Ga naar inhoud

favoriete adaptie, hommage, herinterpretatie, spinoff ed.


cinco

Recommended Posts

Gast Kameraad Mauser
4 hours ago, Waakwater said:

Dit toont de grote armoede in de entertainmentsector. Zowel hier als bij films, games, boeken... Liever een remake of spin-off, dan een nieuw origineel verhaal brengen.. Heel bang zijn ze geworden. We staan op een kantelpunt. Wie juist in de markt springt, kan ontiegelijk veel geld verdienen.

2

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Meeste spinoffs zijn slechts goed voor een album of 2. Ter verduidelijking van een van de hoofdfiguren ofzo. Of een situatie die ietwat kan verduidelijkt worden in een apart album, zonder de hoofdreeks te storen.

Link naar reactie
5 uren geleden, cinco zei:

Geef je mening over dit interessante fenomeen dat een frisse wind doet waaien doorheen oude reeksen en laat weten welke jouw favorieten zijn of naar welke op stapel liggende albums jij uitkijkt.

 

wl1200hp1200q85_pop_Robbedoes_door.jpg

 

Nero-cover-1280x720.jpg

 

blauwbloezen-hommage-1280x720.jpg

 

kiekeboes-gerben.jpg

 

hommage3a.jpg

-Emile Bravo. Goed zonder meer. Plaatst Robbedoes in een leuke periode waar de Duitsers voor veel avontuur zorgden en brengt ernstige thema's in.

-Nero. Gevaarlijk. Imho was en is Stallaert de enige die in staat zou zijn Sleen te volgen. Dit album is Ester Verkest met wafelenbak op het einde.

-Blauwbloezen. Dat is een hommagealbum. Die zijn er veel, waaronder dat van Asterix laatst. Leuk voor de tekenaars om te maken  en voor de uitgever om te cashen op goedkoop sentiment, maar niet meer dan dat. Uitgeven met mate.

- Kiekeboes idem. Leuk om Gerben iets te zien doen wat geen Elsje is. Minder leuk dat het geen Dakota Jansen is.

-Suske en Wiske van Krings en Zidrou met de auteurs aan de linkerkant en WIlly aan een tafeltje in een Brusselse galerij. Persoonlijk moet die jaarlijkse homage reeks voor mij niet. Echt tegenvallers waren er niet tot nu toe. Zelfs zeer goede albums. Maar je leest dat vooral voor de kleine linkjes en hints naar de echte reeks.

 

Buiten Amoras, Zwendel, Jeugd van Navis en de kleine Robbe zijn er niet zo gek veel spin-offs die op eigen poten geraken. J-Rom en Red Rider denk ik flopten en zijn volledig verdwenen uit de rekken.

 

 

 

Link naar reactie

Er zitten wel toffe zaken tussen, maar niet alles is even geslaagd. Sommige geef ik zelfs geen kans door gewoonweg geen interesse.

Wel interesse en geslaagd: Amoras, Philippe en Francis, Nero (ja het was Kim-stijl maar was toch een échte Nero vond ik). De hommagealbums met korte verhaaltjes. J.rom (vond ik best goed maar ben precies één van de weinige), de nieuwe Rode Ridder

Redelijk geslaagd: de S&W’s SOS kinderdorpen en door..., Mickey Mouse

Geen interesse: Jomme, Fanny K., Robbedoes door..., XIII mystery

 

Als er zoiets slaagt (cfr. Amoras) dan denkt men ineens dat dat altijd zal lukken...en dan wordt het al rap uitmelkerij.

Ook reeksen die na een paar albums ineens verdergezet worden door een andere tekenaar horen hier onder, zeker als kwaliteitsverschil duidelijk merkbaar is (I love Crisse, maar Kookaburra, Atalante door andere tekenaars is toch niet hetzelfde..)

 

Persoonlijk zit ik niet echt te wachten op al die zaken, maar soms is ‘t wel eens leuk en verrassend. Van mij mag Kim best nog een paar Nero’s maken bv. En een Nero door... reeks zou ik zeker aanschaffen.

Tomorrow  Saturday Sunday Today is my favorite day

Link naar reactie

Heb het hier al eens vermeld maar voor mij is dat waarschijnlijk de 2 albums van Bob Marone door Yann & Conrad.

 

image.thumb.png.8fbc8415754fc743e8725d9433a5cf23.png

 

Bob en Bill zijn zo schattig samen ;)

 

Jammer dat het derde album nooit vertaald is. Een mooie integrale zou mij wel blieven, om mijn oude Gulden Engel uitgaves te vervangen.

 

De Robbedoes door... reeks is ook fantastisch natuurlijk. En de Disney albums van Glénat heb ik ook allemaal gehaald tot hier toe, prachtige uitgaves.

Link naar reactie
19 uren geleden, Waakwater zei:

Dit toont de grote armoede in de entertainmentsector. Zowel hier als bij films, games, boeken... Liever een remake of spin-off, dan een nieuw origineel verhaal brengen.. Heel bang zijn ze geworden. We staan op een kantelpunt. Wie juist in de markt springt, kan ontiegelijk veel geld verdienen.

Leg de schuld niet alleen bij de makers en uitgevers. Mocht er geen verzekerde markt voor zijn, zouden uitgevers het niet uitbrengen.

 

Je moest s weten hoeveel mensen tegen mij klagen dat de nieuwe Thorgals en XIII's toch niet meer je dat zijn, maar ze blijven wel kopen. Tsjah...

'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook

 

Link naar reactie
20 uren geleden, Waakwater zei:

Dit toont de grote armoede in de entertainmentsector. Zowel hier als bij films, games, boeken... Liever een remake of spin-off, dan een nieuw origineel verhaal brengen.. Heel bang zijn ze geworden. We staan op een kantelpunt. Wie juist in de markt springt, kan ontiegelijk veel geld verdienen.

Zolang het goed gemaakt is heb ik er geen probleem mee, je start met een bekend gegeven maar maakt er nog steeds je eigen ding mee. Voor de lezer is het makkelijker lezen dan een nieuwe reeks waar alles nog moet uitgelegd worden.

 

Sommige spin-off's of opvolgers zijn bekender dan de oer-reeks

 

10489.jpg

 

1001004001525845.jpg

Link naar reactie
38 minutes ago, Bonte said:

Zolang het goed gemaakt is heb ik er geen probleem mee, je start met een bekend gegeven maar maakt er nog steeds je eigen ding mee. Voor de lezer is het makkelijker lezen dan een nieuwe reeks waar alles nog moet uitgelegd worden.

Ik denk ook dat het soms een kwestie is van de auteur die nog niet uitverteld is. Is de Metabaronnen werkelijk een spin-off? Of gewoon een volwaardige reeks over een personage dat eerst in een andere strip verscheen? En de Technovaders? Die nemen zelfs alleen maar de setting over, zonder concrete personages te delen.

Link naar reactie
8 minuten geleden, Yncke zei:

Ik denk ook dat het soms een kwestie is van de auteur die nog niet uitverteld is. Is de Metabaronnen werkelijk een spin-off? Of gewoon een volwaardige reeks over een personage dat eerst in een andere strip verscheen? En de Technovaders? Die nemen zelfs alleen maar de setting over, zonder concrete personages te delen.

Je hebt verschillende soorten spin-off's, als de scenarist hetzelfde blijft is dat natuurlijk het beste al is dat ook geen zekerheid.

 

e941a4c0-a3dc-012c-e52a-0050569439b1.jpg

Link naar reactie
2 hours ago, Kristof Berte said:

Leg de schuld niet alleen bij de makers en uitgevers. Mocht er geen verzekerde markt voor zijn, zouden uitgevers het niet uitbrengen.

 

Momenteel ben ik bezig mijn bibliotheek uit te dunnen (hebben jullie waarschijnlijk al gemerkt in de rubriek Te Koop), en in zulke fasen van mijn leven als verzamelaar ondervind ik altijd waarom er zo veel spin offs, remakes, hommages, prequels, etc zijn: probeer maar eens een goede strip van een onbekende reeks te verkopen. Zelfs als de auteur erg bekend is, kan het nog erg moeilijk zijn om een goede maar onbekende strip van hem verkocht te krijgen.

Link naar reactie
Op 19/9/2019 om 16:42, Waakwater zei:

Dit toont de grote armoede in de entertainmentsector. Zowel hier als bij films, games, boeken... Liever een remake of spin-off, dan een nieuw origineel verhaal brengen.. Heel bang zijn ze geworden. We staan op een kantelpunt. Wie juist in de markt springt, kan ontiegelijk veel geld verdienen.

3

Link naar reactie

ontbrekend koppelteken

 

De correcte spelling is:

Het voyager-virus

 

Ook toegelaten is:

Het voyagervirus

 

Die fout komt heel veel voor.

Er is ook het wat dwaze idee onder reclamejongens dat koppeltekens het boek slechter doen verkopen. Je ziet dan dingen op boekvoorpagina's zoals

 

De duikboot

catastrofe

 

in plaats van

 

De dukboot-

catastrofe

 

Dat zo'n fout in het menu van een café staat, tot daaraan toe. Maar op de voorpagina van een boek, dat toch een product zou moeten zijn met een goede taalbeheersing ...

 

Maar bij redacties doen nog meer dwaze opvattingen de ronde, zoals deze:

per wiskundeformule dat in het boek staat, verlies je de helft van je lezers.

Het effect is dat er massa's boeken over fysica verschijnen, waar je geen reet aan hebt.

En dat verklaart volgens mij gedeeltelijk waarom sommige mensen de zotste dingen geloven, zoals dat de aarde plat is.

Link naar reactie
Op 20/9/2019 om 20:40, kurisu74 zei:

De Robbedoes parodie "De deeltjesversneller" in de Kobijn reeks moet ik ook nog even vermelden! Vond ik best geslaagd.

Dat was inderdaad een hele leuke. Alhoewel ik het niet meteen een parodie zou noemen. Daarvoor zijn de parodiërende elementen veel te beperkt (als die er al zijn, eigenlijk is het gewoon een Robbedoes album waarbij de hoofdpersonages een ander hoofd en naam hebben).

Link naar reactie
Op 20/9/2019 om 18:21, linthout zei:

'Wie juist in de markt springt'.. heeft voor mij geen betekenis.

Wat moet die precies doen?

Dat is zoals zeggen: wie iets heel nieuws uitvindt wordt schatrijk!!!!

Ja, dat zal wel...Maar wat moet hij uitvinden?

 

Het gaat erom dat men een poging doet. In plaats van de keuze voor het uitmelken van iets bestaans zien of je met iets nieuws kan komen. 
 

En ja, als de bliksem inslaat dan heb je geluk. Zie John Wick in de cinema.

Link naar reactie
53 minuten geleden, Retardi zei:

En ja, als de bliksem inslaat dan heb je geluk. Zie John Wick in de cinema.

Een bekende (actie)ster in een extreem klassieke wraakfilm. Een genre waarvan je weet dat er een groot publiek voor is. Ik zou dat niet meteen 'met iets nieuws komen' noemen.

 

En wat doen ze na het succes van de eerste film? Ja, ze melken het uit met een tweede en derde film!

Link naar reactie
11 minuten geleden, Tom B zei:

Een bekende (actie)ster in een extreem klassieke wraakfilm. Een genre waarvan je weet dat er een groot publiek voor is. Ik zou dat niet meteen 'met iets nieuws komen' noemen.

Je hoeft het wiel niet opnieuw uit te vinden. Ze hebben de fundamenten van dat genre gebruikt om iets anders te bouwen. 

Link naar reactie
3 uren geleden, Tom B zei:

Dat was inderdaad een hele leuke. Alhoewel ik het niet meteen een parodie zou noemen. Daarvoor zijn de parodiërende elementen veel te beperkt (als die er al zijn, eigenlijk is het gewoon een Robbedoes album waarbij de hoofdpersonages een ander hoofd en naam hebben).

 

Ja dat is een goed punt, eerder een hommage eigenlijk.

Link naar reactie
Op 19/9/2019 om 16:39, cinco zei:

Geef je mening over dit interessante fenomeen dat een frisse wind doet waaien doorheen oude reeksen en laat weten welke jouw favorieten zijn of naar welke op stapel liggende albums jij uitkijkt.

Ik vind het een beetje dubbel. Ik heb al meermaals laten vallen hier dat naar mijn mening beginnende reeksen weinig of geen kansen krijgen om te groeien. Ik denk dan bijvoorbeeld aan Jump, Figaro, ... en tenzij je Mathilde in haar bloot gat op de cover zet, haal je nauwelijks nog de media.

 

Anderzijds, de voorbeelden die je aanhaalt zijn wel goed gedaan en kan je gerust een meerwaarde voor de bestaande reeksen noemen, ook die hommage-albums vind ik wel tof, gewoon omdat het leuk is te zien hoe een andere artiest een bepaalde reeks interpreteert.

Superhelden-interpretaties zoals Supergroom of J.Rom zijn dan aan mij weer niet besteed, maar dat is omdat dat genre mij totaal niet boeit.

Met Fanny K. had ik moeite omdat, zeker in het eerste album, de hoofdfiguren precies weinig weg hadden van het origineel, zeker Fanny zelf die op haar kop liet zitten door haar partner.

Maar naar de meeste kijk ik wel uit, en zolang ze goed gemaakt zijn heb ik er geen probleem mee.

Link naar reactie
52 minuten geleden, Tanuki zei:

Ik vind het een beetje dubbel. Ik heb al meermaals laten vallen hier dat naar mijn mening beginnende reeksen weinig of geen kansen krijgen om te groeien. Ik denk dan bijvoorbeeld aan Jump, Figaro, ... en tenzij je Mathilde in haar bloot gat op de cover zet, haal je nauwelijks nog de media.

Maar van wie krijgen ze geen kans om te groeien? De uitgevers of het publiek? Van Jump zijn er 16 albums gepubliceerd, van Figaro 6. Dat lijkt me meer dan genoeg qua kansen krijgen.

Link naar reactie

Kiekeboe was na 6 albums een kaskraker?

Mijn eerste Kiekeboe was nr. 23 (de snor van), mijn eerste Rode Ridder nr.128... (ik neem aan dat dat wel iets overdreven is om een reeks een kans te geven).

Op zich teert FC de Kampioenen ook op de bekendheid van de tv-reeks maar daar is niks mee. Als het publiek er is dan heb je geluk (de Buurtpolitie is nog zo’n voorbeeld en de Nachtwacht lijkt ook wel aan te slaan).

 

Net trouwens het Godvrrgeten eiland deel 1 gelezen waar een zalige parodie op R&K in zit.

 

 

Tomorrow  Saturday Sunday Today is my favorite day

Link naar reactie

Plus: die kwamen elke dag in de gazet. Betere exposure vind je niet. En Vlaanderen heeft nu eenmaal geen of weinig traditie met stripmagazines zoals je dat in Japan vindt.

Effe terug on topic: Jommekes bij de vleet vond ik wel een leuke hommage. Daar zaten verschillende goeie interpretaties tussen, waar ik gerust een album van zou willen zien.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...