Ga naar inhoud

Matla Collectie wordt geveild op Catawiki


Recommended Posts

13 uren geleden, Ton Konincks 1948 zei:

 

Ik kan me levendig voorstellen dat de Koninklijke Bibliotheek voor al dit materiaal beslist niet wilde betalen.

 

En ook niet documenteren en ergens opslaan.

 

Dit is prima materiaal voor De Slegte  en/of de diverse antiquarische stripmarkten

 

Bijvoorbeeld in Gouda of Breda.

Bananen dozen werk denk ik.

Link naar reactie
14 uren geleden, Ton Konincks 1948 zei:

 

Ik kan me levendig voorstellen dat de Koninklijke Bibliotheek voor al dit materiaal beslist niet wilde betalen.

 

En ook niet documenteren en ergens opslaan.

 

Dit is prima materiaal voor De Slegte  en/of de diverse antiquarische stripmarkten

 

Bijvoorbeeld in Gouda of Breda.

 

Toch kan ik me niet aan de indruk onttrekken of deze exemplaren echt van Matla zijn, dat hij alle eerste drukken

van Suske en Wiske tot een bepaald aantal zal hebben verzameld zal wellicht zo zijn.

Of misschien was het gebruikelijk om al deze items als promo ( recensie ) exemplaar op te sturen.

Link naar reactie
8 minuten geleden, P3TJQ zei:

 

Ik kan mij niet voorstellen dat uitgevers gelimiteerde uitgaves gaan weggeven?

Misschien een keertje maar toch niet zo massaal bij iedere uitgave.

Misschien niet massaal maar uitgevers hebben en hadden wel degelijk belang om presentexemplaren op te sturen naar sleutelfiguren in de stripwereld. En als grondlegger van de stripcatalogus behoort Hans zeker tot deze sleutelfiguren.

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie
2 hours ago, P3TJQ said:

Reken eens uit dat je ieder stripalbum dat uitkomt, koopt.

Normale versies en de luxe versies en dat al vanaf de jaren 60?

Hoeveel banen moet je dan wel niet hebben?

 

Ik kan mij niet voorstellen dat uitgevers gelimiteerde uitgaves gaan weggeven?

Misschien een keertje maar toch niet zo massaal bij iedere uitgave.

Voor een uitgever hebben die niet meer waarde dan het papier. Meestal zitten die op een aparte nummering.

 

 

 

Link naar reactie

Hans Matla had dit inderdaad allemaal in de kast staan en nee, krijgen deed hij ze niet, of in elk geval hoogst zelden. Hans verzamelde alle edities van boeken. Dus als een boek opnieuw uitkwam met een wijziging in de vormgeving of bij een andere uitgever, dan werd het aangeschaft voor de collectie. Je wilt niet weten hoe vaak de Asterix- en Suske- en Wiskeverhalen in de kasten stonden. In feite had hij zo'n beetje alles dat in de laatste Stripkalogus stond en wat nog jaren daarna verscheen. Daar zijn kapitalen in gaan zitten...

Link naar reactie
1 uur terug, RvdN zei:

Hans Matla had dit inderdaad allemaal in de kast staan en nee, krijgen deed hij ze niet, of in elk geval hoogst zelden. Hans verzamelde alle edities van boeken. Dus als een boek opnieuw uitkwam met een wijziging in de vormgeving of bij een andere uitgever, dan werd het aangeschaft voor de collectie. Je wilt niet weten hoe vaak de Asterix- en Suske- en Wiskeverhalen in de kasten stonden. In feite had hij zo'n beetje alles dat in de laatste Stripkalogus stond en wat nog jaren daarna verscheen. Daar zijn kapitalen in gaan zitten...

 

Als het op een eend lijkt, loopt als een eend, en kwaakt als een eend, dan is het misschien wel een eend.

 

( goedmoedig pesterijtje, iets zegt me dat we hier te maken hebben met een insider, en dat is alleen maar leuk )

Link naar reactie
1 uur terug, bouncer zei:

 

Als het op een eend lijkt, loopt als een eend, en kwaakt als een eend, dan is het misschien wel een eend.

 

( goedmoedig pesterijtje, iets zegt me dat we hier te maken hebben met een insider, en dat is alleen maar leuk )

Kwaak, kwaak... 

 

Ik heb jaren bij Hans gewerkt en meegewerkt aan de laatste twee stripkatalogi, dus ik ken de collectie en de totstandkoming erg goed...

Link naar reactie

Tsja, als al je geld (of in ieder geval heel veel) in je verzameling zit, snap ik ook wel dat je iets voor terug wilt. Maar voor een museum kunnen er natuurlijk ook redenen zijn om juist niet zo'n grote verzameling over te nemen.

Alleen een tweede keer zo'n grote verzameling  aangeboden krijgen, zal niet snel meer gebeuren.

Ik denk dat 1 miljoen niet teveel was voor de complete verzameling

Ben uiteraard wel benieuwd wat de totale verzameling nu totaal doet op de commerciele markt.

 

 

Link naar reactie
17 uren geleden, P3TJQ zei:

Tsja, als al je geld (of in ieder geval heel veel) in je verzameling zit, snap ik ook wel dat je iets voor terug wilt. Maar voor een museum kunnen er natuurlijk ook redenen zijn om juist niet zo'n grote verzameling over te nemen.

Alleen een tweede keer zo'n grote verzameling  aangeboden krijgen, zal niet snel meer gebeuren.

Ik denk dat 1 miljoen niet teveel was voor de complete verzameling

Ben uiteraard wel benieuwd wat de totale verzameling nu totaal doet op de commerciele markt.

 

 

Maar wat moet een museum doen met zo'n collectie? Boekjes tentoonstellen? Echt boeiend is dat niet he.

En als het om te bewaren voor het nageslacht is: In de koninklijke bibliotheek zitten de meeste van die boeken sowieso al

Link naar reactie
8 uren geleden, bouncer zei:

@RvdN

Ik kan de aflevering van " onschatbare waarde "  niet meer vinden op het net, maar was toch benieuw naar

die verkoop van Hans Kresse strip strook.

Werd deze nou uiteindelijk verkocht of niet ?

Ja, die werd toen verkocht aan die vrouwelijk expert. Ik meen voor ergens rond de 10.000 euro.

Link naar reactie
Op 23/2/2024 om 20:48, P3TJQ zei:

Tsja, als al je geld (of in ieder geval heel veel) in je verzameling zit, snap ik ook wel dat je iets voor terug wilt. Maar voor een museum kunnen er natuurlijk ook redenen zijn om juist niet zo'n grote verzameling over te nemen.

Alleen een tweede keer zo'n grote verzameling  aangeboden krijgen, zal niet snel meer gebeuren.

Ik denk dat 1 miljoen niet teveel was voor de complete verzameling

Ben uiteraard wel benieuwd wat de totale verzameling nu totaal doet op de commerciele markt.

 

 

Er is tot 2018 onderhandeld met de KB. Zij konden uiteindelijk niet meer dan 0,5 miljoen bieden. De vraagprijs lag rond de 1,5 miljoen. Ruim 70.000 strips en 100.000 stripbladen

Link naar reactie
Op 26/2/2024 om 22:01, sanderg zei:

Oh?! Ik zou echt zweren dat de tekening niet verkocht raakte.. jammer dat t blijkbaar niet meer terug te zien is..

Ik heb die aflevering destijds gezien en zou ook zweren dat de tekening niet verkocht raakte…?! want hij vroeg de marktprijs voor verzamelaars en dat kan een handelaar niet bieden uiteraard.
 

Misschien is het buiten/na de uitzending alsnog voor een bepaald bedrag verkocht…

.....................................................

www.texwiller.nl - www.uitgeverijhum.nl

Link naar reactie
  • 3 weeks later...
Op 18/3/2024 om 13:34, Ton Konincks 1948 zei:

 

Volgende aflevering van de Veilingen Matla Collectie op Bobbedoes.

 

Kavels : 160.

 

Veel Sus en Wis Albums in HC en LUXE.

 

Sluit over 5 dagen (na 18-03-2024)

 

Ingebracht door DeBezetenBezitter die de zaken afhandelt.

 

Schud je spaarpot maar weer leeg.

 

Of houd je hand maar op de knip.

Ik heb de indruk dat bij Bobbedoes over het algemeen de uiteindelijke verkoopprijs lager is dan bij Catawiki.

En daarnaast geen commissie kosten.

Voor items die regelmatig aangeboden worden is dit echt een verademing.

Link naar reactie
Op 18/3/2024 om 13:34, Ton Konincks 1948 zei:

 

Volgende aflevering van de Veilingen Matla Collectie op Bobbedoes.

 

Kavels : 160.

 

Veel Sus en Wis Albums in HC en LUXE.

 

Sluit over 5 dagen (na 18-03-2024)

 

Ingebracht door DeBezetenBezitter die de zaken afhandelt.

 

Schud je spaarpot maar weer leeg.

 

Of houd je hand maar op de knip.

Ik hou mijn hand wel op de knip.

Het meeste is toch niet interessant.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...