje mysterieuze scene in, maar voor de rest wordt het 'realistisch' gehouden. Onderschatte reeks vind ik. Ik heb die als kind ontelbare keren gelezen en na een herleesbeurt enkele jaren geleden bleef die nog goed overeind.

 

image.thumb.png.e11e4141670cd06e9531ea509cc39064.png

image.thumb.png.a7be18949850857704d3dbedfbddcfc8.png

image.png.c8d104abf387c8f794f9940155c2f631.png

 

 

This is Planetary: “These are the moments I live for. I put up with all the other crap just to get seconds like this. The moments when you know the world is a better place than advertised.”

Link naar reactie
  • 2 weeks later...
Op 15/6/2021 om 23:39, acor zei:

Toen ik die kocht als kind in de jaren '80 begreep ik totaal niet waarom Suske er niet was en waarom er een andere professor meedeed. 

945x1200.jpg

Heel herkenbaar! Ik kon er 40 jaar geleden, toen ik het album voor het eerst las, ook niet echt chocola van maken. 🙂

 

Link naar reactie
  • 11 months later...

De Nerveuze Nerviërs lijkt voor een groot gedeelte amper iets met de S&W-reeks te maken te hebben.

Van strook 80 tem strook 188 geen Suske, geen Wiske, geen Lambik, geen Sidonia, geen Barabas.

Dat zijn 26 bladzijden zonder de hoofdfiguren, Jerom uitgezonderd die eigenlijk ook maar bijfiguur is in dat ganse verhaal van de Nerviërs.

 

afbeelding.thumb.png.1ee77b5c2175830964d5d442e136da12.png

 

Uiteindelijk is het verhaal best ok, goed getekend ook.

 

Link naar reactie
Op 16/6/2021 om 00:20, cinco zei:

 

Grappig dat ze die cover steeds weer updaten.

Rikki ziet de kledij van zijn zus evolueren terwijl hijzelf blijft opgescheept zitten met zijn naoorlogse plunje.

 

afbeelding.png.d52b3afaf9cb726fa6616fe60b5d6e35.png

 

Ik had 'm gelukkig met een inleiding waarin stond: "Suske komt er niet in voor."

- Aha, daarom komt hij er niet in voor!

- Waarom.

- Hij komt er niet in voor.

- Ach, daarom...

Link naar reactie
  • 8 months later...

In Vuur en Vlam (2004 - getekend door Stallaert op scenario van Merho) bevat naast het thema van pyromanie ook nog elementen van incest, oudermoord en kinderontvoering. Ook ondergaat één van de gastpersonages op het einde van het verhaal een gruwelijk lot. Toch wel heftig voor een reeks als Kiekeboe om dit allemaal in 1 verhaal gegoten te zien. Wel één van de sterkere latere verhalen van de reeks.

 

afbeelding.png.c6c3115cb836a227a034b5f6b47db5cd.png

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...