Ga naar inhoud

Matla Collectie wordt geveild op Catawiki


Recommended Posts

5 uren geleden, Ton Konincks 1948 zei:

Een lang verwacht begin wordt gemaakt met het veilen van de  particuliere verzameling van Hans Matla uit 's Gravenhage.

 

Veel bijzondere uitgaven van al dure strips bij eertijds eerste uitzet.

 

Vooral prachtige producten van Belgische herkomst op de eerste editie van 'The Amazing Cashing Out'.

 

 

 

Hoi Ton, kun je iets specifieker zijn, data bijvoorbeeld, ik kan op Catawiki in de eerstkomende veilingen nog niets

vinden ( of ik kijk erover heen )

Zag al wel dat " De bezeten bezitter " al wat aanbood in zijn winkel.

@Ton Konincks 1948

Link naar reactie
39 minuten geleden, bouncer zei:

 

Hoi Ton, kun je iets specifieker zijn, data bijvoorbeeld, ik kan op Catawiki in de eerstkomende veilingen nog niets

vinden ( of ik kijk erover heen )

Zag al wel dat " De bezeten bezitter " al wat aanbood in zijn winkel.

@Ton Konincks 1948

 

Ik heb "matla" ingevoerd in het zoekveld, en kwam bij de goeie veiling uit.

Link naar reactie

We kunnen nu zien of Matla goed zat met zijn prijzen.

Was vroeger wel een puntje van discussie.

Meegemaakt op de beurzen vroeger, als er een nieuwe catalogus uitkwam. Al die handelaren die de prijzen aan het aanpassen waren.

 

Maar ik moet Matla toch complimenteren met zijn monnikenwerk, iedere keer een catalogus maken. Vond het ook altijd wel leuk om er doorheen te bladeren. Spijtig dat er geen plek was om het allemaal onder te brengen.

 

Link naar reactie
13 hours ago, linthout said:

Na jarenlang geprobeerd te hebben om zijn verzameling aan een museum te verkopen wordt de verzameling dus versnipperd. Daar word ik treurig van. Alweer blijkt dat strips van minder betekenis zijn dan we hoopten.

Niet echt. Matla zat gewoon erg hoog in de boom en de Koninklijke Bibliotheek had daar de pecunia's niet voor. 

Link naar reactie
8 hours ago, Retardi said:

Niet echt. Matla zat gewoon erg hoog in de boom en de Koninklijke Bibliotheek had daar de pecunia's niet voor. 

 

Waarschijnlijk was de collectie voor een groot gedeelte ook een doublure van strips die al in de KB aanwezig waren. 

 

En de waarde werd waarschijnlijk door Matla overschat.

Link naar reactie
10 hours ago, P3TJQ said:

We kunnen nu zien of Matla goed zat met zijn prijzen.

Was vroeger wel een puntje van discussie.

Meegemaakt op de beurzen vroeger, als er een nieuwe catalogus uitkwam. Al die handelaren die de prijzen aan het aanpassen waren.

 

Maar ik moet Matla toch complimenteren met zijn monnikenwerk, iedere keer een catalogus maken. Vond het ook altijd wel leuk om er doorheen te bladeren. Spijtig dat er geen plek was om het allemaal onder te brengen.

Ik denk dat de waarde van antiquarische strips anno 2024 wel wat lager is dan in de hoogtijdagen van de Matla catalogus. 

 

 

Link naar reactie

Ik heb de aangeboden items aandachtig bekeken.

Maar ik meen dat hier sprake is van een zeer voorzichtige try out.

Zonder kaskrakers.

Om wat aandacht te genereren is de bedoeling, lijkt mij.

 

De meeste items zijn niet echt interessant.

Ik blijf het zeker met belangstelling volgen.

Want de opgehoopte schatten bij Matla zijn veel en veelzijdig.

Voor mij zit er dit keer niks bij waarop ik wil bieden.

Link naar reactie

Zitten nu ook wel leuke dingen voor mij bij.

Alleen ik ben bang dat ze de hoofdprijs wilt hebben

en om dat te behalen gaan ze meebieden.

In zijn strip-catalogus stond dit album voor 300 Gulden ?

(Dat zou nu 500 Euro zijn?)

Wat toen voor de internet tijdperk ook terecht was.

Nu kan je dit soort items makkelijk op internet vinden

Deze albums gaan, nu op Ebay, voor rond de 100 Euro weg.

 

 

c59d7b54-e256-4a32-a2bf-3cd0976d6c59.webp.e3c181f67b4a66e3a32e989fa66c5e3e.webp

Link naar reactie
1 uur geleden, bouncer zei:

Kan me ook nog herinneren dat Matla in het tv programma " van onschatbare waarde " deze strook van

Kresse aanbood ter verkoop, helaas is deze aflevering niet meer te vinden op het " net".

 

 

image.png.200a278eee7619dada4ffb1e32cab18c.png

Heb ik ook gezien... Ik weet niet meer welke waarde hij aan de strook hechtte maar ze kwam mij veel te hoog voor.. ik zie af en toe werk van Kresse voorbij komen op Catawiki en daar worden bij mijn weten nooit hele hoge prijzen voor geboden.. volgens mij is Kresse buiten Nederland ook nauwelijks bekend... 

 

Matla lijkt me een uiterst vriendelijke man maar ik heb het idee dat hij teveel in het verleden hangt wat betreft zijn prijsstellingen..

Link naar reactie
45 minutes ago, sanderg said:

 

Matla lijkt me een uiterst vriendelijke man maar ik heb het idee dat hij teveel in het verleden hangt wat betreft zijn prijsstellingen..

Imho zijn die nooit correct geweest. Vroeger kon hij onmogelijk toegang hebben tot voldoende data om prijzen juist in te schatten. 

 

 

 

Link naar reactie

De prijzen uit zijn strip catalogus tijdperk klopte wel.

Het waren de prijzen die hij en ook andere stripwinkels ook voor verkochten.

En je moet ook rekening houden dat er toen niets anders was dan zijn catalogus.

maar je moet ook rekening houden dat sommige items een top prijs halen als de auteur nog leeft.

Na zijn dood het nog even blijft stijgen of soms explosief stijgen en dan zie je de prijzen weer langzaam in elkaar storten.

Omdat die generatie ook weer langzaam uitsterft.

Kijk maar naar Kresse... Het zou me niet verbazen dat de gemiddelde leeftijd van de Eric de Noorman verzamelaars 80+ is.

Hier zie je ook steeds meer items op de markt komen waar geen verzamelaars meer voor zijn

Link naar reactie
16 minuten geleden, Ambreville zei:

Imho zijn die nooit correct geweest. Vroeger kon hij onmogelijk toegang hebben tot voldoende data om prijzen juist in te schatten. 

 

image.png.9e062bcab3d1a11668a29c26d3723d62.png

 

Moet je voorstellen, bij iedere nieuwe uitgave van de Matla catalogus werden de prijzen aangepast door de

handelaren, dat kun je Matla toch wel nageven.

Ver voor internet en Last Dodo's die een vorm van transparantie met zich mee bracht, die zowel in positieve als

negatieve zin disputabel zijn.

 

Link naar reactie
22 minuten geleden, bouncer zei:

 

image.png.9e062bcab3d1a11668a29c26d3723d62.png

 

Moet je voorstellen, bij iedere nieuwe uitgave van de Matla catalogus werden de prijzen aangepast door de

handelaren, dat kun je Matla toch wel nageven.

Ver voor internet en Last Dodo's die een vorm van transparantie met zich mee bracht, die zowel in positieve als

negatieve zin disputabel zijn.

 

het klinkt allemaal al met al inderdaad als nattevingerwerk.. Wel knap dat hij blijkbaar (daarin) toch wel als een autoriteit werd geacht... Vraag me dan nog wel steeds af waarop hij die prijsstellingen baseerde..

 

wat dat betreft acht ik momenteel catawiki toch wel een interessante maatstaf. Ik zie daar soms prijsstellingen die (bij lange na niet worden behaald). Zo moest een werk van Schuiten laatst bij de exclusieve veiling tussen de 13 en 15k doen maar deze bleef steken op 9 (onverkocht). Een Thorgal pagina uit De boogschutters deed laatst 12k terwijl bij Maghen zoiets al makkelijk richting de 17k zou gaan..)

Het blijft al met al (net zoals alle andere soorten kunst) een beetje 'wat de gek ervoor geeft'...

Ik kan me overigens vergissen maar in algemene zin lijkt het al of de interesse in origineel stripwerk wat af lijkt te nemen. Bij de laatste Marini expo bijvoorbeeld werd bijna geen pagina verkocht. Ook bij De killer expo bij Maghen lijkt het aanbod nog steeds hetzelfde als toen de werken werden gepost...

Link naar reactie
2 minuten geleden, sanderg zei:

Vraag me dan nog wel steeds af waarop hij die prijsstellingen baseerde

Zijn eigen winkel, Panda in Den Haag 😉

Catawiki , ebay of alle andere veilingsites neem ik allemaal met een korrel zout.

als een winkel of een andere professional iets op zo'n site zet.

willen ze een minimale prijs er voor hebben en dat moet gehaald worden

en dat doen ze door mee te bieden.

6 minuten geleden, sanderg zei:

o moest een werk van Schuiten laatst bij de exclusieve veiling tussen de 13 en 15k doen maar deze bleef steken op 9 (onverkocht). Een Thorgal pagina uit De boogschutters deed laatst 12k terwijl bij Maghen zoiets al makkelijk richting de 17k zou gaan..)

Of je, zoals al zegt, naar de niet verkochte items kijken en dan zie je de echte marktwaarde

Link naar reactie
12 minuten geleden, AHMO zei:

Zijn eigen winkel, Panda in Den Haag 😉

Catawiki , ebay of alle andere veilingsites neem ik allemaal met een korrel zout.

als een winkel of een andere professional iets op zo'n site zet.

willen ze een minimale prijs er voor hebben en dat moet gehaald worden

en dat doen ze door mee te bieden.

Of je, zoals al zegt, naar de niet verkochte items kijken en dan zie je de echte marktwaarde

Is bieden op eigen werk niet onmogelijk gemaakt door Catawiki? 

 

Maar ja.. dat is natuurlijk makkelijk te omzeilen met een ander profiel...

Link naar reactie
1 minuut geleden, sanderg zei:

Is bieden op eigen werk niet onmogelijk gemaakt door Catawiki? 

 

Maar ja.. dat is natuurlijk makkelijk te omzeilen met een ander profiel...

Theoretisch mag niemand bieden op eigen zijn eigen spullen.

Maar ze doen het meerdere mensen en tuurlijk met meerdere profiels

Dat gebeurd trouwens ook op grote Christie's veilingen

(Ooit een zeer goede documentaire hierover gezien)

maar ook bij Faillissement/inboedel veilingen gebeurd het precies hetzelfde

Degene die er goed bij boeren zijn natuurlijk de veilinghuizen.

Die krijgen commissie per item en hoe hoger het bedrag hoe hoger de commissie

Link naar reactie
3 minuten geleden, sanderg zei:

Is bieden op eigen werk niet onmogelijk gemaakt door Catawiki? 

 

Maar ja.. dat is natuurlijk makkelijk te omzeilen met een ander profiel...

 

Het kost je dan wel 21,5 % bij Catawiki, bij Bobbedoes daarentegen kun je gewoon de prijs opdrijven op een

ander account, zonder dat je het een cent kost, als je goed kijkt en je verstand gebruikt kun je dat ook zien

de tegenbieder is zichtbaar, dus vooral als deze meerdere items aanbied, let dan ook op de bieder, al is

deze gemarkeerd met puntjes.

 

Link naar reactie
1 minuut geleden, bouncer zei:

Het kost je dan wel 21,5 % bij Catawiki

Ik ken iemand die in originelen handelt en ook op Catawiki zet

en die gaf daar een korte maar wel heldere uitleg hier over.

Ja! Je bent een aantal keren geld kwijt aan commissie omdat die origineel van een bepaalde tekenaar te weinig oplevert.

Maar de mensen gaan na een aantal keren wel denken dat de prijs waar hij ze zogenaamd voor verkoopt ook de echte marktprijs is.

Waardoor hij ze in de loop van de tijd wel voor zijn prijs verkoopt

 

Link naar reactie
1 minuut geleden, AHMO zei:

Ik ken iemand die in originelen handelt en ook op Catawiki zet

en die gaf daar een korte maar wel heldere uitleg hier over.

Ja! Je bent een aantal keren geld kwijt aan commissie omdat die origineel van een bepaalde tekenaar te weinig oplevert.

Maar de mensen gaan na een aantal keren wel denken dat de prijs waar hij ze zogenaamd voor verkoopt ook de echte marktprijs is.

Waardoor hij ze in de loop van de tijd wel voor zijn prijs verkoopt

 

Zou t echt zo werken? Ik zie eigenlijk nooit originelen die voor een tweede keer worden aangeboden...

Link naar reactie
32 minuten geleden, sanderg zei:

Zou t echt zo werken? Ik zie eigenlijk nooit originelen die voor een tweede keer worden aangeboden...

 

Met strips ligt het natuurlijk anders. Je koopt tien exemplaren van de Drie Rik Ringers, verkoopt één exemplaar van elk van de drie via een tussenpersoon veel te duur, en die prijzen worden dan de "normale" prijzen.

Als je de andere negen dan aan die prijs verkocht krijgt, levert dat flink wat op.

Link naar reactie
7 minuten geleden, Peter Motte zei:

 

Met strips ligt het natuurlijk anders. Je koopt tien exemplaren van de Drie Rik Ringers, verkoopt één exemplaar van elk van de drie via een tussenpersoon veel te duur, en die prijzen worden dan de "normale" prijzen.

Als je de andere negen dan aan die prijs verkocht krijgt, levert dat flink wat op.

 

image.thumb.png.4c68e7d6cb77659ed6ebbe5fdec9eaca.png

Link naar reactie

Als je biedt heb je toch zelf al een prijs in gedachte die je er zelf aan wil geven, dus als je daar niet over gaat ben je nooit bekocht. Maar dat vergt discipline natuurlijk.

 

Anekdote Matla: ik was ooit in een stripwinkel waar op geen enkele strip een prijs kleefde. Ik vroeg dus de prijs van een aantal strips en de winkelier haalde doodleuk de Matla-catalogus boven…

Tomorrow  Saturday Sunday Today is my favorite day

Link naar reactie
37 minuten geleden, SPeeDy zei:

Als je biedt heb je toch zelf al een prijs in gedachte die je er zelf aan wil geven, dus als je daar niet over gaat ben je nooit bekocht. Maar dat vergt discipline natuurlijk.

 

Anekdote Matla: ik was ooit in een stripwinkel waar op geen enkele strip een prijs kleefde. Ik vroeg dus de prijs van een aantal strips en de winkelier haalde doodleuk de Matla-catalogus boven…

 

Er zijn nog steeds stripwinkels waarop vaak geen prijs vermeld wordt op de albums, ( hallo Robbie van Fantasia )

" Ja, deze zie je niet vaak meer in deze staat, nou vooruit om dat jij het bent, vijf Euro "

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...