Ga naar inhoud

[Eerste Ronde (3)] pagina 55 vs. pagina 11


nobody

[Eerste Ronde (3)] pagina 55 vs. pagina 11  

67 leden hebben gestemd

  1. 1. Welke pagina vind jij de 'beste'?


Deze poll is gesloten voor nieuwe stemmen

  • Log in of registreer om te stemmen op deze poll.
  • Poll closed on 13-12-17 at 07:00

Recommended Posts

Welke van deze twee pagina's vind jij de beste, leukste, mooiste, grappigste, belangrijkste, ...?

 

Stemmen kan 7 dagen lang, daarna gaat de poll dicht.

Je stem is publiek, maar dat hoeft je niet tegen te houden om je keuze uit te leggen. 

In tegendeel, de bedoeling van een toernooi is naast een winnaar kiezen, ook discussie en fun.

Dus ook de indiener mag zijn of haar pagina zoveel als nodig uitleggen en verdedigen.

 

De winnaar van dit duel gaat naar de volgende ronde. De verliezer valt af.

 

A

 

5a2010dd4a74f_DeKraai.png.50949791849185

 

De Kraai: De Kraai zet de toon (LAX).

 

Deze pagina heeft voor mij persoonlijk iets betekend.

Dit was mijn allereerste poging om een strip te lezen die ik ‘niet mooi getekend’ vond.

Je moet weten dat ik toen ik dit kocht (ca. 2006) nog niet zo lang de overstap van de Blauwbloezen, Kiekeboe e.d. had gemaakt naar XIII en andere Largo Winchen en mijn comfortzone eindigde waar ‘duidelijke tekeningen’ eindigden.

Ik weet niet meer op aanraden van wie, maar ik moet het ergens zien passeren hebben op het oude Bonte-forum.

En ik heb gevloekt, gesputterd.

Dit eerste deel wel 10 keer vastgepakt, enkele bladzijden geprobeerd, weggelegd…

Dit was toch geen strip???

Tot ik mezelf op een rustige zondagochtend verplichtte om het uit te lezen.

Toen ik uiteindelijk toch deze (laatste) pagina bereikt had, me liet opgaan in de sfeer, de zieligheid die uitging van het personage Kraai eindigde in vernuft, toen dacht ik: wow!

Dit was mijn opstap naar reeksen als De Killer, Hard tegen hard, Headshot en Magasin General.

 

Knobbel.

 

 

 

B

 

Image-000.jpg.2d39ccd41c31a3a3bd944d3e6b

 

Ik ga niet voor de mooiste, maar wel voor de beste pagina  :) 

Afgelopen weekend hoor ik mijn zoon luidop lachen in de zetel. Ik ga kijken en hij was deze pagina aan het lezen. Geen toeval, gezien ik zelf ook altijd minimaal glimlach bij het lezen hiervan, zelfs na de zoveelste herleesbeurt. 

De pagina komt uit 'Asterix en de Lauwerkrans'. Heroïx (zo heet Abraracourcix tegenwoordig) wordt op shoppingdag meegesleurd naar Lutetia. Alsof dat nog niet genoeg is moet hij gaan dineren bij zijn schoonbroer, die het duidelijk gemaakt heeft in het leven. Na een paar glazen wijn wordt het patserig gedrag hem te veel en volgt de uitbarsting. Deze pagina heeft alles: je voelt het moment aankomen, op de achtergrond zie je Obelix lustig wijn binnengieten, de ongemakkelijke sfeer aan tafel druipt van de pagina. De uitdrukking op de gezichten is prachtig. De humor onovertroffen. Broeva Haro!

 

Bart 01

 

 

Link naar reactie

ik ga voor Asterix- Uderzo is n geweldige tekenaar en deze pagina is hilarisch! Daarnaast is het erg knap hoe Uderzo hier de spanning opbouwt. Je ziet inderdaad de ongemakkelijkheid- kers op de taart vind ik de laatste dialoog waarin de gastvrouw nog wanhopig probeert het gesprek een andere kant op te sturen :-D

Overigens is de pagina van Lax ook erg mooi- prachtig getekend en een geweldige sfeerzetting. De dialoog doet me verder weinig.. 

Link naar reactie

De kraai, een mistroostige scene verdient een echte "bruine" kroeg, in plaats van de gestileerde toog

met fel blauwe kleuren, wel zeer fraai getekend.

Asterix, scene op stoom laten komen door de juist dialogen, het lijkt zo eenvoudig toch is dit juist wat

ontbreekt in de meeste hedendaagse stripverhalen.

Ga toch voor De kraai.

 

 

Link naar reactie

Voor Asterix gekozen. Het zijn beide dialoogscenes, maar Uderzo slaagt er meesterlijk in om een scene met veel meer tekst en deelnemers toch goed leesbaar te houden. Er zitten tal van leuke elementen in de individuele plaatjes.
De Kraai heeft alleen maar een mooie tekenstijl, verder zie ik er niets bijzonders in.

Link naar reactie

Moeilijke keuze, want dit zijn twee lievelingetjes van me. Het zijn twee platen die kloppen: de toon zit juist, ze zijn allebei zeer goed getekend en ze komen beiden uit strips die ik erg graag lees.

De kraai verdient mijn stem omdat Lax er in slaagt om iets interessant te doen met het uitgewoonde cliché van de privé detective. De kraai is geen hard boiled Filip Marlowe, maar een oudere man die weet dat hij bluft. De vrouwen die hij redt zijn geen blonde stoten, maar gewone, ietwat uitgezakte huisvrouwen. De kroegen zijn geen typische bruine kroegen met onguur gespuis, maar saaie Franse bar-tabacs zoals je die in elke Franse provinciestad vindt. 

Asterix is hilarisch: dit soort scenes gebeurt echt. Er wordt te veel gedronken, men wordt overmoedig, sommigen proberen de oplopende emoties wat te temperen, maar de drinkebroers vinden elkaar in een waas van alcohol. Zeer geestig, vind ik dit. Het is voor mij moeilijk kiezen, maar ik ga toch voor Asterix.

 

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie
50 minuten geleden, The Alderwood zei:

Asterix is zwierig getekend, het draagt ook een zekere nostalgie met zich mee. Daardoor zou ik geneigd zijn om voor B te stemmen, maar ik kan deze plaat niet goedkeuren. Er staat té veel tekst op én, ... belangrijker nog, hij gaat meermaals over zijn 'camera-as', iets wat echt not done is en de leesbevorderlijkheid niet ten goede komt.

 

 

Te veel tekst, mee eens.

Maar wat bedoel je met "over zijn camera-as"?

marcelherms.nl

Link naar reactie

Ik hou heel erg van het soort kaders als in die tweede kader van de Asterixplaat: een interieur en de personages die allemaal op de kaderrand getekend worden. Het lijkt een eenvoudig trucje, maar dat is het niet. Het aanhouden van de verhoudingen en vooral de diepte is aartsmoeilijk.

 

Mindere tekenaars struikelen vaak over dit soort tafelgesprekken en wisselen simpelweg saaie camerastandpunten af. Uderzo maakt er een dragende scène van. Daarin herken je de meester. Zodoende: Dinges heeft gelijk, Broeva, Haro!

 

(die uit De Kraai vind ik nochtans ook een sterke plaat, vooral het camerastandpunt vanonder die aftandse tooginstallatie is geniaal)

'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook

 

Link naar reactie

Ik heb uiteraard voor dinges -euh B- gestemd :e005:.

 

Alhoewel A ook wel een heel sterke pagina is, met als uitschieter de tweede kader. De koppen op de pagina zijn ook prachtig.

 

Ik lees hier een paar keer 'te veel tekst' in de Asterix. Het is net daarom dat ik deze pagina gekozen heb. Uiteraard is het niet de mooiste pagina daardoor, maar dergelijke pagina's moeten zeker ook in dit toernooi vind ik.

Dit soort pagina's -veel tekst die belangrijk is voor het verhaal- heb je in alle strips. Ze zijn veelal nodig. Maar waar slaagt de tekenaar er in om deze stukken op een dergelijke manier te brengen? Dit zie je niet vaak langskomen. Moeilijke zaken zo simpel laten lijken: het is een kunst.

Link naar reactie

Asterix is leuk. En prima getekend. Daarover geen twijfel. Maar dat is het dan ook voor mij. Van De Kraai heb ik eerder meegegeven dat ik het niet kende, en ik daar verandering wil in brengen. Missie geslaagd. Mijn stem haat naar A.

 

 

 

 

PS: Ik stemde per vergissing voor B, kan ik dit ongedaan maken? *facepalm*

 

 

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
2 uren geleden, Bart 01 zei:

Ik lees hier een paar keer 'te veel tekst' in de Asterix. Het is net daarom dat ik deze pagina gekozen heb. Uiteraard is het niet de mooiste pagina daardoor, maar dergelijke pagina's moeten zeker ook in dit toernooi vind ik.

Dit soort pagina's -veel tekst die belangrijk is voor het verhaal- heb je in alle strips. Ze zijn veelal nodig. Maar waar slaagt de tekenaar er in om deze stukken op een dergelijke manier te brengen? Dit zie je niet vaak langskomen. Moeilijke zaken zo simpel laten lijken: het is een kunst.

+1, inderdaad moeilijk om met zoveel tekst en personen nog een goede pagina te maken.

Link naar reactie
4 uren geleden, The Alderwood zei:

 belangrijker nog, hij gaat meermaals over zijn 'camera-as', iets wat echt not done is en de leesbevorderlijkheid niet ten goede komt.

In strips maakt dat niets uit. In tegenstelling tot in een film heeft je brein hier alle tijd om de informatie te verwerken.

 

Het zijn twee geen al te bijzondere pagina's in het oeuvre van de tekenaars. Ik kies voor B, maar niet omdat ik vind dat hij deze wedstrijd moet winnen.

Link naar reactie
36 minuten geleden, The Alderwood zei:

Is dat jouw persoonlijke mening? Of is het iets wat wetenschappelijk bewezen is. Ik vond het namelijk erg verwarrend. Ik had pas door dat niet het opperhoofd sprak, maar die andere dikzak, toen ik echt op de details ging letten. Dat is zeker het geval bij een strip waarbij alle mannetjes heel erg op elkaar lijken, zoals Asterix.

Mijn persoonlijke mening is in ieder geval dat deze Asterix hier helemaal geen last van heeft, in tegendeel.  Het zogenaamde camera-zwieren is zelfs heel miniem gehouden en alles oogt uiterst overzichtelijk.  Jouw verwarring verwart mij dan weer. :) Dat dit overigens 'not done' zou zijn in de wereld van de strips, raakt naar mijn idee kant noch wal.  Als 't maar op een juiste manier gedaan is.  Zoals hier.

 

@Yncke, ok, thanks.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
27 minuten geleden, The Alderwood zei:

Ik had pas door dat niet het opperhoofd sprak, maar die andere dikzak, toen ik echt op de details ging letten.

Serieus? Ben jij kleurenblind misschien? Anders kan ik me echt niet inbeelden hoe je het ene personage met het andere kan verwarren. Het ene prentje waar verwarring kan ontstaan is het vierde. Maar daar wijst het pijltje van de tekstballon toch nog heel slim naar het personage dat spreekt, ook al staat die niet in het prentje zelf maar in het prentje daarvoor.

Link naar reactie
1 uur geleden, Tom B zei:

Serieus? Ben jij kleurenblind misschien? Anders kan ik me echt niet inbeelden hoe je het ene personage met het andere kan verwarren. Het ene prentje waar verwarring kan ontstaan is het vierde. Maar daar wijst het pijltje van de tekstballon toch nog heel slim naar het personage dat spreekt, ook al staat die niet in het prentje zelf maar in het prentje daarvoor.

Verwarring lijk me bijna niet mogelijk. De beide dikzakken worden inclusief anders gekleurde kleren opgevoerd en de een heeft een helm en de ander niet. 

Link naar reactie

De kraai en Asterix gaan aardig gelijk op. Kan spannend worden. Ik heb voor de kraai gekozen omdat ik het karaktervolle van de Kraai hoger inschat dan de humor van Asterix.

Aan de andere kant blijkt dat ik altijd de verliezende kant kies dus er is nog hoop voor Asterix:e007:

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie

Ga toch voor Asterix stemmen, alhoewel het niet de beste pagina uit de reeks is. Ik zou eerder geopteerd hebben voor die éne plaat uit Obelix en Co waarin Obelix met één Romein in de hand het hele cohort een pak slaag geeft terwijl de dorpelingen aan de kant staan te zingen "er is er eentje jarig".

Gevolg door een sappige commentaar van een in elkaar geramde soldenier die zegt: "Als Caesar hoort wat er hier gebeurd is, zijn wij in elk geval nog niet jarig" of zoiets...

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.








×
×
  • Nieuwe aanmaken...