Ga naar inhoud

RIP Jean Graton


Warson

Recommended Posts

Die auto's waren ontzettend goed getekend, vol actie en super-accuraat. Er zat meer leven in dan in Vaillant en co ... Graton was overduidelijk wat wij noemden een "Bob De Moor": anders gezegd een achtergronden-virtuoos, die als nadeel hadden dat hun personages stijve harkjes waren waar maar weinig expressie of identiteit in zat. De "mannetjes-tekenaars", die het van de personages moesten hebben en de achtergronden als een corvee beschouwden, heetten de "Hergés".

Bij Graton moest je goed memoriseren wie er een zwarte snor had en wie een grijze, wie er krullen had en wie kaal was, anders wist je niet wie wat deeden snapte je het verhaal niet, want al die mannen hadden identiek hetzelfde gezicht. 

Maar in feite was dat niet belangrijk: het verhaal was slechts een kader waarin Graton zich kon uitleven met dramatische autoraces. Vrooaaarrr!!!

Link naar reactie

Dat vind ik geen correcte weergave van Gratons tekeningen.

Hij is ook in de loop der jaren geëvolueerd.

Je hebt wel min of meer gelijk voor zijn latere albums, maar je ziet ook enkele dingen over het hoofd.

Toen Graton begon, was een quasi gemillimeterd kapsel tamelijk normaal voor mannen. Dat heeft ook veel te maken met de overeenkomsten tussen zijn personages.

Verder zijn de Vaillants allemaal familie van elkaar. Misschien streefde hij ook naar familietrekjes.

In elk geval herinner ik me niet moeite te hebben gehad om zijn personages uit elkaar te houden.

Wat het vroooaaam betreft, dat is niet altijd even sterk

Het is een beetje zoals jonge James Bonds, waarvan ook gezegd wordt dat de actiescènes te lang duren. Maar als je de tijd meet, zijn ze tamelijk kort in vergelijking met de totale film.

Link naar reactie
5 uren geleden, Peter Motte zei:

Dat vind ik geen correcte weergave van Gratons tekeningen.

Hij is ook in de loop der jaren geëvolueerd.

Je hebt wel min of meer gelijk voor zijn latere albums, maar je ziet ook enkele dingen over het hoofd.

Toen Graton begon, was een quasi gemillimeterd kapsel tamelijk normaal voor mannen. Dat heeft ook veel te maken met de overeenkomsten tussen zijn personages.

Verder zijn de Vaillants allemaal familie van elkaar. Misschien streefde hij ook naar familietrekjes.

In elk geval herinner ik me niet moeite te hebben gehad om zijn personages uit elkaar te houden.

Wat het vroooaaam betreft, dat is niet altijd even sterk

Het is een beetje zoals jonge James Bonds, waarvan ook gezegd wordt dat de actiescènes te lang duren. Maar als je de tijd meet, zijn ze tamelijk kort in vergelijking met de totale film.

Ik zei ook niet dat de mannen hun haar te kort was. Ik zei dat ze allemaal op elkaar leken, niet alleen de familieleden maar ook alle andere personages. Zelfs de vrouwen... En die hadden géén kort haar. Het is zelfs zo, dat de verschillende haarstijlen en snorren/baarden soms de enige aanwijzing waren om te weten wie wie was... Er zijn een heleboel tekenaars die dat verschijnsel hebben, trouwens. Jacques Martin, of zelfs Vance, vooral in het begin. Ik weet zelfs niet of het niet gewoon de bedoeling is van die mensen, om de aandacht wat van het "menselijke" of "emotionele" van de plot af te leiden naar het meer technische. Ook Hubinon had in zijn Buck Danny-serie vaak hele albums met de prachtigste vliegtuigen en spectaculairste luchtavonturen, maar heel houterige heertjes die erin vlogen. Waarschijnlijk was het ook een bepaalde "stijl", die een aantal tekenaars van elkaar overnamen. Waarschijnlijk om zich af te zetten tegen de meer "beweeglijke" Franquin-achtige tekenstijl. In die tijd had je maar heel weinig avonturenverhalen, die niet realistisch waren: grappige tekeningen en avonturen leken niet te mogen samengaan. De combinatie is later gekomen. 

En de figuren in realistische verhalen zijn tegenwoordig ook veel levendiger, meer van vlees en bloed, dan toen.

Link naar reactie
3 uren geleden, Vittorio zei:

 

19051707433223698916242117.thumb.jpg.d7f57fe76c8d632910406947f2e6ffa9.jpg

 

En rugbystrips, net zo makkelijk

 

19051606521023698916240921.thumb.jpg.522756e0936d4d9f2c28e62daa1ddc01.jpg

Deze strips zien er academisch veel beter uit. Er zit meer dynamisme in de lichamen, meer expressie en karakter in de gezichten. 

het sterkt me in de overtuiging dat het bij Vaillant de bedoeling was om de personages "Thunderbird"-achtig te doen lijken.

Link naar reactie

Vaillant is een decennium ouder dan de Thunderbirds.

Graton was van de gouden generatie van tekenaars van de jaren 50. Die mannen waren vernieuwers, maar ook gebonden door regels en moralen van hun tijd. Ik ben blij dat Michel mijn leven verrijkt heeft en dat Jean een doodsaaie constructeur sport toch interessant kon maken. In de kerstvakantie ben ik nog stiekem in de Vaillante in Autoworld gekropen.

Mooie leeftijd, een geweldige erfenis, een opvolging binnen de familie. Kevin Smith zou zeggen, « a huge Bucket of win! ».

 

 

 

Link naar reactie
13 uren geleden, Ross zei:

Ik zei ook niet dat de mannen hun haar te kort was.

Ik ook niet.

Ik zei dat ze in die tijd allemaal hetzelfde kapsel hadden, en dan is het moeilijker om het verschil te zien.

Overigens zie ik zonder moeite het verschil tussen Steve Warson en MIchel Vaillant in de tekening die  @Vittorio hier plaatste.

Link naar reactie
1 uur terug, Vittorio zei:

Het wachten is op de liefdevolle woorden van @ed hengevelddie hier ooit schreef dat dit album niet onderdeed voor het Het Gele Teken:

 

03.jpg

Ik had die, maar vond hem niet bijzonder, omdat het helemaal niets met autosport te maken had.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...