Ga naar inhoud

De Avonturen van URBANUS + De Familie SUPER


esteban²

Recommended Posts

2 uren geleden, Werner zei:

Hoezo in Wenen? I'm intrigued...

 

Jacques Vermeire en Urbanus gaan voor VTM op wereldtournee: «Zien of humor elders ook aanslaat»

 

Jacques Vermeire en Urbanus zijn allebei figuren die niet weg te denken zijn uit de Belgische comedywereld. Vermeire brak door als ‘DDT’, het legendarische personage in F.C. De Kampioenen, maar ging ook Vlaanderen rond met zijn comedyshow. Urbanus kennen we dan weer dankzij zijn gelijknamige stripreeks en zijn cabaretier- en comedywerk. Nu ze allebei Vlaanderen veroverd hebben met hun moppen, doen ze de rest van de wereld aan, met onder andere haltes in New York.

 

Het programma ligt in handen van Eric Goens, bekend van ‘Het Huis’, die met zijn productiehuis Bargoens met het idee op de proppen kwam. «Jacques en Urbain kennen elke parochie- en theaterzaal en cultureel centrum van De Panne tot Maaseik, maar ze hebben in hun lange carrières beide nauwelijks een voet buiten dit land gezet. En dus gaan we nu met die twee mannen op wereldtournee. Om een onbekende wereld te ontdekken en te kijken of hun Vlaamse humor ook internationaal aanslaat», zegt Goens aan Het Laatste Nieuws.

 

Normaal gezien zou het olijke duo al op pad zijn met Goens. De reis moest evenwel uitgesteld worden nadat Jacques Vermeire over het hondje van zijn dochter Julie struikelde en zijn schouder brak. Inmiddels zijn Jacques en Urbanus wel al op pad. Als iedereen ongedeerd blijft, komt het programma in 2023 op VTM.

 

urbanus en jacques vermeire.png

Link naar reactie
  • esteban² changed the title to De Avonturen van URBANUS + De Familie SUPER
20 minuten geleden, cinco zei:

Lowena heette oorspronkelijk Trezemieke.

 

1115242729_Screenshot2022-11-09at15-46-19DefamilieSuper11HC(2022)-FamilieSuperDe-LastDodo.png.2b199333be388cc75ea49e5155edf8a4.png1186134343_Screenshot2022-11-09at15-46-35DefamilieSuper11HC(2022)-FamilieSuperDe-LastDodo.png.f9ef2b12b72817877ca202fd9c99fd1d.png

Ja, dat klopt. Maar we kwamen tot de conclusie dat 'Trezemieke' wel heel ouderwets klonk.

Ondertussen is duidelijk geworden wat we eigenlijk al wisten: Lowena is de ster van de strip.

Deze commentaar hoorde ik meermaals van de mensen die zo vriendelijk waren onze strip te kopen bij diverse signeersessies.

Er volgen er nog twee: Zaterdag, 14 u, in Aalst Hermelijn en zondag 27 nov, op de middag, stripbeurs Gent.

En ook de signeersessie en gesprekken ivm van Jaren vd Olifant in museum Dr Guislain, 30 nov.

Daarna hou ik er minstens zes maand mee op. Maar wellicht véél langer. (met  signeren bedoel ik, niet met tekenen)

 

Link naar reactie

Het eerste, het allereerste dat wordt voorgesteld in deze nieuwe reeks is de kont van de hond.

 

1191576862_Screenshot2022-11-13at12-37-10Urbanus-201-1.jpg(JPEG-afbeelding11291600pixels).png.98cf104d27be3a1f260d28cb9ed42e21.png

 

Deze tekening sprong er wel uit. Erg effectief arceerwerk.

 

498716893_Screenshot2022-11-13at12-39-18Urbanus-201-3.jpg(JPEG-afbeelding11291600pixels).thumb.png.2ac6d7e12559dcb2c3d0fd4bc266c5a3.png

 

En ook nog een Urbanusreferentie in het verhaal bij het plaatselijk café van Bommerskonte waar het Cesar-bier buiten wordt geadverteerd.

Link naar reactie
  • 2 weeks later...

Gisteren was het dan zover: de presentatie van de definitieve editie van Jaren van de Olifant. Allereerst moet gezegd worden dat het een prachtige uitvoering is, waar dhr. Linthout (en niet van Linthout) terecht fier op is. Dit zou in een etalage vol literaire klassiekers niet misstaan.

 

jvdo-01.thumb.jpg.7c1f39e642c1b81d36630c27f0eb222d.jpg

 

De avond begon met een vraaggesprek van een journaliste met de auteur en een rouwpsychologe. Hoewel het wat lastig op gang kwam, was het echt een toevoeging op de lancering. Persoonlijk, eerlijk en met een spreekwoordelijke lach en traan. Net zoals het boek eigenlijk. 

 

jvdo-02.thumb.jpg.b6e5e823341ffd628e9d3fd133c29538.jpg

 

Bij de vragen uit het publiek kon je duidelijk merken dat er twee groepen aanwezig waren. Degenen die dhr. Linthout kennen en benieuwd zijn naar het boek, en mensen die echt op het onderwerp waren afgekomen. Voor mij was het juist de combinatie van die twee zaken. Wel stoorde ik me af en toe aan de vragen waarvan dhr. Linthout duidelijk had aangegeven niet over te willen uitweiden. Hij liet zich echter niet kennen en bleef vriendelijk antwoorden. 

 

jvdo-03.thumb.jpg.c54cffa62bb2f7913539a93b1f35fe41.jpg

 

Over de inhoud kan ik op dit moment nog niets zeggen, want hier wil ik echt even voor gaan zitten. Uiteraard heb ik het boek wel doorgebladerd en hoewel dit natuurlijk compleet anders is dan Urbanus of De Familie Super (al was het al vanwege de tekeningen in kwetsbaar potlood), maar toch herken je de hand van de auteur.

 

En wat het extra persoonlijk maakt, is dat een aantal pagina's erg herkenbaar zijn (die waarin de hoofdpersoon letterlijk in een zwart gat verdwijnt). Ik heb na mijn depressie ooit hetzelfde idee gehad voor een korte strip, omdat het erg treffend is om aan omstanders uit te leggen hoe het voelt.

 

jvdo-04.thumb.jpg.bba735b3b6ea1684d9a8f92784858b23.jpg

 

Een lang verhaal kort: Prachtig boek, mooie avond. Bedankt voor het delen van dit persoonlijke verhaal, zowel in woord als schrift.

Link naar reactie
Op 1/12/2022 om 11:45, Timothy van Damme zei:

Gisteren was het dan zover: de presentatie van de definitieve editie van Jaren van de Olifant. Allereerst moet gezegd worden dat het een prachtige uitvoering is, waar dhr. Linthout (en niet van Linthout) terecht fier op is. Dit zou in een etalage vol literaire klassiekers niet misstaan.

 

jvdo-01.thumb.jpg.7c1f39e642c1b81d36630c27f0eb222d.jpg

 

De avond begon met een vraaggesprek van een journaliste met de auteur en een rouwpsychologe. Hoewel het wat lastig op gang kwam, was het echt een toevoeging op de lancering. Persoonlijk, eerlijk en met een spreekwoordelijke lach en traan. Net zoals het boek eigenlijk. 

 

jvdo-02.thumb.jpg.b6e5e823341ffd628e9d3fd133c29538.jpg

 

Bij de vragen uit het publiek kon je duidelijk merken dat er twee groepen aanwezig waren. Degenen die dhr. Linthout kennen en benieuwd zijn naar het boek, en mensen die echt op het onderwerp waren afgekomen. Voor mij was het juist de combinatie van die twee zaken. Wel stoorde ik me af en toe aan de vragen waarvan dhr. Linthout duidelijk had aangegeven niet over te willen uitweiden. Hij liet zich echter niet kennen en bleef vriendelijk antwoorden. 

 

jvdo-03.thumb.jpg.c54cffa62bb2f7913539a93b1f35fe41.jpg

 

Over de inhoud kan ik op dit moment nog niets zeggen, want hier wil ik echt even voor gaan zitten. Uiteraard heb ik het boek wel doorgebladerd en hoewel dit natuurlijk compleet anders is dan Urbanus of De Familie Super (al was het al vanwege de tekeningen in kwetsbaar potlood), maar toch herken je de hand van de auteur.

 

En wat het extra persoonlijk maakt, is dat een aantal pagina's erg herkenbaar zijn (die waarin de hoofdpersoon letterlijk in een zwart gat verdwijnt). Ik heb na mijn depressie ooit hetzelfde idee gehad voor een korte strip, omdat het erg treffend is om aan omstanders uit te leggen hoe het voelt.

 

jvdo-04.thumb.jpg.bba735b3b6ea1684d9a8f92784858b23.jpg

 

Een lang verhaal kort: Prachtig boek, mooie avond. Bedankt voor het delen van dit persoonlijke verhaal, zowel in woord als schrift.

Net Besteld.. ik wilde dit al heel lang lezen maar t was nergens meer te krijgen...

 

Dit ziet er uit als een hele mooie uitgave..

 

 

Link naar reactie
  • 2 weeks later...
On 12/1/2022 at 11:45 AM, Timothy van Damme said:

Over de inhoud kan ik op dit moment nog niets zeggen, want hier wil ik echt even voor gaan zitten.

 

Dat is inmiddels gebeurd. De korte conclusie is dat ik erg blij ben dat ik Jaren van de Olifant eindelijk in huis heb. Voor het eerst in lange, lange tijd met tranen in de ogen gezeten bij een stripboek. En dat terwijl het niet per se een heel zwaar boek is. Er is zelfs redelijk wat ruimte voor humor. Maar dan opeens die (in eerste instantie) laatste pagina... Die kwam des te harder binnen. De nieuwste twee hoofdstukken zijn dan ook niet per se noodzaak, maar bieden wel een mooie epiloog.

 

De enige opmerking die ik zou kunnen hebben, is dat de wat ruwere lettering van de nieuwe hoofdstukken me heel even uit het ritme haalde. Maar dat is echt een miniem detail in deze prachtige uitgave. 

Link naar reactie
  • 2 weeks later...
  • 1 month later...
  • 1 month later...
  • 1 month later...
  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...