Ga naar inhoud

Film Thread: Hanzo The Celluloid Slicer


Recommended Posts

13 minuten geleden, IvoVWS zei:

Wil je het rare weten? Die rare band met de schoonvader klopt ook nog. Gerhard Richter, op wiens leven de film gebaseerd is, had inderdaad een schoonvader die zijn tante naar de kampen gestuurd had.

Richter is woedend en wil niks met de film te maken hebben: de regisseur “managed to abuse and grossly distort (my) biography".

 

15 minuten geleden, IvoVWS zei:

En exposition is niet altijd slecht. Zoals ik al zei, de toon van de film is menselijk en mensen praten. In "Dunkirk" werd nauwelijks gesproken en die film vond ik heel erg "kil". In de Tarantino-films is er altijd heel veel exposition (Tony Rocky Horror, de Nigga Killer of Baton Rouge, de Lincoln Letter, de diamantroof in "Reservoir Dogs") en heel veel prietpraat maar dat geeft de personages karakter.

Expositie moet voortkomen uit de karakters en de omstandigheden, het moet niet de stem van de regisseur zijn die bang is dat de kijker iets niet snapt. Als de hoofdpersoon en zijn vriendin naar West-Berlijn reizen, gaat dat erg makkelijk, ze nemen gewoon de metro. Oh ja, dacht ik, de muur is er nog niet. Uit het niets zegt de vriendin dan zoiets als: "Het gaat nu nog erg makkelijk, maar binnenkort zal het moeilijker worden". Dat is wel erg betuttelend ten aanzien van de kijker. 


Spielberg heeft in zijn serieuze films aan het einde altijd een moralistisch uitlegmomentje, zodat hij ook het 'eenvoudiger' publiek van dienst is. In Werk ohne Autor zit voortdurend een uitlegmomentje, ik vind dat onderschatting van de kijker en zeker niet nodig.

 

31 minuten geleden, IvoVWS zei:

En de kunstzinnige visie werd pas na de pauze uitgelegd.

Dat is dan rijkelijk laat, de eerste anderhalf uur gaf amper een beeld van de hoofdpersoon als kunstenaar.  Bij die veel te lange scène dat hij naakt uit een boom klimt dacht ik zelfs: Goede Tijden Slechte Tijden.

 

34 minuten geleden, IvoVWS zei:

 

Dit was geen film die je kan ondergaan zoals de Marvel-misbaksels.

Dat lijkt me evident. Liefhebbers van Marvel-misbaksels gaan hier niet heen. Ik ben een groot liefhebber van Das Leben der Anderen. Zelfde regisseur maar die film benadert de kijker niet als een visueel ongeletterde, je mag tot de loutering aan het einde vaak zelf invullen wat je ziet, een inspanning dus, maar dat kostte de film geen publiek, integendeel. 

 

40 minuten geleden, IvoVWS zei:

Je moet bij sommige shots nadenken.
Maar dat maakt de film net zo goed volgens mij. Iemand zoals de journalist van Vulture die goed gestudeerd heeft maar weinig gelezen, kan deze film niet snappen.

Ik kan je niet goed volgen hierin, maar let's agree to disagree... 

 

 

 

Link naar reactie

Vooruit:

https://andreasmartens.wordpress.com/2019/02/24/film-alita-battle-angel/

Mijn laatste woorden over Alita: Battle Angel.

 

Eind deze week zijn er heel wat bezoekers op mijn blog uit Spanje geweest, en ik heb er niets in het Spaans opstaan. Is iemand onder ons misschien daar op vakantie?

(of is daar iemand op vakantie die voortdurend controleert of zijn site wordt gekopieerd?)

Link naar reactie

The Guardian vat het mooi samen 🙄

 

Quote

But best picture for Green Book? (Best original screenplay, too, over The Favourite and Paul Schrader’s First Reformed.) The news of that win lands like a dead weight on Oscar night, increasing the inevitable disappointment and tristesse that always settles on any awards ceremony in its closing minutes, as the unacknowledged frustration of the losers’ 80% silent majority seeps into the atmosphere. A friend of mine said that by the time this awards season was over, this film should have the word “REALLY?” added to its title. Green Book REALLY? becomes this year’s technical winner of the “best picture” accolade and surely now is added to the list that includes Crash, Chicago and Argo in the What Were They Thinking? 

 

Link naar reactie

Kreeg ik zonet 'n beetje onder mijn voeten van vrienden die met hun 9 en 11-jarige naar Urbanus: De Vuilnisheld (AP) geweest zijn.  Ze hadden aan mij gevraagd of dat eigenlijk wel iets voor kinderen was naar aanleiding van clips die ze gezien hadden.  "Zeker wel!", zei ik.  Ze vonden de humor grotendeels niet geschikt voor (ong) 10-jarigen, die er volgens hen eerder ongemakkelijk van werd.  Het is nochtans geen preutse familie, in tegendeel.  En het verhaal was te kinderlijk en hopeloos doorzichtig voor volwassenen.  Volgens hen valt de film helemaal tussen twee stoelen.  Vis noch vlees en onduidelijk wat nu eigenlijk het beoogde publiek is ... Enfin, ik blijf er in geloven, nah! ;)  Al mag ik mijn petekindje (10 jaar) ook al niet meer meenemen van haar ouders.

PS: Lol - Sven De Ridder geeft De Vuilnisheld, waar hij zélf te horen is als Amedee, slechts 2.5/5 ...  🙈 'k Vond dat 'grappig'.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie

"Happy Death Day 2 U"

 

De film wordt overal aangekondigd als een slasher-film met een twist tijdreizen maar maar wat deze film echt deed werken, was de zwarte humor die er in zat. De plot was zo doorzichtig als gedemineraliseerd water in een kristallen glas, de personages waren van papier maché maar na misschien de meest ludieke zelfmoordpoging kon me dat weinig schelen.

Een film die eigenlijk op het BIFFF thuis hoorde. :)

Link naar reactie
  • 2 weeks later...
Gast Kameraad Mauser
9 minutes ago, Yncke said:

Van antieke kunstwerken weten we vaak niet wie het maakte, laat staan wat voor persoon het was. Wil dat zeggen dat we er niet van mogen genieten, want de artiest was misschien een klootzak eerste categorie?

Die tendens bestaat dus wel, binnen het politiek correcte social justice wereldje. Verwijderen van standbeelden, sculpturen, schilderijen, schriftelijke werken, etc... censureren en verbieden...ook al is de creator van het werk niet gekend, hetgeen het werk voor staat en dus niet strookt met de morele opvattingen van politiek correcte groeperingen, dient desgevolg te verdwijnen en/of verboden te worden uit en in de maatschappij.

Link naar reactie
45 minuten geleden, Yncke zei:

Van antieke kunstwerken weten we vaak niet wie het maakte, laat staan wat voor persoon het was. Wil dat zeggen dat we er niet van mogen genieten, want de artiest was misschien een klootzak eerste categorie?

Tenzij het om antieke, niet traceerbare werken gaat, kun je, denk ik, kunst niet loskoppelen van de maker, ook niet van het zogenaamde slechte deel van hem/haar. Daar ging het mij om. Wel of niet mogen genieten, is niet aan de orde, iedereen heeft dat recht ertoe, of het nu (vanuit een subjectief standpunt) moreel of amoreel is. 

 

40 minuten geleden, esteban² zei:

Als er één effect is dat deze docu mag hebben, laat het dan zijn dat de slachtoffers eindelijk naar voor kunnen komen.

Wat me dan toch huiverig maakt: is deze docu in de basis zwaar genoeg om dat effect te mogen hebben? Als het bij deze getuigenissen blijft, had die docu dan wel op deze manier gemaakt mogen worden?

 

40 minuten geleden, Kameraad Mauser zei:

Wat wel van tel is;  de proteïnen die ik als mens nodig heb om goed te kunnen functioneren en de mogelijkheid om ze via een lekker smakende en geurende steak binnen te krijgen. 

 

Wat jammer nou dat er geen buitenmenselijke centrale planner was/is die, toen de mens ten tonele kwam, voorzag in de mogelijkheid om makkelijk proteïnerijk voedsel te voorzien zonder dat er andere levende wezens moeten voor opgeofferd worden...

Hè bah, dat is al zo vaak weerlegd inmiddels, daar ga in niet eens meer op in. Erken dan gewoon dat je een Boze Witte Man bent die zich ook Het Vlees niet laat Afnemen.  

 

Wat jammer nou dat de mens niet ten tonele kwam met een eetvoorschriftenlabeltje in de huid gestanst. Nu stopt iedereen maar gedachteloos en zonder enige kennis van alles in zijn mond. 

Link naar reactie

ON TOPIC:

Mensen die Captain Marvel al gezien hebben?  Vrienden in wiens mening ik mij doorgaans wel kan vinden, vonden het flauwe drets.  Maar zij vonden Infinity War ook het beste wat er al uit de Marvel-stal gekomen is, daar was ik dan weer helemaal niet onder de indruk van.  Voor de duidelijkheid, ik ben nu niet bepaald zo'n superheldenfilm-fan. Deze films kijk ik vooral uit vervolledigingsdrang, omdat het deel uitmaakt van ene groter geheel.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie

"El Silencio de Otros"

 

Met alle heisa rond een zekere dode popster zou je nog bijna vergeten dat er nog andere interessante docu's zijn. Zoals deze Spaanse over het moeilijke verleden van Spanje en de nog moeilijkere gevolgen van de Amnestiewet uit 1977.

In een notendop: twee jaar na de dood van Franco stemde het Spaanse parlement de zogenaamde Amnestiewet goed, een wet die niet alleen alle politieke gevangenen amnestie verleende maar ook de officieren en dokters die gretig de geheime executies, kidnappings en martelingen uitvoerden.  De beulen van toen zijn nooit vervolgd geweest en leven bij wijze van spreken vredig in dezelfde straat als de nabestaanden van hun slachtoffers. De massagraven liggen er nog altijd en er leven nog altijd veel mensen die hun echte ouders nooit gekend hebben.

Misschien net zoals "Leaving Neverland" een beetje eenzijdig maar het is wel een interessante geschiedenisles over een periode die Spanje zo snel mogelijk wil vergeten en de misschien wel de meest succesvolle fascist in de Europese geschiedenis. 

Bij deze dan ook een "fuck you" aan de Partido Popular.

 

"Jurassic World"

 

Een pulpfilm vol fouten maar goed gemaakt en uiterst genietbaar. Nu ik de film voor een derde keer gezien heb, valt me op hoeveel dat er wel niet gestolen is van "Predator".

 

"The Great Battle"

 

Een Koreaanse film over één van de grootste veldslagen tegen de Chinese veroveraars ergens in 900 n.C. als ik me niet vergis. Ik had gehoopt op een min of meer historische film en flitsende actiescènes zoals alleen de Aziaten ze kunnen neerzetten, een film die in het verlengde van de crimineel onderschatte film "Mongol" lag. 

Wat ik kreeg, was echter een heel erg flauw afkooksel van "Lord of the Two Rings: the Two Towers" met, zeker in het begin, goedkope CGI. 
Het zag er niet uit, ik ben er nog altijd van overtuigd dat de hoofdacteur een pruik droeg en het verhaal was opgetrokken uit zowat het hele Grote Boek der Clichés. Het ergste waren wel de ondertitels die boordevol dt-fouten stonden. Dat deed meer pijn aan de ogen dan de film zelf.

Link naar reactie
1 uur geleden, IvoVWS zei:

"Jurassic World"

 

Een pulpfilm vol fouten maar goed gemaakt en uiterst genietbaar. Nu ik de film voor een derde keer gezien heb, valt me op hoeveel dat er wel niet gestolen is van "Predator".

Nog nooit bij stil gestaan.  *haalt Predator voor de geest*  ... De druppende materie die tussen de jungle-bladen door op de inwisselbare 'soldaten' valt, inderdaad.  Met een beetje goodwill kan ik een bepaald aspect van de dino ook aan de Predator linken.  Maar verder kan ik niet meteen iets bedenken.  Tell!

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
8 uren geleden, esteban² zei:

Nog nooit bij stil gestaan.  *haalt Predator voor de geest*  ... De druppende materie die tussen de jungle-bladen door op de inwisselbare 'soldaten' valt, inderdaad.  Met een beetje goodwill kan ik een bepaald aspect van de dino ook aan de Predator linken.  Maar verder kan ik niet meteen iets bedenken.  Tell!

Och, die spektakelfilms, je moet daar niet teveel bij nadenken.

Onlangs ook Jurassic World, The Legend of Tarzan, War of the Worlds en The day the Earth Stood Still gezien. Dat is gewoon leuk om naar te kijken.

 

Trouwens: Tarzan, een film met en over De Belgen! :cheerf2:

Link naar reactie

"Alita: Battle Angel"

 

Toch nog gaan zien wegens meer dan waarschijnlijk volgende week uit roulatie.

Allereerst, Alita en de dystopische setting waarin de film zich afspeelt, zagen er adembenemend mooi uit. 

Verder valt Robert Rodriguez, eigenlijk op zijn beste in het betere-pulp-genre, in dezelfde val als iedereen die probeert een real life-film te maken van manga/anime: teveel ideeën in te weinig film steken. Daarbovenop kwam de film ook niet over  als  erg "coherent".

Het eerste stuk, waarin het hoofdpersonage de wereld herontdekt, vond ik geweldig. De film heeft het juiste tempo te pakken, de juiste toon en hoe Alita haar plek in het leven probeert te vinden, was ontzettend innemend. Op een gegeven moment kreeg de film zelfs een oude-Spielberg-vibe. Topklasse.

Het tweede stuk is meer actie gericht en dat vloekte zo hard met het eerste. Weg, kinderlijke charme. Weg, good vibes. Weg, Spielberg-vibe. In de plaats daarvan wordt het verhaal te snel naar mijn smaak afgehaspeld en gewerkt van gevecht naar gevecht.  
Ondanks mijn gezeik moet ik wel zeggen; de actiescènes zagen er nog altijd heel mooi uit, enkele van de beste die ik sinds lang gezien heb, maar de gevechten stapelen zich te snel op en de spanning valt weg. Op den duur voelt het eerder aan als iemand anders een videospel zien spelen.  Het laatste gevecht vond ik een anti-climax. 

 

Nu, het was een publiek geheim dat er flink gemonteerd is geweest aan "Alita: Battle Angel". De eerste trailers deden het niet zo goed en het heeft lang geduurd vooraleer het uiteindelijke resultaat in de zalen te zien was. Met wat geluk komt binnenkort de Director's Cut uit en iets zegt me dat die dik de moeite waard gaat zijn.

Link naar reactie

Best leuk om met tegenzin mee te gaan naar de film (over een puber die vlogt, mwah......) en dan na afloop besluiten dat je naar een meesterwerk hebt gekeken:

 

screen-shot-2018-03-13-at-6-10-16-pm.png

 

Eight Grade is geweldig, de hoofdpersoon speelt fenomenaal goed, haar puistjes zijn echt, ik wilde eerst niet geloven dat dit geregisseerd was door een man, nog nooit zo'n hartverscheurend ongemakkelijk inkijkje gezien in het leven van een 13-jarig meisje. 

Link naar reactie

"The Eyes of My Mother"

 

Een Portugees-Amerikaanse "thriller" en een erg vreemde film. Het probeert de psychopatische-slasher-film op een andere manier te benaderen door in zwart-wit te filmen, het tempo terug te draaien tot arthouse-niveau, het expliciete geweld en de daarbij rondvliegende ledematen te vermijden maar vooral door de slasher niet neer te zetten als een hoog begaafde superman met haast bovenmenselijke kracht maar als een frêle, sociaal onderontwikkelde vrouw. Aha! Het hoofdpersonage, Francesca de frêle slagerin, is minder "destructief" dan pakweg Hannibal The Cannibal of Robert De Niro in "Cape Fear" maar daarentegen manipulatief en zorgdragend. 

Zoals ik al eerder zei, het tempo ligt niet zo heel hoog en het geweld is eerder suggestief. De film komt dus niet zozeer "eng" over als "verontrustend" en ik ben niet echt zeker of ik dit een thriller/horror-film zou noemen.

Het herbekijken waard? Hangt er vanaf. Om eens te tonen aan filmfreaks die nadenken bij naar wat ze aan het kijken zijn, ja. Aan vrienden die met een sixpack Stella afkomen en goesting hebben om iets tofs te zien, nope.

Link naar reactie

"The Silent House"

 

Erg knap gemaakte horrorfilm en blijkbaar een remake van Uruguayaanse productie! Niet zozeer door het verhaal, van het begin al  had ik door waarover het ging, maar door de manier waarop de film verteld wordt.  De hele film lijkt te zijn opgenomen in één lange shot. Een beetje zoals "Birdman" maar dan met het budget voor het pruikje van Michael Keaton maar met een ander effect. Het Big Production-ding van Iñárritu kwam heel erg surrealistisch over terwijl "The Silent House" me soms echt het gevoel gaf alsof ik erbij was. Bij deze manier van filmen kan je  moeilijk anders dan het tempo verschrikkelijk hoog houden maar de makers zijn er toch in geslaagd om de spanning op een clevere manier op te bouwen en holy fuck, het is soms nagelbijtend, endeldarmverkrampend spannend.

Ook hoed af voor hoofdactrice Elizabeth Olsen die hier erg goed staat te acteren. Zeker in de scènes waarin haar personage tegen zichzelf vecht om maar geen lawaai te maken, zijn geweldig goed!

 

Link naar reactie

"Dumbo"

 

1. Dit was de minst Tim Burton-achtige Tim Burton-film. Zeker het begin, dat was zeemzoet, stroperig, "normaal" en helemaal Disney. En dat laatste is, toch als het van mij komt, geen compliment.

2. Burton was vergeten spanning op te bouwen in de film. Nu is suspense sowieso niet de forte van Burton maar er was in deze letterlijk geen enkel moment van opwinding in de film. Alles was schattig en troetelig en cute en Disney. Nogmaals, geen compliment als ik het zeg.

3.  Het vorige punt was niet helemaal de fout van Burton. De oorspronkelijke tekenfilm had een scène waarin Dumbo zwaar gepest wordt, nog één waarin hij straalbezopen geraakt en tenslotte de vier al dan niet racistische maar heel zeker dikke sigarenrokende kraaien. Nu wordt Dumbo nauwelijks gepest, zit er niemand stiekem uit een zakflacon te drinken of dikke tabakswolken uit te blazen. Het verhaaltje over zelfvertrouwen is geschrapt om plaats te maken voor één over de zoektocht naar Dumbo's mammie. Om maar te zeggen, hoe wil je een beklijvende film maken als het script alle scherpe kantjes weg vijlt? Hier was geen schrijver aan het werk maar een groep die ik nauwelijks hoger inschat dan de inwoners van Tienen, namelijk het marketing-team van Disney. 
4. Spoiler alert! Er was één aspect aan de film dat ik wel interessant vond en dat was het door Michael Keaton gespeelde personage Vandevere. Tiranniek, megalomaan, leugenachtig, kortom ne valserik en één die me heel hard deed denken aan Walt "Neonazi? Ik?" Disney himself. Ook zijn pretpark "Dreamland" leek me helemaal gebaseerd op Disneyland. Verbeelding? Toeval? Of misschien toch een steek van Burton naar Disney toe?

5. De film zag er nu wel goed uit, van de decors tot Dumbo de CGI-olifant. De acteurs waren puik en als Michelle Pfeiffer niet op pensioen was, dan zou er sprake geweest zijn van een "Batman Returns"-reünie. Helaas was het geen charmante goth kitsch maar een aan vijftig lakmoesproeven onderworpen Disney-product. Heb ik al gezegd dat ik geen fan ben van Disney?

Link naar reactie

Net "de vuilnisheld" gezien met mijn 12-jarige zoon.

Wat kan ik zeggen? Als je de strips niet geschikt vindt om aan je jeugd te laten lezen, kan je best wegblijven. Ik had als voorbereiding enkele recente strips gelezen (ik volg zelf de reeks al jaren niet meer) en de film komt qua inhoud zeer goed overeen met de strips. Love it or hate it.

Ik kan ergens wel volgen dat mensen zeggen dat de film wat tussen twee stoelen valt. Te grof voor de jeugd (hoewel) en het verhaal misschien te voorspelbaar voor de volwassenen. (hoewel...)

Niettemin vond ik het zeker niet slecht. Leuke cameo's trouwens van ene @linthout en ik kan ook melden dat ik met het hele anal bleaching-verhaal compleet op 't verkeerde been was gezet :)

 

Link naar reactie

Volgende op de lijst is "de vuilnisheld", hopelijk speelt ie nog enkele dagen. :)

 

"Us" gezien en die was best wel fenomenaal, echt een aanrader.

 

Dan nog de eerste "Pet Sematary" als voorbereiding op de nieuwe versie die we op BIFF gaan bekijken, die was beter dan verwacht, behalve in bepaalde trucage stukken is die niet echt verouderd.

Link naar reactie

Ah, jij gaat er ook zijn. :D

 

 

Terug OT; "Montage of Heck"

 

De laatste docu gemaakt over wijlen Kurt "Head Like A Hole" Cobain en eigenlijk valt er niet zoveel over te zeggen. Wat deze film uniek zou maken, waren de door de nabestaanden aangereikte amateurfilmpjes en homevideos maar die clips waren maar goed voor ongeveer de helft van de film. De rest van het materiaal had ik al eerder gezien op MTV of gelezen in voorpublicatie in HUMO. Bovendien had Buzz Osborne (MELVINS) in een online stukje al geschreven dat Cobain regelmatig mensen voor de gek hield, al jaren kampte met een gigantische heroïneverslaving en we dus alles moesten nemen met een korrel zout. Zo zou het verhaal over Kurt's ontmaagding volgens hem totaal verzonnen zijn geweest, net zoals het verhaal over dat Kurt onder een brug zou hebben geslapen.

Voorts heb ik eigenlijk weinig met de figuur van Kurt Cobain of zijn groep. Indertijd was ik meer geïnteresseerd in het hardere materiaal zoals Right Direction, Biohazard of Morbid Angel. Bovendien heeft "grunge", de vuilere en slordigere versie van jaren '70 rock, de tand des tijds heel erg slecht weerstaan. Nu-Metal of crossover metal zoals het toen heette, was toen al mega en zou pas doodgaan dankzij Limp Bizkit. Black metal is nog altijd een belangrijke stroming binnen het ijzeren genre. Alternatieve rock leefde pas echt op na "OK Computer" van Radiohead. En dan waren er nog Wu-Tang Clan, The Prodigy, Chemical Brothers, Massive Attack en Aphex Twin; groepen die hip hop, dub en electronische muziek zouden brengen naar het leliewitte mainstream-publiek.  Grunge daarentegen was zo'n beetje begraven samen met Nirvana. Ja, er zijn nog groepen geweest als  Pearl Jam, Therapy?, Soundgarden en vooral Smashing Pumpkins. Ze hebben nog even goed geboerd maar voor ze het goed en wel doorhadden, zaten ze al opgezadeld met de stempel "classic rock" wat eigenlijk zoveel wil zeggen als "jullie zijn op de retour, jongens". Grunge was heel even het geluid van de jaren '90, een snapshot die nog even uitgerokken werd met "Mellon Collie & The Infinite Sadness". Ik luister naar Nirvana op dezelfde manier als naar The Beatles. Het is goed maar het hoort bij een periode die al lang voorbij is.

Dus, heb ik na het zien van deze documentaire het gevoel dat ik Cobain nu beter begrijp? Niet echt. Zoals ik al eerder had gezegd, veel van het materiaal had ik al eerder gezien maar het voelde wel vreemd aan om outtakes te zien van de videoclips of Kurt Cobain die wegdommelt terwijl hij zijn dochter vasthoudt. Alsof ik nu pas besef dat hij ook maar een mens is geweest.

Voor de rest waren er verrassend weinig familieleden echt bereid om te praten over Cobain's heroïnveverslaving en Courtney Love, een tang van een wijf, maakt een erg verwarde indruk.
Flauwe docu en eerder een cash-in.

Link naar reactie

"Pet Sematary"

 

En ook een beetje de mislukte opening van het BIFFF. Nu staat de organisatie van dit overigens erg fijn filmfestival niet bekend om vlotte, ordelijke rijen, strategisch vooruitdenken of zelfs stiptheid maar gisteren was het erover. 

Ik wil gerust de technische problemen vergeven, een gesprongen zekering kan altijd gebeuren, maar als het publiek, dat al zó vroeg en zó talrijk was komen opdagen, een half uur langer dan normaal moet wachten in een slecht verluchte hal, laat het dan niet zomaar tasten in het donker (HA!) door niets te zeggen. Soit,  eenmaal de deuren open en iedereen, of toch bijna, een plaats had bemachtigd, stopte het gegrommel.

Nu, de film. "Pet Sematary", een remake van de gelijknamige film uit 1989 naar een boek van Stephen King. En wat dacht ik ervan? Dat het een meer geslaagde remake was dan die van "Suspiria". Het was rechttoe rechtaan zonder uitgebreid maar onnodig geneuzel, zonder toegevoegde mislukte thema's en zonder Dakota Johnson. 

De sfeer van de film was een stuk donkerder en onheilspellender dan wat ik me nog herinner van het origineel, zeker de scènes in de bossen, het tempo was misschien wat sloom maar zeker niet te traag. Misschien is de film wat te voorspelbaar maar vermits ik het origineel al had gezien, kan ik daar weinig over zeggen. 

Af en toe was "Pet Sematary" ongewild grappig en dat wordt op het berucht rumoerige BIFFF genadeloos afgestrafd. Hoofdacteur Jason Clarke stond wat mak te acteren zonder veel begeestering. John Lithgow, lang geleden dat we die nog eens gezien hebben, stond als Jud dan weer net iets te creepy te overacteren tijdens de scènes met Jeté Laurence, de dochter van het gezin. Die laatste vond ik trouwens dan wel erg goed.

Maar de echte sterren waren de katten. Altijd op de juiste plek met de juiste blik in de ogen. De actiescènes waren wat schaars maar al wie een kat in huis gehaald heeft, weet hoe moeilijk het is om die beesten in gang te krijgen.

Leuke starter van het leukste festival in Brussel. 

 

Link naar reactie

Terug van De Nacht op het BIFFF, dat dit jaar midden in het festival valt en niet op het zoals gewoonlijk. Dat had tot gevolg dat het relatief rustig was. Relatief want het spreken nog altijd over het BIFFF waar roepen naar de film zowat de norm is.

 

"Puppetmaster: the Littlest Reich"

 

Blijkbaar de twaalfde aflevering van de mij onbekende ""Puppetmaster"-reeks en een film waar de pitch ook de plot is; moordzuchtige nazipoppetjes. Het bloed spatte in het rond, het geweld en de moorden waren over the top maar oh, oh, oh, wat was dit leuk!

 

"Finale"

 

Tortureporn uit Denemarken. Ik ben eigenlijk geen fan van het genre. Gore maar buiten de sadistische fantasieën is er weinig variatie mogelijk. Ik heb "Hostel" en "Saw" gezien en wat mij betreft, heb ik het daarmee ook gehad. 

"Finale" schoot in zijn eigen voet met de wat knullige montage die teveel weg geeft en het einde nodeloos te rekken. Wat mij betreft, de minste film van het programma.

 

"Kill Ben Lyk"

 

Een Britse misdaadkomedie! Uiterst welkom na de te serieuze folteringen in "Finale" en het deed deugd. Het verhaal is simpel. Iedereen die Ben Lyk heet in Londen wordt vermoord en vreemd genoeg zijn dat er meer dan twee. 

Beetje aan de droge kant maar leuk, snel en goed gespeeld. De hoofdrol van de egocentrische en wat dommige Vlogger Ben Lyk zou eigenlijk nog wel een leuke rol zijn geweest voor Rik Mayall. 

 

"Soy Toxico"

 

Om de nacht af te sluiten en de dag aan te vangen: zombies uit Argentinië.  Dit vond ik een sof. Toen de film begon, had het publiek al veel bloed en uitzinnig, bijna cartoonesk geweld gezien. En als einde wordt er dan gekozen voor een wat knullig en mak vehicle dat schipperde tussen "Mad Max" en "S.T.A.L.K.E.R." (het videospel, niet het snorefest van Tarkovsky). 

Het is mogelijk dat ik het anders zou gezien hebben in een andere setting - lees; rustigere omgeving waarin ik geen last van  sensory overload heb en waarin ik geen 20u wakker ben - maar op het BIFFF vond ik dit geen hoogvlieger.

 

En dan nu, water, thee en vechten tegen de verleiding om te gaan liggen voor een middagdutje.

Link naar reactie

En wat heb ik nog gezien op het BIFFF?

 

"Crìmines Impossibles"

 

Een meer dan behoorlijke Argentijnse spokenfilm die misschien wat te voorspelbaar uitvalt maar erg mooi in beeld gebracht en met oog voor detail.

 

"Little Monsters"

 

Eén van de grappigste films die ik de laatste tijd gezien heb. Deze Australische zombiekomedie was snel, had een brutaal gevoel voor humor en actrice Lupita Nyong’o was supperschattig als kleuterjuf met ukelele. 

 

"The Wailing (The Strangers)"

 

Koreaanse suspense! Een stuk minder eng dat ik verwacht had maar erg, erreug spannende rond sjamanisme.

Link naar reactie

En meer BIFFF-films!

 

"Play Or Die"

 

Tiens, een paar maanden geleden had ik het al over het rare geval van "Haunted", superbe film in het Engels gemaakt door een volledig Italiaanse cast. Captain Betrorelli was nooit ver weg.

En in "Play Or Die", waar iedereen Engels met vuistdik Frans accent spreekt, is dan weer Michelle of ze resistance nooit ver weg. Een poging om door te dringen tot de Engelse en Amerikaanse markten?

In ieder geval, een goeie, stevige, all Belgian puzzelfilm met toch een geweldige torture porn-scène. 

 

"Stray"

 

Mogelijk de beste film die ik tot nu toe gezien heb dit jaar op het BIFFF. Dit Russisch horror drama was een geweldig totaalpakket met een beklemmende sfeer, een opbouw die aan het juiste tempo gebeurde, heel goeie acteurs (zelfs het klein grut stond te acteren als een pro) en een origineel script dat een simpel idee nam maar perfect uitvoerde met veel aandacht voor de gevoelens van de personages. 

Wat het helemaal mindblowing maakte, was dat hier ging om een debuutfilm! Ik denk dat we nog veel gaan horen van de regisseuse Olga Gorodetskaya...

Link naar reactie

En de laatste BIFFF-film.

"Dark, Almost Night"

 

Op de vorige edities was ik altijd bijzonder aangenaam verrast door de Poolse films die mijlenver staan van de oude Sovjetfilms die voldoende budget hadden voor een kool. Om maar te zeggen, Polen biedt meer dan enkel kielbasa, wodka en bouwvakkers.

Maar "Dark, Almost Night"... Ik kreeg hem niet uitgekeken. Nochtans wou ik hem echt goed vinden en de cinematografie was on point - paste perfect bij de wat nare, bevreemdende sfeer - en de klankband werd perfect gebruikt.

Alleen, dat verhaal... Op de beste momenten was het verwarrend maar dikwijls gewoon van de pot gerukt. En het werd verteld op manier waarop de meest tergende manier mogelijk. Ik ben een kwartier voor het einde opgestaan zonder het gevoel te hebben dat er iets gebeurd was.

Absolute afrader. 

Link naar reactie
7 uren geleden, Zwendel zei:

De volledige Hunger Games reeks uitgekeken. Met je verstand op nul is dat eigenlijk nog te doen, maar dat verhaaltje hangt toch met haken en ogen aan mekaar.

 

Traditioneel is het boek beter dan de film, maar in dit geval mag je gerust stellen: véél beter. En eigenlijk zijn de boeken ook geen echte toppers.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

The Hunger Games zijn inderdaad gericht op een simplistische dichotomie: de onderdrukten = de goeden en de onderdrukkers= de slechten. Niet dat het onrealistisch is - deze machtsverhoudingen vinden altijd en overal plaats in onze mooie mensenwereld - maar de manier waarop het wordt voorgesteld is kinderlijk.

En Star Wars hoort ook in dezelfde categorie thuis.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...