Retardi Posted October 6, 2019 Share Posted October 6, 2019 In een andere topic op dit forum werd wat gemijmerd over de Robbedoes van Tome en Janry en het onuitgegeven album Robbedoes in Cuba. Waarschijnlijk zal het bij dat mijmeren blijven want via haar social media kanalen meld de stripspeciaalzaak dat Tome op 62-jarige leeftijd is overleden. Quote Philippe Vandevelde alias Tome, de scenarist van De Kleine Robbe, Soda en nog veel meer, is vannacht overleden. Hij werd 62 jaar. Er is nog veel onduidelijkheid, maar de info klopt. We komen er later op terug. Quote Link to comment
esteban² Posted October 6, 2019 Share Posted October 6, 2019 Wow. Dit doet mij écht wel iets. Tome is één van mijn striphelden. Zijn R&K albums waren quasi geniaal en het beste uit de hele reeks. Ook Soda kon ik ten zeerste waarderen, net als de fratsen in De Kleine Robbe. Ik had het nieuws elders al gelezen dan op SSZ, maar ook daar is er geen duidelijkheid omtrent het overlijden. Het heeft wel minder goed gegaan met hem, mentaal dan. Ik hoop dat het niet is wat ik ergens vrees. Rus in vrede, Philippe. Wat het Cuba-album betreft, dat scenario was er al. Misschien dat Janry het alsnog mag afwerken als laatste ode aan Tome? On can hope. Al doet het er momenteel weinig toe. Quote STEUNACTIE #SHARINGISCARING #DELENISLIEF Link to comment
Retardi Posted October 6, 2019 Author Share Posted October 6, 2019 1 uur terug, esteban² zei: k had het nieuws elders al gelezen dan op SSZ, maar ook daar is er geen duidelijkheid omtrent het overlijden. Heb je daar toevallig een link van? Altijd handig voor de volledigheid. Quote Link to comment
Peter Motte Posted October 6, 2019 Share Posted October 6, 2019 Da's jong. https://andreasmartens.wordpress.com/2019/10/06/in-memoriam-tome-philippe-vandevelde-van-robbedoes-1947-2019/ Ik heb het ook op wikipedia gevonden, maar verder weinig bevestiging. Het schijnt dat hij niet alleen scenario's schreef, maar ook tekende. Enkele online stripbibliografieën vermelden zijn naam in elk geval soms als tekenaar, oa op stripinfo.be Quote Andreas, striptekenaar Ezzulia-challenge voor boekenlezers Website Vertaalbureau Motte (c) Peter Motte, use by AI not allowed Link to comment
esteban² Posted October 6, 2019 Share Posted October 6, 2019 2 uren geleden, Retardi zei: Heb je daar toevallig een link van? Altijd handig voor de volledigheid. Neen, helaas. Dat was tijdens het scrollen op sociale media en niet in het Nederlands. Doet er weinig toe, want er stond niets méér in dan elders. Quote STEUNACTIE #SHARINGISCARING #DELENISLIEF Link to comment
Retardi Posted October 6, 2019 Author Share Posted October 6, 2019 Geen probleem. En dan is er hier nog een langer stuk over deze trieste gebeurtenis. http://www.stripspeciaalzaak.be/StripFacts.php#Tome Quote Link to comment
mojo Posted October 6, 2019 Share Posted October 6, 2019 Echt wel jammer. Ik las zijn strips altijd graag. Hij is een hele periode mijn favoriete scenarist geweest en de laatste maanden heb ik met onverwacht veel plezier albums van hem herlezen ( vnl Robbedoes en Soda). Quote This is Planetary: “These are the moments I live for. I put up with all the other crap just to get seconds like this. The moments when you know the world is a better place than advertised.” Link to comment
Guest Kameraad Mauser Posted October 6, 2019 Share Posted October 6, 2019 Net het artikel gelezen. Ik ben dus net als velen in contact gekomen met R&K door de albums van Tome&Janry. De tekenstijl sprak me direkt aan en de verhalen waren actie maar dan met wat diepgang. 62 jaar. Geen leeftijd om te gaan. Zeer spijtig. Quote Link to comment
TDPB Posted October 6, 2019 Share Posted October 6, 2019 6 uren geleden, Peter Motte zei: Het schijnt dat hij niet alleen scenario's schreef, maar ook tekende. Enkele online stripbibliografieën vermelden zijn naam in elk geval soms als tekenaar, oa op stripinfo.be ja, helemaal in het begin van zijn carrière werkte hij als assistent. Decors tekenen, inkten, dat soort dingen. Maar hij heeft vrij vlug de stap gezet naar voltijds scenarist. Ik denk niet dat er strips bestaan die hij helemaal op zijn eentje heeft getekend. Quote Link to comment
esteban² Posted October 7, 2019 Share Posted October 7, 2019 Ik schrok er eigenlijk wel van hoezeer dit nieuws mij raakte. Dat is mij eigenlijk nog niet zo vaak overkomen binnen de stripwereld. En op sociale media valt ook op hoe veel reacties er zijn en hoe vaak de berichten gedeeld worden. Blijkbaar heeft Tome heel wat harten ingepalmd met zijn creaties. Eigenlijk heeft die man toch straffe scenario's bedacht. Alleen nog maar in de reeks R&K en Soda, het zijn verhalen die ik moeiteloos verschillende keren per dag kon herlezen. En dat is zo gebleven wanneer ik ouder werd. Ze zijn zitten op meerdere vlakken zo verdomd goed in elkaar. Ik kan weinig reeksen bedenken waar dat het geval bij is, wat herleeswaarde betreft, voor mij dan. Ik herinner mij nog steeds de dag dat mijn vader kwam vertellen dat Willy Vandersteen gestorven was. Ik denk dat dit er ook zo ééntje is. Ik mag er niet aan denken wat het mij zal doen wanneer persoonlijke helden als Paul Geerts of Steven Dupré komen te gaan. Quote STEUNACTIE #SHARINGISCARING #DELENISLIEF Link to comment
Waldorf Posted October 7, 2019 Share Posted October 7, 2019 Erg triestig. Al bij al laat hij een bescheiden oeuvre na, naar de normen van het genre. En toch was hij een groot scenarist die ik erg ga missen. Quote Remember that the life of this world is but a sport and a passtime. Link to comment
cartoonesk Posted October 7, 2019 Share Posted October 7, 2019 Dit trieste nieuws kwam gisteren bij mij binnen als een schok. Ik ben er nog niet helemaal overheen. Pas nog had Philippe gereageerd op een chatbericht van mij op facebook op een heel sympathieke manier, en nu is hij er niet meer.......... Hier een bescheiden hommage : Quote Link to comment
cinco Posted October 7, 2019 Share Posted October 7, 2019 Na Stuf nu ook Tome. Dit team liet met hun albums een frisse wind door de Dupuis catalogus waaien. Tome met zijn passie voor New York bracht de grootstad naar hier. Hij schreef verhalen die ik tot op de dag van vandaag blijf herlezen. Een virtuoos schrijver wiens strips ik voor altijd met mijn jaren '90 blijf associëren. Quote Link to comment
Aerogi Posted October 7, 2019 Share Posted October 7, 2019 Ik wist niet eens dat Hard tegen Hard ook van hem was. Dat is één van mijn favorieten, en zeer originele inslag qua verhaallijn Quote Link to comment
esteban² Posted October 7, 2019 Share Posted October 7, 2019 2 uren geleden, cinco zei: Na Stuf nu ook Tome. Ik heb heel mijn leven gedacht dat de inkleurder een vrouw was. Oeps. Quote STEUNACTIE #SHARINGISCARING #DELENISLIEF Link to comment
Peter Motte Posted October 7, 2019 Share Posted October 7, 2019 4 hours ago, cinco said: Wie staan daar allemaal op? Mijn artikel over Tome is nog wat bijgewerkt, vooral het deel over zijn werk als tekenaar. En het is volgens mij nog verre van compleet. "https://andreasmartens.wordpress.com/2019/10/06/in-memoriam-tome-philippe-vandevelde-van-robbedoes-1947-2019/" Quote Andreas, striptekenaar Ezzulia-challenge voor boekenlezers Website Vertaalbureau Motte (c) Peter Motte, use by AI not allowed Link to comment
Tanuki Posted October 7, 2019 Share Posted October 7, 2019 Er zijn zo van die stripduo's die pure chemie maken wanneer ze samenwerken. Het duo Tome/Janry is er daar één van. Dit is zonder meer een verlies voor het wereldje, ongeacht de volumes die hij produceerde. Cauvin mag dan meer produceren, ik schat Tome hoger in. Zijn Robbedoezen en Soda's staan bij mij zeer hoog op het favorietenlijstje. Quote Link to comment
esteban² Posted October 7, 2019 Share Posted October 7, 2019 Het was bij Tome inderdaad kwaliteit boven kwantiteit. Gisteren nog gelezen dat hij het belangrijk vond om als mens behandeld en gezien te worden, niet als script-machine, zoals wel verwacht werd van hem. Quote STEUNACTIE #SHARINGISCARING #DELENISLIEF Link to comment
cinco Posted October 7, 2019 Share Posted October 7, 2019 47 minuten geleden, Peter Motte zei: Wie staan daar allemaal op? Tome, Janry, Stuf (Stéphane De Becker) en Gazzotti. Deze foto was ook deel van een mini-bijlage in het eerste stripverhaal van De Kleine Robbe. Quote Link to comment
cinco Posted October 8, 2019 Share Posted October 8, 2019 Heb Brieven voor Satan herlezen. Quote Link to comment
Retardi Posted October 8, 2019 Author Share Posted October 8, 2019 Robbedoes (of moet ik zeggen Spirou) komt met een hommagenummer. https://www.spirou.com/blog/918-hommage-a-philippe-tome.html Quote Link to comment
Theoak Posted October 8, 2019 Share Posted October 8, 2019 Soda is gewoon een topreeks. De delen van Robbedoes en Kwabbernoot in hun periode zijn ook echt de moeite waard, vooral de delen rondom de maffiabaas uit New York, maar met Soda had ik meer het gevoel dat ze niet waren gebonden aan bestaande personages. Quote Link to comment
mojo Posted October 10, 2019 Share Posted October 10, 2019 Hommage nr verschijnt op woensdag 6 november, volgens de nieuwsbrief. Numéro hommage à Philippe Tome Disparu le 5 octobre dernier, Philippe Tome était l'une des plus grandes signatures du journal Spirou, dont il fut un fidèle compagnon de route avec Spirou & Fantasio, Le Petit Spirou et Soda. La rédaction prépare un numéro hommage qui sera disponible en kiosque le mercredi 6 novembre. Quote This is Planetary: “These are the moments I live for. I put up with all the other crap just to get seconds like this. The moments when you know the world is a better place than advertised.” Link to comment
esteban² Posted October 15, 2019 Share Posted October 15, 2019 Toen ik ergens in de jaren 90 mijn eerste bezoekjes aan 't internet bracht, dacht ik dat Tome nog héél wat andere reeksen op z'n naam had die uiteindelijk niet van hem bleken te zijn. Ik had namelijk niet meteen door dat Tome ook voor 'deel' stond wanneer het over Franse strips ging. Quote STEUNACTIE #SHARINGISCARING #DELENISLIEF Link to comment
cinco Posted October 24, 2019 Share Posted October 24, 2019 Net een oud artikel van Ballon Media opnieuw gelezen n.a.v. die Soda van 2014 door Tome en Dan Verlinden en daarin stond vermeld dat alleen Tome het verhaal achter de twee ontbrekende vingers van Soda kende. Gaat één van de grootste mysteries van de reeks voorgoed onopgelost blijven? Quote Link to comment
cinco Posted October 24, 2019 Share Posted October 24, 2019 https://bande-dessinee.blogs.la-croix.com/du-petit-spirou-a-soda-les-personnages-de-philippe-tome-ancres-dans-la-memoire/2019/10/14/ Quote Link to comment
esteban² Posted October 30, 2019 Share Posted October 30, 2019 Quote STEUNACTIE #SHARINGISCARING #DELENISLIEF Link to comment
cartoonesk Posted November 6, 2019 Share Posted November 6, 2019 Enkele hommages aan Tome die niet in het Spirou-hommage-nummer staan (waarvan sommige er toch in staan) : https://www.spirou.com/blog/926-hommage-a-philippe-tome.html Quote Link to comment
Recommended Posts