Ga naar inhoud

Cosey


sanderg

Recommended Posts

Ik meen dat er in het verleden al eens een topic over Cosey was maar ik kan die niet meer terug vinden.

 

Winnaar van de grote prijs op het festival van Angouleme in 2017- dat zegt uiteraard wel wat..

Toch weet ik nooit zo goed wat ik nou met de beste man aan moet. "Op zoek naar Peter Pan" is naar mijn idee een meesterwerk (dat volgens mij ook heel aardig verfilmd zou kunnen worden, maar dat terzijde..). Verder heb ik nagenoeg ook alle overige albums van Cosey in zijn kast staan.

Zijn platen /originelen zijn erg duur (check de website van Maghen maar eens of de veilingresultaten). Zijn tekenwerk is heel bijzonder en eigenlijk met geen andere auteur (behalve dan misschien Derib) te vergelijken.

en toch....

Wat is het dan dat me zo aantrekt? Misschien is het die gezapige, oubollige hippy-sfeer die ik zelf nooit heb gekend (geboren in 1980), zijn voorliefde voor muziek van Mike Oldfield (waar ik zelf ook een enorme fan van ben), Tangerine dream etc. Ik weet het niet..

Ik heb weinig tot niets op met zijn Tibetaanse wijsheden/ boeddhistische levenslessen etc.. als ik dat soort dingen voorbij zie komen in de Jonathan albums dan voelt dat voor mij (als op en top westerling) erg zweverig aan. Ik kan daar weinig tot niets mee.. Hetzelfde geldt voor de gedetailleerde beschrijving van het eten in Azië (yakmelk en met gezouten boter bereide thee (gatverdamme :-).. 


Ik herlees de Jonathan reeks zelden tot nooit. En wanneer ik dat doe dan beklijven de verhalen(?) eigenlijk niet tot nauwelijks..  Ook zijn overige albums zijn nou niet bepaald spannend te noemen.. 

Zijn laatste album in de reeks Jonathan heb ik echter toch weer gekocht en meteen gelezen. Als iemand me nou vraagt waar deze serie nou over gaat dan moet ik hem/ haar het antwoord schuldig blijven. Misschien gaat het over de zoektocht van een westerling naar zijn innerlijke zelf (of zoiets vaags?)

Gezien de setting etc. heb ik het idee dat Cosey vooral de denkbeelden/ (muzikale) interesses van mensen die nu in de 60/ 70 zijn lijkt te weerspiegelen (Vietnam oorlog, zijn voorkeur voor muziek, boeddhisme (ook erg geliefd bij de hippies van destijds) etc..

Misschien dat juist dat ongrijpbare Cosey interessant maakt. Ik weet het niet. Het is erg opvallend dat hij me toch om de een of andere reden meer aan spreekt dan bijvoorbeeld een Hermann. Ik zou persoonlijk ook liever een plaat van Cosey aan de muur hebben dan een Hermann plaat.. Het minimalistische van Cosey zijn tekenwerk spreekt me wel aan

Wat is jullie mening over Cosey? Meesterlijk auteur/ zweverige hippy etc?

Ik heb overigens wel het idee dat het een sympathieke man is - het is de enige stripauteur van grote naam waar ik twee jaar achtereen een kerstkaart van heb gehad toen ik hem als jong broekie eens een brief had geschreven. Dat is me altijd bijgebleven



 

Link naar reactie

Ik heb ook een grote liefde voor Cosey. Niet alles heb ik gelezen van zijn werk.
Voor mij is Jonathan wel één van mijn favoriete series. Vorige week het laatste deel gekocht en ik vind het heel goed dat Cosey een slot aan de serie heeft gemaakt. Zo blijft zo'n strip de waarde en schoonheid behouden. Ipv maar eindig doorgaan of erger nog andere tekenaars en schrijvers de strip doorzetten. Het wordt nooit meer zoals het was. Voor mij zijn wel de eerste elf verhalen het beste van de serie. Het is zo compleet en afgerond. Ik herlees de verhalen toch wel met enige regelmaat.

Link naar reactie
5 minuten geleden, Kobus zei:

Ik heb ook een grote liefde voor Cosey. Niet alles heb ik gelezen van zijn werk.
Voor mij is Jonathan wel één van mijn favoriete series. Vorige week het laatste deel gekocht en ik vind het heel goed dat Cosey een slot aan de serie heeft gemaakt. Zo blijft zo'n strip de waarde en schoonheid behouden. Ipv maar eindig doorgaan of erger nog andere tekenaars en schrijvers de strip doorzetten. Het wordt nooit meer zoals het was. Voor mij zijn wel de eerste elf verhalen het beste van de serie. Het is zo compleet en afgerond. Ik herlees de verhalen toch wel met enige regelmaat.

Bedankt voor je reactie Kobus! Ik ben dan wel benieuwd wat de reeks zo goed voor jou maakt? Is het de zweverige sfeer (al dan niet mede gecreeerd door de aanbevolen muziek), is het het tekenwerk of toch iets anders?

Het lastige voor mij is dat ik daar dus niet goed de vinger op kan leggen.. Bij elke andere auteur zou ik allang zijn afgehaakt.. 

Link naar reactie

Ik denk dat dat echt Gevoel is. Er zit een bepaald gevoel en sfeertje in die strips die ik verder weinig ben tegen gekomen in strips. Bij muziek heb ik dat veel meer. Dat komt dan binnen. En misschien is Jonathan daar mee te vergelijken. Dat het een gevoel oproept dat bij je binnenkomt.
Ik leerde de strip kennen rond mijn 13e toen ik Kuifje las in de leesportefeuille. Toen stond het verhaal Het voorrecht van de slang in Kuifje. En pas echt goed toen ik 19/20 was. Ik denk dat ik mijzelf graag in Jonathan wilde herkennen. Ik was ook heel erg bezig met hippie dingen en jaren zestig enzo. Misschien dat het daardoor komt. Ik vind de verhalen in combinatie met het sfeervolle en verstilde tekenwerk echt geweldig. Vooral Blootvoets onder de Rodondendrons vind ik nog steeds heel erg goed. Heeft het met menselijkheid en filosofie te maken? Is dat het misschien?

 

In mijn optiek zijn er weinig series die zo'n niveau blijven houden. Jerome K Jerome Bloks is er ook zo één die gewoon enorm goed blijft. Andere series vind ik toch afglijden naar een niveau dat het niet meer leuk is. Daarom vind ik het heel goed dat er een mooi eind aan Jonathan is gemaakt door Cosey.

Link naar reactie

Als zoekende puber heb ik indertijd veel Jonathans geleend uit de bib. Ik herinner me vooral de indrukwekkende berglandschappen. Die maakten meer indruk dan het spirituele aspect. En door Jonathan heb ik ook het album 'Crises' van Mike Oldfield ontdekt. Tot dan toe kende ik alleen de hitsingles Moonlight Shadow en Shadow on the wall.

Link naar reactie

Grappig om te zien dat, zoals ik het lees, dus ook bij jullie het niet zozeer de verhalen maar veeleer de sfeer de aansprekende factor lijkt te zijn.. dat is echt bij geen enkele andere reeks in die mate voor mij zo doorslaggevend als bij de Jonathan serie.. Inderdaad te vergelijken met het luisteren van muziek..

Crises van Mike Oldfield- geweldig album btw... 🙂 Gister Incantations nog geluisterd.. Ook echt geweldig

Oldfield treedt tot mijn grote spijt niet meer op... Optreden vond hij al nooit zo leuk heb ik eens begrepen en - los daarvan- hoeft hij dat voor de centjes ook al lang niet meer te doen..
 

Vorig jaar in Amsterdam wel Tubular Tribute (Mike Oldfield tribute band) live gezien. Mochten jullie de kans krijgen om die eens live te zien - echt een grote aanrader! Het was echt fenomenaal 

 

 

Link naar reactie

Ik weet nog hoe lang geleden iedereen verliefd was op Kate.  Het zal echt de sfeer zijn, daarbuiten kan ik me niet dadelijk een verhaal herinneren behalve...Kate. Op zoek naar Peter Pan was ook een hoogtepunt. Je merkte ook bij zijn vrije vluchten over die veteranen, dat zodra hij de bergen verlaat, het wat minder is.

De prijzen voor zijn werk vind ik wel absurd. Hij mag gehonoreerd worden, maar is hij echt zo gewild voor originelen?

Overigens ontbreken bij Maghen platen uit ...Kate.

image.png.098e29abc9fb6e7eb7b0e9efbce52175.pngimage.thumb.png.7ae81d0267ca663a7869b8a5d22d4638.png

 

 

 

 

 

Link naar reactie
52 minuten geleden, Ambreville zei:

Ik weet nog hoe lang geleden iedereen verliefd was op Kate.  Het zal echt de sfeer zijn, daarbuiten kan ik me niet dadelijk een verhaal herinneren behalve...Kate. Op zoek naar Peter Pan was ook een hoogtepunt. Je merkte ook bij zijn vrije vluchten over die veteranen, dat zodra hij de bergen verlaat, het wat minder is.

De prijzen voor zijn werk vind ik wel absurd. Hij mag gehonoreerd worden, maar is hij echt zo gewild voor originelen?

Overigens ontbreken bij Maghen platen uit ...Kate.

image.png.098e29abc9fb6e7eb7b0e9efbce52175.pngimage.thumb.png.7ae81d0267ca663a7869b8a5d22d4638.png

 

 

Werk van Cosey is inderdaad schreeuwend duur... Hij zit toch wel wat in een niche heb ik het idee (zijn werk is nou niet bepaald zo commercieel als een Asterix of zo) dus ik snap daar eerlijk gezegd weinig van... 7 tot 8 k heb ik niet over voor een plaat van hem. 3 tot 4 k zou ik wel er zo voor neerleggen overigens..

 

bij de laatste Maghen expo van Cosey is er volgens mij ook maar weinig verkocht..

Link naar reactie
17 minutes ago, sanderg said:

Werk van Cosey is inderdaad schreeuwend duur... Hij zit toch wel wat in een niche heb ik het idee (zijn werk is nou niet bepaald zo commercieel als een Asterix of zo) dus ik snap daar eerlijk gezegd weinig van... 7 tot 8 k heb ik niet over voor een plaat van hem. 3 tot 4 k zou ik wel er zo voor neerleggen overigens..

 

bij de laatste Maghen expo van Cosey is er volgens mij ook maar weinig verkocht..

Ik zit met zowat dezelfde inschatting. 3 zeker, 4 misschien, maar hoger zeker niet.

Nu ik heb wel een ongelooflijke slechte smaak. Ik ben nog in blijde verwachting van een Lanfeust-plaat.

 

 

 

Link naar reactie

Mijn tante in Brussel verzamelt strips en gaf me wel eens albums (hardcovers in het Frans) die ze niet meer verzamelde en zo kreeg ik de eerste 8 albums van Jonathan (en de eerste albums van Jeremiah maar dat terzijde). Ik vind Jonathan wel mooi om te lezen, al weet ik dan niet precies hoe het verder gaat. Neal en Silvester is mijn favoriet.

Link naar reactie

Jonathan zijn geen macho-actie-avonturen, zoals andere strips (Jeremeiah etc) die zich op oudere lezers richten, of humo-actie-avonturen, zoals strips (R&K etc) die zich op een jonger publiek richten.

Cosey blijft een auteur met een eigen stem.

Het is vergelijkbaar met Corto Maltese van Hugo Pratt: daarvoor was er weinig dat daarmee vergelijkbaar was, maar Pratts CM past toch nog in het rijtje avonturen-bonken.

Het hippie-achtige... Voor een stuk ligt dat aan Cosey zijn leeftijd, maar ik vind dat zijn aandacht voor het Verre Oosten wel veel verstandiger is dan die van hippie-achtige vogels die "de wijsheid" in het VO zoeken.

Link naar reactie
11 minuten geleden, Peter Motte zei:

Wat ik me wel afvraag bij Jonathan (en eerlijk gezegd bij meer en meer helden en hoofdpersonen, ook bij anti-helden) is waar hij alles van betaalt.

Hij kruist nu al jaren rond in het Verre Oosten, maar hoe financiert hij dat allemaal?

 

Dien hier een verzoek in om dit door een deskundige te laten doorlichten:

 

 

Link naar reactie

Jonathan lijkt heel erg op een student die na zijn diploma eens op reis gaat naar het VO, of meereist met een hulporganisatie.

In het eerste album is dat een aanvaardbare verklaring, maar als hij daar maar blijft rondhangen, kun je je toch wel afvragen of "wat werkjes doen" wel genoeg is.

Link naar reactie
3 uren geleden, Peter Motte zei:

Wat ik me wel afvraag bij Jonathan (en eerlijk gezegd bij meer en meer helden en hoofdpersonen, ook bij anti-helden) is waar hij alles van betaalt.

Hij kruist nu al jaren rond in het Verre Oosten, maar hoe financiert hij dat allemaal?

Ik heb me dat inderdaad ook vaak afgevraagd bij Jonathan... misschien rijke ouders? 🙂

Link naar reactie
7 uren geleden, Peter Motte zei:

Wat ik me wel afvraag bij Jonathan (en eerlijk gezegd bij meer en meer helden en hoofdpersonen, ook bij anti-helden) is waar hij alles van betaalt.

Hij kruist nu al jaren rond in het Verre Oosten, maar hoe financiert hij dat allemaal?

 

Misschien met de opbrengst van die veel te dure originelen? 🤔

Link naar reactie
17 uren geleden, Ambreville zei:

Nog nooit btw gezien op een factuur van die mannen.

Dat hoeft ook niet te worden gespecificeerd op een factuur aan een particuliere verkoper die niet kwalificeert als ondernemer voor de BTW.. als je zakelijk een aankoop bij ze zou doen dan zullen ze je (nadat jij jouw BTW nummer hebt overlegd) zeker wel n btw- factuur overleggen (met 0 pct BTW dan overigens als het werk grensoverschrijdend geleverd zou worden (intracommunautaire levering)...

Link naar reactie
56 minutes ago, sanderg said:

Dat hoeft ook niet te worden gespecificeerd op een factuur aan een particuliere verkoper die niet kwalificeert als ondernemer voor de BTW.. als je zakelijk een aankoop bij ze zou doen dan zullen ze je (nadat jij jouw BTW nummer hebt overlegd) je zeker wel n btw- factuur overleggen (met 0 pct BTW dan overigens als het werk grensoverschrijdend geleverd zou worden (intracommunautaire levering)...

Yep. Klopt.

 

 

 

Link naar reactie
  • 1 year later...

Vandaag vier Cosey's uitgelezen:

 

Vandaag vier stripablums op een rij:
- Orchidea
- Zeke vertelt
- Een huis van Frank L. Wright
- Reis naar Italiê
Allemaal van de Zwitser Cosey.

Hij heet in werkelijkheid Bernard Cosendai en werd geboren op 14 juni 1950.
Ik heb het werk niet in chronologische vologrde gelezen, want dat is:
1990: Orchidea
1999: Zeke vertelt
2003: Een huis van Frank L. Wright
1988: Reis naar Italië
Maar het zijn ook allemaal losse albums, dus dat speelt geen rol.

Cosey is vooral bekend van zijn reeks [b]Jonathan[/b], dat zich vaak in het Verre Oosten afspeelt, en waarvan de bekendste titels van 1975-86 zijn. Er blijkt een grote belangstelling voor dat Verre Oosten uit, en de invloed van de hippiecultuur uit de jaren 1960 is dus nooit veraf, alhoewel Cosey wel minder zweverig is dat de hippy's die dachten "de waarheid" in het Oosten te vinden.

[b]Orchidea[/b] gaat over mensen die op zoek zijn naar een oude man die er vandoor is met een zwangere barmeid. Maar op het einde blijtk dat ze zwanger is van iemand anders, en die vriend gaat haar uiteindelijk oppikken.
[b]Zeke vertelt[/b] is over een oude moeder die met een vriendin eindelijk haar zoon terugvindt, die ergens in een van die Zuid-Oost-Aziatische landen opduikt. Zijn levensverhaal wordt op een ingewikkelde manier verteld door herinneringen van de moeder en symbolische verhalen van de man zelf. Hij had een heel succesvolle muziekhit gehad, waardoor hij in het milieu verkeerde van The Beatles, Bob Dylan et tuti quanti.
[b]Een huis van Frank L. Wright[/b] heeft als ondertitel "en andere liefdesverhalen".
[b]Reis naar Italië[/b] gaat over twee oorlogsveteranen die tijdens een reis naar Italië een jeugdvriendin ontmoeten, die hoopt dat ze een Cambodjaanse vluchtelingetje zullen adopteren. Ik kan niet te veel vertellen zonder te veel spoilers.

De ondertitel "en andere liefdesverhalen" zou de ondertitel voor een overkoepelende reeks van al die albums kunnen zijn. Als stripverhalen zijn ze dus zeker in hun tijd apart geweest: het avontuurlijke element is wel aanwezig, er wordt heel wat afgereisd, maar de kern van het verhaal is altijd de verhoudingen tussen mannen en vrouwen. En in bijna alle verhalen zijn de gezinnen gebroken: een oude man die voor een zwangere vriendin gaat zorgen omdat de vader haar in de steek liet, een man die verdwijnt uit zijn milieu en twintig jaar lang niets van zich laat horen, twee oorlogsveteranen die eigenlijk de bijfiguren blijken te zijn in een liefdesdriehoek waarvan ze zelf niet de regie in handen hebben...
Cosey toont daarin vaak een voorkeur voor het oosten, maar [b]Orchidea[/b] speelt zich volledig in Amerika af, net als de verhalen in [b]Een huis van Frank L. Wright[/b].
[b]Reis naar Italië[/b] is misschien het meest geslaagde verhaal, maar ik kan er niets over vertellen zonder te veel spoilers.

Link naar reactie
14 minuten geleden, Peter Motte zei:

Vandaag vier stripablums op een rij:
- Orchidea
- Zeke vertelt
- Een huis van Frank L. Wright
- Reis naar Italiê
Allemaal van de Zwitser Cosey.

Hij heet in werkelijkheid Bernard Cosendai en werd geboren op 14 juni 1950.
Ik heb het werk niet in chronologische vologrde gelezen, want dat is:
1990: Orchidea
1999: Zeke vertelt
2003: Een huis van Frank L. Wright
1988: Reis naar Italië
Maar het zijn ook allemaal losse albums, dus dat speelt geen rol.

Cosey is vooral bekend van zijn reeks [b]Jonathan[/b], dat zich vaak in het Verre Oosten afspeelt, en waarvan de bekendste titels van 1975-86 zijn. Er blijkt een grote belangstelling voor dat Verre Oosten uit, en de invloed van de hippiecultuur uit de jaren 1960 is dus nooit veraf, alhoewel Cosey wel minder zweverig is dat de hippy's die dachten "de waarheid" in het Oosten te vinden.

[b]Orchidea[/b] gaat over mensen die op zoek zijn naar een oude man die er vandoor is met een zwangere barmeid. Maar op het einde blijtk dat ze zwanger is van iemand anders, en die vriend gaat haar uiteindelijk oppikken.
[b]Zeke vertelt[/b] is over een oude moeder die met een vriendin eindelijk haar zoon terugvindt, die ergens in een van die Zuid-Oost-Aziatische landen opduikt. Zijn levensverhaal wordt op een ingewikkelde manier verteld door herinneringen van de moeder en symbolische verhalen van de man zelf. Hij had een heel succesvolle muziekhit gehad, waardoor hij in het milieu verkeerde van The Beatles, Bob Dylan et tuti quanti.
[b]Een huis van Frank L. Wright[/b] heeft als ondertitel "en andere liefdesverhalen".
[b]Reis naar Italië[/b] gaat over twee oorlogsveteranen die tijdens een reis naar Italië een jeugdvriendin ontmoeten, die hoopt dat ze een Cambodjaanse vluchtelingetje zullen adopteren. Ik kan niet te veel vertellen zonder te veel spoilers.

De ondertitel "en andere liefdesverhalen" zou de ondertitel voor een overkoepelende reeks van al die albums kunnen zijn. Als stripverhalen zijn ze dus zeker in hun tijd apart geweest: het avontuurlijke element is wel aanwezig, er wordt heel wat afgereisd, maar de kern van het verhaal is altijd de verhoudingen tussen mannen en vrouwen. En in bijna alle verhalen zijn de gezinnen gebroken: een oude man die voor een zwangere vriendin gaat zorgen omdat de vader haar in de steek liet, een man die verdwijnt uit zijn milieu en twintig jaar lang niets van zich laat horen, twee oorlogsveteranen die eigenlijk de bijfiguren blijken te zijn in een liefdesdriehoek waarvan ze zelf niet de regie in handen hebben...
Cosey toont daarin vaak een voorkeur voor het oosten, maar [b]Orchidea[/b] speelt zich volledig in Amerika af, net als de verhalen in [b]Een huis van Frank L. Wright[/b].
[b]Reis naar Italië[/b] is misschien het meest geslaagde verhaal, maar ik kan er niets over vertellen zonder te veel spoilers.

 

Ah, je copy-paste gewoon de tekst die je op een ander forum geschreven hebt. :P

 

afbeelding.thumb.png.ac7625b28b8b69bffc483d400f441afe.png

Link naar reactie
  • 1 month later...

Ik heb ooit peter pan gelezen en heb onlangs via marktplaats Jonathan deel 1 t/m 12 aangeschaft. Deel 13 lijkt overigens nogal zeldzaam te zijn als enige album in hele reeks. Hoe komt zoiets?

 

Giateren ben ik begonnen met lezen en ben nu bij deel 8. Ik vind de reeks een openbaring. Een atypische stripheld in een dromerig wereld. Hij beleeft wel avonturen, maar geen standaard avonturen. De hele sfeer, het gevoel en de kleuren (veel bruin, blauw en geel) spreken me enorm aan, of beter gezegd ze raken me en ik weet niet precies waarom. Ik ben niet zo van zweverigheid maar het stoort me in dit geval geenszins. 

 

Nu nog zien aan deel 13 te komen....

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...