Ga naar inhoud

🎬 Favoriete sci-fi film?


cinco

Recommended Posts

Da's ook weer best een moeilijke vraag... Gelukkig heeft Bonte de weg gewezen uit dit moeilijke conundrum :), ik geef er gewoon drie.

 

Favoriete SF film : Alien (Ridley Scott) , met Aliens (Cameron) als close tweede

 

Beste SF film : kan niet anders zijn dan 2001 A Space Odyssey van Kubrick), met recht een rede een meesterwerk, zowel visueel als qua verhaal.  Ik las eerst het boek -en was daar al wild van- en zag pas jaren later de film. Wat Kubrick er van gemaakt heeft vind ik geweldig.

 

SF film met grootste impact bij 1st viewing : Soylent Green met Charlton Heston, flinke indruk nagelaten, en leek eind 70er jaren toen ik hem voor het eerst zag niet eens zo far fetched ...

 

 

Link naar reactie
12 minuten geleden, Comicoos zei:

Vraag is natuurlijk wat je onder scifi begrijpt. Als je Terminator beschouwt als scifi dan moet je Avengers ook scifi noemen. En dan kan je Batman begins ook weer scifi noemen. 

Je hebt veel subgenres zoals:

-klassieke sci-fi in de geest van Asimov zoals bv 2001 en Interstellar.

-Science-fantasy zoals Star Wars, Avatar, Krull

-Cyberpunk zoals Bladerunner

-Anime Sci-fi zoals Akira of Ghost in a Shell

-Horror sci-fi zoals Alien, (Terminator?), Predator

-Aliens pulpy sci-fi zoals Independence Day, Mars Attacks, War of the Worlds

-Dystopische  sci-fi zoals 1984, Soylent Green, Hunger Games

 

Er is natuurlijk overlap en puristen zweren bij de klassieke science fiction maar ja puristen heb je overal en hoeven niet per se de leidraad te zijn.

Terminator is m.i. begonnen als redelijke pulpy horror sci-fi die nogal aansloeg en mainstream werd en niet als een comic zoals Batman, Avengers etc. die naar mijn mening echt een ander genre film zijn met wel flinke sci-fi trekken uiteraard.

Link naar reactie

I heb altijd 'Brasil' gezegd maar eerlijk gezegd heb ik die al sinds de jaren '80 niet meer gezien. In tegenstelling tot de Star Wars-films die ik pas twintig jaar geleden voor het eerst zag en sindsdien toch al enkele keren opnieuw. En Back To The Future zie ik ik ook altijd graag opnieuw, ik ben eigenlijk meer voor de wat lichtere sci-fi dan de dystopische / gewelddadige. 

 

Guilty Pleasures: Cowboys & Aliens, John Carter

 

 

Link naar reactie
4 uren geleden, Coen zei:

Je hebt veel subgenres zoals:

-klassieke sci-fi in de geest van Asimov zoals bv 2001 en Interstellar.

-Science-fantasy zoals Star Wars, Avatar, Krull

-Cyberpunk zoals Bladerunner

-Anime Sci-fi zoals Akira of Ghost in a Shell

-Horror sci-fi zoals Alien, (Terminator?), Predator

-Aliens pulpy sci-fi zoals Independence Day, Mars Attacks, War of the Worlds

-Dystopische  sci-fi zoals 1984, Soylent Green, Hunger Games

 

 

Aardige lijst.

Er ontbreekt nog:

- military sci-fi, zoals Starship Troopers

 

Verder zou Asimov zijn sf nooit "sci-fi" hebben genoemd. Die term wordt eigenlijk voorbehouden voor sf in film en op tv.

Link naar reactie

Mijn persoonlijke favoriet zal waarschijnlijk Videodrome zijn, al komt Brazil aardig in de buurt. La Jetée is weliswaar een kortfilm maar verdient ook wel een plaats in de lijst (en zou later de basis vormen voor 12 Monkeys), Robocop leunt al dichter aan tegen pure actiefilm maar zou ik er toch ook bijscharen, en om top 5 af te ronden waarschijnlijk Blade Runner of Stalker.

Link naar reactie

Laat ik het lijstje van @Coen eens proberen in te vullen, want je hebt natuurlijk veel soorten SF.

 

-klassieke sci-fi in de geest van Asimov: Metropolis (1927), Passengers (2016), the Fifth Element.

-Science-fantasy zoals Star Wars: Star Wars (de eerste, deel 4 dus.)

-Cyberpunk zoals Bladerunner: moet ik nog even over nadenken

-Anime Sci-fi zoals Akira of Ghost in a Shell: 天気の子 (weathering with you)

-Horror sci-fi zoals Alien, (Terminator?), Predator: not my cup of tea

-Aliens pulpy sci-fi zoals Independence Day, Mars Attacks, War of the Worlds: Men in Black, de eerste.

-Dystopische  sci-fi zoals 1984, Soylent Green, Hunger Games: zeker en vast Soylent Green

 

Ik ben geek genoeg om de Star Wars- en Star Trek-franchises hoog in allerlei lijstjes te zetten, maar nu ik het hier zo zie staan denk ik dat Fifth Element misschien toch mijn favoriet is.

 

 

Link naar reactie

Goh, grote favorieten werden al genoemd.  Fan van de ALIEN franchise alhier.  Enfin, het origineel is een claustrofobisch meesterwerkje en ALIENS, die heel anders van toon is, één van de betere actiefilms aller tijden.  En ik ben ook wel een Spielberg-kind wat dit genre betreft.  Sowieso een science fiction liefhebber.  Maar vooral van titels die ook het brein iets te bieden hebben.  Kunnen mij dus ook ten zeerste bekoren:

 

image.thumb.png.bc53e5d8992e40330455cebe3ebae6ed.png

 

image.thumb.png.2458c5e502c043516486e832b92a3410.png

(jaja, de remake zowaar)

 

image.thumb.png.33fd6745a5ffc7317eca4aa094f1998c.png

 

image.png.3c9d4872042ef8604b1aeaf1e522fa3d.png

 

image.thumb.png.46da5006e183168f61c1476c5bad96bb.png

 

 

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
  • cinco changed the title to 🎬 Favoriete sci-fi film?

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...