Ga naar inhoud

vergeten stripfiguren


cinco

Recommended Posts

  • 2 weeks later...
2 minuten geleden, Peter Motte zei:

Hij was geweldig popu. Het verbaast me dat hij nu onder "vergeten stripfiguren" wordt geklasseerd.

 

Met de nadruk op was, maar je kunt toch niet met droge ogen beweren dat het geen vergeten stripfiguur is.

De classificatie is louter op persoonlijke titel, maar het enige Nederlandstalige album is alweer uit 1985.

Verder zegt het niets over de kwaliteit, of dat het geen leuke strip zou zijn,.

 

image.png.386d71585cfc896aa85afde6f91092ff.png

Link naar reactie
Op 27/12/2023 om 14:00, bouncer zei:

 

Met de nadruk op was, maar je kunt toch niet met droge ogen beweren dat het geen vergeten stripfiguur is.

 

 

Ik ben het er helemaal mee eens dat hij vergetenis.

Ik blijf bij mijn stelling dat dat verbazend is.

Maar het is misschien niet de categorie verbazingwekkendheid, of de hoogste categorie van verbaasd-zijn

 

 

Link naar reactie
Op 27/12/2023 om 11:40, bouncer zei:

image.png.8ee006ef0f8598a976e0863b86998532.pngimage.thumb.png.490e4f2e368aca37d5c4afc1e05d7331.png

 

Over vergeten stripfiguren gesproken, heeft zelfs in de Robbedoes gestaan, toch niet echt een passende strip

zou je zeggen..

image.png.b31f5f207f40320a9091cdf7367a55f1.png

 

 

 

 

Ik vind het een fantastische gagstrip voor een periodieke drager. Iets dat je met tussenpozen een fris en verrassend moment bezorgt. In Kuifje weekblad had hij een goede vaste stek, en als ik zo'n Kuifje terug opensla kan ik me steeds even laten verrassen en er van genieten. Maar ik vind dit werk echt niet geschikt voor de drager 'stripalbum'. Een opeenstapeling van deze grappen vernietigt gewoon dat sprankelende. Ik zou zo'n uitgave dus gewoon nooit aanschaffen. 

 

Vergelijk het met een zilveruitje of augurkje: zo af en toe smaakt het goed af, maar een bord vol? 😁😉

Link naar reactie

Mijn fietsen hebben lekke banden, maar alles is op loopafstand.

En ik heb nog op een blauwe maandag bij een fietsenmaker gewerkt.

niet vergeten aan te pakken dat thema.

 

 

IMG_0379.jpeg

Let’s get together and feel alright. 
de associale associator! 

Link naar reactie

😊 Een onterecht vergeten klare lijn stripfiguur is astronaut/SF-schrijver Roco Vargas! 🇪🇸

 

 

🧑‍🤝‍🧑 Samen brengen we hem naar de volgende ronde in @Yncke's zenuwslopende Doeninkske Toernooi ! 👍

Op 5/1/2024 om 08:30, Yncke zei:

Twee optrekjes met zicht op zee, u aangeboden door @AHMO en @BobFish in het dertiende duel.

🫵 Stem Roco Vargas!

Link naar reactie

Haagse Harry...

Ik dacht er weer aan door een documentaire over Marnix Rueb op TV-west

Een prachtige strip!

een leuke anekdote:

Ik heb ooit, samen met een vriend, twee albums door Marnix laten signeren.

Als een plagerijtje voor twee Vlaamse vriendinnen.

Met het idee als wij Nederlanders het haast niet kunnen lezen, dan kunnen ze in Vlaanderen het helemaal niet lezen.

en wat bleek...

Ze konden het vloeiend lezen....

Het leek namelijk op een Vlaams dialect (Mechels?) waar ze mee waren opgegroeid.

haagse-harry-908x1024.thumb.webp.1437db1da73af28a2f81c11d2cbdc4ce.webp

 

Link naar reactie
  • 2 weeks later...
  • 1 month later...
19 uren geleden, cinco zei:

@cartoonesk Duikt dit figuurtje nog op in Spirou magazine?

 

afbeelding.png.8a6262ad8ed51a2541cc685119e87de3.png

Ik sla steeds vaker wat over in de Spirou tegenwoordig maar ik zou zeggen van niet. Ik heb Roeltje wel in het verhaal Robbedoes bij de Sovjets gezien. De Franquin-stijl is wat verdwenen in weekblad Spirou en overgenomen door manga- en comic-invloeden, wat soms goed uitvalt maar soms niet (mijn mening).

 

roeltje.jpg

Link naar reactie
47 minuten geleden, cartoonesk zei:

Ik sla steeds vaker wat over in de Spirou tegenwoordig maar ik zou zeggen van niet.

 

Ik heb even opgezocht wanneer hij zijn debuut heeft gemaakt.

Dat was op 19 december 1957 in nr. 1027.

Hij was oorspronkelijk voor het kerstnummer bedacht, maar in het Nederlands is zijn naamsverwijzing naar de feestdag verloren gegaan. Je zou denken dat ze hem als een throwback naar vroeger nog eens éénmalig hergebruiken bij een toekomstige Kerst.

 

afbeelding.thumb.png.1a3b7b36edb6b6b2ed7ef6921991e1dc.png

afbeelding.thumb.png.4d12f4ec15582da7054fe66b5cb47b88.png

afbeelding.thumb.png.c2ad3d8fe0160272e8784d8fd2a767fe.png

afbeelding.thumb.png.814cfffe9c018da69fcde5abe800b5d6.png

 

fd20e3_017cfc484950496086887be7ab682cc8.thumb.webp.eb07c4085ee44b4e48c1c26641208259.webp

 

In datzelfde nummer zat ook een kerstaflevering van Johan en Pirrewiet.

 

afbeelding.thumb.png.62cff26089f00ed84b94e74cfba1fd9d.png

 

 

 

Link naar reactie
9 minuten geleden, cinco zei:

Je zou denken dat ze hem als een throwback naar vroeger nog eens éénmalig hergebruiken bij een toekomstige Kerst.

Of in een verhaal van de Marsu door Batem (maar dat kan niet want de Marsu in de gags van Franquin met de Marsu en Roeltje (mijn favorieten, bv. die in Tembo Taboe) is niet dezelfde als de Marsu in de verhalen van Batem!). Roeltje kwam de Marsupilami trouwens al vroeg tegen! Hij woont dan ook Rommelgem! Zie schetsen op de afbeeldingen.

 

noel marsu.jpg

noel 2.jpg

noel 3.jpg

noel 4.jpg

Link naar reactie
2 uren geleden, cinco zei:

 

Had je niet eens gezegd dat hij in latere verhalen de marsupilami vergeten was?

 

afbeelding.png.9af8b47ed1e0fbb832c6e204f1dd1be8.png

Ja, dat kan. In dit plaatje (een uitzending van mij voor een toernooi, dacht ik) kijkt hij niet om naar de Marsu, of Roeltje is in gedachten verzonken, dat kan ook! ;) Ik weet niet precies of er na dit plaatje (verhaal) nog gags met Roeltje en de Marsu waren maar misschien toch wel! (je kunt het een beetje aan de tekenstijl van de gags zien)

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...