Ga naar inhoud

De Avonturen van URBANUS + De Familie SUPER


esteban²

Recommended Posts

Misschien een idee voor een nieuwe stripreeks : De avonturen van Urbanus en Jacques Vermeire op wereldtournee 

 

Jacques Vermeire en Urbanus gaan voor VTM op wereldtournee: «Zien of humor elders ook aanslaat»

 

Jacques Vermeire en Urbanus zijn allebei figuren die niet weg te denken zijn uit de Belgische comedywereld. Vermeire brak door als ‘DDT’, het legendarische personage in F.C. De Kampioenen, maar ging ook Vlaanderen rond met zijn comedyshow. Urbanus kennen we dan weer dankzij zijn gelijknamige stripreeks en zijn cabaretier- en comedywerk. Nu ze allebei Vlaanderen veroverd hebben met hun moppen, doen ze de rest van de wereld aan, met onder andere haltes in New York.

 

Het programma ligt in handen van Eric Goens, bekend van ‘Het Huis’, die met zijn productiehuis Bargoens met het idee op de proppen kwam. «Jacques en Urbain kennen elke parochie- en theaterzaal en cultureel centrum van De Panne tot Maaseik, maar ze hebben in hun lange carrières beide nauwelijks een voet buiten dit land gezet. En dus gaan we nu met die twee mannen op wereldtournee. Om een onbekende wereld te ontdekken en te kijken of hun Vlaamse humor ook internationaal aanslaat», zegt Goens aan Het Laatste Nieuws.

 

Normaal gezien zou het olijke duo al op pad zijn met Goens. De reis moest evenwel uitgesteld worden nadat Jacques Vermeire over het hondje van zijn dochter Julie struikelde en zijn schouder brak. Inmiddels zijn Jacques en Urbanus wel al op pad. Als iedereen ongedeerd blijft, komt het programma in 2023 op VTM.

 

urbanus en jacques vermeire.png

Link naar reactie
51 minuten geleden, acor zei:

Waarom slagen typisch Vlaamse strips er dan niet in om daar een succes te worden? Waarom is Vermeire daar niet bekend? 

 

Dat is meer kalendermop-humor. Fragmentarisch, aangevuld met gekkebekkentrekkerij.

 

Urbanus daarentegen is een verhalenverteller die op een podium de toeschouwers met zijn hersenkronkels in een unieke wereld kan binnenzuigen.

 

In Vlaanderen zie ik in de huidige generatie enkel Wim Helsen soortgelijke kwaliteiten hebben.

Niet toevallig is ook hij iemand die in Nederland scoort.

Link naar reactie
4 uren geleden, acor zei:

Waarom slagen typisch Vlaamse strips er dan niet in om daar een succes te worden? Waarom is Vermeire daar niet bekend? 

Urbanus en Suske en Wiske zijn enkele van de meest typisch Vlaamse strips (wat dat ook moge betekenen) en die zijn of waren daar wel succesvol. Al dan niet succes hebben in Nederland heeft niets met dat zogezegd typisch Vlaamsch te maken, maar alles met promotionele mogelijkheden.

Link naar reactie
7 minuten geleden, TDPB zei:

Urbanus en Suske en Wiske zijn enkele van de meest typisch Vlaamse strips (wat dat ook moge betekenen) en die zijn of waren daar wel succesvol. 

 

Suske en Wiske? Je beseft toch dat die reeks aangepast werd, speciaal voor de Nederlanders. De uitgaves die daar verschenen waren bijlage zo Vlaams niet meer. 

Link naar reactie
1 uur terug, Gilles zei:

 

Suske en Wiske? Je beseft toch dat die reeks aangepast werd, speciaal voor de Nederlanders. De uitgaves die daar verschenen waren bijlage zo Vlaams niet meer. 

Ja, inderdaad. De taal werd een paar jaar lang wat aangepast in een tijd dat er hier in Vlaanderen nog geen ABN werd gebruikt.  Maakt dat een reeks Vlaams? Het taalgebruik? Of de vermelding van franken en Sabena? Ik dacht dat het dieper dan dat zat.

 

Het taalverschil tussen Nederland en Vlaanderen wordt sowieso overschat. En de bereidheid van de mensen om naar regionale verschillen te luisteren/te lezen wordt onderschat. Andre van Duin kon zonder probleem populair worden in Vlaanderen en Urbanus in Nederland. Ron Brandsteder in Vlaanderen en Bart Peeters of Goedele Liekens in Nederland. Zelfs Wendy van Wanten begon haar carrière op de Nederlandse tv. Het moet gewoon tot bij de mensen komen.

Gaston en Leo waren toch ook populair in West-Vlaanderen? Ook al spraken die een compleet andere taal.

Link naar reactie

Suske en Wiske, Urbanus, of tegenwoordig Philippe Geubels, waren bereid zich iets of wat aan te passen aan het Nederlandse publiek.

Urbanus speelde die verschillen in één van zijn zaalshows zelfs gewoon uit en kwam daar geweldig mee weg. (Deze)
Waarom dat bv met Jommeke nooit gelukt is... geen idee. Eisten de uitgevers toen dat de "ge" en "gij" moesten verdwijnen en weigerde Nys dat? Geen idee. Eerlijk gezegd denk ik dat het Nederlandse publiek daar wel mee zou kunnen leven.

 

Link naar reactie
1 uur terug, Tanuki zei:

Waarom dat bv met Jommeke nooit gelukt is... geen idee. Eisten de uitgevers toen dat de "ge" en "gij" moesten verdwijnen en weigerde Nys dat? Geen idee.

 

 

Vanaf album 156 de Superster in 1990 is "ge" en "gij" verdwenen in Jommeke.

Op het begin was dat wel raar om die figuren "je" en "jij" te zien zeggen.

Link naar reactie
1 uur geleden, Tanuki zei:

Suske en Wiske, Urbanus, of tegenwoordig Philippe Geubels, waren bereid zich iets of wat aan te passen aan het Nederlandse publiek.

Urbanus speelde die verschillen in één van zijn zaalshows zelfs gewoon uit en kwam daar geweldig mee weg. (Deze)
Waarom dat bv met Jommeke nooit gelukt is... geen idee. Eisten de uitgevers toen dat de "ge" en "gij" moesten verdwijnen en weigerde Nys dat? Geen idee. Eerlijk gezegd denk ik dat het Nederlandse publiek daar wel mee zou kunnen leven.

 

Ja, je moet me niet zeggen dat het Nederlandse publiek over die ge en gij zou struikelen. Toch niet in latere jaren, misschien deden ze dat wel in de jaren 50 en heeft Jommeke daardoor zijn kans gemist.

Overigens zegt niet iedereen in Vlaanderen ge en gij, en die konden daar ook mee leven.

 

Nys heeft inderdaad een tijdje koppig vastgehouden aan zijn ge en gij. Net zoals Pom dat deed.

Link naar reactie
Op 9/7/2022 om 17:21, Gilles zei:

 

Suske en Wiske? Je beseft toch dat die reeks aangepast werd, speciaal voor de Nederlanders. De uitgaves die daar verschenen waren bijlage zo Vlaams niet meer. 

Bestaat er ergens een echte vergelijking tussen de twee? Ik ben benieuwd om eens de verschillen te zien.

Link naar reactie
Op 6/7/2022 om 16:56, linthout zei:

Ja, OK...Wat wilt ge...Die Gerben Valkema stond daar met 35000 Euro cash aan mijn deur... Niet dat ik die zijn stijl nu zo geweldig vind... En dat SF gegeven is er natuurlijk ook helemaal naast... Maar poen is poen hé... Hiermee kan ik wel mijn schuld aan café De Bonte Koe (Beervelde)  afbetalen!

Moh! Bij Gert? Dat is letterlijk om de hoek van bij mij. Heel plezant café! De volgende keer dat ik u daar zie zitten trakteer ik u ene, alle beetjes helpen, nietwaar ;) 

Link naar reactie

Zelden stond Urbanus de stripfiguur dichter bij Urbanus de TV-figuur dan in deze one-pager.

Voor de Nederlandse forummers: er was op de Vlaamse commerciële zender in het begin van de jaren '90 een kwis genaamd "Wie Ben Ik" waarin het team van Urbanus het telkens opnam tegen het team van Werther Vander Sarren.

 

1720469957_Screenshot2022-07-17at13-50-52reader-N.30-Urbanus-DertigFloppen.thumb.png.b84e5aa0acb31ff7ab19b5d2c6ff25ac.png378917864_Screenshot2022-07-17at13-51-05reader-N.30-Urbanus-DertigFloppen.thumb.png.0473c9843550324f86e6cc5db574b4da.png1270193551_Screenshot2022-07-17at13-52-19reader-N.30-Urbanus-DertigFloppen.thumb.png.74520383bab186f8b0cb0f4d860aada9.png

1185426952_Screenshot2022-07-17at13-54-50reader-N.30-Urbanus-DertigFloppen.thumb.png.d7c9ef2a5a47abd9e57fbe3071169cd6.png

Link naar reactie
2 uren geleden, cinco zei:

Zelden stond Urbanus de stripfiguur dichter bij Urbanus de TV-figuur dan in deze one-pager.

Voor de Nederlandse forummers: er was op de Vlaamse commerciële zender in het begin van de jaren '90 een kwis genaamd "Wie Ben Ik" waarin het team van Urbanus het telkens opnam tegen het team van Werther Vander Sarren.

Presentatie door Goedele Liekens, die is indertijd ook zeer populair geweest in Nederland.

Link naar reactie
  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...
12 minuten geleden, cinco zei:

De reeks heeft sinds album 20 wel erg consistent een vaste hoofding en cover-layout aangehouden, los van enkele minieme wijzigingen bij de wissel van uitgeverij. Weinig reeksen met 100+ albums die een gelijkaardige uniformiteit kunnen voorleggen.

Bij de kampioenen is er nog steeds helemaal niets veranderd (buiten de logo's van de uitgeverij en tv-zender dan, die veranderen ieder kwartier).

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...