cinco Posted June 7, 2021 Posted June 7, 2021 Het jaar dat in Amerika als the greatest year in comics wordt beschouwd omwille van onder andere Watchmen, Maus, The Dark Knight Returns... Maar hoe zit het in Europa? Wel, op 20 januari 1986 gebeurt er dit: En in oktober 1986 wordt dit voor de eerste keer gepubliceerd: Ook vertrekt een man met zijn familie en wat metgezellen voor wat als zijn belangrijkste queeste kan beschouwd worden: En in A Suivre start een nieuw fantasy-verhaal: Quote
cinco Posted June 7, 2021 Author Posted June 7, 2021 In Spirou nummer 2507 op 29 april 1986 maakt onderstaand personage zijn debuut: Quote
cinco Posted June 7, 2021 Author Posted June 7, 2021 Ook één van de populairste Kiekeboe-verhalen was voor het eerst te lezen in 1986: Quote
cinco Posted June 7, 2021 Author Posted June 7, 2021 En ja, nog een debuut dat je voor de eerste maal in je handen kon houden in 1986: Quote
acor Posted June 7, 2021 Posted June 7, 2021 1986: het jaar waarin Karel Biddeloo eindelijk de magische sluier doorbreekt en ons jeugdige lezertjes trakteert op een koppel pronte blote borsten ... Quote
sanderg Posted June 7, 2021 Posted June 7, 2021 2 uren geleden, cinco zei: Het jaar dat in Amerika als the greatest year in comics wordt beschouwd omwille van onder andere Watchmen, Maus, The Dark Knight Returns... Maar hoe zit het in Europa? Wel, op 20 januari 1986 gebeurt er dit: En in oktober 1986 wordt dit voor de eerste keer gepubliceerd: Ook vertrekt een man met zijn familie en wat metgezellen voor wat als zijn belangrijkste queeste kan beschouwd worden: En in A Suivre start een nieuw fantasy-verhaal: Indertijd moet het duo Van Hamme- Rosinski wel zowat de beste stripmakers ooit zijn geweest.. Qa cyclus en Chninkel..wat een niveau was dat zeg.. nadien nooit meer geëvenaard door wat of wie dan ook maar mijn idee Quote https://www.2dgalleries.com/profile/sanderg
Tuizentfloot Posted June 7, 2021 Posted June 7, 2021 In 1986 ben ik 16 en maak ik kennis met de albums van de kersverse uitgeverij van Marvano, Den Gulden Engel. Na eerder A suivre / Wordt Vervolgd te hebben ontdekt, alweer een openbaring. Quote
Tuizentfloot Posted June 7, 2021 Posted June 7, 2021 Binnen het Wordt-Vervolgd-fonds van Casterman is het vooral snoepen van de strips van o.m. Schuiten, Bourgeon, Boucq, Sokal, Torres en Pratt. Wat een onmetelijk rijk universum was dat om als zestienjarige te ontdekken ! Quote
Rik Posted June 7, 2021 Posted June 7, 2021 In 1986 verscheen dit iconisch fantasy album Quote Omnia mutantur nihil interit
Stem Franquin naar de finale Posted June 7, 2021 Posted June 7, 2021 Best een leuk jaar. Er kwam nog wat volk voorbij in Hasselt. En Karel Biddeloo gaf Galaxa tietjes. (feck Sophia Loren, Galaxa is een Frank-Cho blondine! ). Bahaal's hoedje werd nog getekend op een manier die niet te belachelijk overkomt. Quote Geniet dagelijks van een portie Guust en Franquin in het toernooi! Stem hier op de Flaterfoon!!!
Retardi Posted June 7, 2021 Posted June 7, 2021 2 uren geleden, Tuizentfloot zei: In 1986 ben ik 16 en maak ik kennis met de albums van de kersverse uitgeverij van Marvano, Den Gulden Engel. Na eerder A suivre / Wordt Vervolgd te hebben ontdekt, alweer een openbaring. Marvano werkte daar toch? Quote
Stem Franquin naar de finale Posted June 7, 2021 Posted June 7, 2021 Het einde van een tijdperk. Quote Geniet dagelijks van een portie Guust en Franquin in het toernooi! Stem hier op de Flaterfoon!!!
Stem Franquin naar de finale Posted June 7, 2021 Posted June 7, 2021 De Ardennen waren de place to be met Comes, Servais en le sanglier des Ardennes. Quote Geniet dagelijks van een portie Guust en Franquin in het toernooi! Stem hier op de Flaterfoon!!!
Tuizentfloot Posted June 8, 2021 Posted June 8, 2021 5 uren geleden, Retardi zei: Marvano werkte daar toch? Je hebt inderdaad gelijk dat Den Gulden Engel niet de uitgeverij van Marvano was, maar hij was er toch wel meer dan werknemer. In 1986 startte Frans Smits ( van drukkerij Smits ) met uitgeverij Den Gulden Engel. De focus lag op drie fondslijnen: algemene boeken, educatieve boeken en strips. Marvano stond in voor die derde fondslijn en werd er gedurende twee jaar stripuitgever. Quote
Waldorf Posted June 8, 2021 Posted June 8, 2021 12 uren geleden, sanderg zei: Qa cyclus en Chninkel..wat een niveau was dat zeg.. nadien nooit meer geëvenaard door wat of wie dan ook maar mijn idee U dwaalt, meneer. Quote Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.
sanderg Posted June 8, 2021 Posted June 8, 2021 1 uur terug, Waldorf zei: U dwaalt, meneer. Nee hoor ik ben bij mijn volle verstand.. uiteraard is deze mening smaak gebonden.. Desalniettemin doet de Chninkel t altijd erg goed in de best of lijstjes.. en wordt de Qa cyclus ook altijd erg hoog gewaardeerd Quote https://www.2dgalleries.com/profile/sanderg
Retardi Posted June 8, 2021 Posted June 8, 2021 6 uren geleden, Tuizentfloot zei: Je hebt inderdaad gelijk dat Den Gulden Engel niet de uitgeverij van Marvano was, maar hij was er toch wel meer dan werknemer. In 1986 startte Frans Smits ( van drukkerij Smits ) met uitgeverij Den Gulden Engel. De focus lag op drie fondslijnen: algemene boeken, educatieve boeken en strips. Marvano stond in voor die derde fondslijn en werd er gedurende twee jaar stripuitgever. Ik blijf dat wel een fascinerende periode vinden. Ik heb nooit albums van hun gezien, maar wanneer ik mezelf in hun fonds verdiep dan sta ik soms toch te kijken van de reeksen die daar werden uitgegeven. Quote
Yncke Posted June 8, 2021 Posted June 8, 2021 Wat tof was, is dat er op die manier strips waar ik nog nooit van gehoord had (Bang!, Laïyna,...) in mijn lesboek Nederlands stonden als educatief materiaal over de verschillende manieren om een verhaal te vertellen. Quote yncke.be
Stem Franquin naar de finale Posted June 8, 2021 Posted June 8, 2021 In film ook niet slecht. Tom Cruise bestond toen al en deed zijn eigen stunts zonder enkels te breken. Vooral zijn balkunsten en vliegkunsten maakten indruk. Ferris Bueler deed wat we toen allemaal wilden doen. Het belang van controlemechanismen in wetenschappelijke experimenten werd aangetoond. Scotty leerde met een computer omgaan. Toegegeven, het was maar een Mac. Bowie kwam de Muppets tegen en leerde van hun acteertalent. A-ko leerde me Manga kennen. En de meest onwaarschijnlijke stripheld kreeg zijn eerste verfilming. Hij zou moeten wachten tot Guardians of the Galaxy Vol.2 voor een herkansing. De echte liefhebber kan hier een kwisje doen. Quote Geniet dagelijks van een portie Guust en Franquin in het toernooi! Stem hier op de Flaterfoon!!!
cartoonesk Posted June 8, 2021 Posted June 8, 2021 In 1986 kwam Et Franquin créa la gaffe van Numa Sadoul uit! Quote
Suske Posted June 8, 2021 Posted June 8, 2021 2 uren geleden, Ambreville zei: De echte liefhebber kan hier een kwisje doen. Alhoewel ik de meeste films nooit gezien heb had ik alle 26 films goed. Wellicht omdat films in de jaren tachtig veel meer aandacht kregen in de media dan nu. Quote Mijn collectie originelen vind je hier: http://www.comicartfans.com/GalleryDetail.asp?GCat=61986
Stem Franquin naar de finale Posted June 8, 2021 Posted June 8, 2021 15 minuten geleden, Suske zei: Alhoewel ik de meeste films nooit gezien heb had ik alle 26 films goed. Wellicht omdat films in de jaren tachtig veel meer aandacht kregen in de media dan nu. Er waren dat jaar gewoonweg zoveel iconische films waarvan je het een en ander weet zonder ze te moeten zien. Quote Geniet dagelijks van een portie Guust en Franquin in het toernooi! Stem hier op de Flaterfoon!!!
mojo Posted June 8, 2021 Posted June 8, 2021 1 uur terug, Suske zei: Alhoewel ik de meeste films nooit gezien heb had ik alle 26 films goed. Wellicht omdat films in de jaren tachtig veel meer aandacht kregen in de media dan nu. Onverwacht alle 26 herkend (met wat gokken), maar niet alle 26 gezien (ik was toen maar 6, dus in de cinema heb ik ze nooit gezien). Quote This is Planetary: “These are the moments I live for. I put up with all the other crap just to get seconds like this. The moments when you know the world is a better place than advertised.”
sanderg Posted June 8, 2021 Posted June 8, 2021 4 uren geleden, Ambreville zei: In film ook niet slecht. Tom Cruise bestond toen al en deed zijn eigen stunts zonder enkels te breken. Vooral zijn balkunsten en vliegkunsten maakten indruk. Ferris Bueler deed wat we toen allemaal wilden doen. Het belang van controlemechanismen in wetenschappelijke experimenten werd aangetoond. Scotty leerde met een computer omgaan. Toegegeven, het was maar een Mac. Bowie kwam de Muppets tegen en leerde van hun acteertalent. A-ko leerde me Manga kennen. En de meest onwaarschijnlijke stripheld kreeg zijn eerste verfilming. Hij zou moeten wachten tot Guardians of the Galaxy Vol.2 voor een herkansing. De echte liefhebber kan hier een kwisje doen. Leuke kwis! De meeste kende ik wel maar het was toch onverwacht dat ook ik ze allemaal goed had Quote https://www.2dgalleries.com/profile/sanderg
kbellon Posted June 8, 2021 Posted June 8, 2021 Kan het dat er een foutje in zit? Ik heb ook 26/26 en ik had van de helft van de films nog nooit gehoord Quote
sanderg Posted June 9, 2021 Posted June 9, 2021 7 uren geleden, kbellon zei: Kan het dat er een foutje in zit? Ik heb ook 26/26 en ik had van de helft van de films nog nooit gehoord Dit begint inderdaad verdacht te worden Quote https://www.2dgalleries.com/profile/sanderg
kbellon Posted June 9, 2021 Posted June 9, 2021 Achja, ieders vertrouwen over zijn/haar filmkennis krijgt wel een boost zo Een actie voor het goede doel Quote
Stem Franquin naar de finale Posted June 10, 2021 Posted June 10, 2021 Ik heb hem nog eens gedaan en bewust wat fouten gemaakt. Die werden wel degelijk correct geregistreerd. Ik vermoed eerder dat er zoveel van die periode in het collectief geheugen zit dat je er onbewust wel wat van af weet. Ook een paar vragen waren te doen op basis van de titels. Overigens 1982 laat zich horen. Er loopt een kickstarter om een documentaire te maken. Ook geen slecht jaar voor het beeldverhaal. Quote Geniet dagelijks van een portie Guust en Franquin in het toernooi! Stem hier op de Flaterfoon!!!
pudifar Posted June 10, 2021 Posted June 10, 2021 "De Levende Planeet" in de reeks Storm verscheen ook in 1986. Het album is altijd één van mijn grote favorieten gebleven. Quote
Boekenmagazijn Posted June 12, 2021 Posted June 12, 2021 Op 10/6/2021 om 11:46, Ambreville zei: Ik heb hem nog eens gedaan en bewust wat fouten gemaakt. Die werden wel degelijk correct geregistreerd. Ik vermoed eerder dat er zoveel van die periode in het collectief geheugen zit dat je er onbewust wel wat van af weet. Ook een paar vragen waren te doen op basis van de titels. Als het open vragen waren geweest had ik de helft fout gehad, maar de drie antwoordopties zijn telkens zo gekozen dat je met een middelmatig geheugen en wat geluk een eind komt. Het is natuurlijk ook allemaal clickbait, en als er dan telkens uitkomt dat je maar dom bent is de lol er snel vanaf. Quote
Recommended Posts