Ga naar inhoud

🎬 de 3 favoriete Tim Burton films


cinco

Tim Burton films  

20 leden hebben gestemd

  1. 1. jouw 3 favorieten:

    • 1985 Pee-wee's Big Adventure
      0
    • 1988 Beetlejuice
    • 1989 Batman
    • 1990 Edward Scissorhands
    • 1992 Batman Returns
    • 1994 Ed Wood
    • 1996 Mars Attacks!
    • 1999 Sleepy Hollow
    • 2001 Planet of the Apes
    • 2003 Big Fish
    • 2005 Charlie and the Chocolate Factory
    • 2005 Corpse Bride
    • 2007 Sweeney Todd: The Demon Barber of Fleet Street
    • 2010 Alice in Wonderland
    • 2012 Dark Shadows
    • 2012 Frankenweenie
    • 2014 Big Eyes
      0
    • 2016 Miss Peregrine's Home for Peculiar Children
    • 2019 Dumbo


Recommended Posts

11 uren geleden, SPeeDy zei:

Idem, Coraline is zo Burton. Erg bizar dat dit niet van hem is.

 

Henry Selick regisseerde Coraline en ook verschillende andere stop-motion animatiefilms waarbij Burton een rol als producer had zoals James and the Giant Peach en natuurlijk The Nightmare Before Christmas.

Link naar reactie

Coraline is 100% Henry Selick natuurlijk, net als The Nightmare Before Christmas in de eerste plaats een Selick-film is.  Wat je vooral merkt wanneer je Coraline, TNBC en Corpse Bride of Frankenweenie naast elkaar gaat leggen, het zit hem in de feel en de details.  Dat Burton heel erg vaak met alle eer gaat lopen betreffende Nightmare, stoort mij wel eens.  Al heeft hij onmiskenbaar z'n aandeel gehad natuurlijk.  Dat The Shadow King van Selick in zo'n ver stadium stopgezet werd door Disney en LAIKA niet toegehapt heeft, blijft een gigantische bummer.  De zoveelste tegenslag voor de man.  Daar keek ik énorm naar uit.  Geweldige premise ook.  Op YouTube kan je clips vinden.

 

image.thumb.png.872858c3eb3dd45f1700df6a3aee188c.png

 

 

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie

image.thumb.png.10034c127f155261075e5a5475c9813b.png

Wat Burton betreft, stemde ik op Frankenweenie (mijn grote Burton-favoriet), Corpse Bride en Sweeney Todd.  Wat mij betreft zijn meest consequent sfeervolle films die een goed gekneed geheel vormen.  Een Burton zie ik trouwens het liefst met zoveel mogelijk praktische effecten, de opzichtige CGI in Alice in Wonderland vond ik verschrikkelijk lelijk ogen.  Burton is, zoals Werner al zei, ook erg hit and miss.  De laatste jaren iets te veel flauwigheden waar zichtbaar zijn stempel op staat, maar waar inhoudelijk wel duidelijk het één en ander aan schort.  Ik zou zijn Batman-films nog eens moeten herzien.  Veel te lang geleden.

 

Dat Charlie and the Chocolate Factory, toch wel met grote voorsprong mijn favoriete jeugdboek, zo dubbel was, vind ik nog steeds jammer.  Trouwe verfilming, geweldig goede casting, fantastische sets, prachtige (instrumentale) muziek, juiste spirit en sfeer ... En dan was er die vreemde interpretatie van Willy Wonka.  Absoluut niets tegen Depp, maar deze vertolking vond ik echt een gigantische misser.  Creëerde Depp een vermakelijk typetje?  Best wel.  Had het ook maar iets weg van de Wonka uit het boek?  Not at all.  En de spuuglelijke Oempa-loempa-liedjes natuurlijk.  Voor mij de best mogelijke en slechtst mogelijke verfilming tegelijkertijd.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
51 minuten geleden, esteban² zei:

 

Dat Charlie and the Chocolate Factory, toch wel met grote voorsprong mijn favoriete jeugdboek, zo dubbel was, vind ik nog steeds jammer.  Trouwe verfilming, geweldig goede casting, fantastische sets, prachtige (instrumentale) muziek, juiste spirit en sfeer ... En dan was er die vreemde interpretatie van Willy Wonka.  Absoluut niets tegen Depp, maar deze vertolking vond ik echt een gigantische misser.  Creëerde Depp een vermakelijk typetje?  Best wel.  Had het ook maar iets weg van de Wonka uit het boek?  Not at all.  En de spuuglelijke Oempa-loempa-liedjes natuurlijk.  Voor mij de best mogelijke en slechtst mogelijke verfilming tegelijkertijd.

 

 

Jammer dat men tegenwoordig op tv altijd de voorkeur geeft aan de Burton versie met Depp in plaats van de verfilming met Gene WIlder. Die film had zo een sterke soundtrack.

 

 

"Violet, you're turning Violet, Violet!"

 

 

Link naar reactie
9 minuten geleden, esteban² zei:

I know, des te meer ik er niet tegen kan! :D 

 

Maar zowel het verhaal als de ontwerpen ademen dan ook Burton uit.

Het is zoals bij George Lucas waarvan de mensen ook verkeerdelijk denken dat hij alle originele SW-films zelf heeft geregisseerd.

 

Maar al bij al was de donkere, gotische stijl van Burton op het begin echt wel verfrissend. Een meester van duistere sprookjes in de jaren '80 en '90.  Voor The Black Cauldron moet ik ook nog eens checken hoe groot zijn invloed op die designs is geweest.

 

 

Link naar reactie

Ja, máár vooral ook Selick.  En die (h)erkenning moet er gewoon zijn.  Dat Tim Burton zijn naam er in die mate werd opgeplakt, dat voelt gewoon niet juist.  Maar bon, daar kan m'n eeuwig over discussiëren natuurlijk. ;)  Er zijn ook tal van titels die door de massa als Tarantino-films gezien worden (terwijl dat niet zo is) omwille van marketing als "Tarantino presents".  Ik besef dat het een persoonlijk stokpaardje is.

 

The Black Cauldron ... Als je het desbetreffende artwork van Tim Burton naast de uiteindelijke film zet, blijft er op dat vlak alvast weinig van over.  Dat ligt dichter tegen interpretaties van andere namen.  En hoe donker Taran en de Toverketel ook is, een Burton-gevoel zit daar niet echt in.  Althans naar mijn mening.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
10 minuten geleden, esteban² zei:

 

The Black Cauldron ... Als je het desbetreffende artwork van Tim Burton naast de uiteindelijke film zet, blijft er op dat vlak alvast weinig van over.  Dat ligt dichter tegen interpretaties van andere namen.  En hoe donker Taran en de Toverketel ook is, een Burton-gevoel zit daar niet echt in.  Althans naar mijn mening.

 

Hij had er behoorlijk wat concept art voor geleverd.

Daar zijn wat echos van terug te vinden onder de uiteindelijke gedisneyfiede laag.

Ik denk toch dat het ertoe heeft bijgedragen dat die tekenfilm uiteindelijk zoveel duistere ondertonen heeft.

 

afbeelding.png.e5192f39c9de6735b1419d1974a5733f.png

 

afbeelding.thumb.png.65c74a4edce6b79382fd9ae6f32abeb3.png

Link naar reactie

't Artwork is mij volledig bekend.  Heel vage echo's dan toch.  Burton was simpelweg één van de concept artists (en animators) voor deze problematische productie, waarvan een heel deel geen credits kregen.  Wat wel vaker gebeurde.  Mensen blazen dat graag op omdat het nu eenmaal over Tim Burton gaat, maar zijn persoonlijke invloed op de uiteindelijke film is minimaal gebleven.

Ook de duistere toon had eigenlijk niets met Burton op zich te maken.  Dat was om te beginnen gewoon al het algemene concept van de film op zich.  En een (imo geslaagde) poging van Disney om mee te doen met de trend van toen, want die was sinds begin de jaren 80 al aan de gang.  Taran was dan ook de verfilming van een zoveelste deel/delen uit een Lord of the Rings achtige reeks.

Als er dan toch één man z'n visie duidelijk de overhand had bij The Black Cauldron, dan was het gevoelsmatig toch wel Mel(vin) Shaw.  Leg zijn artwork naast het eindresultaat. ;)  Ooit heb ik geweten waarom ook hij uncredited bleef als animator en concept artist bij dit project, maar ik ben het vergeten.  Er zijn ook bijdragers die hun betrokkenheid bewust laten schrappen hebben omdat er lang op voorhand al héél negatieve buzz rondging over deze productie.  Enfin.  Ook Mike Ploog en Andreas Deja hun werk blijken goed gevolgd te zijn in deze.  De YouTube-uiteenzetting van vele jaren terug is ook niet meer te vinden, daarin kwam heel wat inside-info naar voor rond deze titel.  Jammer dat het verdwenen is.

De "Disney-laagje" remark is niet eerlijk tegenover de concept-artiesten die veel betekenden voor deze titel, vind ik.  Dat was óók een eigen visie van bepaalde tekenaars.  En die is toch redelijk intact gebleven.

image.thumb.png.dabbe34df84fbefc81d98eb52e0c8217.png

 

image.thumb.png.03938e228b2d946d7ca47599fb021293.png

 

image.thumb.png.13df8b960725924399d9609752dbdf5c.png

 

 

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
8 minuten geleden, esteban² zei:


De "Disney-laagje" remark is niet eerlijk tegenover de concept-artiesten die veel betekenden voor deze titel, vind ik.  Dat was óók een eigen visie van bepaalde tekenaars.  En die is toch redelijk intact gebleven.
 

 

Dat Disney-laagje is dan vooral op het design van de protagonisten bedoeld die achteraf nog in zekere mate zijn gerecycleerd voor de Gummiberen.

 

afbeelding.thumb.png.a1fa94acb4432ba6db8dd3d02e494ac8.png

 

afbeelding.thumb.png.562e18e74bfa298a4e9ca64ce5be7d40.png

 

 

Ook dat trolletje in The Black Cauldron doet mij denken aan die sidekick van de antagonist bij de Gummiberen.

 

afbeelding.png.9c9003fec1eaceba216b56e72ab40812.png

 

afbeelding.thumb.png.935ad92b95ca7a3dfbd064951853852c.png

Link naar reactie
26 minuten geleden, esteban² zei:

 De YouTube-uiteenzetting van vele jaren terug is ook niet meer te vinden, daarin kwam heel wat inside-info naar voor rond deze titel.  Jammer dat het verdwenen is.
 

 

Ja, jammer. Vooral omdat ze bij DIsney altijd hebben nagelaten om de dvd-releases van deze film te voorzien van uitgebreid making of-materiaal.

Link naar reactie

Big Fish is enorm ondergewaardeerd. Prachtig eerbetoon aan fantasie en een mooi verhaal over acceptatie en loslaten.

 

Edward Scissorhands is mijn persoonlijke favoriet. Voordat het een soort trucje werd is dit Burton op zijn vreemde best. En ook Depp is hier perfect gecast als aandoenlijke hoofdpersoon. Daarna werd het voor mij te vaak vreemd doen om het vreemd doen.

 

Batman Returns is de perfecte mix tussen Batman en Burton. De eerste krijgt vaak de voorkeur, maar mij doet deze gotische potpourri absoluut meer. Vooral die Penguin! 

Link naar reactie
  • 2 weeks later...

Ik moest me dan weer inhouden omdat ik niet meer dan 3 titels mocht kiezen...

 

Ik had Burtons Batman en Beetlejuice ook willen kiezen owv hun donkere fantasierijke design en personages..

 

Maar bleef bij:

Big fish: ode aan met poëtische ogen naar je eigen werkelijkheid kijken.

Ed Wood: truth is stranger than fiction, hoe Ed konkelt om zijn films gemaakt te krijgen (de doop en conceptwissels voor Plan 9!). En het concept "chubby rain" komt af en toe nog in me op en tovert steeds een glimlach op mijn mentale lippen.

Mars Attacks: brandende koeien, bekende acteurs die snel sterven, de destructiviteit van country muziek, "we come in peace", Nicholsons speech en Tom Jones met duiven.. what's not to like?

Link naar reactie
  • 2 months later...
Op 14/2/2021 om 16:13, esteban² zei:


Als er dan toch één man z'n visie duidelijk de overhand had bij The Black Cauldron, dan was het gevoelsmatig toch wel Mel(vin) Shaw.  Leg zijn artwork naast het eindresultaat. ;)  Ooit heb ik geweten waarom ook hij uncredited bleef als animator en concept artist bij dit project, maar ik ben het vergeten.  Er zijn ook bijdragers die hun betrokkenheid bewust laten schrappen hebben omdat er lang op voorhand al héél negatieve buzz rondging over deze productie.  Enfin.  Ook Mike Ploog en Andreas Deja hun werk blijken goed gevolgd te zijn in deze.  De YouTube-uiteenzetting van vele jaren terug is ook niet meer te vinden, daarin kwam heel wat inside-info naar voor rond deze titel.  Jammer dat het verdwenen is.
 

 

Dit is een nieuwe uitgebreide video over The Black Cauldron, alsook een poging om te achterhalen wat al die geknipte scènes waren.

 

 

Link naar reactie
  • cinco changed the title to 🎬 de 3 favoriete Tim Burton films
  • 1 year later...
22 minuten geleden, esteban² zei:

Wednesday Addams krijgt haar eigen serie in zijn TV-debuut.

 

 

Was Wednesday altijd het populairste personage in die franchise of is dat dankzij Christina Ricci in de jaren '90?

 

 

Ik heb recent een tekenfilm gezien van de Addams Family en daarin was Wednesday ook de spilfiguur.

 

afbeelding.thumb.png.cdca0e0e2412a3b80c1dce097ce8403e.png

Link naar reactie

In de comics was dat wel evenredig verdeeld, denk ik.  Bij de oudere serie eveneens, in de films toch ook wel min of meer.  Tim Burton heeft gewoon een dingetje met gothic-meisjes, denk ik.  Daarnaast was het voor de animatiefilms wel een logische keuze om haar naar voor te schuiven qua focus gezien het jeugdige doelpubliek.  Daar lenen de andere figuren zich minder voor.  Ik denk dat het eerder daar mee te maken heeft.  Maar bon, dat is ook slechts een guess. :) 

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
Op 13/2/2021 om 15:57, Hamirubi zei:

en Planet of the Apes zou ik ook nog kunnen kijken (uit nostalgie naar het origineel).

 

Ik heb gisteren de roman 'de apenplaneet' van Pierre Boulle (de man van Bridge on the river Kwai) uitgelezen (gekocht bij Bonte dacht ik). Interessant om eens te vergelijken met de filmversies. De eerste film is al met al nog vrij getrouw aan het boek. Met uitzondering natuurlijk van het bekende einde. Maar het boek zelf heeft niet één, maar twee twist endings. En de Burton-versie (de astronauten komen terug op de aarde en merken dat de apen de aarde hebben overgenomen) is wat dat betreft eigenlijk het meest getrouwe aan het boek.

 

Het grootste verschil met de films is verder de hoeveelheid seks.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...