Ga naar inhoud

Tome overleden


Retardi

Recommended Posts

In een andere topic op dit forum werd wat gemijmerd over de Robbedoes van Tome en Janry en het onuitgegeven album Robbedoes in Cuba

 

Waarschijnlijk zal het bij dat mijmeren blijven want via haar social media kanalen meld de stripspeciaalzaak dat Tome op 62-jarige leeftijd is overleden. 

 

Quote

Philippe Vandevelde alias Tome, de scenarist van De Kleine Robbe, Soda en nog veel meer, is vannacht overleden. Hij werd 62 jaar.
Er is nog veel onduidelijkheid, maar de info klopt. We komen er later op terug.

 

Link naar reactie

Wow.  Dit doet mij écht wel iets.  Tome is één van mijn striphelden.  Zijn R&K albums waren quasi geniaal en het beste uit de hele reeks.  Ook Soda kon ik ten zeerste waarderen, net als de fratsen in De Kleine Robbe.  Ik had het nieuws elders al gelezen dan op SSZ, maar ook daar is er geen duidelijkheid omtrent het overlijden.  Het heeft wel minder goed gegaan met hem, mentaal dan.  Ik hoop dat het niet is wat ik ergens vrees.  Rus in vrede, Philippe. 

:(

Wat het Cuba-album betreft, dat scenario was er al.  Misschien dat Janry het alsnog mag afwerken als laatste ode aan Tome?  On can hope.  Al doet het er momenteel weinig toe.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie

Da's jong.

 

https://andreasmartens.wordpress.com/2019/10/06/in-memoriam-tome-philippe-vandevelde-van-robbedoes-1947-2019/

 

Ik heb het ook op wikipedia gevonden, maar verder weinig bevestiging.

Het schijnt dat hij niet alleen scenario's schreef, maar ook tekende. Enkele online stripbibliografieën vermelden zijn naam in elk geval soms als tekenaar, oa op stripinfo.be

Link naar reactie

Echt wel jammer. Ik las zijn strips altijd graag. Hij is een hele periode mijn favoriete scenarist geweest en de laatste maanden heb ik met onverwacht veel plezier albums van hem herlezen ( vnl Robbedoes en Soda). 

This is Planetary: “These are the moments I live for. I put up with all the other crap just to get seconds like this. The moments when you know the world is a better place than advertised.”

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Net het artikel gelezen. Ik ben dus net als velen in contact gekomen met R&K door de albums van Tome&Janry. De tekenstijl sprak me direkt aan en de verhalen waren actie maar dan met wat diepgang.

62 jaar. Geen leeftijd om te gaan. Zeer spijtig.

Link naar reactie
6 uren geleden, Peter Motte zei:

Het schijnt dat hij niet alleen scenario's schreef, maar ook tekende. Enkele online stripbibliografieën vermelden zijn naam in elk geval soms als tekenaar, oa op stripinfo.be

ja, helemaal in het begin van zijn carrière werkte hij als assistent. Decors tekenen, inkten, dat soort dingen. Maar hij heeft vrij vlug de stap gezet naar voltijds scenarist. Ik denk niet dat er strips bestaan die hij helemaal op zijn eentje heeft getekend.

Link naar reactie

Ik schrok er eigenlijk wel van hoezeer dit nieuws mij raakte.  Dat is mij eigenlijk nog niet zo vaak overkomen binnen de stripwereld.  En op sociale media valt ook op hoe veel reacties er zijn en hoe vaak de berichten gedeeld worden.  Blijkbaar heeft Tome heel wat harten ingepalmd met zijn creaties.  Eigenlijk heeft die man toch straffe scenario's bedacht.  Alleen nog maar in de reeks R&K en Soda, het zijn verhalen die ik moeiteloos verschillende keren per dag kon herlezen.  En dat is zo gebleven wanneer ik ouder werd.  Ze zijn zitten op meerdere vlakken zo verdomd goed in elkaar.  Ik kan weinig reeksen bedenken waar dat het geval bij is, wat herleeswaarde betreft, voor mij dan.

 

Ik herinner mij nog steeds de dag dat mijn vader kwam vertellen dat Willy Vandersteen gestorven was.  Ik denk dat dit er ook zo ééntje is.  Ik mag er niet aan denken wat het mij zal doen wanneer persoonlijke helden als Paul Geerts of Steven Dupré komen te gaan.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie

Na Stuf nu ook Tome.

 

atelier-555x288.jpg

 

Dit team liet met hun albums een frisse wind door de Dupuis catalogus waaien.

 

Tome met zijn passie voor New York bracht de grootstad naar hier.

 

T09-Page-05.jpg

 

551_18320091493-SPIROU-45-N-04.jpg

 

Hij schreef verhalen die ik tot op de dag van vandaag blijf herlezen.

Een virtuoos schrijver wiens strips ik voor altijd met mijn jaren '90 blijf associëren.

Link naar reactie
4 hours ago, cinco said:

 

atelier-555x288.jpg

 

Wie staan daar allemaal op?

 

Mijn artikel over Tome is nog wat bijgewerkt, vooral het deel over zijn werk als tekenaar. En het is volgens mij nog verre van compleet.

"https://andreasmartens.wordpress.com/2019/10/06/in-memoriam-tome-philippe-vandevelde-van-robbedoes-1947-2019/"

Link naar reactie

Er zijn zo van die stripduo's die pure chemie maken wanneer ze samenwerken. Het duo Tome/Janry is er daar één van.

Dit is zonder meer een verlies voor het wereldje, ongeacht de volumes die hij produceerde. Cauvin mag dan meer produceren, ik schat Tome hoger in.

Zijn Robbedoezen en Soda's staan bij mij zeer hoog op het favorietenlijstje.

Link naar reactie

Hommage nr verschijnt op woensdag 6 november, volgens de nieuwsbrief. 

 

Numéro hommage à Philippe Tome

Disparu le 5 octobre dernier, Philippe Tome était l'une des plus grandes signatures du journal Spirou, dont il fut un fidèle compagnon de route avec Spirou & Fantasio, Le Petit Spirou et Soda. La rédaction prépare un numéro hommage qui sera disponible en kiosque le mercredi 6 novembre.

This is Planetary: “These are the moments I live for. I put up with all the other crap just to get seconds like this. The moments when you know the world is a better place than advertised.”

Link naar reactie
  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...