Ga naar inhoud

😠 Mens erger je niet !


esteban²

Recommended Posts

Ze zijn dat beginnen te zeggen in de jaren 1970, toen de "oliekraan werd dichtgedraaid". Sindsdien zeggen ze dat telkens de prijzen stijgen, terwijl er eigenlijk al lang mensen zijn die moeite hebben om hun energierekeningen te betalen.

Het is een beetje zoals die "raad" die je krijgt over zuinig autorijden.

Op zich is zo'n raad niet slecht: het gaat meestal om slechte gewoonten afleren. Maar erg veel bespaar je er meestal niet mee, en wat met de mensen die de goede gewoonten al hebben?

Link naar reactie

Breek me de bek niet open.

Al van de moment dat wij ons eigen huis hebben gebouwd hebben we in de mate van het mogelijke ecologie proberen te verenigen met economie. We hebben dus zo goed mogelijk geïsoleerd volgens de normen van toen (18 jaar geleden ongeveer), geïnvesteerd in een warmtepomp (water/water), zonnepanelen en nu sinds anderhalf jaar een ellentrieken auto.

Wat verzint de overheid om hun fiasco met groenestroomcertificaten goed te maken en het verbruik af te stemmen op productie?

 

- een slimme meter waardoor je amper nog iets terugverdient aan zonnestroom

- piekverbruik wordt zwaarder getarifeerd, al weet ik nog niet precies wat de norm gaat zijn

- subsidies voor batterijopslag

 

Hoe zegt de overheid dat je daar het best mee omgaat? Gebruik stroom op de moment dat je produceert en vermijdt piekverbruik.

 

Batterijopslag is voor mij geen optie. Ik maak stroom in de zomer en verbruik stroom in de winter. Geen enkele batterij in de reguliere handel vangt dat op.

Stroom verbruiken op de moment dat je die produceert wil zeggen dat ik mijn auto overdag moet opladen bv (als ik gaan werken ben dus, gelukkig werk ik in shiften dus kan dat af en toe wel) of dat ik mijn droogkast (met wartepomptechnologie) moet laten draaien in de zomer en niet in de winter.

Bovendien, telkens mijn verwarming aanspringt, trekt die warmtepomp 4kW. De ganse winter zal ik dus piektarief kunnen betalen.

 

Ik heb op de facebookpagina van Groen, toen het ging over hun uitstap uit de kernenergie, gezegd dat ik dezelfde oplossing als hen ga gebruiken in mijn huis. (zij gaan nu gascentrales bouwen als "tijdelijke oplossing" tot er een milieuvriendelijker alternatief voorhanden is.)

 

- Ik ga in plaats van inductie koken op een Leuvense kolenstoof (is ineens ook de keuken en de living verwarmd)

- warm sanitair water met een pelletketel

- auto laden met een dieselgenerator

 

en dit tot er een milieuvriendelijker alternatief voorhanden is.

Link naar reactie

Ik blijf erbij: vanaf het moment dat het CO2-probleem bekend was, had het verzet tegen kerncentrales moeten worden opgegeven. Maar België heeft pas tot de kernuitstap beslist NADAT het CO2-probleem bekend werd. Volgens mij om een regering met de groenen te kunnen vormen, voor wie kernenergie een heilig huisje is (moét worden afgebroken), maar ook CO2-beperken is een groen heilig huisje. En stikstof. En nog een boel andere dingen. En dat is gewoon allemaal niet verenigbaar.

 

Ze zijn ook wel eens blind voor de gevolgen van hun eigen voorstellen.

Je zou het misschien niet verwachten, maar groen denkt vaak problemen met technologie te kunnen oplossen.

Een van die oplossingen is vanalles online te doen. Dat zou beter voor het milieu zijn, want dan moet er minder post worden rondgestuurd.

En dat klopt misschien wel voor online indienen van belastingformulieren, maar:

- ten eerste zijn ze blind voor de berg elektronisch afval die daardoor ontstaat. Ik ben er bijv. niet van overtuigd dat e-boeken milieuvriendelijker zijn dan papieren boeken, precies door de hele infrastructuur die je nodig hebt om e-boeken te kunnen gebruiken.

- ten tweede zien we door de verspreiding van online toepassingen juist méér post worden rondgedeeld i.p.v. minder.  Veel dingen kunnen nu eenmaal niet online worden geleverd. Informatieproducten wel (boeken, tijdschrfiten, muziek, films, formulieren...), maar goederen die je echt wel fysiek moet hebben, niét.

 

Ze kunnen wel beweren dat mensen dan maar moeten stoppen met online noodzakelijk fysieke producten te bestellen, maar hoe ga je dat voor elkaar krijgen?

Als je online toepassingen inburgert, kun je niet vermijden dat er ook noodzakelijk fysieke producten onlline worden besteld, en per auto tot bij jou thuis worden gebracht.

Link naar reactie

Dat piektarief is nog zo'n farce. Ik heb al tegen men baas gezegd dat ik niet kom werken als mijn wasmachine moet draaien of autobatterij moet opgeladen wordt. Dat moet immers gespreid tijdens de dag gebeuren. In de winter kan ik al helemaal niet komen, oven en inductie jagen uw piek ook de hoogte in, dus moet je smiddags koken als zonnepanelen dat wat kunnen afvlakken. Tv kijken moet dan ook tijdens de dag.

Maar je mag ook niet te veel afvlakken want dan moet je verhoudingsgewijs meer betalen. Hoe minder je verbruikt, hoe duurder dat piektarief dan wordt.

 

Eigenlijk zijn het een hoop debiele regels die niks oplossen en enkel geld uit uw zakken kloppen. En dat alles om hun incompetentie te verdoezelen.

Link naar reactie

Ik stoor me ook steeds vaker aan die pseudo artikelen in de krant. Gisteren was het dat je door terug naar de bureau te gaan 400€ kan besparen op gas en elektriciteit. Dat ge (in mijn geval dan 2500€) aan diesel uitspaart door 4 dagen van thuis te werken reppen ze niet.

Vandaag een artikel waarin ze de prijzen in Europa vergelijken. Op de foto zie je de diesel staan aan 2,08 maar in het artikel zetten ze Belgie op plaats 6 van duurste met een prijs van ... 1,88.

Dat zijn artikelen waarin ze gewoon losse feiten bij elkaar flansen zonder ook maar enige context of voeling. Wat mij betreft voor de categorie fake news.

Link naar reactie

De enige die zegt zoals het is en wat moet gebeuren is Musk. Boren. Olie pompen. Uranium verbranden.  Schaliegas aanboren. Energieproductie massaal opdrijven. Nuja de man is dan ook ingenieur en econoom die ook echt economie begrijpt. Omdat hij exacte wetenschap begrijpt.

 

Drill baby drill.

 

Gewoon vraag&aanbod.

Link naar reactie

Musk heeft ze niet alle vijf.

We zijn niet meer in een tijd dat we problemen oplossen met steenkool, gas en aardolie.

Hij kan er misschien veel geld mee verdienen, maar er zijn al mensen die hebben opgemerkt dat alle uitvindingen waar Musk meer aankomt, dienen voor de happy few. Zoals gepantserde elekrische vrachtauto's om dure goederern naar die happy few te brengen, veillig beschermd tegen aanvallen van de achtergestelde rest van de mensheid.

Link naar reactie

Er is op dit moment geen overschot op het aanbod van olie. Het is wachten op een nucleaire deal met de fundamentalisten in Teheran, zodat er uit Iran weer olie kan gekocht worden. Voor de consument in ons land is de boodschap: woning isoleren en de fiets nemen.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie
8 hours ago, Waldorf said:

Er is op dit moment geen overschot op het aanbod van olie. Het is wachten op een nucleaire deal met de fundamentalisten in Teheran, zodat er uit Iran weer olie kan gekocht worden. Voor de consument in ons land is de boodschap: woning isoleren en de fiets nemen.

Woning isoleren is ook een illusie geworden. Die prijzen zijn ook geëxplodeerd. Migreren naar een eiland in de stille oceaan is de enige overgebleven optie. Zou de SSZ daar ook leveren?

Link naar reactie

Interessant om eens het OPEC-kartel te bestuderen. Zij beperken voor een groot deel het aanbod. Waardoor de prijs nooit echt heel veel daalt. Enige concurrentie die ze hebben komt van Canada, de US en Rusland. De olielanden die niet bij het OPEC-kartel zitten. Nu is het zo dat sedert enkele decennia de US en Chinada rigoureuze milieupolitiek toepassen onder druk van progressieve democraten en geholpen door - in de US - de republikeinen ( althans dat deel van de partij dat geen Trump-aanhanger is, zoals de Bush-clan. ) waardoor de olieproductie afnam. En zowel Canada als de US olie moeten importeren. Wat natuurlijk van het gekke is. Dus van die 2 spelers is er geen echte concurrentie om druk op het OPEC-kartel te zetten. Blijft over: Rusland. Enkele jaren geleden heeft Putin de Saoedi's eens flink pijn gedaan door flink op te pompen. Which was nice. Maar nu dat de EU en de dems in Washington terug hun regime change politiek* verder kunnen zetten want "orange man bad" is weg, komt de olieproductie via Rusland in het gedrang.  Met flinke prijsstijgingen als gevolg.

 

*de regime change politiek die gevoerd werd vlak na 9/11. Toen werd besloten dat er een aantal schurkenstaten dienden te verdwijnen mits een regimewissel. Hetgeen Washington en de EU al decennialang toepassen. N-Korea, Libië, Syrië, Iran, Irak, Afghanistan. En Rusland. Daar moet een marionettenregering komen.

 

Putin ziet dit niet zo zitten om gewoon even op te stappen en laat de NAVO en de dems zien wat er gebeurt wanneer men denkt Rusland te moeten gaan veranderen van bestuur en cultuur.

 

En dan heb je nog de inflatie die verder de prijs opdrijft want: build back better.  Dit was al aan de gang van in januari. En daar bovenop de coronawetgeving die de productie deels deed afnemen want verplichte vaccinatie en gedwongen ontslagen, bedrijven die failliet gingen enz...

 

Begin april komt daar nog eens de koolstoftaks bij. In Canada toch...want Trudeau wil pinguins redden van overstromingen. Of zoiets. En de truckers zijn daar de schuld van. Zegt hij.

 

Link naar reactie
Op 10/3/2022 om 13:17, Lamme Goedzak zei:

Toch denk ik dat als Ukraine geen toenadering had gezocht tot de navo en zeker als Amerika geen valse wortel voor hun neus had gehouden, de inval niet gebeurd was.

 

Dan hadden ze wel een ander excuus gebruikt. Putin zou zich eens moeten afvragen waarom al die buurlanden plots toenadering tot het westen zoeken. Deze meme circuleert al even en bevat een mogelijke hint...

 

FB_IMG_1646224436173.jpg

Link naar reactie

Dit is interessant

 

Met o.a.:

 

Quote

Ligt in de groeiende afstand tot publieke voorzieningen een oorzaak en een oplossing voor het toegenomen maatschappelijke onbehagen? De afgelopen jaren daalde de bereikbaarheid van belangrijke voorzieningen als bibliotheken, grotere ziekenhuizen, scholen en huisartsenpraktijken, blijkt uit een analyse van ‘nabijheidsstatistieken’ van het CBS.

 

Corona zal daar wel voor iets tussenzitten, maar die tendens was al voor corona bezig. In België beweren banken al jaren dat België "overbanked" is, en ze sluiten regelmatig kantoren. Daar veroorzaakt volgens mij veel genegeerd ongenoegen. De service verslechterd gewoon. Moeilijke bereikbaarheid van bibliotheken zal nog niet zo gauw een breekpunt zijn, maar ziekenhuizen... Dat is vragen om problemen. Zeker het laatste jaar of twee vraag ik me al af waar we als maatschappij nog staan, als we het altijd moeilijker maken voor mensen om niet te ver te mogen gaan voor een ziekenhuis.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...