Ga naar inhoud

De Rode Ridder


Martin

Recommended Posts

Op ‎3‎/‎05‎/‎2019 om 11:48, ivo zei:

Voor de mensen die zich afvragen wat er in de dossiers van de integrales staat:

1/ per album één pagina met een heel kleine samenvatting van elk verhaal (een paragraafje of zo), en voor de rest wat historische weetjes over het gebruikte onderwerp, of iets markants dat de lezer niet direct opvalt, of opgemerkte foutjes, kortom vooral kleine weetjes.  We reserveren dus zeker geen volledige pagina voor een samenvatting van een verhaal dat je ook zelf gewoon in de integrale kan lezen.

2/ de resterende 10 (of 8 pagina's vanaf integrale 3) vertellen de ontstaansgeschiedenis van de reeks, achtergrondinfo over de tekenaars die er op dat moment aan meewerkten, historische duiding die voor meerdere albums geldt (bv. het gebruik van Vikings), vergelijken van de reeks met andere bronnen (bv. de originele Arthur-legendes vs. de Vandersteen-versie), een historische uitleg over waarom Johan met zijn Nederlands zich verstaanbaar kan maken in gans West- en Noord-Europa, enz...

 

We hebben wegens plaatsgebrek ook al bepaalde items moeten schrappen, zoals de vrouwelijke middeleeuwse haar- en hoofddekselmode (realiteit vs. RR) ...

 

De bedoeling is een onderhoudend dossier te creëren, met info over hoe de reeks tot stand komt, maar ook wat historische weetjes die we toetsen aan de voorstelling ervan in de RR...

 

Voor de mensen die de dossiers gelezen hebben: laat gerust weten wat je ervan vindt :-). Tips m.b.t. bepaalde onderwerpen zijn steeds welkom.  Momenteel werken we de teksten voor integrale 5 af, daarna komt nog integrale 6.

Er moet nog beslist worden of de integrales verder gezet worden...

Ik heb nu (pas) deel 3 ontvangen en het dossier gelezen. Over het geheel ben ik zeker tevreden, maar het dossier valt me wat tegen. Te veel informatie die weinig te maken heeft met de verhalen zelf: lengte en taal van middeleeuwers. Leuke wikipedia-weetjes, maar te weinig relevant. Maar verder mijn complimenten voor de integrales.

Link naar reactie
27 minuten geleden, Willem II zei:

Nu wij nog.
Ik vind 6 integrales wel genoeg. Waar leg je anders de grens? bij 10? wordt al duur. Bij 44? onbetaalbaar!

Wordt inderdaad een dure aangelegenheid, maar ik ben wel erg te spreken over die integralen, dus wat mij betreft gaan ze na de 6e integrale er nog een tijd mee door. 

Link naar reactie

Twee, Pascal. De Vedelaar van Sint-Pauwels en Het Vervloekte Testament.

Aan dat eerste album hangt een heel verhaal vast. Misschien maak ik daar ooit een vlog over. Het tweede album was voor zowel Robert als mezelf een verrassing. We werden pas ingelicht toen de tekeningen al gemaakt waren.

Bij Sint-Joris!

Link naar reactie
39 minuten geleden, SAVANTAS zei:

Wordt inderdaad een dure aangelegenheid, maar ik ben wel erg te spreken over die integralen, dus wat mij betreft gaan ze na de 6e integrale er nog een tijd mee door. 

Duur is één ding. Maar ze vreten ruimte voor wat eigenlijk maar pulpstrips zijn. Het was leuker als ze eens een goed boek over RR uitbrachten. 

 

 

 

Link naar reactie
1 hour ago, Willem II said:

Ik vind 6 integrales wel genoeg. Waar leg je anders de grens? bij 10? wordt al duur. Bij 44? onbetaalbaar!

Als je op een bepaald moment vind dat het te duur wordt dan stop je toch gewoon met kopen zou ik denken?

Ik heb er tot nu toe nog maar twee gekocht. Ik ben er nog niet helemaal uit of ik de andere vier ook nog zal kopen. Maar meer dan de zes geplande zeer zeker niet. Ik vind het gewoon lelijke boeken.

Link naar reactie
On 9/5/2019 at 5:50 PM, Ambreville said:

Duur is één ding. Maar ze vreten ruimte voor wat eigenlijk maar pulpstrips zijn. Het was leuker als ze eens een goed boek over RR uitbrachten. 

Daar valt iets voor te zeggen. Het voor de zoveelste keer herhalen van de pakweg eerste vijftig albums is iets waar alleen de Rode Ridder fans voor gaan, indien ze het kunnen betalen. Dus het is de vraag of dat lonend is, alhoewel ik vernomen heb dat de vier tot nu toe uitgegeven omnibussen goed verkopen, en er een vevolg in zit... lees: het brengt goed op, dus we plannen er nog een paar.

Waarom dit huidige succes? Dat is volgens mij alleen te verklaren door de prachtige uitleg en besprekingen die voorin de bladzijden innemen. Stel je voor dat alléén allemaal die besprekingen in een uitgave gebundeld worden, het zou een voltreffer zijn.

Maar wij worden - zoals bij alles - onderworpen aan de wetmatigheden van de commercie.

Bij Sint-Joris!

Link naar reactie

Ik ga de vunzige reactie op de vorige pagina, over de Rode Ridder door Ambreville - ik ken die pipo niet eens - hier niet herhalen. Maar ik vind bijvoorbeeld reeksen als Robbedoes en Alex sullig.

Moet ik mij daarom tot zijn niveau verlagen en zeggen dat Robbedoes en Alex elkaar hevig liggen te neuken op een mesthoop in het aandringende gezelschap van geile wrattenvarkens? Dat is van hetzelfde lage niveau, hoor.

Dergelijke uitlatingen van hem zijn illustrerend voor de kwaal van dit forum. En dat heb ik ook al van anderen gehoord. Leuke aanzetten worden versmacht onder onnozele reacties die niet ter zake zijn. Heel jammer, hoor. Want tot een paar jaar geleden was dit nog een bloeiend en attractief forum. En dat is door sommigen kapotgemaakt. Veel plezier ermee, maar jullie gaan dansend de dieperik in!

Bij Sint-Joris!

Link naar reactie
2 uren geleden, Martin zei:

Ik ga de vunzige reactie op de vorige pagina, over de Rode Ridder door Ambreville - ik ken die pipo niet eens - hier niet herhalen. Maar ik vind bijvoorbeeld reeksen als Robbedoes en Alex sullig.

Moet ik mij daarom tot zijn niveau verlagen en zeggen dat Robbedoes en Alex elkaar hevig liggen te neuken op een mesthoop in het aandringende gezelschap van geile wrattenvarkens? Dat is van hetzelfde lage niveau, hoor.

Dergelijke uitlatingen van hem zijn illustrerend voor de kwaal van dit forum. En dat heb ik ook al van anderen gehoord. Leuke aanzetten worden versmacht onder onnozele reacties die niet ter zake zijn. Heel jammer, hoor. Want tot een paar jaar geleden was dit nog een bloeiend en attractief forum. En dat is door sommigen kapotgemaakt. Veel plezier ermee, maar jullie gaan dansend de dieperik in!

Links kijken, rechts kijken, diep inademen en doorgaan, Martin.

Hier zijn de afgelopen jaren al -tig posts geweest over wat wel of niet goed is in de ogen van sommige 'meerwaardeneukers'. Maar die komen en gaan.

Er zijn een pak veelposters die hier al jaren zitten, met respect voor elkaars verschillende meningen en er is ook een grote zwijgende menigte die gewoon blij is om stripnieuws te lezen - zie de successen van de toernooien.

Steek daar uw energie in.

De blazers verdwijnen op de duur wel (en ik bedoel daar uitdrukkelijk niet Kontiki mee, die hier een - zeer te begrijpen imho - grote leegte nalaat).

Link naar reactie
2 uren geleden, Martin zei:

Ik ga de vunzige reactie op de vorige pagina, over de Rode Ridder door Ambreville - ik ken die pipo niet eens - hier niet herhalen. Maar ik vind bijvoorbeeld reeksen als Robbedoes en Alex sullig.

Moet ik mij daarom tot zijn niveau verlagen en zeggen dat Robbedoes en Alex elkaar hevig liggen te neuken op een mesthoop in het aandringende gezelschap van geile wrattenvarkens? Dat is van hetzelfde lage niveau, hoor.

Dergelijke uitlatingen van hem zijn illustrerend voor de kwaal van dit forum. En dat heb ik ook al van anderen gehoord. Leuke aanzetten worden versmacht onder onnozele reacties die niet ter zake zijn. Heel jammer, hoor. Want tot een paar jaar geleden was dit nog een bloeiend en attractief forum. En dat is door sommigen kapotgemaakt. Veel plezier ermee, maar jullie gaan dansend de dieperik in!

Rustig ademen, en een paar jaargangen van Blackadder kijken. Dan krijg je een heel ander beeld van ridders, paarden en schapen.

 

 

 

Link naar reactie
Op ‎5‎/‎09‎/‎2019 om 17:50, Ambreville zei:

Duur is één ding. Maar ze vreten ruimte voor wat eigenlijk maar pulpstrips zijn. Het was leuker als ze eens een goed boek over RR uitbrachten. 

Ik zou die eerste verhalen van Vandersteen uit de jaren 60 zeker niet als pulp willen beschouwen! Hoe kom je daar nu bij?! Pas veel later is de RR pulp geworden, helaas.

Link naar reactie
8 minuten geleden, Willem II zei:

Ik zou die eerste verhalen van Vandersteen uit de jaren 60 zeker niet als pulp willen beschouwen! Hoe kom je daar nu bij?! Pas veel later is de RR pulp geworden, helaas.

Hier kan ik me wel in vinden. De Vandersteen-RR's las ik graag. Daarna is dat heel wat minder geworden, in die zin dat ik er geen geld meer aan kon geven. Ik leende er wel in de bibliotheek, maar dat was het dan ook. En ook al zitten er niet zelden goeie verhalen bij, soms waren het toch vooral de prentjes die leuk waren.

Ik vind de nieuwe versie van Bono/Legendre dan ook een verademing. Al volg ik wel de commentaar op SSZ.be dat Merlijn bij momenten aan het raaskallen is. Hopelijk is dat ook een opbouw naar 't een of ander.

Link naar reactie
26 minuten geleden, Willem II zei:

Ik zou die eerste verhalen van Vandersteen uit de jaren 60 zeker niet als pulp willen beschouwen! Hoe kom je daar nu bij?! Pas veel later is de RR pulp geworden, helaas.

Pulp kan goed of slecht zijn. Het betekent gewoon dat het gemaakt wordt als produkt om papier te bedrukken en om tegen een meerwaarde te verkopen. Vandersteen was enorm commercieel ingericht en werkte puur naar een markt met tweestrokige cliffhangers om een krantenpubliek te binden en om daarna een album uit te brengen dat op krantenpersen gedrukt werk. Dus Pulp. Welliswaar goede pulp, zeker in de beginperiode. Maar ook zeker geen literatuur.  Het medium legde het ook op. In een krantenstrip kan je geen complexe cast hebben dag over dag omdat Jan Modaal zijn geheugen dat niet trekt.

 

Toevallig dit weekend bij Hardy een plaat van Bessy gezien. Hij had die los gekregen, paneel per paneel en heeft aan de hand van de uitgegeven strip de plaat terug hersteld. Dat was vanwege het hergebruik voor Winnetou. Dus pulp.

 

 

 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...