Ga naar inhoud

3 vragen over Thorgal (poll)


cinco

3 vragen over Thorgal  

57 leden hebben gestemd

  1. 1. de vrouw die het best bij hem past

  2. 2. kind van Thorgal dat het waarschijnlijk het verst gaat brengen

  3. 3. beste strip van de Van Hamme periode

    • De ijskoningin
      0
    • Het eiland der bevroren zeeën
      0
    • Drie grijsaards in het land van Aran
      0
    • De zwarte galei
      0
    • De schaduwen voorbij
    • De val van Brek Zarith
    • Het sterrenkind
    • Alinoë
    • De boogschutters
    • Het land Qâ
    • De ogen van Tanatloc
      0
    • De stad van de verloren god
    • Tussen aarde en licht
      0
    • Aaricia
      0
    • De meester van de bergen
    • De wolvin
      0
    • De sleutelbewaarster
      0
    • Het zonnezwaard
      0
    • De onzichtbare vesting
      0
    • Het brandmerk van de ballingschap
      0
    • De kroon van Ogotaï
      0
    • Reuzen
      0
    • De kooi
      0
    • Arachnea
      0
    • De blauwe ziekte
      0
    • Het koninkrijk onder het zand
      0
    • De barbaar
      0
    • Kriss van Valnor
    • Het offer
      0


Recommended Posts

De eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat niet alle titels in het lijstje bij mij een belletje doen rinkelen. Ik las Thorgal vooral in de bibliotheek en heb thuis enkel de spin-off Wolvin liggen. De latere titels en andere spinsels zeggen me eigenlijk niets.

 

Ik vond de titel Kriss van Valnor wel een sterk album, de andere waar ik voor zou kunnen kiezen zijn het sterrenkind en de sleutelbewaarster. Die herinner ik me nog redelijk goed omwille van het sterke fantasy-element.

Link naar reactie
4 uren geleden, Rik zei:

Het beste album kiezen was voor mij niet zo moeilijk. De schaduwen voorbij vind ik het beste album uit de reeks.

En Kriss van Valnor brengt de meeste actie in de relatie en past daarom het best bij Thorgal🥰

Thorgal is veel te soft voor Kriss. Enkel toen ze hem ‘verslechterd’ had paste hij erbij. 😉

 

En ik zie te laat dat het album Kriss van Valnor er ook bijstaat, dat is het beste.

Link naar reactie

Ik wist niet dat je polls met meerdere vragen kon aanmaken.  Leuk benut alhier.

 

Qua beste album vond ik de keuze best moeilijk.  De Schaduwen Voorbij zou mijn logische #1 zijn, maar ik ben uiteindelijk voor Alinoë gegaan.  Die wist bij de eerste leesbeurt het meeste indruk op mij te maken.  Ik was zeer gefascineerd door dat avontuur.  De Kroon van Ogotaï en Het Sterrenkind maakten ook kans.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie

Interessant dat Alinoe hier relatief goed scoort. In de monografie van Rosinski spreken beide auteurs ook hun voorliefde uit voor dit album. Ik meen zelfs dat t als n soort opwaartse spiraal fungeerde voor de interesse van de serie en dat Van Hamme het een van zijn beste verhalen vindt.

 

Spoilers ahead:

Spoiler

 

Ik, persoonlijk, vind dit album een wat vreemde eend in de bijt. Het is erg spannend maar de krachten van Jolan die hier hun uiting vinden lijken van een geheel andere orde dan de wijze waarop die zich in latere albums manifesteren. De kracht om dromen/ denkbeelden waar te maken is toch wat andere koek dan het (de)materialiseren van materie. Ik heb dit nooit goed begrepen.

De geheimzinnige armband speelt hierbij zeker een rol. Dat nooit duidelijk wordt waar deze vandaan komt draagt bij aan het mysterie maar merkwaardig is het allemaal wel..

 

Ook vond ik het einde bij de eerste lezing, eerlijk gezegd, nogal een anticlimax. De spanning bouwt erg goed op maar de dreiging is wel heel erg plotseling voorbij met de komst van Thorgal. 
Jolan - tot slot- zou compleet getraumatiseerd moeten zijn en dit zou zo ongeveer tot in de lengte van de huidige albums door moeten werken 

 

 

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser
28 minutes ago, sanderg said:
  Reveal hidden contents

 

Ik, persoonlijk, vind dit album een wat vreemde eend in de bijt. Het is erg spannend maar de krachten van Jolan die hier hun uiting vinden lijken van een geheel andere orde dan de wijze waarop die zich in latere albums manifesteren. De kracht om dromen/ denkbeelden waar te maken is toch wat andere koek dan het (de)materialiseren van materie. Ik heb dit nooit goed begrepen.

De geheimzinnige armband speelt hierbij zeker een rol. Dat nooit duidelijk wordt waar deze vandaan komt draagt bij aan het mysterie maar merkwaardig is het allemaal wel..

 

Ook vond ik het einde bij de eerste lezing, eerlijk gezegd, nogal een anticlimax. Jolan zou compleet getraumatiseerd moeten zijn en dit zou zo ongeveer tot in de lengte van de huidige albums door moeten werken 

 

 

Spoiler

'Jolan zou compleet getraumatiseerd moeten zijn en dit zou zo ongeveer tot in de lengte van de huidige albums door moeten werken '



Zo heeft Thorgal ook nooit geen last van PTSD/shellshock. Nochtans iets dat vrij veel voorkomt bij mensen die veel in levensbedreigende oorlogs- en conflictsituaties verwikkeld zijn...

Link naar reactie
13 minuten geleden, Kameraad Mauser zei:
  Verberg inhoud

'Jolan zou compleet getraumatiseerd moeten zijn en dit zou zo ongeveer tot in de lengte van de huidige albums door moeten werken '



Zo heeft Thorgal ook nooit geen last van PTSD/shellshock. Nochtans iets dat vrij veel voorkomt bij mensen die veel in levensbedreigende oorlogs- en conflictsituaties verwikkeld zijn...

Is dit zo??? Geldt dit ook voor mensen die zo'n 1000 jaar geleden leefde? De middeleeuwen waren een aaneenschakeling van bloedige gevechten en plunderingen. Volgens mij hadden onze voorouders niet de rust en de luxe om hier goed over na te denken en zo een PTSS stoornis op te lopen.

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie
17 minutes ago, Rik said:

Is dit zo??? Geldt dit ook voor mensen die zo'n 1000 jaar geleden leefde? De middeleeuwen waren een aaneenschakeling van bloedige gevechten en plunderingen. Volgens mij hadden onze voorouders niet de rust en de luxe om hier goed over na te denken en zo een PTSS stoornis op te lopen.

Ik meen mij te herinneren dat er al vermeldingen zijn van shell shock-achtige symptomen in teksten van de oude Grieken.

Link naar reactie
3 minutes ago, Rik said:

Jawel, maar die waren volgens mij tijdens de strijd en niet achteraf zoals bij PTSS

Ahah, gevonden. Blijbaar was 't Herodotus die erover schreef, en duurden de symptomen voor sommigen vele jaren. En blijkbaar niet alleen bij de oude Grieken.

Ik ben geneigd om aan te nemen dat 't eerder des mensen is, dan cultuurgebonden. En dat Thorgal het wel zou kunnen gehad hebben. :)

Link naar reactie
21 minuten geleden, Rik zei:

Opvallend, maar misschien ook niet, vrijwel alle stemmen die zijn uitgebracht zijn op de eerste 9 delen van Thorgal. Bereikt een reeks zo snel het hoogtepunt?

 

Ik had ook verwacht dat De Meester van de Bergen meer stemmen ging krijgen.

Een verhaal waar je over kunt blijven nadenken en het tekenwerk van Rosinski op een hoogtepunt. Met ook een perfecte inkleuring.

 

Link naar reactie
7 minuten geleden, Bonte zei:

De Schaduwen Voorbij is erg goed maar De boogschutters heb ik het meeste herlezen, een stevig avonturenverhaal zonder groot fantasy element.

Hier kan ik me volledig in vinden, Boogschutters benadert m.i. het ideale stripverhaal ( zoals Little Red Corvette de ideale popsong benadert ).  Toch heb ik voor Schaduwen Voorbij gekozen, voor die ene, onvergetelijke, passage die me als tiener zo geraakt heeft...

 Faut le faire, een puisterige puber met een 'I am a rock' attitude tot tranen bewegen met een stripke... Chapeau mr. Van Hamme en mr. Rosinski!

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

De zelfverdedigingsreflex en de libertaire trekken die zeer sterk aanwezig zijn bij Kriss vind ik echt top. Klootzakken en doortrapte smeerlappen worden door haar simpelweg zonder probleem meedogenloos getrakteerd op een pijl tussen de ogen of koud staal tussen de ribben. Heerlijk.

Maar in sommige situaties weet je dat je zelf een dolk in de rug kan krijgen, terwijl je niet direkt een gevaar voor haar vormt of je zelfs enigszins aan haar zijde staat. Wat het vertrouwen in haar wel flink kan schaden.

Gelukkig is Aaricia ook niet direkt een braaf huissloortje die enkel maar met een pollepel aan de slag kan...G_126_028.thumb.JPG.50d60affa43755ba9508459d48641d29.JPG

 

9782803605767_p_9.jpg

Link naar reactie
On 1/3/2020 at 3:38 PM, Rik said:

Opvallend, maar misschien ook niet, vrijwel alle stemmen die zijn uitgebracht zijn op de eerste 9 delen van Thorgal. Bereikt een reeks zo snel het hoogtepunt?

Het is vooral heel knap dat het vijfde album al de meest populaire uit de gehele reeks is, zo blijkt uit de poll...

Thorgal is naar mijn idee de perfecte combinatie van zeer sterke verhalen vergezeld van uitmuntend tekenwerk. Beter dan de eerste, pak m beet, 16 delen, gaat geen andere stripreeks ooit meer worden denk ik..
 

Bijgaande plaat in zwart wit is naar naar mijn idee exemplarisch voor het abolute toptalent dat Rosinski is/ was (vanaf het 19e deel van de Thorgal reeks vind ik het tekenwerk minder, en dat geldt ook voor zijn andere strips van na die tijd (o.a. Skarbek)).
 

Uitgaande van het niveau van het tekenwerk zoals op bijgaand voorbeeld uit het 6e album (misschien is dit deel wel het allerbeste getekend van de gele reeks) zou ik me echt geen betere striptekenaar kunnen indenken.  Het is vaak zonde dat de albums in kleur zijn want veel platen zijn - zeker op groot formaat- in zwart wit nóg mooier dan in kleur

 

Ik heb t idee overigens al eens eerder opgeworpen- het lijkt me een ontzettend leuke verkiezing: de beste striptekenaar ooit.
Rosinski zou dan mijn nummer één zijn. De volgende kandidaten worden lastiger... De eersten die me dan te binnen schieten zijn o.a. Juillard, Bosschaert, Marini en Steve Cuzor..

 

grzegorz-rosinski-thorgal.jpg

Link naar reactie
1 minuut geleden, sanderg zei:

Ik zou me echt geen betere striptekenaar kunnen indenken. 

Ergens heb ik de indruk dat als iemand je aanspreekt met 'mooi weer vandaag' dat je zou antwoorden dat Rosinski de lucht mooier getekend zou hebben :)

 

De Franse Zwart-Wit integrales van Niffle zijn zeker de moeite.  Groot formaat, goede druk relatief betaalbaar. Voor de vertaling leg je er de Nederlandse maar naast.

 

 

 

 

 

Link naar reactie
49 minutes ago, Ambreville said:

Ergens heb ik de indruk dat als iemand je aanspreekt met 'mooi weer vandaag' dat je zou antwoorden dat Rosinski de lucht mooier getekend zou hebben :)

 

Misschien zou dat zo zijn 😄 maar nee, naar mijn idee ligt zijn grootste klasse toch in de weergave van het licht en de schaduwpartijen. Daarnaast leven zijn personages echt- ze staan er nooit als zoutzakken bij (zoals bij Hermann nogal eens het geval is) en alles klopt anatomisch gezien...

Link naar reactie
38 minuten geleden, sanderg zei:

Uitgaande van het niveau van het tekenwerk zoals op bijgaand voorbeeld uit het 6e album (misschien is dit deel wel het allerbeste getekend van de gele reeks) zou ik me echt geen betere striptekenaar kunnen indenken.  Het is vaak zonde dat de albums in kleur zijn want veel platen zijn - zeker op groot formaat- in zwart wit nóg mooier dan in kleur

 

 

 

Het duurde wel enkele albums voordat het kleurgebruik goed zat.

Misschien kan een herinkleuring van de eerste delen overwogen worden, zoals dat ook gebeurd is met Asterix.

 

Link naar reactie
7 minutes ago, cinco said:

 

Het duurde wel enkele albums voordat het kleurgebruik goed zat.

Misschien kan een herinkleuring van de eerste delen overwogen worden, zoals dat ook gebeurd is met Asterix.

 

Dat is zeker waar! Het kleurgebruik in de eerste delen doet vaak afbreuk aan het tekenwerk.. Een nieuwe inkleuring zou die delen goed doen.

Al hoop ik dan wel dat het niet met de computer gaat...

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser
55 minutes ago, sanderg said:

Misschien zou dat zo zijn 😄 maar nee, naar mijn idee ligt zijn grootste klasse toch in de weergave van het licht en de schaduwpartijen. Daarnaast leven zijn personages echt- ze staan er nooit als zoutzakken bij (zoals bij Hermann nogal eens het geval is) en alles klopt anatomisch gezien...

Inderdaad. Iets dat bv. Vance dan weer niet had met zijn personages. Ondanks het feit dat ze ook anatomisch correct waren, realistisch en dat Vance ook wel knap contrastrijke scenes kon neerzetten, om dan nog maar te zwijgen van zijn nachtelijke stormscenes met kusten en gutsende regen, decors -  afgebladderde en verloederde gebouwen die vergane glorie uitwasemden met iele fijne lijntjes weergegeven...bewegen Thorgal en co beter doorheen de statische bladspiegels dan XIII, Jones en co...

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser
11 minutes ago, sanderg said:

Dat is zeker waar! Het kleurgebruik in de eerste delen doet vaak afbreuk aan het tekenwerk.. Een nieuwe inkleuring zou die delen goed doen.

Al hoop ik dan wel dat het niet met de computer gaat...

Mwa...iemand die kan oldschool schilderen zou in principe op digitale wijze kunnen inkleuren zoals op papier met verf.  Maar het zou wel meer sfeer geven an die albums. Voor de toenmalige inkleuring heeft men teveel gesatureerde kleuren gebruikt. Waarschijnlijk een standaardinkleuring om er maar gauw-gauw een kleur aan te kunnen geven zodat het snel naar de drukker kon.

Link naar reactie
24 minutes ago, Kameraad Mauser said:

Inderdaad. Iets dat bv. Vance dan weer niet had met zijn personages. Ondanks het feit dat ze ook anatomisch correct waren, realistisch en dat Vance ook wel knap contrastrijke scenes kon neerzetten, om dan nog maar te zwijgen van zijn nachtelijke stormscenes met kusten en gutsende regen, decors -  afgebladderde en verloederde gebouwen die vergane glorie uitwasemden met iele fijne lijntjes weergegeven...bewegen Thorgal en co beter doorheen de statische bladspiegels dan XIII, Jones en co...

Ook een goed voorbeeld inderdaad

 

 Vance was een goede tekenaar (zijn nachtelijke regenscenes zijn hier- terecht- al vaak geroemd), alhoewel ik zijn lijnvoering vaak te dun vindt en zijn achtergronden te gestileerd. En idd- zijn personages zijn vrijwel allemaal stijve harken...

Link naar reactie

Hier nog een korte random Thorgal-gerelateerde anekdote.

Bij oudejaar had ik een 14-jarig familielid de keuze gegeven tussen een strip van De Blauwbloezen, eentje van Lucky Luke en eentje van Thorgal. Hij koos voor Lucky Luke, ondanks mijn verwachting dat-ie Thorgal ging kiezen.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser
1 hour ago, sanderg said:

Ook een goed voorbeeld inderdaad

 

 Vance was een goede tekenaar (zijn nachtelijke regenscenes zijn hier- terecht- al vaak geroemd), alhoewel ik zijn lijnvoering vaak te dun vindt en zijn achtergronden te gestileerd. En idd- zijn personages zijn vrijwel allemaal stijve harken...

Wel, dat vind ik dan weer iets dat mij ten zeerste aanspreekt. Alinoë, Brek-Zarith...daar ging Rosinski ook wel vrij dun.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser
1 hour ago, sanderg said:

Ook een goed voorbeeld inderdaad

 

 Vance was een goede tekenaar (zijn nachtelijke regenscenes zijn hier- terecht- al vaak geroemd), alhoewel ik zijn lijnvoering vaak te dun vindt en zijn achtergronden te gestileerd. En idd- zijn personages zijn vrijwel allemaal stijve harken...

Wel, dat vind ik dan weer iets dat mij ten zeerste aanspreekt. Alinoë, Brek-Zarith...daar ging Rosinski ook wel vrij dun.

Link naar reactie
14 minutes ago, Kameraad Mauser said:

Wel, dat vind ik dan weer iets dat mij ten zeerste aanspreekt. Alinoë, Brek-Zarith...daar ging Rosinski ook wel vrij dun.

De lijnvoering in Alinoe is te dun eigenlijk..- dat zegt Rosinski zelf ook in zijn monografie. Bij het drukken zij daardoor veel details verloren gegaan van het originele tekenwerk.

Wat betreft Brek-Zarith  - misschien is de lijnvoering daar ook wel wat dun maar het is mij niet erg opgevallen.. Zal wellicht ook komen door de vele zwartpartijen en het fijne arceerwerk (iets dat Vance niet tot nauwelijks deed meen ik..).

dat arceerwerk was ook echt een stokpaardje van Rosinski trouwens- hij kon er prachtige licht- en materiaaleffecten mee creëren

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Ja, zijn arceerwerk is dan ook niet het typische, mooie diagonaal over elkaar geplaatste lijnen, maar een stuk slordiger. En dat is net veel aangenamer om naar te kijken en het helpt goed om volumes, materiaal etc mee weer te geven.

Net zoals Giraud. Die had ook interessante lijnvoering/arcering.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...