Ga naar inhoud

Wie Zou De Beste Vandersteen-Tekenaar Geweest Zijn?


TDPB

Recommended Posts

Gewoon een vraagje tussendoor: wie zou de beste Vandersteen-tekenaar geweest zijn? Of tekenaars, als het opgesplitst moet worden in humoristisch en realistisch. De jonge Sels was duidelijk héél beloftevol als realistische tekenaar, alleen jammer dat hij kwantiteit boven kwaliteit verkoos.

 

Afgesplitst van topic Karel Verschuere

Link naar reactie

Gewoon een vraagje tussendoor: wie zou de beste Vandersteen-tekenaar geweest zijn? Of tekenaars, als het opgesplitst moet worden in humoristisch en realistisch. De jonge Sels was duidelijk héél beloftevol als realistische tekenaar, alleen jammer dat hij kwantiteit boven kwaliteit verkoos.

 

Dat is een heel moeilijke vraag voor mij. Die auteurs hebben allemaal hun verdiensten.

Bij Sint-Joris!

Link naar reactie

Gewoon een vraagje tussendoor: wie zou de beste Vandersteen-tekenaar geweest zijn? Of tekenaars, als het opgesplitst moet worden in humoristisch en realistisch. De jonge Sels was duidelijk héél beloftevol als realistische tekenaar, alleen jammer dat hij kwantiteit boven kwaliteit verkoos.

 

Ron Van Riet. Zowel in het humoristische als het realistische.

 

En Jeff Broeckx op een tweede plaats.

Link naar reactie

Paul Geerts is toch zeker beter?

De parel in de lotusbloem, zijn eerbetoon aan Vandersteen, vind ik nog steeds het beste album van de reeks, na de Tuf-tufclub.

 

De albums rond de Hellegathonden, vind ik ook het mooist getekend van allemaal.

 

Da's natuurlijk sterk subjectief...

"I wanna see the Frontier before it's gone" - John Dunbar - Dances with Wolves

 

DvDkes

Link naar reactie

De parel in de lotusbloem, zijn eerbetoon aan Vandersteen, vind ik nog steeds het beste album van de reeks, na de Tuf-tufclub.

 

De albums rond de Hellegathonden, vind ik ook het mooist getekend van allemaal.

 

Da's natuurlijk sterk subjectief...

 

De albums rond De Hellegathonden zijn allemaal geïnkt door Goossens. De parel is door Geerts in het geheim volledig zelf gedaan. Je merkt meteen het verschil op. 

Link naar reactie

Parel is trouwens geïnkt door Liliane Govers.

 

Ik heb nooit begrepen dat Liliane Govers de inkting toevertrouwd kreeg van een aantal "speciale" albums zoals "De eenzame eenhoorn" en "De wervelende waterzak" (de laatste door Willy Vandersteen zelf getekende Suske en Wiske verhalen) en "De parel in de Lotusbloem" en "De 7 Schaken" (de door Paul Geerts getekende hommage-albums).  Misschien kregen de reguliere inkters het niet meer ingepland in hun drukke bezigheden maar voor mij bljiven dit toch vier albums die nog veel meer hadden kunnen betekenen met een mooie inkting.

Gelukkig is "De ruige regen" niet hetzelfde lot beschoren geweest.

a thing of beauty is a joy forever (John Keats 1795-1821)

Link naar reactie

1. Vandersteen zelf met inkting van Boumans. De blauwe reeks dus, en de Rode reeks rond die tijd, niet alleen de sterkste verhalen maar ook naar mijn smaak de leukste tekeningen. Daar is wat mij betreft heel z'n reputatie op gebouwd.

 

2. Paul Geerts midden jaren '80, inkting van Eugeen Goossens denk ik (albums als "Angst Op De Amsterdam" en "Mooie Millirem" en zo)

 

3. Ron Van Riet; technisch met voorsprong de beste, zeker realistisch (al is Biddeloo op z'n hoogtepunt ook zeker niet slecht) maar wat minder mijn smaak

 

Wat mij opvalt, is hoeveel broddelwerk die Vandersteen toestond, kij maar naar Pats of Jerom, sommige Bessy's en zelfs sommige S&W's; tekenaars kregen precies echt wel de kans om te groeien.

Link naar reactie

Eugeen Goossens vind ik persoonlijk de beste inkter. Zijn stijl gaf de tekeningen van Geerts een meerwaarde = hij maakte ze mooier dan de originele schets.

Goossens is ook mijn favoriete inkter uit de Geerts periode. Ook de Robertrands die hij inkte waren geweldig. Over zijn werk voor de Geuzen ben ik niet zo te spreken.

 

Bob De Moor?

 

Ik weet niet juist wat die getekend heeft maar de Blauwe Reeks wordt toch algemeen aanzien als bij de beste.

De Moor heeft hoogstens wat decortjes getekend en hier en daar wat dingetjes geinkt bij een of twee albums.

 

 

Ron Van Riet en Jeff Broeckx, daar kan ik je in volgen. Vooral Bessy Natuurcommando van Broeckx vind ik mooi.

 

Van Riet is een meer dan degelijke vakman, helemaal niets op aan te merken, maar ik zou toch nooit aan hem gedacht hebben. Broeckx was in het realistische genre inderdaad goed.

 

Eugeen Goossens heb ik altijd de beste gevonden. Mooie lijnvoering waarin je nog het meest de souplesse van het penseel ontwaart.

En zeggen dat het ooit de bedoeling was dat hij naast Geerts Suske en Wiske ging tekenen. Hij heeft zo een aantal reclamealbums getekend, maar werd toen jammer genoeg overgeplaatst naar de Geuzen. Bij het overlijden van Vandersteen was zijn plaats bij S&W ondertussen ingenomen door Eric De Rop en moest Goossens de studio wegens gebrek aan werk verlaten. Jammer.

Geerts zelf is fantastisch in het tekenen van personages in actie en heeft in de late jaren 80 en vroege jaren 90 prachtig uitgewerkte albums getekend, maar als inkter van Vandersteen was hij dan weer behoorlijk slecht. We mogen wel gelukkig zijn dat Vandersteen het talent van de jonge Geerts herkende en hem op S&W zetten, ipv zijn toemalige inkter/assisten Eduard De Rop. Die is opnieuw een degelijke vakman, maar als zijn latere Jerom-reeks had toch niet die schwung die Geerts in zijn tekeningen stak.

 

1. Vandersteen zelf met inkting van Boumans. De blauwe reeks dus, en de Rode reeks rond die tijd, niet alleen de sterkste verhalen maar ook naar mijn smaak de leukste tekeningen. Daar is wat mij betreft heel z'n reputatie op gebouwd.

 

2. Paul Geerts midden jaren '80, inkting van Eugeen Goossens denk ik (albums als "Angst Op De Amsterdam" en "Mooie Millirem" en zo)

 

3. Ron Van Riet; technisch met voorsprong de beste, zeker realistisch (al is Biddeloo op z'n hoogtepunt ook zeker niet slecht) maar wat minder mijn smaak

 

Wat mij opvalt, is hoeveel broddelwerk die Vandersteen toestond, kij maar naar Pats of Jerom, sommige Bessy's en zelfs sommige S&W's; tekenaars kregen precies echt wel de kans om te groeien.

Boumans, heeft die ook De Spokenjagers geïnkt? Wellicht wel zeker? Dat is inderdaad mijn tweede favoriete S&W-periode. Na de combinatie Geerts/Goossens. Alhoewel die voorkeur voor die twee hier ook aan onze leeftijd kan liggen.

 

Biddeloo toonde in zijn vroeger werk heel veel talent, maar liet helaas snelheid primeren op kwaliteit.

 

Dat broddelwerk is idd typisch voor heel wat Vandersteen-producten. Hij gaf inderdaad heel vaak immens jonge debutanten een kans. Zelfs op zijn eigen potloodtekeningen. Bijvoorbeeld Geerts op zijn S&W, Merho op zijn Jerom pagina's... Maar dat is natuurlijk allemaal de schuld van de enorme productie die de studio moest hebben. Iedereen die een potlood kon vasthouden was welkom.

Link naar reactie

Van de S&W die na Geerts zijn gemaakt vind ik vooral diegene die door Stallaert zijn getekend geweldig. Alhoewel ze wellicht veel beter zouden zijn indien hij ze volledig op zijn eentje zou getekend hebben ipv in studioverband (waar je uiteindelijk maar zo goed bent als de zwakste schakel: kijk maar naar een album als De Wervelende Waterzak waar het tekenwerk van Vandersteen verpest is door een ondermaatse inkting).

Ik veronderstel dat Stallaert voor mij de beste Vandersteen-tekenaar is, maar die voorkeur is dan wel gebaseerd op zijn niet-Vandersteen werk.

Link naar reactie

De blauwe reeks vind ik ook veruit het beste. Maar misschien is dat ook gewoon omdat er zoveel werk ingestopt werd (onder druk van Herge).

 

Maar staat die degelijkheid nu niet de genietbaarheid in de weg? Ik vind bijvoorbeeld Het geheim der gladiatoren nou niet echt een album wat je even vlot wegleest, best zwoegen hoor.

 

Maar neemt niet weg dat mijn favoriete scène uit een SW-album wel uit de blauwe reeks komt. Bronzen sleutel, het openen van de bronzen poort. De grot met het vreemde kunstlicht, dat enge watermolentje, die zak met vlees, de kwal met het duikmasker, de handgranaat, het vermoeden dat er iets verschrikkelijks gaat gebeuren….. ik kan de opwinding toen ik dit als kind las nog heel goed navoelen. Groots!

 

(Het gaat hier meestal over ‘beste albums’ maar misschien moeten we een afgesplitst draadje forceren met de vraag ‘Welke scènes uit SW-albums zijn het meest indrukwekkend?’ Best leuk voor de zondag)  

Link naar reactie

Zeker en vast mag Eduard de Rop niet vergeten worden. De periode van de smalle beentjes in de Suske en Wiske-strips

Die smalle beentjes waren toch meer iets van Vandersteen zelf. In Robertrand deed hij dat ook. Als ik op straat mensen tegenkom met veel te smalle (o) benen noem ik dat altijd Vandersteenbeentjes.

Link naar reactie

Vandersteen is toch geen Vandersteen-tekenaar?

Hij is Vandersteen.

Hij is juist de ultieme Vandersteen-tekenaar. Alhoewel hij ironisch genoeg de enige tekenaar van de hoop was die niet echt in de typische realistische Vandersteenstijl (zie Biggles, Bessy, Rode Ridder, Karl May) kon werken. Zijn R&B wijken qua stijl behoorlijk af van wat de andere tekenaars die onder zijn naam werkten deden. Dat heeft natuurlijk alles te maken met het feit dat Vershuere de basis legde voor de typische Vandersteenstijl en niet Vandersteen zelve.

Link naar reactie

Ik had altijd een zwak voor Frank Sels. Zijn Rode Ridder vond ik als kind fantastisch.

 

Wie heeft er eigenlijk De Geuzen getekend? Gezien het stijlverschil binnen de reeks zal dat niet enkel Vandersteen zelf zijn geweest. Tijl Uilenspiegel en De Geuzen heb ik trouwens altijd zijn beste werk gevonden.

This is Planetary: “These are the moments I live for. I put up with all the other crap just to get seconds like this. The moments when you know the world is a better place than advertised.”

Link naar reactie

Ik had altijd een zwak voor Frank Sels. Zijn Rode Ridder vond ik als kind fantastisch.

 

Wie heeft er eigenlijk De Geuzen getekend? Gezien het stijlverschil binnen de reeks zal dat niet enkel Vandersteen zelf zijn geweest. Tijl Uilenspiegel en De Geuzen heb ik trouwens altijd zijn beste werk gevonden.

 

Ik dacht dat R&B zowat de enige reeks was waar WVDS wat om gaf en die hij ook zelf tekende.

 

Nadat hij R&B beu was en doorgaf aan Ron Van Riet heeft hij een drietal S&W's getekend. De eerste, de Ruige Regen, viel nog mee maar de twee andere zijn helaas erbarmelijk geïnkt. Raar genoeg werd indertijd ook geen ruchtbaarheid gegeven aan het feit dat De Meester na decennia nog eens enkele S&Ws tekende.

En daarna heeft hij de Geuzen getekend tot aan zijn dood. De stijlverschillend binnen de reeks liggen hoofdzakelijk aan veranderingen van inkters. De eerste albums werden geïnkt door Eric De Rop (die ook al De Ruige Regen inkte) tot hij naar Suske en Wiske overstapte en Eugeen Goossens (die van S&W kwam) de rest van de reeks inkte in een stijl die dichter bij R&B lag. Ik veronderstel dat Vandersteen ondertussen ook was afgestapt van de meer karikaturale stijl van de eerste albums en steeds realistischer ging werken (zoals Gilles ook al zei). Goossens had gehoopt de reeks verder te kunnen zetten na de dood van Vandersteen, maar dat is er helaas voor hem niet van gekomen.

 

16ebafc4-a1e7-11e5-8fc9-c7bb3383ed40.jpg

 

91c00c1e-a1e6-11e5-9686-89938a71096f.jpg

 

vandersteen-de-geuzen-5-soetkin-de-waanz

 

vandersteen-de-geuzen-7-strijd-om-slot-l

 

vandersteen-geuzen-8-verraad-in-duindijk

Link naar reactie

Ok bedankt. Het is lang geleden dat ik die reeks nog gelezen heb. Dat is mss wel iets voor deze zomer.

This is Planetary: “These are the moments I live for. I put up with all the other crap just to get seconds like this. The moments when you know the world is a better place than advertised.”

Link naar reactie

Die neus van Hannes is voor mij altijd zo enorm storend geweest dat ik nooit verder geraakt ben dan enkele pagina's in die strips. Hoe vaak ik ook geprobeerd heb. Ontzettend jammer, want voor de rest vind ik die Geuzen geweldig mooi getekend. Nooit gesnapt waarom Hannes zo een lelijke kop gekregen heeft destijds.

Link naar reactie

Dat was eigenlijk enkel in die eerste albums zo. Hoe verder de reeks vorderde, hoe realistischer getekend ze werd. Daarom dat ik dacht dat iemand anders de latere albums tekende.

 

post-39-0-96615500-1464620433_thumb.jpg

This is Planetary: “These are the moments I live for. I put up with all the other crap just to get seconds like this. The moments when you know the world is a better place than advertised.”

Link naar reactie

Net te vroeg gestopt :e002:

 

Ik geloof dat vanaf nr 5 de stijl drastisch veranderde. Los van de stijl weet ik niet meer hoe leesbaar die reeks nu nog is. Het is lang geleden, maar heb er in ieder geval goede herinneringen aan.

This is Planetary: “These are the moments I live for. I put up with all the other crap just to get seconds like this. The moments when you know the world is a better place than advertised.”

Link naar reactie

Net te vroeg gestopt :e002:

 

Ik geloof dat vanaf nr 5 de stijl drastisch veranderde. Los van de stijl weet ik niet meer hoe leesbaar die reeks nu nog is. Het is lang geleden, maar heb er in ieder geval goede herinneringen aan.

Ik vond het vrij onleesbaar. Romantisch ouwerwets Tijl Uilenspiegelverhaal.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...