Ga naar inhoud

De Rode Ridder


Martin

Recommended Posts

4 minuten geleden, Tom B zei:

Er staat overigens in het dossier van de eerste bundeling vermeld dat hij helemaal niets tekende aan het eerste nummer (wegens op reis) en dat hij enkel het tweede nummer tekende.

Of zoals de stripspeciaalzaak daarover weet te vermelden: "Eduard De Rop beweerde dat enkel De Gouden Sporen volledig door Willy Vandersteen zelf is getekend. In werkelijkheid bezorgde Vandersteen aan Verschuere en De Rop een synopsis van het verhaal, meestal aangevuld met wat tekeningen op klein formaat."

Wel grappig die achtergrondinfo over hoe het eraan toeging (gaat) in een studio!

Is bekend wie precies wat deed tussen Sels en Verschuere? Ik ging er altijd vanuit dat Sels het leeuwendeel van het werk deed totdat Biddeloo mee ging doen. Dat De Rop er ook aan meewerkte wist ik niet... 

Link naar reactie
1 uur geleden, Rene zei:

Wel grappig die achtergrondinfo over hoe het eraan toeging (gaat) in een studio!

Is bekend wie precies wat deed tussen Sels en Verschuere? Ik ging er altijd vanuit dat Sels het leeuwendeel van het werk deed totdat Biddeloo mee ging doen. Dat De Rop er ook aan meewerkte wist ik niet... 

De stripspeciaalzaak.be heeft daar toch heel veel over gepubliceerd.

http://stripspeciaalzaak.be/beelden/Toppers/RodeRidder/RodeRidderStory/RodeRidderStory.pdf 

Die eerste 40 albums is één grote soep betreffende wie wat deed.

Link naar reactie
6 uren geleden, Rene zei:

Laatst een mooie originele pagina gevonden - bleek er eentje te zijn uit Rode Ridder 250 door 'Bono'.

o dat is geweldig!!! Kan je het laten zien?

afbeelding.png.b7b06db40405036e56446e75902dfaef.png

 

in de winkel of bijna in de winkel !! Ik kijk er weer naar uit!!

The Sisterhood: [CCO] comic book series (creator, writer) ComicsForSinners [EIC] comic news website Boom Art Department: [CEO] Art Agency, Editor

 

 

Link naar reactie
1 uur terug, Tom B zei:

De stripspeciaalzaak.be heeft daar toch heel veel over gepubliceerd.

http://stripspeciaalzaak.be/beelden/Toppers/RodeRidder/RodeRidderStory/RodeRidderStory.pdf 

Die eerste 40 albums is één grote soep betreffende wie wat deed.

Bedankt, ik heb het gedownload.

Wat te lezen voor het weekend, want m'n RR albums 250-260 krijg ik volgende week pas binnen. En ik loop al meteen weer achter want ondertussen is 261 dus ook uit.

Link naar reactie
Op ‎8‎/‎02‎/‎2019 om 17:11, Anthony zei:

Mooi Rene! Ik heb er ook twee, uit 250 en 251.

Mooi man! Direct van Bono gekocht? Ik las een paar pagina's terug in dit forum dat hij de pagina's uit 250 en 251 aanbood. Potlood EN inkt versie apart (vreemd, ik neem aan dat hij dan inkt op een kopie). 

Ik heb die van mij van een verzamelaar gekocht, zonder het verhaal te kennen, dus op hoop van zegen! Ik neem aan dat die man in mijn pagina de RR is :)

 

Link naar reactie
7 minuten geleden, Rene zei:

Potlood EN inkt versie apart (vreemd, ik neem aan dat hij dan inkt op een kopie). 

veel comic artiesten maken eerst een potlood versie en maken daar een Blue Line copy van voor het Inking proces.
Voordeel van die Blue Lines is dat die verdwijnen bij het scannen, dus dan hoeft men niet meer te gaan gummen. Lijntjes die door de inker dus niet worden meegenomen (of die er bij nader inzicht gewoon niet mooi meer uitzien in het geheel) verdwijnen dan gewoon.

The Sisterhood: [CCO] comic book series (creator, writer) ComicsForSinners [EIC] comic news website Boom Art Department: [CEO] Art Agency, Editor

 

 

Link naar reactie
7 minuten geleden, boomvavavoom zei:

veel comic artiesten maken eerst een potlood versie en maken daar een Blue Line copy van voor het Inking proces.
Voordeel van die Blue Lines is dat die verdwijnen bij het scannen, dus dan hoeft men niet meer te gaan gummen. Lijntjes die door de inker dus niet worden meegenomen (of die er bij nader inzicht gewoon niet mooi meer uitzien in het geheel) verdwijnen dan gewoon.

Klopt, maar in dat geval wordt de potloodtekening als het echte origineel gezien, niet de geinkte versie (het blijft tenslotte een overgetrokken kopie).

Ik koop daarom zelden originelen van na 2000 - grote kans dat het blueline is. Of het moet direct op de originele potloodtekening geinkt zijn door de originele (zelfde) tekenaar. 

Maar hier is het zo raar dat er een geinkte versie te koop staat voor 900 euro (al is het een mooie pagina) terwijl de ECHTE pagina's 500 kosten.

https://www.galerienapoleon.com/auteur-bande-dessinee_planche-originale-fabio-bono-galerie-napoleon-original-comic-page_fr_366.html

Da's een beetje de wereld op zijn kop.  

Er staat bij de geinkte versie ook niet dat het blueline is.... beetje kwalijk - als het inderdaad inkt op kopie is. Kan ook zo zijn dat de potlood een preliminary is, en dat hij steeds overnieuw is begonnen met direct inkt. Gezien de tijdsdruk lijkt me dat onwaarschijnlijk, maar het kan (?).

 

 

Link naar reactie
1 minuut geleden, Rene zei:

Of het moet direct op de originele potloodtekening geinkt zijn door de originele (zelfde) tekenaar.  

Ik heb 2 pages

Paul Gulacy met direct inks van Jimmy Palmiotti
Billy Tucci met direct inks van niet-Billy

Persoonlijk vind ik dat ook gaver :)

The Sisterhood: [CCO] comic book series (creator, writer) ComicsForSinners [EIC] comic news website Boom Art Department: [CEO] Art Agency, Editor

 

 

Link naar reactie
13 minutes ago, Rene said:

Klopt, maar in dat geval wordt de potloodtekening als het echte origineel gezien, niet de geinkte versie (het blijft tenslotte een overgetrokken kopie).

Ik koop daarom zelden originelen van na 2000 - grote kans dat het blueline is. Of het moet direct op de originele potloodtekening geinkt zijn door de originele (zelfde) tekenaar.

 

En wat dan met al die geinkte pagina's uit het verleden die overgetrokken zijn op lichtbakken. ZIjn die voor jou dan ook minder waard dan de schetsen waarvan ze overgetrokken zijn?

 

Wanneer een geinkte pagina op blueline lager gewaardeerd wordt dan de potlood of pen versie is dat vrijwel altijd omdat het door iemand anders geinkt is en de inkter minder bekend/gegeerd/... is dat de tekenaar. Met enkel het feit dat het toch maar om een inkt op een bleuline gaat heeft dit niet echt te maken.

Link naar reactie
1 minuut geleden, Mask zei:

En wat dan met al die geinkte pagina's uit het verleden die overgetrokken zijn op lichtbakken. ZIjn die voor jou dan ook minder waard dan de schetsen waarvan ze overgetrokken zijn?

Als uitgangspunt: Ja. Bij een overgetrokken pagina betaal je voor het werk van de inkter, niet voor de tekenaar.

Maar het ligt er natuurlijk ook aan wie de tekenaar was en wie de inkter. Als je een onbekende/slechte tekenaar hebt, maar de pagina wordt gered door inktwerk van Bill Sienkiewicz of Wallace Wood (om er maar een paar te noemen), dan koop je de pagina om het inktwerk. Maar die zijn veel goedkoper dan pagina's getekend door Sienkiewicz of Wood. 

Vaak heb je ook nog dat de 1e tekenaar de lay-outs doet, een 2e tekenaar werkt het uit, en dan gaat er nog eens een inkter overheen. Om het makkelijk te maken. 

 

Link naar reactie
4 minuten geleden, Mask zei:

In het geval van de rode ridder denk ik dat zowel dat potlood versie als de geinkte versie door Fabio zelf gedaan worden, en dan lijkt het mij normaal dat de geinkte versie duurder is dan de potlood versie.

Waarom? Het creatieve werk is de potlood versie. Daar bedenkt hij wat hij precies gaat tekenen per pagina en tekent hij het ook echt.

De inktversie is in feite gewoon overgetrokken. Voor mij is het daarom onbegrijpelijk dat een inkt-kopie 2x zo duur is (bijna) als een origineel werk.

Maar: ieder zijn ding - ieder zijn mening! Als iedereen nou inkt-versies koopt, dan pik ik later de overblijvende potloodtekeningen wel op :)

 

 

Link naar reactie
1 minuut geleden, Rene zei:

De inktversie is in feite gewoon overgetrokken. Voor mij is het daarom onbegrijpelijk dat een inkt-kopie 2x zo duur is (bijna) als een origineel werk.

ouch....
En daar raak je een gevoelige snaar bij mij, aangezien ik een Full Supporter ben van de INKWELL AWARDS.

Zet 10 inkers naast elkaar op een eenzelfde assignment en de magie van inking zie je gebeuren!

Zoek hier eens op HELA http://www.inkwellawards.com/?p=6441

 

En hier op SAVAGE DRAGON http://www.inkwellawards.com/?p=6360

 

In de context van BONO begrijp ik dat Fabio zijn pencils als Prelims ziet, maar juist zijn inks als het volledige resultaat.

 

The Sisterhood: [CCO] comic book series (creator, writer) ComicsForSinners [EIC] comic news website Boom Art Department: [CEO] Art Agency, Editor

 

 

Link naar reactie
1 uur terug, Rene zei:

Mooi man! Direct van Bono gekocht? Ik las een paar pagina's terug in dit forum dat hij de pagina's uit 250 en 251 aanbood. Potlood EN inkt versie apart (vreemd, ik neem aan dat hij dan inkt op een kopie). 

Ik heb die van mij van een verzamelaar gekocht, zonder het verhaal te kennen, dus op hoop van zegen! Ik neem aan dat die man in mijn pagina de RR is :)

 

Ja klopt, rechtstreeks gekocht. Hij heeft ze toen ook hier op het forum aangeboden. Ben er erg blij mee, want ik vind Fabio Bono een uitstekend tekenaar en ben sowieso al RR-liefhebber. Heb van Biddeloo en Scholz ook pagina's.

Link naar reactie
1 minuut geleden, boomvavavoom zei:

ouch....
En daar raak je een gevoelige snaar bij mij, aangezien ik een Full Supporter ben van de INKWELL AWARDS.
 

 

Was een beetje gechargeerd. 

Wat ik al eerder zei: Een goede inkter kan een slechte pagina redden. 

Maar ik blijf wel vinden dat het echte creatieve werk in het tekenen zit. Vergelijk bij Sienkiewicz maar de prijzen van pagina's door hem getekend, en de prijzen van pagina's door hem geinkt. Er dat gaat op bij iedere goede auteur. 

Link naar reactie
2 minuten geleden, Anthony zei:

Ja klopt, rechtstreeks gekocht. Hij heeft ze toen ook hier op het forum aangeboden. Ben er erg blij mee, want ik vind Fabio Bono een uitstekend tekenaar en ben sowieso al RR-liefhebber. Heb van Biddeloo en Scholz ook pagina's.

Kan je er eentje van Scholz plaatsen hier? Die ken ik niet... Biddeloo heb ik ook! En Sels (of wie het dan ook was).

Link naar reactie
1 uur terug, Rene zei:

Kan je er eentje van Scholz plaatsen hier? Die ken ik niet... Biddeloo heb ik ook! En Sels (of wie het dan ook was).

Ik vond deze vooral leuk omdat het de laatste pagina was van Claus Scholz in de reguliere reeks (nr 249) met de cliffhanger van Johan's embryo :) En omdat Bahaal erop staat, blijft toch een van mijn favoriete karakters uit de reeks.

 

Ben ook wel benieuwd naar jouw Biddeloo, heb je er een afbeelding van?

20190211_121753_resized.jpg

Link naar reactie
1 uur geleden, Rene zei:

Waarom? Het creatieve werk is de potlood versie. Daar bedenkt hij wat hij precies gaat tekenen per pagina en tekent hij het ook echt.

De inktversie is in feite gewoon overgetrokken. Voor mij is het daarom onbegrijpelijk dat een inkt-kopie 2x zo duur is (bijna) als een origineel werk.

Maar: ieder zijn ding - ieder zijn mening! Als iedereen nou inkt-versies koopt, dan pik ik later de overblijvende potloodtekeningen wel op :)

 

 

Hoe je het ook draait of keert: de inktversie is de definitieve, gepubliceerde pagina.

Link naar reactie
3 minuten geleden, Tom B zei:

Hoe je het ook draait of keert: de inktversie is de definitieve, gepubliceerde pagina.

Ja, klopt - sommigen zullen dat hoger waarderen dan ik dat doe. Je kan ook drukproeven kopen of de originele inkleuring (vroeger dan, nu gaat dat meestal digitaal). Of een zeefdruk - dan zit je nog dichter bij het gedrukte en heb je toch iets 'speciaals'. Het is maar net wat je verzamelt.

Bij comics, waar dit veel vaker speelt, kan je soms de originele potloodtekening van de tekenaar kopen, en ook de originele geinkte pagina van de inkter (dus geinkt op een kopie). In 9 van de 10 gevallen kost de potloodversie meer. Maar er zullen zat verzamelaars zijn die de geinkte versie willen omdat die uiteindelijk gedrukt wordt. 

Bij USA werk wordt onder 'de originele pagina' altijd de originele 'pencils' verstaan. Bono denkt er anders over - zijn goed recht en mijn geluk. Want wat ik als het echte origineel zie (de USA standaard volgend) is daarmee een stuk goedkoper.

Link naar reactie
25 minuten geleden, Anthony zei:

Ik vond deze vooral leuk omdat het de laatste pagina was van Claus Scholz in de reguliere reeks (nr 249) met de cliffhanger van Johan's embryo :) En omdat Bahaal erop staat, blijft toch een van mijn favoriete karakters uit de reeks.

 

Ben ook wel benieuwd naar jouw Biddeloo, heb je er een afbeelding van?

20190211_121753_resized.jpg

Gaaf, bedankt!

Van Biddeloo heb ik er een heel stel - allemaal uit Parcival. Ik zal ze binnenkort even fotograferen.

Link naar reactie

Claus wordt als RR-tekenaar precies ondergewaardeerd en vaak over het hoofd gezien. Hij heeft het niveau van de reeks behoorlijk de hoogte ingetrokken na de laatste decennia van Biddeloo. En hij documenteerde zich ook veel beter. (Hij was volgens mij ook de laatste tekenaar van een Vandersteen product die ooit nog effectief voor  Vandersteen zelve werkte. Tenzij er na Claus' laatste RR-albums toch nog een junior S&W van Jef Broeckx verscheen) 

Bono is ook een goeie tekenaar, maar zij die zeggen dat de reeks tekentechnisch zoveel beter is geworden sinds hij de reeks tekent dwalen. Het werk van Bono ziet er wel stukken hedendaagser uit, dat wel. Maar Claus had natuurlijk de opdracht gekregen om zoveel mogelijk in de bestaande stijl te werken. Wat hij dus prima deed. Ook als scenarist overigens.

Link naar reactie
Op 11/2/2019 om 10:10, Rene zei:

Klopt, maar in dat geval wordt de potloodtekening als het echte origineel gezien, niet de geinkte versie (het blijft tenslotte een overgetrokken kopie).

Dat is natuurlijk wel een punt van discussie. 

Tenslotte wordt de gedrukte versie gebaseerd op de geinkte versie en niet de geschetste versie. 

 

Verder vat op te merken dat het bij US en Frans-Belgische strip meestal andersom werkt. In de US is meestal de schetsversie de duurste en de geinkte versie goedkoper, terwijl in Europa de geinkte versie het duurst is. 

Link naar reactie
2 minuten geleden, Tweetie zei:

Verder vat op te merken dat het bij US en Frans-Belgische strip meestal andersom werkt. In de US is meestal de schetsversie de duurste en de geinkte versie goedkoper, terwijl in Europa de geinkte versie het duurst is. 

Heeft ongetwijfeld te maken met het feit dat in de US schetser en inkter twee verschillende mensen zijn, waarbij de schetser meestal de grootste naam is, en in Europa tekenaars hun eigen werk inkten.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...