Ga naar inhoud

Karel end Elegast ende zovoort


Lük Bey

Recommended Posts

Hallo!

 

Ik ben aan een nieuwe strip begonnen en van plan hier af en toe wat vorderingen te tonen. Gedeeltelijk voor feedback maar ook om mezelf wat aan te porren. 

 

Ik had zin om nog eens iets met middeleeuwse legendes te doen, en dan bij voorkeur net als vorige keer ('Verhalen voor Canterbury') iets dat niet al tientallen keren verstript is. Dus geen Robin Hood / Jeanne D'Arc / Kruistochten / Jan Zonder Vrees / Ronde Tafel... 

 

En zo kwam ik bij Karel de Grote uit, die eigenaardig genoeg bij mijn weten nog niet vaak voor inspiratie gezorgd heeft ondanks zijn historisch belang. De vroege middeleeuwen in het algemeen komen eigenlijk niet vaak aan bod, met uitzondering van enkele vikingstrips misschien. Er zijn bovendien een paar bekende (tenminste van naam) legendes waarin Karel de Grote voorkomt, en die ga ik nu proberen met mekaar te verweven. Temeer daar afgezien van KdG ook enkele andere personages in meer dan één legende opduiken. Bedoeling is om een komische strip te maken, een beetje in Asterix-stijl. 

 

Eerste stap: personages ontwerpen.

 

kleur.thumb.jpg.589c0613a759649f44e0861ca3391d50.jpg

 

Deze eerste test dateert van begin 2020. Ik heb de val vermeden om van Karel 'de Grote' juist een hilarisch klein mannetje te maken. Dat leek me een beetje een luie grap. De echte KdG was naar het schijnt een redelijk imposante verschijning en ook letterlijk groot van gestalte, dus probeer ik dat wat recht aan te doen.

 

Verschillende personages in de legendes zijn familie van KdG via één of andere, vaak naamloze, zus. Dus leek het me een leuk idee om die zussen wat op de voorgrond te laten treden. In mijn versie is het niet telkens een andere zus, maar een paar keer dezelfde. Het oorspronkelijke idee was zelfs een strip over 'De Zussen van Karel', maar daar ben ik achteraf een beetje op teruggekomen. Die zussen krijgen in mijn versie wel een belangrijkere rol dan in de 'officiële' legendes, waarin vrouwelijke personages maar dun gezaaid zijn. 

 

2021412184034-0001A.thumb.jpg.1a9f57ad0a4761d45bd279888e36226d.jpg

 

Een tweede test, van afgelopen zomer. Het beroemde portret van KdG met lange baard, dat nog diende als inspiratie voor de eerste test, dateert van vele eeuwen na zijn tijd, en de echte Karel had vermoedelijk geen baard aangezien dat bij de achtste eeuwse Franken niet de mode was. Het is ook nog wat zoeken naar een tekenstijl in deze tekening, maar niet veel later heb ik volgende testen gemaakt:

559114325_troonzaalkleurcopy.thumb.jpg.d7472dda9c22702178c06fbc6db6e556.jpg

202162154747-0001A.thumb.jpg.f1c0396be8fefe30e6f0eb5cc8767cb6.jpg

 

Ik heb de lijnen nog iets vereenvoudigd (minder riempjes, minder plooien in de kledij bv) en m'n Karel staat wel op punt denk ik. Sommige van de andere personages (en ook de manier waarop ik paarden teken) zijn sindsdien, in het heetst van de strijd, alsnog aangepast. Want jaja, ik ben ongeveer een maand geleden aan de slag gegaan en intussen al een heel hoofdstuk ver. En dus van plan om hier af en toe wat tekeningen en achtergrond etc te tonen.

 

Want wie weet komt er weer een crowdfunding van en dan kan dat mooi opnieuw dienen als materiaal voor een eventuele 'making of'. 

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Ik zit ergens tussenin. Ik probeer wel de sfeer van vroege middeleeuwen te benaderen (die troonzaal is bij voorbeeld min of meer historisch correct) en dus moeten de kastelen iets primitiever dan me lief is. Dat kasteel hierboven is wel een beetje aangepast in de reeds getekende pagina's maar historisch correct zal het wel niet zijn. Nu ja, het is een humorstrip over legendes waarin toverpaarden en magiërs voorkomen dus zo nauw hoef ik het niet te nemen.

 

Die legendes dateren ook pas uit de latere Middeleeuwen, en toen namen de vertellers het ook niet al te nauw met de historische correctheid: zo stuurt KdG een personage op kruistocht, enkele eeuwen te vroeg. Maar dat zijn dan weer dingen waar ik dankbaar gebruik van ga maken voor wat anachronistisch-postmoderne humor.

Link naar reactie

Stap 2: een synopsis schrijven. Dat heb ik in januari 2020 gedaan, met de bedoeling er die zomer aan te beginnen. Maar tijdens de voorbereidingen stootte ik op oude pagina's van het 'ABC van de Strip' en kreeg ik ineens goesting om dat af te werken. 

 

Fast-forward een goed jaar later. Het ABC lag in de winkels, ik was nog eens kunnen gaan werken en keek weer tegen een lange periode zonder werk aan dus kwam Karel de Grote eindelijk aan bod. Tegelijk was ik al een tijdje niet meer in Zuid-Frankrijk geweest, het Paradijs op Aarde, dus besloot ik het nuttige aan het aangename te koppelen en regelde ik via-via een huisje in de Provence waar ik een maand kon verblijven en kon beginnen tekenen. 

 

IMG_20211102_090107.thumb.jpg.8eccbbce0294f63d035e44496ef94e9e.jpg

 

 

De locatie was ideaal, in een middeleeuws dorpje met mijn bureau letterlijk op de oude stadswallen.  

 

IMG_20211008_144604.thumb.jpg.3080453a5a12bc2441f65ae5a4d20c98.jpg

 

 

Link naar reactie

Stap 3: POTLOOD!

 

Ik heb al eens eerder geëxperimenteerd met op groter formaat te werken, dwz twee A3's per pagina. Maar dat was niet altijd een succes. Ik heb de neiging om dan veel te klein te tekenen en het eindresultaat in A4 wordt dan te druk. Maar voor deze strip ga ik het toch nog eens proberen. Ik maak vooraf in A4 al eens een schetsversie van de pagina, net zoals ik voordien ook al wel deed om de timing en zo te checken. Maar ditmaal werk ik ook de keuze voor dekors en camerastandpunten al wat uit in de scenarioversie, om dan een beter idee te hebben hoe groot of hoe klein ik kan gaan op de grote pagina's. 

 

829291950_scenario2.thumb.jpg.1cacef0a840e76e6878a2727042c019b.jpg

(p2, scenarioschets op A4)

2.thumb.jpg.e6cb71f5041ebfd97e4ca322ba1a7161.jpg

(p2 in potlood. Omdat de openingsprent iets groter is, had ik drie A3's nodig voor deze ene pagina)

 

 

1433704806_scenario3.thumb.jpg.cc3670f2581b1827e00c7c3c15f27758.jpg

(p3, scenarioschets op A4)

3.thumb.jpg.ddf2d90e9a42b9bcd7ceaba517da39c9.jpg

(p3 in potlood)

 

De potloodtekeningen bevatten misschien nog altijd iets meer details dan me lief is. Dat moet ik na een aantal pagina's evalueren. Ik begin dan ook pas te inkten nadat ik een pagina of tien ver ben, ook omdat de personages mogelijk nog wat zullen evolueren. En dan kan ik meteen beslissen hoeveel van die steentjes en zo ik precies in inkt zet. 

 

 

Link naar reactie
Op 7/11/2021 om 21:38, Lük Bey zei:

Ik zit ergens tussenin. Ik probeer wel de sfeer van vroege middeleeuwen te benaderen (die troonzaal is bij voorbeeld min of meer historisch correct) en dus moeten de kastelen iets primitiever dan me lief is. Dat kasteel hierboven is wel een beetje aangepast in de reeds getekende pagina's maar historisch correct zal het wel niet zijn. Nu ja, het is een humorstrip over legendes waarin toverpaarden en magiërs voorkomen dus zo nauw hoef ik het niet te nemen.

 

Als je bij collega's zou kijken, dan kan ik wel de reeksen Jorikus Magnus en Fredegonde aanraden. Wat ik daar heb gezien van de architectuur was volgens mij historisch correct. Maar je bent uiteraard vrij om dichterlijke vrijheid toe te passen 🙂

 

Ik kijk alleszins zeer hard uit naar de vorderingen! Volgens mij kan je echt wel veel doen met Karel De Grote.

Link naar reactie
  • 2 months later...

Tussen oktober en januari lag het werk naar goede gewoonte stil wegens andere verplichtingen. En na twee vrijwel inkomensvrije jaren heb ik dit jaar maar zoveel mogelijk werk aangenomen, waardoor de strip vanaf maart weer in de ijskast zal gaan tot de winter. Hopelijk gaan er niet opnieuw jaren voorbij alvorens het af is, maar daar is het eigenlijk al te laat voor. 

 

De komende weken heb ik wel voldoende tijd om hopelijk een paar pagina's verder geraken.

 

6.thumb.jpg.70b085f284accdc8c0fa7c6133e087b4.jpg

 

Halve pagina waarin een korte inleiding tot Karel de Grote's rijk wordt gegeven. Dat was een stuk moeilijker dan het eruitziet, bij het inkten verwacht ik ook nog enkele dingen weg te laten.

 

IMG_20220122_131139.thumb.jpg.402df7550e9b7c0a89a7fa06bd18a780.jpg

 

Net als bij 'Verhalen voor Canterbury', grijp ik terug naar de goeie ouwe perkament-met-gothische-beginletter om het geheel wat epischer te laten lijken. 

 

Het helpt om een kleinere versie te hebben, zo zie ik veel beter waar dingen letterlijk scheefstaan of te gedetailleerd zijn en zo. Op het origineel (deze zijn beide 40cm breed) valt dat veel minder op. 

Link naar reactie
  • 10 months later...
On 11/24/2022 at 3:59 PM, cinco said:

@Lük Bey Nog nieuws ivm dit project?

 

Dit ligt naar goede gewoonte alweer meer dan een jaar stil. Na twee jaar zonder inkomen heb ik dit jaar maar allle jobs aangenomen die ik kon en daarmee eigenlijk geen tijd gehad. Maar ik 'plan' wel om volgend jaar grotendeels vrij te houden en dat boek nu maar eens te maken. Vanaf maart ongeveer zou ik er dan weer in vliegen. Merci voor de interesse!

 

Link naar reactie
  • 3 months later...

Ik doe binnenkort een test met tekenen op computer, vooral om het inktproces te vereenvoudigen later. Maar het lijkt me ook wel interessant om in de toekomst met 3D-modellen te experimenteren.

 

Tot nader order doe ik alles old school. Waardoor alles een beetje scheef komt te staan, wat ik dan weer pas merk nadat het ingescand is.

 

kolommen.thumb.jpg.6e02b6354a018cf2b60cace3d39af7fe.jpg

Link naar reactie
On 3/19/2023 at 10:55 AM, Yncke said:

Wat bedoel je met het inktproces te vereenvoudigen?

 

Tot nu toe heb ik altijd geïnkt over de potloodtekening zelf. Na het scannen werk ik dan de potloodtekening weg en verbeter ik de foutjes, wat nog eens makkelijk enkele uren per pagina is. Als ik zou leren op de computer te inkten, dan spaart me dat een stap uit. 

 

Ik heb al eens kort geprobeerd met een Apple-pen en heb er goede hoop in dat ik dat snel gewend zou raken. Ik ga binnenkort op een geleend toestel eens deze prent inkten om te zien of dat ook na enkele uren nog altijd comfortabel / prettig is:

 

On 11/7/2021 at 9:22 PM, Lük Bey said:

202162154747-0001A.thumb.jpg.f1c0396be8fefe30e6f0eb5cc8767cb6.jpg

 

Ik overweeg ze op drie verschillende manieren te inkten, eenmaal met zwart potlood en eenmaal zoals ik het tot nu toe altijd deed, om te zien wel resultaat het best bevalt. Misschien vraag ik het dan hier ook eens gewoon.

 

(In principe zou ik op termijn ook de potloodfase gewoon over kunnen slaan natuurlijk, maar dat zie ik me nog niet snel doen. Ik zit te graag buiten aan een tafeltje te tekenen, en het geeft toch een beter overzicht van de pagina als je hem in het geheel ziet.)

Link naar reactie

Twee verschillende manieren van inkten: eenmaal op de ouderwetse manier, met stift op papier en dan opgekuist op de computer. En eenmaal meteen op computer met geleende iPad en Apple pen. Nu ben ik benieuwd welke er volgens jullie beter uitziet, en dan bedoel ik niet welke is beter getekend (ze hebben allebei wel wat foutjes) maar welke lijnvoering

 

Vind je prent 1 mooier geïnkt, klik dan op 'cactus'. Denk je prent 2, klik dan op 'blossom'. 

 

1:

inkt1.thumb.jpg.06662f0c2d4010cd2182fa26726441e5.jpg

 

2:

inkt2.thumb.jpg.62873d715dfcef7ba5fe34c8d9f6d605.jpg

 

Het werk gaat de komende weken weer even stilliggen, maar ik hoop in de loop van mei weer aan de slag te kunnen. En mogelijk koop ik dan zo'n iPad en Apple pen, daar moet ik nog wat over nadenken. 

Link naar reactie
4 uren geleden, Lük Bey zei:

 

Vind je prent 1 mooier geïnkt, klik dan op 'cactus'. Denk je prent 2, klik dan op 'blossom'. 

 

 

 

Ook een clevere manier van enquêteren.

 

Wat de tekeningen betreft, veel hangt inderdaad af van de inkleuring.

Als de zachtere lijnen op de tweede afbeelding ook zachter zijn ingekleurd of bijvoorbeeld met pasteltinten of een lichteffect van de zon, dan contrasteert dat goed met de voorgrond.

Als zowel voorgrond als achtergrond dezelfde inkleuring heeft, dan werkt de weergave van afbeelding 1 beter.

Link naar reactie
13 uren geleden, Daan zei:

Het verschil in lijndikte is bij 2 wel vrij groot. Misschien wordt dat beter wanneer het ingekleurd is maar zolang het zwart/wit is, kies ik voor 1.

Ook de schaduw onder het bruggetje vind ik smaakvoller bij 1.

 

Mee eens, dat 2de kan bijvoorbeeld met kleur echt beter uitkomen.

Link naar reactie

Vooreerst: prachtige tekening, chapeau !  Op de voorgrond zijn de lijnen prominent aanwezig. Op de achtergrond is het dus logisch de lijnvoering dunner te maken, maar dat is voor me in de tweede tekening veel te overdreven. Het is net alsof er 2 losse tekeningen op elkaar zijn geplakt, de ene erg verkleint.

Ik vind de eerste tekening dus geschikter om in te kleuren.

 

Wanneer je zou werken met ingekleurde lijnen dan kan je de lijnen van het kasteel en het achtergrondslandschap zachter maken, minder verschillend met de gekleurde vlakken die ze omlijnen. Zo ga je de achtergrondlijnen al minder opvallend maken, ook al zijn ze dik. De lijnen op de voorgrond zou ik dan ook kleuren, maar zo'n kleuren kiezen dat ze iets meer opvallen met de kleurvlakken waaraan ze grenzen. Als je, zoals @cincosuggereert, nog ook wat zonlicht in de lijnen kunt plaatsen, wat lichter aan de kant waar de zon schijnt, dan is het plaatje compleet.

 

Wanneer je hetzelfde zou doen met je tweede tekening, dan denk ik dat je al snel een lijnloze brij verkrijgt op de achtergrond, naast een lijnentekening op de voorgrond. En dat kan snel slecht aanvoelen. Dan zou je op zijn minst deze lijnen  qua kleurkeuze niet zo mogen versmelten met de kleurvlakken maar grotere kleurverschillen kiezen. Dat de achtergrond toch ietwat meer met de voorgrond "accordeert" .

 

Ik zou het alleszins gemakkelijker vinden te werken met de eerste tekening om in te kleuren en de tweede tekening links laten liggen. Maar dat is mijn mening. 

Link naar reactie

De lijnvoering is vrij gelijkaardig lijkt me (als ik naar de figuren op de voorgrond kijk, gaat mijn voorkeur wellicht in lichte mate naar 2). Maar inderdaad, bij twee is de lijndikte van de achtergrond dan weer te dun uitgevallen. Een foutje dat je wel vaker ziet bij computerinktingen, omdat de tekenaar kan inzoemen terwijl hij aan het werk is, en zo een beetje het overzicht verliest. Wat op het scherm 10 cm groot is, wordt in druk misschien maar 1 cm groot.

Link naar reactie

Bedankt voor de feedback!

 

Het verschil in lijndikte voor de achtergrond is louter toeval, en niet het gevolg van de gekozen techniek. Met de hand schakel ik voor de achtergrond altijd over op steeds dunnere pennetjes, maar op de iPad heb ik eigenlijk bijna de hele tijd dezelfde pendikte gebruikt. 

 

Want ja, prent 1 is degene die geïnkt is met de computer, en prent 2 die met de hand.

 

In de praktijk was het nog ongeveer even veel werk voor beide prenten, maar het was voor het eerst dat ik dus zo'n iPad gebruikte. Ik ben dus zeer blij dat de meesten die prent verkiezen (al lijkt het dan vooral vanwege het verschil in lijndikte te zijn), want die methode  zou als ik het eenmaal gewend ben heel wat tijd uitsparen. De kwaliteit van de lijnvoering vind ik zelf nogal gelijk eigenlijk, zie betere en mindere dingen in beide prenten. 

 

Ik ga dezelfde prent mogelijk later (in mei of zo), nog eens op een derde manier inkten, dan vraag ik het hier nog eens. Maar meer dan waarschijnlijk schakel ik voor dit boek over op 100 % digitaal inkten. 

Link naar reactie
  • 1 month later...

Deze week kom ik weer thuis, en dan (hopelijk) vanaf volgende week ga ik weer aan de slag. Ik moest afgelopen maand onder andere in Duitsland zijn en heb ervan geprofiteerd om eens langs Aken te reizen, waar het paleis van Karel de Grote vroeger stond. Veel gebouwen zijn er niet meer uit die tijd maar het centrale gedeelte van de kathedraal is nog door Karel zelf gebouwd (al waren de versieringen wellicht wat soberder, en die hangende kandelaar dateert van 'amper' de tiende eeuw of zo).

 

IMG_20230501_083950.thumb.jpg.8148b0239be3fcef97807b696e3fa306.jpg

 

Ook uit de tiende eeuw, wellicht: de troon van Karel de Grote, of zoals de gids het zei, de 'zogenaamde' troon van Karel de Grote. Da's wel jammer want daar was ik speciaal voor gekomen, ik had hem al eens getekend op één van de testplaten in m'n allereerste post. Nu ja, ik heb een boel foto's genomen in de kathedraal en die kunnen ook dienen.

 

IMG_20230501_112026.thumb.jpg.53bc06c452067958305e19baf482c1d3.jpg

Link naar reactie
  • 4 weeks later...
Op 6/6/2023 om 12:06, Lük Bey zei:

Door omstandigheden ligt het werk nog steeds stil, maar ik heb gisteren (aangemoedigd door de reacties op de test enkele posts geleden) een investeringske gedaan dat me hopelijk zal toelaten de verloren tijd in te halen. 

 

345299822_148332808244384_5794925326406554376_n.thumb.jpg.a4ae39817d57307709671ef57d287167.jpg

 

 

Een bril? Goed idee! :P

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie

Allee, we zijn na lang oponthoud weer begonnen. Met de volgende onderbreking al in het vooruitzicht, maar goed. 

 

Eerste job na maanden: enkele reeds getekende prenten waar ik niet meer tevreden over ben, vervangen. 

 

On 1/22/2022 at 1:26 PM, Lük Bey said:

IMG_20220122_131139.thumb.jpg.402df7550e9b7c0a89a7fa06bd18a780.jpg

 

Deze bv vond ik eigenlijk niet zo mooi meer, en bovendien klopte het niet aan gezien de basiliek van Aken  er in dat jaar nog niet stond. Niet dat het nu een historisch correcte weergave van een stad in de 8ste eeuw is, maar toch een leuker prentje dan de eerdere versie. 

 

351473376_273546158545935_8736256218282171331_n.thumb.jpg.dd1d6a2c1fdfc7ac6774f0ae3cf1bb93.jpg

 

Nu ik besloten heb om de strip digitaal te inkten (met dank aan jullie reacties), hoef ik ook niet meer met blauw potlood te tekenen. 't Is toch plezanter met een ouderwets grijs potlood. 

 

 

Link naar reactie
22 minuten geleden, Lük Bey zei:

en bovendien klopte het niet aan gezien de basiliek van Aken  er in dat jaar nog niet stond. Niet dat het nu een historisch correcte weergave van een stad in de 8ste eeuw is, maar toch een leuker prentje dan de eerdere versie. 

 

351473376_273546158545935_8736256218282171331_n.thumb.jpg.dd1d6a2c1fdfc7ac6774f0ae3cf1bb93.jpg

 

 

Is dit één van de afbeeldingen waar je je op hebt gebaseerd?

 

afbeelding.png.efae7d97257bf37eb8fc021b1d10428d.png

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...