Ga naar inhoud

20 Jaar F.a.c.t.s. - 19 & 20 Oktober 2013 - Gent - Be


Recommended Posts

Drie kwartier om na afloop via allerlei omleidingen op een snelweg te komen.........

 

Je was kennelijk ook hier weer sneller dan ik.....  Mij heeft het vijf kwartier gekost om weg te komen. Degenen die het dichtst bij de ingang stonden, waren het verst weg weg van de uitgang van het parkeerterrein en dus ook het laatst weg.

 

Ëén uitgangetje dat uitkwam op een weg met files voor duizenden bezoekers... .

 

Overigens was er wel vrij makkelijk om het parkeerterrein te vinden en erop te komen.Ik ben gewoon de EXPO bewegwijzering gevolgd.

 

Helaas heb ik bij het begin van parkeerterrein 5,50 Euri in een automaat gestopt, wat achteraf bezien weggegooid geld was.

 

Maar de beurs had wel leuke tekenaars bij de uitgevers.

Link naar reactie

Ja, mooi aanbod van tekenaars bij Dark Dragon, Daedalus en Silvester. 

 

Het is een leuke beurs qua atmosfeer met alle cosplayers en een heel ander publiek dan een normale stripbeurs, Niet alleen maar oudere mannen, maar ook veel jongens en meisjes. Maar toen ik door de FACTS hallen liep zag ik eigenlijk alleen maar poppetjes en andere merchandise. Ook nog hier en daar wat comics (niet zo veel), maar in ieder geval geen enkele stand met Nederlandstalige strips.

 

Ik vraag me dus af of die uitgevers niet beter naar een beurs zouden gaan waar ook die mensen rondlopen die hun strips daadwerkelijk kopen. Hoeveel mensen uit het FACTS publiek zouden ooit een strip van bv Silvester gekocht hebben? 

Link naar reactie

Ik heb ook een prima zaterdag gehad. Er hing een hele goede sfeer, mede dankzij de vele cosplayers. Ik heb dedies gescoord van Erik Larsen, Bill Morrison, een mooie schets gekocht van Raquel Versteeg en eindelijk Lecram de hand mogen schudden  :e007: . Verder handtekeningen gescoord van meneer en mevrouw Biehn.

 

Bij de kritische noot van Lecram sluit ik mij aan. Op de heenweg ging het nog prima (ik wist de weg nog van vorige edities) maar de rit naar huis was dramatisch. Bijna een uur overgedaan om het parkeerterrein af te komen. De organisatie zal hier echter weinig/niets aan kunnen doen. 

 

Waar de organisatie wel wat aan zou kunnen doen is het beheersen van de wachtrij buiten. Ik kwam om half 11 bij het beursgebouw aan om vervolgens in een mega rij aan te sluiten. Geen probleem, leuk voor de organisatie dat er zoveel bezoekers komen, maar bij het begin van de 'heuvel' bij het beursgebouw ging het mis. Veel bezoekers die van de parkeerplaatsen kwamen gingen niet in de lange rij staan, maar liepen meteen de heuvel op om zit tussen de wachtenden te mengen. Ik heb tientallen dit zien doen. Misschien dat volgend jaar hier toezicht op gehouden kan worden?

 

Verder niets dan lof voor de organisatie! Een uniek evenement in de Benelux waar ik volgend jaar zeker weer naar toe zal gaan!

Exclusieve workshops en masterclasses door de beste striptekenaars.

Link naar reactie

Bijna een uur overgedaan om het parkeerterrein af te komen. De organisatie zal hier echter weinig/niets aan kunnen doen. 

 

Verder niets dan lof voor de organisatie! Een uniek evenement in de Benelux waar ik volgend jaar zeker weer naar toe zal gaan!

 

Klopt Michel, binnen alles prima georganiseerd, maar in de keuze voor een hal kan men toch wel enige eisen stellen aan bepaalde aanvaardbare randverschijnselen.

En ja....hahahaha......om van die parkeerplaats af te komen heb ik misschien wel 8 keer in moeten voegen om te eindigen op één baan. Verder is het belgische wegennet al heel slecht, en daarin is omgeving GENT zeker geen uitzondering, hetgeen ook niet meehelpt.

Maar ook mij zien ze volgend jaar terug :e005:

Link naar reactie

Ja die weggetjes rond de hal, Ikea en het Holiday Inn zijn waarschijnlijk ingetekend door logistiek bureau 'Stevie Wonder & Jules de Korte', niet echt handig allemaal.

 

Wellicht een tip: er stopt een tram bij de hallen (eindpunt). Misschien kun je 1 of 2 haltes daarvoor gratis in een woonwijk parkeren???

 

Erik

.....................................................

www.texwiller.nl - www.uitgeverijhum.nl

Link naar reactie

Ik ben vandaag geweest en niks van dat alles meegemaakt , om kwart na 12 daar , inderdaad 2 maal rondgereden om de parking te vinden ,

maar wel dicht bij exit geparkeerd , iets dat ik altijd doe , ik wandel liever wat verder dan aan te schuiven en ik ben om kwart voor 4 vertrokken , zeer vlot allemaal.

Nu wat betreft de beurs zelf , zeer aangenaam , leuke merchandising , Silvester en Daedalus zeer behulpzaam en vriendelijk enz ....

zes tekeningen rijker , wat euro's armer maar allez twas leuk.

Volgende keer pak ik zeker mijn zoontje mee van dan zeven mee.

2x Allary , 2x Henaff, 1x Nury en 1x Sobral

 

Later post ik ze wel .

Bouwertje en Campesino ook gespot

Link naar reactie

Zeer geslaagde editie!

 

Er was ademruimte tussen de standen, wat heel wat aangenamer rondkijken was dan pakweg vorig jaar.

Wat ik ook heel plezant vind, is dat die kleine technologiestandjes, zoals die 3D printer en de motion capture, talrijker lijken te worden.

Hele mooie tekeningen gekregen, plezant gebabbeld met Repers - thanks voor de pint, Campesino :) - toffe costuums gezien, en tout court een heel vrolijk humeur opgeraapt. Het blijft een absoluut speciale sfeer hebben.

 

En met de fiets vlot aan- en afgereden. Heel goed gelegen vanuit mijn standpunt. :P

Link naar reactie

Net terug van F.A.C.T.S. Mijn algemene indruk is niet zo best eigenlijk. 

Dit ligt aan diverse dingen. Ten eerste vond ik over de hele beurs geen enkele Nightwing van Vol. 1 of 2 (3 wel, dat is New 52). Dat is al minder natuurlijk. 

Dan kwam daar nog eens bij dat ik de laatste was op de "we proberen tot daar te komen-lijst" van Emanuela Lupacchino. Enfin, 't komt er dus op neer dat die lijst niet gehaald werd en ik van een kale reis terugkwam. In tegenstelling tot andere jaren moest ik de tekenaars van American Comics echt gaan zoeken, ze zaten daar in een hoek weggestoken en eerst ben ik ze zelfs straal voorbij gelopen (wat misschien niet was gebeurd als ze me ergens aan de ingang een plannetje ofzo hadden aangeboden want die waren er precies wel. Ik heb ze later op de grond zien slingeren). 

 

Ten tweede, ik vond het echt minder gezellig dan andere jaren. Vroeger had je de gamezone apart waar men bijvoorbeeld eens Dance dance Revolution ofzo kon spelen met een heel publiek erbij. Dit jaar leek me dat eerder beperkt. Er was wel een hele stand van Game Mania waar je in een bus een game kon proberen en de gebruikelijke tafel met klassieke spelsystemen maar dat was het dan ook. Zoals ieder jaar zijn er wel een paar standen geweest waar je een foto kon nemen. Leuke initiatieven maar 'k vond het toch niet genoeg om er de gebruikelijke sfeer in te krijgen. 't Kan liggen aan het feit dat ik de zondag geweest ben en niet de zaterdag maar dat zou geen verschil mogen maken. 

 

Het gebruik van de gigantische zaal 1 en 5 als extra mag dan meer ruimte opleveren. Voor de sfeer voegt het niet echt iets toe. In tegenstelling tot andere jaren had ik nu echt het gevoel enkel in een bunker rond te lopen. 

 

'k Weet niet of er nog mensen zijn die dit gevoel hadden of dat dit enkel aan mij persoonlijk ligt. 

Link naar reactie

Ik vond deze editie beter dan de vorige. Je had veel meer ruimte om rond te wandelen en te ademen. Weer enorm van genoten. 

This is Planetary: “These are the moments I live for. I put up with all the other crap just to get seconds like this. The moments when you know the world is a better place than advertised.”

Link naar reactie

 

 

Is er dan geen kritische noot van Lecram  :D , jawel, wat een dramatische infrastructuur is er rondom deze hal. Gent zal wel centraal liggen en daarom gekozen zijn, maar hoe is het mogelijk, werkelijk nergens enige normale aanduiding, overal afgesloten banen, honderden zoekende auto's naar een parkeerplaats, die (denk ik) alleen bereikbaar is door allerlei onaangegeven rotondes en ringweggetjes te nemen, over Ikea terreinen te struinen etc.

Degene die dit uitgedokterd heeft was zwaar onder invloed, vreeeeeselijk slecht, in het allerarmste derde wereld land is het duidelijker. Drie kwartier om na afloop via allerlei omleidingen op een snelweg te komen.........echt om je heel heel heel diep te schamen. Er zal hier toch nooit enig zakelijk evenement plaats kunnen hebben...... :unsure: j

 

 

 

Um, is dat niet inherent aan Belgie ? Ik was vorig weekend in Verviers, godallemachtig wat een drama weer. Zelfs mijn navigatiesysteem gaf het op een gegeven moment maar op.

Ooit werd ik eens omgeleid door een bordje om daarna kilometers geen richtingaanwijzers meer tegen te komen en te eindigen in een doodlopende weg. En al de bovengrondse elektriciteitsleidingen zijn ook niet meer van deze tijd !

A Funny Thing Happened on the Way to the Forum

Link naar reactie

. Drie kwartier om na afloop via allerlei omleidingen op een snelweg te komen.........echt om je heel heel heel diep te schamen. Er zal hier toch nooit enig zakelijk evenement plaats kunnen hebben...... :unsure: j

 

 

Ik heb daarvoor een trukje : ik neem de richting Oostende...daar staat meestal geen file.  Op de E4O draai ik me aan de volgende afrit...zodoende weinig stress.

Link naar reactie

 

 Drie kwartier om na afloop via allerlei omleidingen op een snelweg te komen.........echt om je heel heel heel diep te schamen. Er zal hier toch nooit enig zakelijk evenement plaats kunnen hebben...... :unsure: j

 

er was een lijst op het toilet van wat er allemaal gebeurt... zakelijke events: ongelofelijk veel!!

 

Maar idd die wegen... die carroussel-rondjes!! Erg!!

Ik vraag me dus af of die uitgevers niet beter naar een beurs zouden gaan waar ook die mensen rondlopen die hun strips daadwerkelijk kopen. Hoeveel mensen uit het FACTS publiek zouden ooit een strip van bv Silvester gekocht hebben? 

die NL/BE uitgeverijen waren toch heel tevree!

 

 Veel bezoekers die van de parkeerplaatsen kwamen gingen niet in de lange rij staan, maar liepen meteen de heuvel op om zit tussen de wachtenden te mengen. Ik heb tientallen dit zien doen. Misschien dat volgend jaar hier toezicht op gehouden kan worden?

 

 

SCHANDE!!!

Die ga ik eens meenemen! Dat er bijvoorbeeld iemand buiten staat die je daar op kan aanspreken ofzo!

 

Word is spreading, apparantly...

vertel !!!

 

 

 

Ikzelf

 

152 comics

14 HC collecties

3 artbooks

3 OGN's

14 TPB's

 

en Hot Mummy dingeltjens natuurlijk!

 

Fantastische mensen ontmoet, 4 kilo afgevallen door te werken van 06.00 tot 02.00 en maar 8 uur slaap op het weekend, maar Ik ben happy!

Mijn t-shirts waren doorweekt en zelfs mijn jeans waren nat! Lang geleden dat ik ZO hard heb lopen rennen :)

 

Ik ben blij dat ik thuis ben, maar zal BE morgen alweer missen!

The Sisterhood: [CCO] comic book series (creator, writer) ComicsForSinners [EIC] comic news website Boom Art Department: [CEO] Art Agency, Editor

 

 

Link naar reactie

Waar de organisatie wel wat aan zou kunnen doen is het beheersen van de wachtrij buiten. Ik kwam om half 11 bij het beursgebouw aan om vervolgens in een mega rij aan te sluiten. Geen probleem, leuk voor de organisatie dat er zoveel bezoekers komen, maar bij het begin van de 'heuvel' bij het beursgebouw ging het mis. Veel bezoekers die van de parkeerplaatsen kwamen gingen niet in de lange rij staan, maar liepen meteen de heuvel op om zit tussen de wachtenden te mengen. Ik heb tientallen dit zien doen. Misschien dat volgend jaar hier toezicht op gehouden kan worden?

 

Dat gebeurde ook toen wij er stonden. Vrij frustrerend als je zelf een half uur in de rij hebt moeten staan. Een groepje kwam aangewandeld, en zette zich doodleuk voor ons in de rij. Ik heb mij daar dan gewoon tussen gewrongen en gezegd; "Jullie stonden niet voor ons".

Link naar reactie

Het helpt natuurlijk als je daar staat in legeruniform :e007:

 

Dreigen met (rook)granaten en junglemessen ! De zalen in Angouleme waren Skinny en co niet binnengekomen, wat een overdreven beveiliging was daar te vinden: gorrila's die je tas doorzoeken, soldaatjes met baretten en (echte) pipa's.....

Link naar reactie

 

Is er dan geen kritische noot van Lecram  :D , jawel, wat een dramatische infrastructuur is er rondom deze hal. Gent zal wel centraal liggen en daarom gekozen zijn, enz... (nog wat hollands geleuter ;-) ).

 

Inderdaad, ik heb me ook de bedenking gemaakt. Ik woon op zo'n 25 minuten van Gent, en soms komen we wel eens in IKEA of het terrein van Flanders Expo. Zelf heb ik ook enorm goed moeten opletten om de weg naar de parking (en FACTS zelf) te vinden.

 

Dit probleem kan je FACTS zelf echter niet aanwrijven, eigenlijk is Flanders Explo verantwoordelijk voor de bewegwijzering en die is inderdaad ondermaats; zelfs inboorlingen zoals ik zijn in de war...

Link naar reactie

Even weer wat Hollands geleuter...... :e005:  :e005: ....ik reken niemand van FACTS iets aan hoor, nogmaals prima georaniseerd binnen in de hal, maar ik constateer alleen dat ik niet kan begrijpen dat iedereen dit gewoon accepteert.

Zakelijk kan je hier toch geen serieus evenement houden, dan gaat iedereen ontevreden naar huis (als je een uurtje in de wacht op 6x omgeleide of onvindbare parkeerterreinen stilstaat... :e006: ).

 

Zo vreselijk moeilijk is het toch niet als je zo'n grote hal bouwt of in gebruik neemt, dat je een normaal fatsoenlijke ontsluiting verzorgt. Een paar duidelijke borden waar je heen moet, een paar serieuze parkeerwachters en een normale ontsluiting (niet 15 banen die uiteindelijk in één baan weg moeten).

 

But again......................het is inderdaad de Flanders Expo, die hiervoor verantwoordelijk is. Maar dit kan een afweging zijn bij een keuze.

Link naar reactie

Een goede ontsluiting aan de parking van de Expo verlegt het probleem gewoon naar het volgende punt, en dan sta je daar aan te schuiven.

 

Aha, typisch belgisch denken dat tot gevolg heeft dat er niets wordt gedaan. Dan pak je dat hele gebied toch aan of beter: wanneer je een groot evenementencomplex bouwt hou je van te voren rekening met een toestroom van verkeer en plan je tegelijkertijd met de bouw van de hal de infrastructuur goed in.

Link naar reactie

Ik heb ook voorgestoken, maar ik had uiteraard vooraf mijn ticket gekocht en afgeprint, en kon gewoon de rechtse rij nemen en gewoon FACTS binnenwandelen :-).

 

Maar inderdaad, voorsteken is asociaal...

 

Wij hadden ook online het ticket gekocht, en afgeprint. Maar de rechtste rij was voor mensen die al een ticket hadden. De linkse (niet bestaande) rij was voor mensen zonder ticket. 

Link naar reactie

Simpel te omzeilen... neem met ticket de rij "zonder ticket". Deze liep was veel later vol en je kon dus relatief makkelijk (vrij) vooraan komen.

 

Oplossingen zijn er:

- voor de 1e 50-100 personen dranghekken dicht op elkaar, dus weinig ruimte om erbij te sluipen

- zet ook hier enkele medewerkers in

en voor de rijen met/zonder ticket

- mensen met ticket tot 10 minuten eerder dan naar binnen laten

 

of en simpel: mensen zonder ticket RECHTS plaatsen en ALLEEN met pad naar kassa. Nu kruisten de rijen en dat is vragen om 'vergissingen'.

 

Ook:aparte ingang voor geautoriseerde mensen lijkt me handig voor iedereen.

 

En inderdaad waren er opeens veel dedijagers die gebruik maakten om gemakkelijk naar voren te lopen; de mensen die wel op tijd waren wordt hiermee tekort gedaan.

Link naar reactie

En inderdaad waren er opeens veel dedijagers die gebruik maakten om gemakkelijk naar voren te lopen; de mensen die wel op tijd waren wordt hiermee tekort gedaan.

 

Tja, wat moet je dan?

 

Ik had tegen een meerprijs een early bird ticket om om 9:00 binnen te mogen en dan ga je natuurlijk niet achter mensen staan wachten die pas om 10:00 naar binnen mogen.

 

Want eigenlijk zouden er DRIE ingangen moeten zijn; early bird, online ticket en geen ticket. Maar ik zag er dus maar twee.

 

In Nederland zie ik trouwens meestal twee rijen: een rij om een kaartje te kopen en daarachter een rij om binnen te komen. Het enige dat de EXPO daarvoor hoeft te doen is om de kassa naar voren (of naar buiten) te halen, zodat de rij om naar binnen te komen ACHTER de kassa komt te staan.. 

Het is belachelijk dat je bij FACTS met online kaartje langzamer uit bent dan zonder kaartje.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...