Witte Haai Posted March 3, 2023 Share Posted March 3, 2023 Hoi iedereen, Vooral de laatste delen die Giraud van Blueberry tekende, worden naar m'n smaak gekenmerkt door een 'filmische', snelle verhaallijn; Als een film die voor me wordt afgedraaid. Ik denk dat dat ook komt, doordat Giraud alles in de tekening laat zien; Dat dat de beschrijvende tekstkaders bijvoorbeeld 'Op een ochtend in Tombstone...', 'Op de 20e februari...', enz overbodig maakt. Nu ik het strips lezen, weer oppak, stuitte ik via internet op de strip Undertaker. Afgaand op de enkele pagina; Mooi getekend. Maar die heeft mogelijk ook zo'n filmische snelle verhaallijn? Ik werd van de week in de stripwinkel overweldigd, door het enorme aanbod van strips. Maar welke strips - al dan niet western - met een dergelijk filmische snelle verhaallijn zouden jullie mij nog kunnen tippen? Groeten uit het hoge noorden (Alkmaar, Noord Holland) djkeos 1 Quote Link to comment
Rik Posted March 3, 2023 Share Posted March 3, 2023 Undertaker bestaat telkens uit verhalen in 2 delen. Vooral de eerste 2 koppels zijn van hoge kwaliteit. Wat mij betreft valt Undertaker 1 t/m 4 zeker onder de filmische verhaallijn. Als andere aanrader kan ik de westernreeks " Het venijn" aanbevelen. djkeos 1 Quote Omnia mutantur nihil interit Link to comment
Ambreville Posted March 3, 2023 Share Posted March 3, 2023 Het Venijn en Nottingham zijn denk ik de beste hedendaagse keuzes. Die gebruiken ook van die filmische openingen. Beiden vertellen ook hun verhaal in een op voorhand vastliggend aantal delen. djkeos 1 Quote Link to comment
cinco Posted March 3, 2023 Share Posted March 3, 2023 Louisiana. Het volledige drieluik is verkrijgbaar. Blacksad. Film noir met antropomorfische dieren. Tot de Laatste. One-shot. Quote Link to comment
Retardi Posted March 3, 2023 Share Posted March 3, 2023 2 hours ago, Witte Haai said: Hoi iedereen, Vooral de laatste delen die Giraud van Blueberry tekende, worden naar m'n smaak gekenmerkt door een 'filmische', snelle verhaallijn; Als een film die voor me wordt afgedraaid. Ik denk dat dat ook komt, doordat Giraud alles in de tekening laat zien; Dat dat de beschrijvende tekstkaders bijvoorbeeld 'Op een ochtend in Tombstone...', 'Op de 20e februari...', enz overbodig maakt. Nu ik het strips lezen, weer oppak, stuitte ik via internet op de strip Undertaker. Afgaand op de enkele pagina; Mooi getekend. Maar die heeft mogelijk ook zo'n filmische snelle verhaallijn? Ik werd van de week in de stripwinkel overweldigd, door het enorme aanbod van strips. Maar welke strips - al dan niet western - met een dergelijk filmische snelle verhaallijn zouden jullie mij nog kunnen tippen? Groeten uit het hoge noorden (Alkmaar, Noord Holland) Ik vind het een wat ingewikkelde definitie. Vind je de pagina's die hier zijn afgebeeld bijvoorbeeld filmisch of gaat het je meer om de tekenstijl? Quote Link to comment
cinco Posted March 3, 2023 Share Posted March 3, 2023 Nog enkele toppers die zich ten tijde van het Romeinse Rijk afspelen: Apostata (afgeronde reeks / 7 delen) de Adelaars van Rome (5 delen beschikbaar / meer in voorbereiding) Quote Link to comment
Peter Motte Posted March 3, 2023 Share Posted March 3, 2023 1 uur geleden, Ambreville zei: Sommige zijn mooier in z/w dan in kleur. Quote Andreas, striptekenaar Blog Vertaalbureau Motte Alle taalfouten dienen om AI te pesten (c) Peter Motte, use by AI not allowed Link to comment
Witte Haai Posted March 3, 2023 Author Share Posted March 3, 2023 6 minuten geleden, Retardi zei: Ik vind het een wat ingewikkelde definitie. Vind je de pagina's die hier zijn afgebeeld bijvoorbeeld filmisch of gaat het je meer om de tekenstijl? Ja, bovenstaande pagina previews, hebben wel dat 'filmische' wat ik bedoel; Dat je snel door pagina gaat; Dat het verhaal vooral met beeld wordt verteld. Zeker Het Venijn, Sherwood (Nothingham), en Blacksad spreken me aan. Retardi 1 Quote Link to comment
cinco Posted March 3, 2023 Share Posted March 3, 2023 Soda (cop in New York, maar zijn moeder mag het niet weten) Quote Link to comment
cinco Posted March 3, 2023 Share Posted March 3, 2023 15 minuten geleden, Witte Haai zei: Dat je snel door pagina gaat; Dat het verhaal vooral met beeld wordt verteld. Zeker het tweeluik Noir Burlesque dan proberen. Want die omschrijving past helemaal bij die albums. Quote Link to comment
Witte Haai Posted March 3, 2023 Author Share Posted March 3, 2023 19 minuten geleden, cinco zei: Zeker het tweeluik Noir Burlesque dan proberen. Ja, die mag er ook zeker zijn! Edit: 'Tot de laatste man' van Jérôme Félix trouwens ook. Quote Link to comment
lukoste Posted March 4, 2023 Share Posted March 4, 2023 Weinig van wat hierboven staat, wat overigens goede series zijn, kan m.i. tippen aan hetgeen Charlier/Giroud uit hun hoed toverden. Qua hedendaagse snelle filmische strips kom ik uit bij het werk van Nury: Tyler Cross, Katanga. Ook de nog lopende serie RIP is erg filmisch. Het recente Sangoma zou ik ook in die categorie onderbrengen. Net als Zo maak je fortuin in juni 1940. En misschien verrassend, maar om terug te komen op Charlier, het tweeluik dat werd gebundeld als De maand van de vampier, in de reeks Tanguy en Laverdure, heb ik altijd als erg filmisch beschouwd. Tekenaar is Jijé...op wiens aanraden Charlier Giraud in dienst nam om Blueberry in beeld te brengen. djkeos 1 Quote Link to comment
Bart 01 Posted March 4, 2023 Share Posted March 4, 2023 De zonen van El Topo. Meer filmisch dan dit wordt het niet. Het scenario werd door Jodorowsky immers geschreven als film (opvolger van zijn cultfilm El Topo). Na meer dan 30 jaar vruchteloos fondsen zoeken heeft hij het als strip uitgebracht. Hij heeft tekenaar Ladrönn specifieke instructies gegeven om het in beeld te brengen alsof je naar een film aan het kijken bent. Met duidelijke vaste kaders wordt een hoog tempo aangehouden. Het leest als een trein en zou met wat verbeelding voor een western kunnen doorgaan. Maar het verhaal is wel typisch Jodo: van het padje af. Dus niet voor iedereen. Ik vind het fantastisch. Prachtige covers en verbluffend tekenwerk. Verhaal in drie HC. Ik koop ze in het Engels, daar heb je er bijna drie voor de prijs van twee nederlandstalige. BobFish 1 Quote Link to comment
cinco Posted March 4, 2023 Share Posted March 4, 2023 4 uren geleden, lukoste zei: Qua hedendaagse snelle filmische strips kom ik uit bij het werk van Nury: Tyler Cross, Katanga. Yep. Echte aanraders. mojo 1 Quote Link to comment
Witte Haai Posted March 4, 2023 Author Share Posted March 4, 2023 3 uren geleden, Bart 01 zei: De zonen van El Topo. Meer filmisch dan dit wordt het niet. Het scenario werd door Jodorowsky immers geschreven als film (opvolger van zijn cultfilm El Topo). Na meer dan 30 jaar vruchteloos fondsen zoeken heeft hij het als strip uitgebracht. Hij heeft tekenaar Ladrönn specifieke instructies gegeven om het in beeld te brengen alsof je naar een film aan het kijken bent. Met duidelijke vaste kaders wordt een hoog tempo aangehouden. Het leest als een trein en zou met wat verbeelding voor een western kunnen doorgaan. Maar het verhaal is wel typisch Jodo: van het padje af. Dus niet voor iedereen. Ik vind het fantastisch. Prachtige covers en verbluffend tekenwerk. Verhaal in drie HC. Ik koop ze in het Engels, daar heb je er bijna drie voor de prijs van twee nederlandstalige. Ook interessant! Quote Link to comment
Witte Haai Posted March 4, 2023 Author Share Posted March 4, 2023 5 uren geleden, cinco zei: Yep. Echte aanraders. Mooi hoe die actie in beeld wordt gebracht! Ik voeg zelf nog Sin City toe: BobFish 1 Quote Link to comment
Witte Haai Posted March 8, 2023 Author Share Posted March 8, 2023 Ik vind trouwens dat Colin Wilson zeker niet onderdoet voor Giraud. Hieronder: De 1e pagina van Colin Wilson uit Blueberry (La Jeunesse de) - Trois hommes pour Atlanta. De twee pagina’s daarna zijn van z’n Nevada album. djkeos 1 Quote Link to comment
Witte Haai Posted March 8, 2023 Author Share Posted March 8, 2023 Michel Blanc-Dumont - die het stokje weer van Wilson overnam - heeft een fenomenaal oog voor detail. Tè veel misschien ook? Zonder dat ik Blanc-Dumont’s albums heb gelezen; Het oogt voor mij alsof bewegingen in hun actie worden ‘bevroren’. Hier lees ik ook dat er regelmatig fouten in uniformen en vlaggen voorkomen. En dat het verhaal ook te wensen overlaat. Meer mensen die over Blanc-Dumont’s verhalen zo denken? djkeos 1 Quote Link to comment
cinco Posted March 8, 2023 Share Posted March 8, 2023 1 uur terug, Witte Haai zei: De drie pagina’s daarna zijn van z’n Nevada album. Dit is een pagina uit het Venijn van Astier die je ertussen hebt zitten. Quote Link to comment
Witte Haai Posted March 8, 2023 Author Share Posted March 8, 2023 6 minuten geleden, cinco zei: Dit is een pagina uit het Venijn van Astier die je ertussen hebt zitten. Inderdaad. Ik zie het nu ook. Gecorrigeerd! Quote Link to comment
bouncer Posted March 8, 2023 Share Posted March 8, 2023 1 uur terug, Witte Haai zei: Michel Blanc-Dumont - die het stokje weer van Wilson overnam - heeft een fenomenaal oog voor detail. Tè veel misschien ook? Zonder dat ik Blanc-Dumont’s albums heb gelezen; Het oogt voor mij alsof bewegingen in hun actie worden ‘bevroren’. Hier lees ik ook dat er regelmatig fouten in uniformen en vlaggen voorkomen. En dat het verhaal ook te wensen overlaat. Meer mensen die over Blanc-Dumont’s verhalen zo denken? Het oogt inderdaad erg statisch, vandaar ook geen fan van" de jeugd van Blueberry". Witte Haai and djkeos 2 Quote Link to comment
Timothy van Damme Posted March 9, 2023 Share Posted March 9, 2023 Ik heb dat gevoel altijd gehad bij Soda. Die pagina's doen mij vaak denken aan een storyboard. Er is een scene met een auto die over de kop slaat (ik kon hem online zo snel niet vinden) die heel filmisch is. Waar andere strips dat in een plaatje laten zien, betreft het in Soda een hele pagina (in mijn herinnering). Witte Haai, cartoonesk and Leesplezier 3 Quote Link to comment
Retardi Posted March 9, 2023 Share Posted March 9, 2023 21 hours ago, Witte Haai said: Michel Blanc-Dumont - die het stokje weer van Wilson overnam - heeft een fenomenaal oog voor detail. Tè veel misschien ook? Zonder dat ik Blanc-Dumont’s albums heb gelezen; Het oogt voor mij alsof bewegingen in hun actie worden ‘bevroren’. Hier lees ik ook dat er regelmatig fouten in uniformen en vlaggen voorkomen. En dat het verhaal ook te wensen overlaat. Meer mensen die over Blanc-Dumont’s verhalen zo denken? Ik bekeek je bron voor de aardigheid eens en zag dat het uit een bespreking op Amazon kwam. Dit lijkt mij het prototype amateurhistoricus die strips leest om de totaal verkeerde reden. Zijn tekenwerk vind ik verder prima en het zou aan jouw maatstaven kunnen voldoen. Wat de fouten betreft denk ik pas dat het hinderlijk wordt als het zelfs de grootste leek nog opvalt. Witte Haai 1 Quote Link to comment
Witte Haai Posted March 9, 2023 Author Share Posted March 9, 2023 4 uren geleden, Retardi zei: Ik bekeek je bron voor de aardigheid eens en zag dat het uit een bespreking op Amazon kwam. Dit lijkt mij het prototype amateurhistoricus die strips leest om de totaal verkeerde reden. Zijn tekenwerk vind ik verder prima en het zou aan jouw maatstaven kunnen voldoen. Wat de fouten betreft denk ik pas dat het hinderlijk wordt als het zelfs de grootste leek nog opvalt. Ja, dat is ook wel weer zo... Quote Link to comment
Leesplezier Posted March 9, 2023 Share Posted March 9, 2023 XIII leest ook prachtig en als een trein. Zit zeer goed in elkaar. Hier is zelfs een film van gemaakt, opgesplitst in 2 delen dacht ik. djkeos and Witte Haai 2 Quote Link to comment
TDPB Posted March 9, 2023 Share Posted March 9, 2023 Ik zou zeggen: alles van Hermann, zeker die dingen die hij zelf schreef (met zijn werk uit de jaren '80 op kop). Witte Haai 1 Quote Link to comment
cinco Posted March 9, 2023 Share Posted March 9, 2023 Ster van de Woestijn Zo filmisch dat Sean Connery met de hoofdrol ging lopen... Witte Haai 1 Quote Link to comment
Witte Haai Posted March 11, 2023 Author Share Posted March 11, 2023 Op 9/3/2023 om 18:27, Leesplezier zei: XIII leest ook prachtig en als een trein. Zit zeer goed in elkaar. Hier is zelfs een film van gemaakt, opgesplitst in 2 delen dacht ik. Dat ga ik toch ook maar eens volgen. Op 9/3/2023 om 19:07, TDPB zei: Ik zou zeggen: alles van Hermann, zeker die dingen die hij zelf schreef (met zijn werk uit de jaren '80 op kop). Ja, die vroegere Hermann is zeker goed. Maar afgaand op onderstaande preview pagina's die ik van #38 zie; Dat ziet er toch wel allemaal erg grauw uit! Quote Link to comment
TDPB Posted March 11, 2023 Share Posted March 11, 2023 1 minuut geleden, Witte Haai zei: Dat ga ik toch ook maar eens volgen. Ja, die vroegere Hermann is zeker goed. Maar afgaand op onderstaande preview pagina's die ik van #38 zie; Dat ziet er toch wel allemaal erg grauw uit! Ja, maar dat is zijn recente werk. Sinds hij zelf inkleurt gebruikt hij enkel nog potjes grijs, groen en huidskleur. Quote Link to comment
Witte Haai Posted March 11, 2023 Author Share Posted March 11, 2023 35 minuten geleden, TDPB zei: Ja, maar dat is zijn recente werk. Sinds hij zelf inkleurt gebruikt hij enkel nog potjes grijs, groen en huidskleur. Hmm, jammer. En vanaf welk album doet ie dat inkleuren zelf? Google vond het nog niet voor me. Quote Link to comment
bouncer Posted March 11, 2023 Share Posted March 11, 2023 Vergeet ook niet Jim Cutlass, geschreven door Giraud, getekend door Christian Rossi. Witte Haai 1 Quote Link to comment
sjaakie Posted March 12, 2023 Share Posted March 12, 2023 lukoste, esteban² and Witte Haai 3 Quote Link to comment
sjaakie Posted March 12, 2023 Share Posted March 12, 2023 Bleekwater en Beatrice van Jorris Mertens. Witte Haai and esteban² 2 Quote Link to comment
TDPB Posted March 12, 2023 Share Posted March 12, 2023 19 uren geleden, Witte Haai zei: Hmm, jammer. En vanaf welk album doet ie dat inkleuren zelf? Google vond het nog niet voor me. Geen idee. Maar in het begin gebruikte hij nog wel wat meer kleurtjes. 't moet zijn dat hij die potjes nooit heeft vervangen toen ze leeg waren Witte Haai 1 Quote Link to comment
lukoste Posted March 12, 2023 Share Posted March 12, 2023 10 hours ago, sjaakie said: Ja, terechte vermelding. Mijn zoon (9j) had de eerste twee delen mee op zeeklasse vorige week. Zijn vriendjes hun ogen zijn opengegaan. Witte Haai 1 Quote Link to comment
esteban² Posted March 12, 2023 Share Posted March 12, 2023 Gung Ho was ook het eerste dat in m'n hoofd opkwam. En dan is er natuurlijk nog Scurry. Eveneens heel filmisch bij momenten. https://www.silvesterstrips.com/search/scurry/ Witte Haai 1 Quote STEUNACTIE #SHARINGISCARING #DELENISLIEF Link to comment
Retardi Posted March 13, 2023 Share Posted March 13, 2023 On 3/12/2023 at 8:40 PM, lukoste said: Ja, terechte vermelding. Mijn zoon (9j) had de eerste twee delen mee op zeeklasse vorige week. Zijn vriendjes hun ogen zijn opengegaan. +1 Witte Haai 1 Quote Link to comment
esteban² Posted March 14, 2023 Share Posted March 14, 2023 Elecboy is anders ook wel een goed voorbeeld. Witte Haai 1 Quote STEUNACTIE #SHARINGISCARING #DELENISLIEF Link to comment
Witte Haai Posted March 16, 2023 Author Share Posted March 16, 2023 Op 11/3/2023 om 20:44, bouncer zei: Vergeet ook niet Jim Cutlass, geschreven door Giraud, getekend door Christian Rossi. De tekenaar lijkt ook goed naar Giraud, en Wilson te hebben gekeken. Quote Link to comment
Witte Haai Posted March 16, 2023 Author Share Posted March 16, 2023 Op 12/3/2023 om 22:03, esteban² zei: Gung Ho was ook het eerste dat in m'n hoofd opkwam. En dan is er natuurlijk nog Scurry. Eveneens heel filmisch bij momenten. https://www.silvesterstrips.com/search/scurry/ Geweldig... Wat een prachtige techniek...! Op 14/3/2023 om 06:15, esteban² zei: Elecboy is anders ook wel een goed voorbeeld. Mooie actie scene, en ook een fabuleuze techniek ! esteban² 1 Quote Link to comment
Recommended Posts