Ga naar inhoud

Zijn er stripalbums van de laatste 10 jaar die de typische klassiekers in de top 10-lijstjes aller tijden kunnen verdringen?


cinco

Recommended Posts

Het is allang tijd om vers bloed aan deze lijstjes toe te voegen maar het is over het algemeen zo dat dit soort lijsten redelijk constant blijven. Vaak heeft het meer te maken met de impact die deze boeken/strips/film/muziekstukken hebben gehad in de geschiedenis van het desbetreffende medium en niet de kwaliteit die ze momenteel representeren. Daarom blijven een 'Bohemian Rhapsody', 'Het Gele Teken' of een 'Citizen Kane' standaard een plaats vergaren in dit soort overzichten. Als ik een top 10 zou moeten samenstellen op basis van mijn voorkeuren, dan zou er niets van dat op die lijst terug te vinden zijn. Eigenlijk zijn deze lijstjes onbegonnen werk. Het heeft veelal met smaak (of het gebrek hieraan), het moment en je kennis van het desbetreffende medium te maken. Bovendien kun je pas een terechte selectie maken als je werkelijk alles van dat medium hebt verorberd. Je mag in je keuze eigenlijk niets uitsluiten. Wanneer er dan de vraag rijst waarom er deze of gene titel ontbreekt zou het antwoord: 'Maar die heb ik niet gelezen/gezien of daar wist ik het bestaan niet van' ook niet mogen worden gegeven. Definitieve lijstjes zijn dus bullshit.

 

Link naar reactie

Het verslag van Brodeck.

 

Ik ben het ook niet helemaal eens met de soms negatieve visie op klassiekers.

 

'Bohemian Rhapsody', 'Het Gele Teken' of een 'Citizen Kane' blijven standaard een plaats vergaren in dit soort overzichten omdat ze goed zijn.

 

Enkele jaren geleden was er een revival van Abba, en toen stond die top-weet-ik-veel van het een of andere Vlaamse mediabedrijf vol Abba's, maar het volgende jaar waren die al gevoelig gezakt.

 

Helemaal waardeloos zijn die tops niet.

Link naar reactie
24 minuten geleden, Peter Motte zei:

Enkele jaren geleden was er een revival van Abba, en toen stond die top-weet-ik-veel van het een of andere Vlaamse mediabedrijf vol Abba's, maar het volgende jaar waren die al gevoelig gezakt.

Hey, hey! Niets dan goeds over de klassieke status en baanbrekende impact van Abba, hè? Zo metal zie ik 'Het Gele Teken' niet worden hoor.

 

 

Link naar reactie
30 minuten geleden, Peter Motte zei:

Helemaal waardeloos zijn die tops niet.

 

Het is een grootste gemene deler. Er bestaat geen beste film. Er bestaat geen beste strip. Er bestaat geen beste muziekstuk. En er bestaat dus ook geen definitieve lijst waar iedereen het mee eens kan zijn. Goede kunst is emotie en dat is een geheel persoonlijke ervaring. Bovendien heeft iedereen een eigen invulling wat betreft de term kwaliteit. Dat zie je ook hier op het forum. Een hoop Repers zullen zich achter de oren krabben als ik mijn voorkeuren opsom, net zoals ik me op mijn beurt regelmatig afvraag wat de fascinatie is met eindeloos besproken en bewierookte beeldverhalen in de verschillende topics. En dat is maar goed ook anders hadden we het allemaal eindeloos over dezelfde titel moeten hebben. 

Link naar reactie
1 uur geleden, Peter Motte zei:

Enkele jaren geleden was er een revival van Abba,

 

Er is om de 5 jaar een revival van Abba. Dat op zich zegt ook al iets.

 

Wacht tot vrijdag, als de geruchten waar zijn komen ze dan met 5 nieuwe nummers. Dus hou je maar klaar voor revival nummer zoveel.

Link naar reactie

Ik vraag me echt af waarom kleine mensen zo’n lijstjes nodig hebben. Je mag ze nog als tips geven, maar het ene topwerk met het andere vergelijken is toch te dwaas voor woorden. Bohemian Rhapsodyis een geweldig tijdloos liedje, maar om het nu het beste aller tijden te benoemen is ronduit dwaas. Net zoals wijn hangt het af van kwaliteit, je eigen smaak en vaak het moment om iets goed te vinden. Die thread met de top10 van het jaar is daarom ook altijd een reden voor gegniffel voor mij. Alsof je een publieke aanvaarding nodig hebt om een strip op een bepaald moment goed gevonden te hebben, en dan nog een metriek in plaats te hebben om je persoonlijk stripgasme te kunnen kwantificeren in een voortschrijdend inzicht.

 

 

 

Link naar reactie

Het klopt wel dat smaken verschillen, maar deze grootste gemene delers worden ook wel door een groot deel vd lezers goed gevonden, en dat is ook een belangrijk keurmerk. Als een film hoog scoort op IMDB is de kans ook wel groter dat ik hem goed zal vinden. Bij aankopen laat ik me dus zeker ook leiden door toplijstjes die gepost worden, net zoals dat het geval is voor besprekingen op de stripspeciaalzaak. Dus ik ben wel fan van lijstjes, als je maar een beetje rekening houdt met de opsteller en context etc..

Link naar reactie
2 uren geleden, Theoak zei:

Om op de vraag te antwoorden of er de laatste 10 jaar strips zijn verschenen die de vroegere top 10 kunnen binnenstormen is mijn antwoord nee. Ik zou zo niets weten wat een betere indruk bij mij heeft achtergelaten dan bijv. De Jacht, of Kinderen van de wind.

 

U noemt daar twee titels die u waarschijnlijk gelezen hebt toen u jong was, en ondertussen vele malen herlezen. Dat speelt zeker een rol. 

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie
6 hours ago, Theoak said:

Om op de vraag te antwoorden of er de laatste 10 jaar strips zijn verschenen die de vroegere top 10 kunnen binnenstormen is mijn antwoord nee. Ik zou zo niets weten wat een betere indruk bij mij heeft achtergelaten dan bijv. De Jacht, of Kinderen van de wind.

Ik vraag me af of dat een eerlijk criterium is. Nu ik altientallen jaren strips lees, zal een nieuwe strip het veel moeilijker hebben om een diepe indruk achter te laten dan een strip die ik las toen ik er pas een paar gelezen had. 
Bij een jonger iemand zal dat niet gelden, dus nieuwere klassiekers zullen pas in de loop van de tijd kunnen stijgen, als de oudere liefhebbers uitsterven.

Link naar reactie
3 uren geleden, Waldorf zei:

 

U noemt daar twee titels die u waarschijnlijk gelezen hebt toen u jong was, en ondertussen vele malen herlezen. Dat speelt zeker een rol. 

Dat, en ook dat wat je in je jonge jaren leest/hoort/ziet sowieso een grotere indruk nalaat. Als je nog nooit een live musical hebt gezien, dan zal de eerste keer dat dat gebeurt een grotere indruk nalaten dan de 50ste keer.

 

edit: Tweetie was met net iets voor

 

Plus ook: De gemiddelde mens stopt met naar nieuwe muziek te luisteren eens hij 30 is. Van dan af aan houden ze het bij de liedjes en genres die ze al kennen. Voor strips zal dat wel niet anders zijn.

 

Een mooi voorbeeld is de afkeur die velen hier voelen bij de recente (alles van de laatste 20 jaar dus) Suske en Wiskes. Terwijl het jong volk die juist wél graag leest.

Link naar reactie
1 hour ago, Theoak said:

Oh zeker, maar ik heb ook genoeg strips van de laatste 10 jaar gelezen, en qua tekenwerk is het alleen maar beter geworden, maar buiten een aantal strips/series van Bec en Leo is er niet zo heel veel spannends bij gekomen.

Het gemiddelde tekenwerk en ook de inkleuring is er in de loop van de tijd veel beter op geworden. 

Echt bijzondere scenarios zie ik vrij weinig langskomen, maar dat was vroeger ook al zo. 

Link naar reactie
6 uren geleden, Theoak zei:

Om op de vraag te antwoorden of er de laatste 10 jaar strips zijn verschenen die de vroegere top 10 kunnen binnenstormen is mijn antwoord nee. Ik zou zo niets weten wat een betere indruk bij mij heeft achtergelaten dan bijv. De Jacht, of Kinderen van de wind.

 

Dat betekent dus dat er voor je in de laatste 40 jaar niets noemenswaardig voor je bij is gekomen. Ik zou er treurig van worden en dan de conclusie trekken dat het tijd wordt te verschuiven naar een andere hobby...

Link naar reactie
1 uur geleden, Theoak zei:

Oh zeker, maar ik heb ook genoeg strips van de laatste 10 jaar gelezen, en qua tekenwerk is het alleen maar beter geworden, maar buiten een aantal strips/series van Bec en Leo is er niet zo heel veel spannends bij gekomen.

 

En dat maakt dus waarom deze lijstjes nooit universeel zijn. Het gaat hier puur om smaak of de beperking die de lezer zich heeft opgelegd in het verwijden van zijn horizon. 

Link naar reactie
On 8/30/2021 at 5:31 PM, Neat Stuff said:

Hey, hey! Niets dan goeds over de klassieke status en baanbrekende impact van Abba, hè? Zo metal zie ik 'Het Gele Teken' niet worden hoor.

 

 

Ik bedoel dat die lijsten wel enigszins zelfregulerend zijn. Maar ze worden altijd beïnvloed door wat populair is op het moment dat ze worden opgesteld.

Link naar reactie
5 hours ago, Hamirubi said:

 

Wat @Retardi zegt: om een(zelfde) referentiekader te hebben, moet je natuurlijk eerst een typische top-10-lijst tonen.

 

Een typische top-10-lijst is een  lijst van verkoopresultaten.

Dan krijg je dus

Jommeke

Suske & Wiske

Urbanus

FC De Kampioenen

De rode ridder

Vertonghen en Co

De Kiekeboes

 

Link naar reactie
7 uren geleden, sjaakie zei:

Reeksen die zo in mij opkomen.

Mooie zomers

De vier van Bakerstreet

Gung ho

Aristophania

Beestenburcht

 

 

Naar mijn mening haalt geen van deze reeksen het bij een Chninkel of - pak m beet- de eerste 15 Thorgal delen of de eerste 10 schemerwoude delen...

 

Van de afgelopen 10 jaar vond ik de reeks Rani van het beste dat ik heb gelezen. Tekenwerk niet briljant maar wel een schitterende setting en een zeer boeiend verhaal

Link naar reactie

 

59 minutes ago, sanderg said:

Naar mijn mening haalt geen van deze reeksen het bij een Chninkel of - pak m beet- de eerste 15 Thorgal delen of de eerste 10 schemerwoude delen...

 

Van de afgelopen 10 jaar vond ik de reeks Rani van het beste dat ik heb gelezen. Tekenwerk niet briljant maar wel een schitterende setting en een zeer boeiend verhaal

Rani is inderdaad plezant. Bij die eerste 15 Thorgals zitten dan weer een aantal delen (zeker in het begin) die veel weghebben van een gemiddelde Rode Ridder 😆.

 

Nog een paar recente toppers:

- Urban

- Hedge Fund

- Heroveringen

Link naar reactie
Op 30/8/2021 om 22:17, Retardi zei:

Eigenlijk moet je hier ook eens zo'n gezaghebbend lijstje posten. Dat maakt de discussie minder vaag.

 

 

Op 31/8/2021 om 14:56, Hamirubi zei:

 

Wat @Retardi zegt: om een(zelfde) referentiekader te hebben, moet je natuurlijk eerst een typische top-10-lijst tonen.
Anders praten we hier maar in het ijle.

 

 

Enkele voorbeelden van zulke lijsten:

 

https://stripinfo.be/stats.php

 

https://archief.stripspeciaalzaak.be/Toppers_GrenzelozeTop500b.htm

 

En ook nog dit:

 

 

 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...