Ga naar inhoud

Canadese scholen vernietigen 5.000 boeken en strips die ongepast beeld geven van autochtone bevolking: ook Asterix en Kuifje verbrand


cinco

Recommended Posts

Quote

Er is ophef ontstaan nadat enkele scholen in de Canadese provincie Ontario zo'n 5.000 boeken en strips vernietigden die een stereotiep beeld geven van de autochtone bevolking van het land. Dat meldt de Canadese openbare omroep (CBC). Het gaat onder meer om verhalen van Kuifje, Asterix en Lucky Luke. Sommige boeken werden weggegooid, andere verbrand en begraven.

 

https://www.hln.be/buitenland/canadese-scholen-vernietigen-5-000-boeken-en-strips-die-ongepast-beeld-geven-van-autochtone-bevolking-ook-asterix-en-kuifje-verbrand~a39e0a60/

Link naar reactie
3 hours ago, Ambreville said:

En dan blijkt dat Mis Boekverbranding zelf geen native Canadian is.

 

Dat is dikwijls het geval.

Overigens: zijn er enkele maanden geleden geen massagraven gevonden van kinderen van natives die stierven in katholieke scholen?

Ze proberen waarschijnlijk gewoon hun blazoen op te poetsen.

Link naar reactie

De First Nations in Canada worden nog altijd serieus gediscrimineerd, waarbij grove misdaden gewoon onopgelost blijven, of zelfs gebeuren terwijl de politie toekijkt. Die scholen zijn maar een topje van de ijsberg. Per slot van rekening waren de Canadezen Duitsland voor met het concept "Final Solution".

In die zin vind ik 't best cynisch om het vermanende nazi-vingertje te zwaaien als ze eindelijk eens de aandacht kunnen trekken met een boekverbranding.

 

 

Link naar reactie
1 hour ago, Yncke said:

De First Nations in Canada worden nog altijd serieus gediscrimineerd, waarbij grove misdaden gewoon onopgelost blijven, of zelfs gebeuren terwijl de politie toekijkt. Die scholen zijn maar een topje van de ijsberg. Per slot van rekening waren de Canadezen Duitsland voor met het concept "Final Solution".

In die zin vind ik 't best cynisch om het vermanende nazi-vingertje te zwaaien als ze eindelijk eens de aandacht kunnen trekken met een boekverbranding.

 

 

Dat lossen ze niet op door wat humoristische strips te verbranden.

Link naar reactie
2 uren geleden, Yncke zei:

De First Nations in Canada worden nog altijd serieus gediscrimineerd, waarbij grove misdaden gewoon onopgelost blijven, of zelfs gebeuren terwijl de politie toekijkt. Die scholen zijn maar een topje van de ijsberg. Per slot van rekening waren de Canadezen Duitsland voor met het concept "Final Solution".

In die zin vind ik 't best cynisch om het vermanende nazi-vingertje te zwaaien als ze eindelijk eens de aandacht kunnen trekken met een boekverbranding.

 

De éne misdaad vergoelijkt de andere natuurlijk niet.

Link naar reactie
4 hours ago, Yncke said:

De First Nations in Canada worden nog altijd serieus gediscrimineerd, waarbij grove misdaden gewoon onopgelost blijven, of zelfs gebeuren terwijl de politie toekijkt. Die scholen zijn maar een topje van de ijsberg. Per slot van rekening waren de Canadezen Duitsland voor met het concept "Final Solution".

In die zin vind ik 't best cynisch om het vermanende nazi-vingertje te zwaaien als ze eindelijk eens de aandacht kunnen trekken met een boekverbranding.

 

 

Zo kan je gemakkelijk alles bij elkaar trekken. Ik eet uit principe geen Paëlla meer omdat de Spanjaarden de Zuid-Amerikaanse volkeren uitgemoord hebben. En die Inquisitie was ook al geen lachertje.

Om dat nu te betrekken bij Asterixen... Eigenlijk zijn die grappige stereotypes van Asterix best leuk. Ze geven volkeren een eigenheid die ze respecteren, in plaats van wereldwijd een woke-eenheidsworst er door te draaien.

 

 

 

Link naar reactie
8 minutes ago, Ambreville said:

Zo kan je gemakkelijk alles bij elkaar trekken. Ik eet uit principe geen Paëlla meer omdat de Spanjaarden de Zuid-Amerikaanse volkeren uitgemoord hebben. En die Inquisitie was ook al geen lachertje.

 

Maar da's de schuld niet van die Spanjaarden die jou paëlla verkopen.

Link naar reactie
7 minuten geleden, TDPB zei:

Die Gele Spin zal wel niet in het pakket zitten. Los daarvan heb ik niet de indruk dat ze in China heel erg woke zijn.

 

Dus ook geen gekke wekker, geen kaart van Wawa Wang... als er Aziaten op de proppen kwamen waren ze meestal de slechterik. En aangezien ze met die Jommekes de Chinese scholen afzeulden, zal er door bepaalde instanties toch ook wel wat background check gedaan zijn.

 

afbeelding.png.2e5034c8033f2c8c2ed108be6aa1aae6.png  afbeelding.png.60ef271f01dec842ce72433bf4816dc2.png

 

Link naar reactie
24 minuten geleden, Bonte zei:

Ik zie het eerder als verbranden van bewijsmateriaal, het is een stuk van je geschiedenis en dat verander je niet door het te verbranden.

 

Plus er is niets verkeerd met stereotiepen in humor en verhalen, Chinezen tekenen zichzelf ook geel om maar iets te zeggen.

C321688C-6FB4-4852-A1A6-2B35F77D9407.jpg

En dan toon je een voorbeeld waarbij ze niet echt geel zijn. (toch niet zo geel als het Jommeke-geel)

Link naar reactie

Ten eerste doen ze dat tegenwoordig in Jommeke niet meer. Wat dat betreft vind ik dat Jommeke sneller heeft bijgeleerd dan S&W.

Ten tweede zie ik niet goed in waarom "geel" racistisch zou zijn voor Chinezen: ze werden het gele volk genoemd, omdat alleen de keizer geel mocht dragen. Vandaar.

Link naar reactie
7 uren geleden, Peter Motte zei:

Ten eerste doen ze dat tegenwoordig in Jommeke niet meer. Wat dat betreft vind ik dat Jommeke sneller heeft bijgeleerd dan S&W.

Ten tweede zie ik niet goed in waarom "geel" racistisch zou zijn voor Chinezen: ze werden het gele volk genoemd, omdat alleen de keizer geel mocht dragen. Vandaar.

oH, wist ik niet   :unsure: 

en is geel dan echt geel of goud-geel?

 

dus dan moeten we de Italianen/Romeinen De Purperen gaan noemen want daar droeg enkel de keizer purper?

Link naar reactie
20 uren geleden, cinco zei:

Het verbaast me nog altijd dat ze Jommeke aan China verlapt hebben gekregen.

 

Wees maar gerust dat de censuurcommissie ze eerst allemaal heeft doorgenomen om te kijken welke er gepubliceerd mogen worden of niet. Als je weet dat Hollywood al verschillende versies maakt van z'n films om in China binnen te geraken...

Link naar reactie
19 uren geleden, Bonte zei:

Ik zie het eerder als verbranden van bewijsmateriaal, het is een stuk van je geschiedenis en dat verander je niet door het te verbranden.

 

Plus er is niets verkeerd met stereotiepen in humor en verhalen, Chinezen tekenen zichzelf ook geel om maar iets te zeggen.

 

Ik ben ook geen fan van verbrandingen. Het argument dat dit vernietigen van bewijsmateriaal is had ik nog niet eerder gehoord maar vind ik wel een goeie vergelijking. Tijdens die hele trammelant rond Kuifje in Afrika bv vond ik ook dat je die niet mocht vernietigen, maar wel zou mogen voorzien van een stevige kadering van het verhaal. We mogen onze geschiedenis niet ontkennen of proberen te verstoppen.

Ook met stereotypen heb ik geen probleem, op voorwaarde dat ze met respect worden gebracht. Asterix is daar altijd heel goed in geweest.

Chinezen, en bij uitbreiding Aziaten, zien zichzelf echter niet als geel. Japanners vinden dit zelfs een affront. Dat Chinezen zichzelf het gele volk noemen zoals @Peter Motte zegt wist ik niet, ook de reden waarom niet. Maar ze tekenen of zien zichzelf en hun huidskleur zeker niet geel.

Voorbeeld van een zeer recente Chinese Manhua. Ik heb er random eentje uitgepikt, maar de inkleuring van alle covers zijn gelijkaardig.

afbeelding.png

Link naar reactie
42 minutes ago, Tanuki said:

Dat Chinezen zichzelf het gele volk noemen zoals @Peter Motte zegt wist ik niet, ook de reden waarom niet. Maar ze tekenen of zien zichzelf en hun huidskleur zeker niet geel.

 

Ja, dat klopt, maar het betekent dus wel dat ze geel kleuren niet noodzakelijk racistisch is.

Waarom? Omdat het een symbool is, en een symbool betekent wat je zegt dat het betekent.

Vandaar het verschijnsel van de geuzennaam: "erenaam die men zichzelf geeft, die oorspronkelijk door anderen als scheld- of spotnaam werd gebruikt".

Japanners geel kleuren is wel verkeerd, omdat geel geen keizerlijke kleur was in Japan. Id. voor Vietnam, Thailand etc. Dat is gewoon dommige veralgemening.

 

NB Bonte had gezegd dat Chinezen zichzelf geel kleuren, dat was niet ik.

Link naar reactie
15 minutes ago, Tanuki said:

Ik ben ook geen fan van verbrandingen. Het argument dat dit vernietigen van bewijsmateriaal is had ik nog niet eerder gehoord maar vind ik wel een goeie vergelijking. Tijdens die hele trammelant rond Kuifje in Afrika bv vond ik ook dat je die niet mocht vernietigen, maar wel zou mogen voorzien van een stevige kadering van het verhaal. We mogen onze geschiedenis niet ontkennen of proberen te verstoppen.

Ook met stereotypen heb ik geen probleem, op voorwaarde dat ze met respect worden gebracht. Asterix is daar altijd heel goed in geweest.

Chinezen, en bij uitbreiding Aziaten, zien zichzelf echter niet als geel. Japanners vinden dit zelfs een affront. Dat Chinezen zichzelf het gele volk noemen zoals @Peter Motte zegt wist ik niet, ook de reden waarom niet. Maar ze tekenen of zien zichzelf en hun huidskleur zeker niet geel.

Voorbeeld van een zeer recente Chinese Manhua. Ik heb er random eentje uitgepikt, maar de inkleuring van alle covers zijn gelijkaardig.

afbeelding.png

Geel is inderdaad overdreven. Ze gebruiken het zelf blijkbaar enkel als ze een duidelijk uiterlijk verschil met Westerlingen willen tonen zoals in mijn voorbeeld.

Aziaten tekenen zichzelf doorgaans wel erg Westers, een bleek gezicht wordt gezien als mooi en spleetogen zijn al helemaal zeldzaam in manga. Ik heb de indruk dat ze zichzelf niet graag zien, hier thuis kijken we er dan weer erg naar op. Uiteindelijk is het allemaal meer grappig dan iets anders.

Link naar reactie

Volgens mij moeten we ook oppassen met hoe ze zichzelf zien op basis van wat we onder ogen krijgen, omdat ik vermoed dat sommige cultuurproducten specifiek gemaakt worden om aan ons te worden verkocht.

Daarom zou ik graag Japans kennen, omdat ik dan zelf kan kiezen wat ik uit Japan lees, en niet afhankelijk ben van wat ons wordt voorgeschoteld door gelijk wie die ons iets wilt verkopen, of dat dan Japanners zijn of Westerse bedrijven die iets in Japan kiezen waarvan ze denken dat het ons - de kopers - zal bevallen.

Het is net zoals al die toeristenvallen in het Westen: de Sacré Coeur in Parijs is niet zo wit als hij op postkaarten is afgebeeld. De Grieken zelf dansen niet de sirtaki. En zo zijn er wel meer dingen.

Is dat racisme?

Heel vaak niet. Meestal is het gewoon geldklopperij. Daarom ook komen mensen die dat aanvaarden zo dom over, zeker als je weet dat het niet klopt met de werkelijkheid.

Maar ook daarom komt "woke" vaak zo dom over, omdat het iets bestrijdt dat er niet is.

Wat niet betekent dat er geen echte woke zou zijn. Die bestaat wel. Alleen is die meestal niet waarachter allerlei wereldverbeteraars lopen die hun wijsheid halen uit opruiende krantenartikeltjes geschreven door journalisten die nog niet eens de taal van de streek kennen waarover ze hun artikeltjes schrijven (nietwaar, meneer Tom Waes?)

Link naar reactie
23 uren geleden, Bonte zei:

Plus er is niets verkeerd met stereotiepen in humor en verhalen, Chinezen tekenen zichzelf ook geel om maar iets te zeggen.

Zolang het maar duidelijk is dat het om een stereotypering gaat. Er helemaal niets mee doen, is weer het andere verkeerde uiterste. In een 'ideale' wereld lezen ouders deze strips mee en geven duiding. Daarna is het aan het kind om daar mee te doen wat het wil. Ik heb het geloof dat het dan met het merendeel der mensen wel goedkomt.

40 minuten geleden, Bonte zei:

Ik heb de indruk dat ze zichzelf niet graag zien

Wij hebben hier ook onhaalbare schoonheidsidealen. Er is niets unieks aan dat oosterse schoonheidsideaal. Maar het kan een extra probleem geven, als men in een minderheid is. De Zwartepiet discussie is iets wat in Nederland zeer beladen is, maar in Suriname waar men ook Sinterklaas viert veel minder speelt.

Link naar reactie
2 minutes ago, H_Flashman_VC said:

Zolang het maar duidelijk is dat het om een stereotypering gaat. Er helemaal niets mee doen, is weer het andere verkeerde uiterste. In een 'ideale' wereld lezen ouders deze strips mee en geven duiding.

 

Ach, ja, in een ideale wereld. Maar in werkelijkheid kopen ouders strips voor de kinderen om ze zoet te houden, stoppen ze in de kinderen hun handen, en kijken er verder niet naar om.

Het is net zoals tv-programma's en -films die kinderen mogen zien "mits in aanwezigheid van de ouders", wat alleen maar betekent dat die erbij zitten en verder niks doen. En als ze al opmerkingen maken, slaan die toch nergens op.

Link naar reactie
14 minutes ago, H_Flashman_VC said:

 De Zwartepiet discussie is iets wat in Nederland zeer beladen is, maar in Suriname waar men ook Sinterklaas viert veel minder speelt.

 

Begin in godsnaam niet over die Zwarte-Piet-discussie. Dat is zowat het stomste dat er is. Daar zit iets achter in Nederland wat hier in Vlaanderen gewoon geen enkele rol speelt, maar enkele wereldverbeteraars met alle geweld willen opdringen. Met andere wooden: ze willen niet alleen opdringen dat er geen stereotiepe beelden mogen zijn, maar je kunt geen stereotiepe beelden bestrijden, zonder dat die er zijn. Het effect is dus, dat ze voor een stuk die stereotiepe beelden zelf ook opdringen, en mensen ervan beschuldigen die te hebben.

Ik denk dan ook dat er een conservatief wereldbeeld verborgen is bij de TEGENSTANDERS van Zwarte Piet, niet alleen bij de voorstanders.

Je weet wat ze zeggen: Woorden vervliegen, het geschrevene blijft. Dat wordt vaak als iets positief gezien, maar het betekent ook dat achtergebleven dingen blijven. En sommigen lezen al eens teksten over Zwarte Piet in de jaren 50, of nog ouder, en transponeren dat naar onze tijd, zonder te beseffen dat het voorbij is. Veel teksten uit die tijd zouden wij nu niet meer aanvaarden. Dat slijt allemaal vanzelf af, maar voor sommigen kan het nooit snel genoeg gaan, en zij forceren de zaak, zodat de brokstukken alle kanten opvliegen.

Link naar reactie
17 minuten geleden, Peter Motte zei:

 

Ach, ja, in een ideale wereld. Maar in werkelijkheid kopen ouders strips voor de kinderen om ze zoet te houden, stoppen ze in de kinderen hun handen, en kijken er verder niet naar om.

Het is net zoals tv-programma's en -films die kinderen mogen zien "mits in aanwezigheid van de ouders", wat alleen maar betekent dat die erbij zitten en verder niks doen. En als ze al opmerkingen maken, slaan die toch nergens op.

Tsja, als ouders het dan niet doen, dan toch maar op het bord van de scholen?

Ik heb daar dus hierom geen probleem mee, i.t.t. vele gasten op geenstijl.

14 minuten geleden, Peter Motte zei:

Begin in godsnaam niet over die Zwarte-Piet-discussie..snip..

Dat is inderdaad tot wat het verworden is. Het is naar mijn mening begonnen als een symboolstrijd om iets diepers minder zichtbaar, racisme bij solicitaties, politie en andere dagelijkse dingen, aan de kaart te stellen. Maar de tweede trap van die raket is nooit echt ontbrand helaas.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...