Ga naar inhoud

De Rode Ridder


Martin

Recommended Posts

Ook hier staan de integrales op de verlanglijst. De eerste twee ( inmiddels in bezit) vind ik erg geslaagd, zowel qua dossier alsook de albums zelf. Zitten echt goede tussen, ik had ze allang niet meer gelezen. Qua voortzetting: ik snap sowieso niet dat er maar 36 verhalen heruitgegeven zouden worden. Een afronding na De Laatste Droom ( nr 42), de afsluiter van de Vandersteenverhalen had ik veel logischer gevonden ... maar van mij mag t ook verder gaan hoor! 😄

Link naar reactie

Van het coverontwerp ben ik geen grote fan, maar dat is een detail... Het is genieten van die oude verhalen op mooi papier, in de best mogelijke drukkwaliteit. Na jaren lang strips lezen valt het mij op hoe verzorgd en knap die eerste verhalen wel niet waren. Echt genieten. De dossiers zijn zeer de moeite waard. Ik blijf ze zeker en vast aanschaffen, ook na deel 6... 

Link naar reactie
49 minuten geleden, Aerogi zei:

de uitleg n.a.v. de toverspiegel door Patrick Cornelis op de SSZ is wel zeer interessant, omdat we een goede inkijk gaan krijgen hoe het album tot stand zal komen. 

dat was inderdaad verrassend interessant!
Ook mooi om te zien dat er meer pagina's komen, zodat bv de draak meer tot zijn recht komt.

The Sisterhood: [CCO] comic book series (creator, writer) ComicsForSinners [EIC] comic news website Boom Art Department: [CEO] Art Agency, Editor

 

 

Link naar reactie
  • 2 weeks later...
Op 27/9/2018 om 15:29, boomvavavoom zei:

Dus GALAXA komt terug!!!! WOOOHOOOOOOOO. Ik ben ZOOOO happy :)

En Fabio's design vind ik fantastisch :)

Lees meer: http://www.stripspeciaalzaak.be/StripFacts.php#Galaxa

afbeelding.thumb.png.094a07f195409fde5561645e16dde222.png

today is the day!!! TODAY IS THE DAY!!!

 

Ik ben zoooo benieuwd :D

The Sisterhood: [CCO] comic book series (creator, writer) ComicsForSinners [EIC] comic news website Boom Art Department: [CEO] Art Agency, Editor

 

 

Link naar reactie

1 ding dat we wel steeds meer tegen gaat staan, is Johan's houding tov Allis... dat gemopper de hele tijd!!
Stoer doch teleurgesteld door de ervaringen in de Crusades, dat begrijp ik.
Maar give that kiddo some slack!!

The Sisterhood: [CCO] comic book series (creator, writer) ComicsForSinners [EIC] comic news website Boom Art Department: [CEO] Art Agency, Editor

 

 

Link naar reactie
6 minuten geleden, boomvavavoom zei:

1 ding dat we wel steeds meer tegen gaat staan, is Johan's houding tov Allis... dat gemopper de hele tijd!!
Stoer doch teleurgesteld door de ervaringen in de Crusades, dat begrijp ik.
Maar give that kiddo some slack!!

Scenario blijft wel zwak. Wat rond de pot gedraai met weinig inhoud. Ook als je historische stellingen doet zoals het afschaffen van lijfeigenschap moet je dat niet 500 jaar te vroeg plaatsen. De russen hadden het nog tot de revolutie. Gelukkig hebben we nog Fabio en zijn colorist.

 

 

 

Link naar reactie
59 minutes ago, boomvavavoom said:

Stoer doch teleurgesteld door de ervaringen in de Crusades, dat begrijp ik.

Ik niet. Ervaringen van hedendaagse soldaten uit de Vietnam oorlog, Golfoorlog en aanverwante oorlogen projecteren op de kruistochten is ongeloofwaardig. Dat is dan ook één van de redenen waarom ik afgehaakt ben.

Link naar reactie
1 uur terug, Mask zei:

Ik niet. Ervaringen van hedendaagse soldaten uit de Vietnam oorlog, Golfoorlog en aanverwante oorlogen projecteren op de kruistochten is ongeloofwaardig. Dat is dan ook één van de redenen waarom ik afgehaakt ben.

Tolkien heeft hetzelfde gedaan met WOI. Maar dat is een goede schrijver die zijn verhaal goed ineen stak en goede metaphoren bedacht. Hier is het wat een flauw gezucht en gezwets. De 'raise dead fully' van Alis zou een link moeten slaan naar de toekomst maar is zo saai en vervelend dat je eigenlijk er niet meer om geeft. Dat is het enige zwakke punt van de tekeningen in dit verhaal. Een hond die enkel geraakt wordt op zijn rug gaat niet dood. Bekijk die tekeningen maar en bedenk of je hier een Chihuahua mee dood krijgt.  Vechthonden gaan voor de keel. Daar kan je blijven vasthangen tot het niet meer nodig is.

 

 

 

Link naar reactie
11 uren geleden, Ambreville zei:

Scenario blijft wel zwak. Wat rond de pot gedraai met weinig inhoud. 

Alle scenario's die na Biddeloo gekomen zijn, zijn zwak. Claus was de enige die nog een beetje voeling had met de figuur zoals hij door de lezers gekend was. Lodewijk wou té veel verhaal in het aantal pagina's proppen en Legendre komt altijd af met lege dozen. Zijn RR is eigenlijk een aanfluiting van alles waar Johan, de Rode Ridder ooit voor gestaan heeft. Herlees die integrales eens of verhalen uit de topjaren van Karel Biddeloo. Daar herken je het ware karakter van de figuur. Nu is hij een norse zak die constant een jong meisje de grond inboort. En tussendoor maar mekkeren over de kruistochten ...

Waarom wil Legendre er eigenlijk Galaxa en Demoniah bij gaan betrekken? Hij heeft al gebroken met de volledige voorgeschiedenis. En dat in een reeks die sowieso altijd al bol heeft gestaan van de anachronismen.

Ik kijk met plezier uit naar de bewerking die Patrick Cornelis maakt van 'De toverspiegel'. Daarvan weet ik nu al dat het album een mooi en meeslepend verhaal heeft. Iets wat bij de Rode Ridder al sinds 2004 slechts sporadisch nog eens gebeurd is.

Link naar reactie

Yorimoto met de looks van Toshiro Mifune was inderdaad een goed karakter.

Eigenlijk zouden we eens wat eigen dossierkes moeten maken met de RR kennis hier op de Reep. Bv. geleidelijk aan threads aanmaken per album (begin met Biddeloo) en dan aanvullen met wat je daarover wil delen. Doet er iemand mee?

 

 

 

 

Link naar reactie
58 minutes ago, Ambreville said:

Eigenlijk zouden we eens wat eigen dossierkes moeten maken met de RR kennis hier op de Reep. Bv. geleidelijk aan threads aanmaken per album (begin met Biddeloo) en dan aanvullen met wat je daarover wil delen. Doet er iemand mee?

 

Leuk idee. Maak ik een club aan hiervoor? Dan blijft alles mooi overzichtelijk bij elkaar.

Link naar reactie
7 uren geleden, Ambreville zei:

Het eerste albumtopic staat in het club-forum. 'De laatste droom'. Lijkt een interessant beginpunt omdat dit het einde van een vorig tijdperk is en zowat het einde van Johan had kunnen zijn. En Lancelot was blond.

Hoe komt het dat ik niet kan reageren op berichten in dat topic?

Link naar reactie
Op ‎22‎/‎05‎/‎2019 om 23:00, acor zei:

Alle scenario's die na Biddeloo gekomen zijn, zijn zwak. Claus was de enige die nog een beetje voeling had met de figuur zoals hij door de lezers gekend was. Lodewijk wou té veel verhaal in het aantal pagina's proppen en Legendre komt altijd af met lege dozen. Zijn RR is eigenlijk een aanfluiting van alles waar Johan, de Rode Ridder ooit voor gestaan heeft. Herlees die integrales eens of verhalen uit de topjaren van Karel Biddeloo. Daar herken je het ware karakter van de figuur. Nu is hij een norse zak die constant een jong meisje de grond inboort. En tussendoor maar mekkeren over de kruistochten ...

Waarom wil Legendre er eigenlijk Galaxa en Demoniah bij gaan betrekken? Hij heeft al gebroken met de volledige voorgeschiedenis. En dat in een reeks die sowieso altijd al bol heeft gestaan van de anachronismen.

Als vijftiger en Vandersteen-liefhebber ben ik erg tevreden over de integrale uitgaven van RR 1-12. Mooie uitgaven en passende cover. Karel Verschuere was een toptekenaar!
Van mij mag het wel stoppen na deel 6, of anders na deel 7, album 42. De sterkste verhalen heb je dan echt gehad. Biddeloo heeft zeker ook verdienstelijke verhalen getekend en geschreven, maar nog veel meer bagger.  Wat dat betreft ben ik het niet met Acor eens. Verhalen van Lodewijk en Claus waren stuk interessanter dan veel Biddeloo's vanaf nr. 80. Mijn hemel, wat een afknapper was dat eind jaren 70, toen  de SF in de verhalen werd ingejast...

Dus mijn complimenten voor de integrales! Voor mij een herbeleving van de enige echte Rode Ridder!:e005:

Link naar reactie
3 uren geleden, Ambreville zei:

image.thumb.png.e139e77dce6d783b8bab21144bc9fa8c.png

 

De RR had vroeger ook aankondiginsstrookjes. Het zou leuk zijn om die erbij te vinden (in de club) en daarna op Wikipedia up te daten.

 

 

Voor hoeveel verhalen zijn die aankondigingsstrookjes gemaakt en staan ze ook in de integrales?

a thing of beauty is a joy forever (John Keats 1795-1821)

Link naar reactie
2 uren geleden, Willem II zei:

Als vijftiger en Vandersteen-liefhebber ben ik erg tevreden over de integrale uitgaven van RR 1-12. Mooie uitgaven en passende cover. Karel Verschuere was een toptekenaar!
Van mij mag het wel stoppen na deel 6, of anders na deel 7, album 42. De sterkste verhalen heb je dan echt gehad. Biddeloo heeft zeker ook verdienstelijke verhalen getekend en geschreven, maar nog veel meer bagger.  Wat dat betreft ben ik het niet met Acor eens. Verhalen van Lodewijk en Claus waren stuk interessanter dan veel Biddeloo's vanaf nr. 80. Mijn hemel, wat een afknapper was dat eind jaren 70, toen  de SF in de verhalen werd ingejast...

Dus mijn complimenten voor de integrales! Voor mij een herbeleving van de enige echte Rode Ridder!:e005:

Biddeloo heeft heel veel wegen bewandeld met de RR. Die vielen niet altijd bij iedereen in de smaak. Maar albums als De Toverspiegel, De kluizenaar van Ronceval, De Moloch, De bewaker, De Maagdenburcht, Stille getuigen, Vrykolakas, ... heerlijke verhalen.

 

De echte bagger begon voor mij pas toen het aantal pagina's werd ingekort en de 'Kronieken van Merlijn' waren ook niet altijd hoogvliegers.

Link naar reactie
2 uren geleden, acor zei:

Biddeloo heeft heel veel wegen bewandeld met de RR. Die vielen niet altijd bij iedereen in de smaak. Maar albums als De Toverspiegel, De kluizenaar van Ronceval, De Moloch, De bewaker, De Maagdenburcht, Stille getuigen, Vrykolakas, ... heerlijke verhalen.

 

De echte bagger begon voor mij pas toen het aantal pagina's werd ingekort en de 'Kronieken van Merlijn' waren ook niet altijd hoogvliegers.

In de witte hel, gilgamesh, de dame van de poorten, nevelsteen....das een deel van mijn jeugd en voor mij de kern van de rr. Afhaken deed ik bij de horst cyclus. Net iets daarvoor eigenlijk, rond de duinenabdij.

Link naar reactie
2 uren geleden, Yncke zei:

Vrykolakas... ik heb de Rode Ridder als reeks nooit echt gevolgd, maar Vrykolakas was één van de strips die ze in de bibliotheek hadden. Oh boy, heb ik nachtmerries overgehouden aan die strip. Als ze er eentje van de Rode Ridder verfilmen, dat ze deze kiezen.

Idem. Ik was 8 jaar toen dat album verscheen en ik durfde het alleen overdag te lezen. Idem voor De levende doden.

Link naar reactie
2 uren geleden, Yncke zei:

Vrykolakas... ik heb de Rode Ridder als reeks nooit echt gevolgd, maar Vrykolakas was één van de strips die ze in de bibliotheek hadden. Oh boy, heb ik nachtmerries overgehouden aan die strip. Als ze er eentje van de Rode Ridder verfilmen, dat ze deze kiezen.

Is eigenlijk al verfilmd... 't is te zeggen : The Keep (1983) is de film waarop Vrykolakas min of meer gebaseerd is als ik me goed herinner...

Goeie RR in elk geval, misschien een van de laatste  Voor mij was op dat moment de reeks al 'in decline' maar dat zal misschien meer aan mijn leeftijd gelegen hebben dan aan de intrinsieke kwaliteit van de strips.  t'is altijd moeilijk om daar objectief in te zijn.

Link naar reactie
10 uren geleden, lordofindifference zei:

Is eigenlijk al verfilmd... 't is te zeggen : The Keep (1983) is de film waarop Vrykolakas min of meer gebaseerd is als ik me goed herinner...

Goeie RR in elk geval, misschien een van de laatste  Voor mij was op dat moment de reeks al 'in decline' maar dat zal misschien meer aan mijn leeftijd gelegen hebben dan aan de intrinsieke kwaliteit van de strips.  t'is altijd moeilijk om daar objectief in te zijn.

Ah, is dat gebaseerd op een film? Dat wist ik niet. Ik heb ooit eens een film gezien die krek hetzelfde verhaal volgde als het album "De bewaker". Ik weet wel de titel niet meer en ik was nog jong, maar ik weet nog dat ik wel wat teleurgesteld was dat Biddeloo hier geen origineel verhaal had verteld.

"I wanna see the Frontier before it's gone" - John Dunbar - Dances with Wolves

 

DvDkes

Link naar reactie
38 minuten geleden, Yncke zei:

De Rode Herberg was er ook zoëentje.

Inderdaad. Verder Vrykolakas, Stille Getuigen, De Levende Doden, De Witte Hel, De Maagdenburcht, blijkbaar hebben velen deze albums als top ervaren. Maar Vryolakas was toch echt wel dé kers op de slagroomtaart wat mij betreft.

"I wanna see the Frontier before it's gone" - John Dunbar - Dances with Wolves

 

DvDkes

Link naar reactie
52 minuten geleden, Chorasan zei:

Inderdaad. Verder Vrykolakas, Stille Getuigen, De Levende Doden, De Witte Hel, De Maagdenburcht, blijkbaar hebben velen deze albums als top ervaren. Maar Vryolakas was toch echt wel dé kers op de slagroomtaart wat mij betreft.

Voor de meer subtielere horror zocht ik het ook bij nevelsteen en de dame van de poorten.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...