Ga naar inhoud

toen je nog strips van de bank kreeg


cinco

Recommended Posts

Ach ja, de Schat van Beersel van de Kredietbank met die extra pagina's speciaal getekend voor deze uitgave.

En doordat ik het concept van de Blauwe Reeks niet kende en ook maar een handvol strips van S&W had gelezen, had ik enkele vraagtekens rond bijvoorbeeld het kapsel van Wiske dat haar ouder deed uitzien en ook geen Sidonia, Jerom of Barabas te bespeuren, maar wel via hypnose naar een andere tijd in plaats van met die teletijdmachine.

Wist ik veel dat dit zowat het hoogst gewaardeerde S&W album was.

 

afbeelding.png.afc159c45a1ee62a46826d43776a6048.png

 

Dan was er nog CERA. Daar moest je punten in de krant voor uitknippen en dan kon je kiezen tussen Ma Dalton en Schoolonzin.

Het werd Schoolonzin en voor iemand die tot op dat punt alleen de Smurfen, Jommeke en S&W had gelezen, was Biebel een frisse rebelse wind die de deur openzette naar soortgelijke tegen de schenen shottende strips zoals Urbanus.

 

afbeelding.png.a24e523046fc499b4fa0c91cfd12d844.png

 

 

 

Link naar reactie
2 minuten geleden, Hamirubi zei:

Kunnen we die extra pagina's ergens inkijken? :ph34r:

Dit was toch het eerste Studio Vandersteen-werk van Marc Verhaegen, niet?

 

 

Ik heb dat album niet meer. :o

En ja, eerste bijdrage van Verhaegen.

De Kredietbank had indertijd blijkbaar persoonlijke mascottes die in het extra verhaaltje werden ingewerkt.

 

afbeelding.png.3b6abde3d99c8e94ae581035597e49cc.png

 

Hier nog een afbeelding van Lambik, vermomd als vleermuis, die door de mascottes wordt ontmaskerd.

 

afbeelding.png.33d9412ed16d5fcb88526d51624fac12.png

Link naar reactie
  • 1 year later...
  • 3 months later...
  • 1 month later...

Wanneer je (in België) bloed geeft bij het Rode Kruis, krijg je gewoonlijk een presentje in de vorm van een bon. Die kan je vervolgens omruilen voor gesponsorde gadgets gaande van een handdoek met logo over ... maar ook strips van Standaard Uitgeverij. Ik vermoed overstocks of onverkochte exemplaren die aan het Rode Kruis worden geschonken. Voor 1 bon (en dus 1 gift) heb je al een strip.

Er worden nog steeds donoren gezocht, dus wie wil... (even schaamteloos reclame maken maar 't is voor het hogere goed)
bloedgevendoetleven.be 

Link naar reactie
  • 3 months later...

Ik weet dat ik ooit een rekening opende (ik denk bij de Postbank, later ING)

omdat je er als welkoms geschenk een bioscoopkaartje bij kreeg. (Film naar keuze)

het mooie was dat er wel een minimum bedrag was, dat je op de rekening moest zetten, maar dit bedrag was minder dan de prijs van het bioscoopkaartje.

het was dus rekening openen > geld storten > bioscoopkaartje krijgen > rekening leeghalen en opzeggen > iets goedkoper naar de bioscoop.

 

het zal om niet meer als 5 guldens gegaan zijn, maar gewoon gedaan omdat het kon.

Let’s get together and feel alright. 
de associale associator! 

Link naar reactie
21 minuten geleden, Air zei:

Ik weet dat ik ooit een rekening opende (ik denk bij de Postbank, later ING)

omdat je er als welkoms geschenk een bioscoopkaartje bij kreeg. (Film naar keuze)

het mooie was dat er wel een minimum bedrag was, dat je op de rekening moest zetten, maar dit bedrag was minder dan de prijs van het bioscoopkaartje.

het was dus rekening openen > geld storten > bioscoopkaartje krijgen > rekening leeghalen en opzeggen > iets goedkoper naar de bioscoop.

 

het zal om niet meer als 5 guldens gegaan zijn, maar gewoon gedaan omdat het kon.

 

Weet je nog welke film? 😀

Link naar reactie
Op 24/5/2023 om 21:57, hemweg zei:

ping.thumb.jpg.c4a9d68dd6154ae1258073785270fa1f.jpg

 

pingboek2.thumb.jpg.f743f2828d22eb36c02305c6344bcf39.jpg

 

De Raiffeisenbank/Rabo-bank bracht vanaf de jaren zestig tot de jaren tachtig een eigen tijsdschriftje uit met het stripje Ping, door Gerard van Straaten. Er bestaat zelfs een album van Ping.

 

Ben ik verkeerd of lijkt die Ping niet treffend op Xi, die 'o ondoorgrondelijke wegen van van Straaten' voluit Xi Jinping heet?

 

Xi_Jinping_2019_(49060546152)_2.jpg.b1e09feec217a55269152d8ba92756b6.jpg

 

 

Link naar reactie
  • 2 weeks later...

Wat is er dan precies "niet aangehouden" van het originele bronmateriaal?

 

Het enige dat ik op het eerste zicht zie is dat Bulstronk wordt gespeeld door een vrouw. Veel andere verschillen zie en hoor ik niet met de theatermusical, die het bronmateriaal vormde voor deze filmmusical.

 

Maar goed, ik weet natuurlijk ook wel wat je bedoelt. Juffrouw Honey wordt gespeeld door een vrouw van kleur, dat is een probleem voor je. Ik kan me niet herinneren dat ze in het boek wordt omschreven als roomblank. Dus wat is het dan precies dat je dwars zit? Is een zwarte vrouw niet geschikt als lerares?

Link naar reactie

Woke heeft geen enkele betekenis meer, want iedereen plakt het op al wat niet zint. Er is bovendien helemaal niets woke aan de nieuwe Matilda film. Wel is het een behoorlijk irritante filmversie met slechte musical-nummers, althans naar mijn smaak, en enorm hyperkinetische choreografie waardoor ik haast schrik zou krijgen van die kinderen.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie

Kijk, daar kan ik ten minste wat mee. Inhoudelijk commentaar. En helemaal mee eens overigens, zeker in vergelijking met de DeVito versie. Geen enkele rol is een verbetering, behalve ironisch genoeg misschien die van Honey. Maar haar ouders, Bulstronk, Matilda zelf; ik prefereer met overmacht de oude versie. Naar mijn mening wordt DeVito als regisseur ondergewaardeerd. Death to Smoochy vond ik ook erg sterk. 

 

Ik denk dat ik Matilda - The Musical beter had gewaardeerd als registratie van de theaterversie, met de beperkingen (en tegelijkertijd juist vindingrijkheden) van een podium. 

Link naar reactie

 

6 hours ago, Yncke said:

Ik ben niet helemaal mee... dat is toch in de boeken ook zo?

 

 

Klopt, maar het boek is in dit geval niet het bronmateriaal, naar mijn mening. Dat is de theatermusical (inclusief het narratief van bibliothecaresse en de liedjes). Die heeft zich wat vrijheden gepermitteerd, waaronder een mannelijke acteur voor de rol van juffrouw Bulstronk.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...