Ga naar inhoud

20 Jaar F.a.c.t.s. - 19 & 20 Oktober 2013 - Gent - Be


Recommended Posts

Henaff Patrick : Aanwezig bij de Silvester stand. Om een signeerticket te verkrijgen moeten 2 of 3 hardcovers gekocht worden.

 

 

Het wordt steeds gekker....3 HC voor een tekening? De organisatie is hier toch verantwoordelijk voor?

 

Dat valt toch nog wel mee? Zal op hooguit 40-50 Euro neerkomen. En voor dat bedrag krijg je nog een paar boeken. 

 

Als ik dat vergelijk:

* Alex Maleev kost al $100 voor een schets 

* Des Taylor 50 Euro 

 

In z'n algemeenheid vind ik de Europese tekenaars "bij de uitgevers" een stuk goedkoper dan de andere internationale tekenaars die via de organisatie zijn uitgenodigd.

Link naar reactie

Ook dit zal er op FACTS plaats vinden:

Steun Het Kinderkankerfonds En Speel Mee In Uw Favoriete Strip:

 

http://www.getekendereep.com/index.php?/topic/983-steun-het-kinderkankerfonds-en-speel-mee-in-uw-favoriete-strip/

 

De tekenaars die hiervan aanwezig zullen zijn, worden eerstdaags aangekondigd.

 

Nog meer tekenaars dus :-)

 

Dat vind ik een top initiatief...........doen al de genoemde tekenaars mee??? Dat moet een mooie opbrengst worden.

Ik zie Ssnerual al verschijnen in Rooie oortjes...hahahaha

 

M.b.t. mijn eerdere relativatie heeft alleen Grim de clou gevangen........,  

Link naar reactie

Ben je wel geweest verleden jaar? Want behalve bij Adam moest je toen bij alle toppers een strip kopen of iets betalen aan de tekenaar.

 

Dit jaar zijn er inderdaad wel wat internationale tekenaars die enkel tekenen op commissie basis zoals gebruikelijk is op comic festivals. Het geld gaat dus rechtstreeks naar de tekenaars. Vergeet niet dat voor veel van die tekenaars het weekend van FACTS een weekend is dat ze neit kunnen werken en na de beurs dubbel hard moeten werken om alles in te halen. We proberen altijd wel bij toppers de prijs super laag te houden.

Bij de uitgeverijen moet je gewoon album(s) kopen wat ook gebruikelijk is op stripbeurzen.

 

Binnen exact 10 dagen gaan de deuren trouwens open voor de Early Bird kopers en zullen we die al rennend zien afstormen op de Artist Alley. :-)

 

Voor diegenen die het nog niet wisten : Romano Molenaar zal er ook zijn.

RW brengt een speciale comic uit namelijk Batman Detective Comics met een verhaaltje van Romano :-)

Ziehier de cover (deze is wel niet van Romano)

RomanoBatman.png

Link naar reactie

Elke jaar laten we ook een professionele F.A.C.T.S. trailer maken. En deze is zonet gelanceerd :e005:

 

Bekijk het hier:

http://www.facts.be/2013/enjoy-the-facts-2013-trailer-dutch/

 

Niet mis hé. Wie kan alle reeksen en figuren opnoemen?

 

FACTS2013trailer-240x145.jpg

 

idd, coole trailer

This is Planetary: “These are the moments I live for. I put up with all the other crap just to get seconds like this. The moments when you know the world is a better place than advertised.”

Link naar reactie

Het is toch logisch dat je moet betalen voor een tekening. Het is wel hun werk en de tekenaars moeten vaak ook zelf hun reis en hotelkosten betalen. Hoe moeten zij anders geld verdienen?   En al zou de uitgever hun hotel en reiskosten betalen hun moeten het op een of andere manier dat ook weer terug verdienen. Als je iets wilt hebben hoor je ervoor te betalen. Waarom zou je voor andere dingen wel moeten betalen en niet bij een tekenaar? 

En de tekenaar heeft vaak ook overuren moeten maken naast zijn baan van 40 uur om op een bepaald niveau te kunnen komen...

Link naar reactie

Het is toch logisch dat je moet betalen voor een tekening. Het is wel hun werk en de tekenaars moeten vaak ook zelf hun reis en hotelkosten betalen. Hoe moeten zij anders geld verdienen?   En al zou de uitgever hun hotel en reiskosten betalen hun moeten het op een of andere manier dat ook weer terug verdienen. Als je iets wilt hebben hoor je ervoor te betalen. Waarom zou je voor andere dingen wel moeten betalen en niet bij een tekenaar? 

En de tekenaar heeft vaak ook overuren moeten maken naast zijn baan van 40 uur om op een bepaald niveau te kunnen komen...

 

you're point being ?

 

In Europa is het meestal zo op de beurs: tekenaars maken voor hun fans een (fan) tekeningetje. De fans kopen nul (in Angouleme), een, twee, drie, vier boeken of een kleine opprijs voor een signeerticketje. De slimme tekenaar (waar het gebruikelijk is dat de uitgevert reis, verblijf en drankkosten fourneert) verkoopt schetsen of ander origineel werk of komt in contact met fans die een commissie plaatsen die hij dan weer thuis gaat uitvoeren. De meeste tekenaars vinden het trouwens leuk om fans te zien, lekker te zuipen en te lullen met hun collega's en en passant de band met de uitgevers weer wat aan te halen.

 

In de USA is dat, heb ik mij laten vertellen, anders. Tekenaars kopen een plekje in een grote beurs en moeten flink aan de bak om hun huur terug te verdienen en om een aardig bedragje bij elkaar te pennen. 

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

you're point being ?

 

In Europa is het meestal zo op de beurs: tekenaars maken voor hun fans een (fan) tekeningetje. De fans kopen nul (in Angouleme), een, twee, drie, vier boeken of een kleine opprijs voor een signeerticketje. De slimme tekenaar (waar het gebruikelijk is dat de uitgevert reis, verblijf en drankkosten fourneert) verkoopt schetsen of ander origineel werk of komt in contact met fans die een commissie plaatsen die hij dan weer thuis gaat uitvoeren. De meeste tekenaars vinden het trouwens leuk om fans te zien, lekker te zuipen en te lullen met hun collega's en en passant de band met de uitgevers weer wat aan te halen.

 

In de USA is dat, heb ik mij laten vertellen, anders. Tekenaars kopen een plekje in een grote beurs en moeten flink aan de bak om hun huur terug te verdienen en om een aardig bedragje bij elkaar te pennen. 

Dat heb je nu eenmaal in een kapitalistische onderneming zoals de U.S. Inc. Alles en iedereen wordt aanschouwd als goederen die flink wat moeten opbrengen.

Link naar reactie

Dat heb je nu eenmaal in een kapitalistische onderneming zoals de U.S. Inc. Alles en iedereen wordt aanschouwd als goederen die flink wat moeten opbrengen.

Bij de meeste beurzen in de Benelux moeten tekenaars ook betalen voor hun plekje. Mits ze niet bij een uitgever zitten. 

Link naar reactie

i.v.m. "free sketches" een invalshoek die wel te verdedigen valt.

 

I was actually going to title this post "Stuff That Pisses Me Off," but opted for something a little more sedate. Anyway...pet peeves.

5] Freebies. Would you go up to an actor and ask them to play out a scene in a movie, TV show, or play? Would you ask a singer to perform for you? Would you ask a novelist to write something for you? No? And yet people routinely approach artists at conventions and shows and ask for free sketches along with their autograph. Why? Because it's "easy?" Screw that. I know that some fans won't like to hear this (particularly since it will cut into their ebay sales), but artists aren't performing chimps and they shouldn't be expected to give away art for free. If the artist doesn't place a value on their work, even quick sketches...why should others? People shouldn't be expecting art for nothing, and I don't care whether you're in the U.S. or in Europe (where it seems it's an expectation of artists, at least at comics conventions). Period. Harlan Ellison has a rant (which I wholeheartedly agree with) about paying the writer: it applies to artists as well. If you want a sketch, offer to pay for it, rather than expect it as a given.

 

http://muddycolors.blogspot.nl/2013/10/pet-peeves.html
 

Link naar reactie

Als ik de commentaren lees ging het vooral om kennissen en bedrijven die bedelen om gratis logo's en artwork. Ik heb van veel stripauteurs een tekeningetje verkregen, vaak heb je een leuk en kort gesprek (voor zover de taal kloof niet te groot is). Ik vraag wel eens of ze zo een beurs leuk vinden, nooit krijg ik dan een verhaal dat ze onder dwang van vuurwapens gedwongen worden om dedies te plaatsen. Ze vinden het vaak leuk dat er mensen in ze geïnteresseerd zijn, om een ander land te bezoeken (en vaak een prettige joint te nuttigen), ze dineren en drinken s"avonds met collega's en  verkopen wat schetsen en origineel werk. Als je er geen zin in hebt ga je toch niet naar een stripbeurs......

Link naar reactie

Is de nieuwe trend te reageren als Gast......?

Ben je dan te laf om je mening te geven onder je eigen naam?..........of bang je eigen glazen in te gooien ??.....of ????

 

Op zich vind ik betalen voor een schets geen probleem, het liefst door middel van aankoop van een boek.....

Door het betalen van entreegeld hoop je natuurlijk dat de organisatie ook wat regelt, waardoor je misschien weer makkelijker aan een schets komt.

 

Tekenaars, die zelf een stand huren, doen dit niet om geld in te leveren, maar zullen of gewoon wat willen verdienen (wat hun goed recht is) of om hun werk te promoten.

Tekenaars, die uitgenodigd en betaald worden door organisatie of uitgeverij, zullen in principe gewoon een schets zetten als je voldoet aan de eisen van degene die hem heeft uitgenodigd. Ik vermoed niet dat de uitgever hier veel aan verdient, ook hier speelt promotie mee, maar een boek (of twee) kopen is toch geen straf, je hebt dan toch de boeken en dan nog een schets?

 

Door de jaren heen is mijn bevinding dat de europese tekenaars meestal blij zijn om met fans te kunnen praten, collega's te zien, hapje te eten en een beetje feedback te krijgen. Ik ben minder in de comic scène, maar daar is het inderdaad meer "broodtekenen", vaak tekenen ze ook uitgebreidener en meer een figuur op verzoek (niet hun eigen figuren, vaak bekende comichelden). Ziet er altijd mooi uit, maar persoonlijk heb ik er minder mee.

 

Maar zoals Retep al aanhaalde, als je het niet waard vindt, dan sla je de tekenaar toch over, wat is het probleem? Niemand verplicht je iets te kopen wat je niet wilt.

Link naar reactie

Ik ben minder in de comic scène, maar daar is het inderdaad meer "broodtekenen", vaak tekenen ze ook uitgebreidener en meer een figuur op verzoek (niet hun eigen figuren, vaak bekende comichelden). Ziet er altijd mooi uit, maar persoonlijk heb ik er minder mee.

 

Klopt. En die gasten werken ook vaak tegen enorme deadlines aan want in tegenstelling tot strips komen comics elke MAAND uit en niet elk kwartaal of zo.

Die tekenaars werken ook vaak 10-12 per dag en meestal ook de weekends.

Dus een weekend op een beurs of (internationaal vliegen en jetlag etc) nog langer, is voor hen een week minder verdienen... dat moeten ze dan soms ook 'inhalen'.

 

Blijft een feit dat de meesten het nog steeds een feessie vinden.

The Sisterhood: [CCO] comic book series (creator, writer) ComicsForSinners [EIC] comic news website Boom Art Department: [CEO] Art Agency, Editor

 

 

Link naar reactie

Ik heb tot nu toe een paar beurzen gedaan (en ga ook naar facts). Ik doe het voor de gezelligheid, promotie en om andere tekenaars en verzamelaars te ontmoeten. Maar het is ook wel fijn als je er wat aan overhoud. En in ieder geval mijn reiskosten eruit heb gehaald. :) Heb wel een paar keer gehad dat iemand een gratis tekening vroeg en dat ik dan zei nee je moet eerst mijn boekje kopen. Dat ze dan boos of beledigd weg liepen. Maar ja je kan ook niet alleen maar leuke mensen hebben aan de stand. 

Link naar reactie

Dat zou ik wel willen. Zou verstandig voor ze zijn ;)

 

In  the meantime moet ik toch nog even kwijt dat ik dit wel een lekkere actie vind :)

 

Dark Dragon Books :
Special promotion for buyers of the Early Bird ticket. Between 9.00 AM and 10.00AM,
a goodie bag including prints and comics with a value of 100 Euro, will be given away when buying for more than 50 Euro. Limited for the first 25 customers.

 

 

FACTSEarlyBirdsactie2013.jpg

The Sisterhood: [CCO] comic book series (creator, writer) ComicsForSinners [EIC] comic news website Boom Art Department: [CEO] Art Agency, Editor

 

 

Link naar reactie

VERZAMELAARS VAN ORIGINEEL ARTWORK:

 

Geïnteresseerd in origineel artwork van comics, animatieartiesten, ... dan moet je zeker langskomen op FACTS.

Na jaren persoonlijk verzamelen heb ik besloten om naast mijn persoonlijke verzameling ook een deel originelen aan te bieden aan geïnteresseerden.

Om het voor iedereen duidelijk te maken. Deze stukken komen dus niet uit mijn persoonlijke collectie, maar zijn hiervoor apart bemachtigd.

 

Enkele artiesten die ik in de aanbieding zal hebben:

  • Andreas Deja (Animatietekenaar bij Disney. Verantwoordelijk voor Jafar (aladdin), Scar (The Lion King), Gaston (Beauty & the beast), ...
  • Steve Ditko (eerst Spider-man artiest)
  • Ryan Kelly (Locals, Saucer Country, New York Four, ...)
  • Tom Oreb (animatietekenaar bij Disney in 1940-50)
  • ...

 

Prijzen liggen tussen 25 & 500€ dus voor elk budget kan er iets gevonden worden

Link naar reactie

VERZAMELAARS VAN ORIGINEEL ARTWORK:

 

Geïnteresseerd in origineel artwork van comics, animatieartiesten, ... dan moet je zeker langskomen op FACTS.

Na jaren persoonlijk verzamelen heb ik besloten om naast mijn persoonlijke verzameling ook een deel originelen aan te bieden aan geïnteresseerden.

Om het voor iedereen duidelijk te maken. Deze stukken komen dus niet uit mijn persoonlijke collectie, maar zijn hiervoor apart bemachtigd.

 

Enkele artiesten die ik in de aanbieding zal hebben:

  • Andreas Deja (Animatietekenaar bij Disney. Verantwoordelijk voor Jafar (aladdin), Scar (The Lion King), Gaston (Beauty & the beast), ...
  • Steve Ditko (eerst Spider-man artiest)
  • Ryan Kelly (Locals, Saucer Country, New York Four, ...)
  • Tom Oreb (animatietekenaar bij Disney in 1940-50)
  • ...

 

Prijzen liggen tussen 25 & 500€ dus voor elk budget kan er iets gevonden worden

 

 

Heb je ergens een volledige lijst met prijzen staan? Aangezien er ook "low budget" tussen zit ben ik wel nieuwsgierig.

Link naar reactie

een volledige lijst heb ik niet online staan, maar ik hoop in de toekomst een online store te hebben.

 

Maar om gedeeltelijk op jouw vraag te antwoorden.

De low-budget items (100€ of lager) die ik zal meehebben zijn:

  • Kleurenillustraties van Star Wars van C. Webber
  • Dr. Doom van Dave Johnson
  • Verschillende illustraties "How to draw teen superheroes" van Tom Grummett
  • Simpsons schetsen van Storyboard artist Aaron Sowd
  • Voorbereidende schetsen en afgewerkte tekeningen van de krantreeks Annabelle getekend door Thorton Hee (40's Disneyartist)
  • Ren & Stimpy pagina's van Fred Fredericks
  • Animatietekening van Tom Bancroft
  • Verschillende tekeningen van Tom Oreb
  • ...

Foto's kan ik op dit moment niet bezorgen.

Link naar reactie

Voor wie het nog niet wisten, F.A.C.T.S. is komend weekend. :-p

 

De Sketch Policy bevat ondertussen de laatste versie :

http://www.facts.be/how-to-get-sketches-at-f-a-c-t-s/

Misschien dat er de komende dagen nog 1 wijziging gebeurt. Bekijk de pagina dus zeker net voor het weekend begint.

 

Hieronder overzicht van alle gasten die door FACTS werden uitgenodigd.

9 acteurs en 25 tekenaars.Het resultaat van heel hard werken. Op 5-tal personen na, heeft niemand in Vlaanderen eerder komen signeren. Voor wie komen jullie allemaal?

 

 

Guests2013.png

Link naar reactie

25 tekenaars.... tjemig. Als ik die lijst zie dan wordt ik gek :)

 

En daar zitten dan nog de uitgeverijen en hun tekenaars alsook alle Local Artist Alley mensen niet bij. Of de fantasy schrijvers. Of .... mind just exploded!

The Sisterhood: [CCO] comic book series (creator, writer) ComicsForSinners [EIC] comic news website Boom Art Department: [CEO] Art Agency, Editor

 

 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...