Ga naar inhoud

Meer strips met 'filmisch' snelle verhaallijn á la Blueberry gezocht (al dan niet western)


Recommended Posts

Hoi iedereen, Vooral de laatste delen die Giraud van Blueberry tekende, worden naar m'n smaak gekenmerkt door een 'filmische', snelle verhaallijn; Als een film die voor me wordt afgedraaid. Ik denk dat dat ook komt, doordat Giraud alles in de tekening laat zien; Dat dat de beschrijvende tekstkaders bijvoorbeeld 'Op een ochtend in Tombstone...', 'Op de 20e februari...', enz overbodig maakt.

 

Nu ik het strips lezen, weer oppak, stuitte ik via internet op de strip Undertaker. Afgaand op de enkele pagina; Mooi getekend. Maar die heeft mogelijk ook zo'n filmische snelle verhaallijn?

Ik werd van de week in de stripwinkel overweldigd, door het enorme aanbod van strips. Maar welke strips - al dan niet western - met een dergelijk filmische snelle verhaallijn zouden jullie mij nog kunnen tippen?

 

Groeten uit het hoge noorden (Alkmaar, Noord Holland) 😉

Link naar reactie
  • Witte Haai changed the title to Meer strips met 'filmisch' snelle verhaallijn á la Blueberry gezocht (al dan niet western)
2 hours ago, Witte Haai said:

Hoi iedereen, Vooral de laatste delen die Giraud van Blueberry tekende, worden naar m'n smaak gekenmerkt door een 'filmische', snelle verhaallijn; Als een film die voor me wordt afgedraaid. Ik denk dat dat ook komt, doordat Giraud alles in de tekening laat zien; Dat dat de beschrijvende tekstkaders bijvoorbeeld 'Op een ochtend in Tombstone...', 'Op de 20e februari...', enz overbodig maakt.

 

Nu ik het strips lezen, weer oppak, stuitte ik via internet op de strip Undertaker. Afgaand op de enkele pagina; Mooi getekend. Maar die heeft mogelijk ook zo'n filmische snelle verhaallijn?

Ik werd van de week in de stripwinkel overweldigd, door het enorme aanbod van strips. Maar welke strips - al dan niet western - met een dergelijk filmische snelle verhaallijn zouden jullie mij nog kunnen tippen?

 

Groeten uit het hoge noorden (Alkmaar, Noord Holland) 😉

Ik vind het een wat ingewikkelde definitie. Vind je de pagina's die hier zijn afgebeeld bijvoorbeeld filmisch of gaat het je meer om de tekenstijl?

Link naar reactie
6 minuten geleden, Retardi zei:

Ik vind het een wat ingewikkelde definitie. Vind je de pagina's die hier zijn afgebeeld bijvoorbeeld filmisch of gaat het je meer om de tekenstijl?

Ja, bovenstaande pagina previews, hebben wel dat 'filmische' wat ik bedoel; Dat je snel door pagina gaat; Dat het verhaal vooral met beeld wordt verteld.

Zeker Het Venijn, Sherwood (Nothingham), en Blacksad spreken me aan.

Link naar reactie

Weinig van wat hierboven staat, wat overigens goede series zijn, kan m.i. tippen aan hetgeen Charlier/Giroud uit hun hoed toverden.

 

Qua hedendaagse snelle filmische strips kom ik uit bij het werk van Nury: Tyler Cross, Katanga. 

 

Ook de nog lopende serie RIP is erg filmisch.

 

Het recente Sangoma zou ik ook in die categorie onderbrengen. 

 

Net als Zo maak je fortuin in juni 1940.

 

En misschien verrassend, maar om terug te komen op Charlier, het tweeluik dat werd gebundeld als De maand van de vampier, in de reeks Tanguy en Laverdure, heb ik altijd als erg filmisch beschouwd. Tekenaar is Jijé...op wiens aanraden Charlier Giraud in dienst nam om Blueberry in beeld te brengen.

 

Link naar reactie

De zonen van El Topo. Meer filmisch dan dit wordt het niet. Het scenario werd door Jodorowsky immers geschreven als film (opvolger van zijn cultfilm El Topo). Na meer dan 30 jaar vruchteloos fondsen zoeken heeft hij het als strip uitgebracht. Hij heeft tekenaar Ladrönn specifieke instructies gegeven om het in beeld te brengen alsof je naar een film aan het kijken bent. Met duidelijke vaste kaders wordt een hoog tempo aangehouden. Het leest als een trein en zou met wat verbeelding voor een western kunnen doorgaan. Maar het verhaal is wel typisch Jodo: van het padje af. Dus niet voor iedereen. Ik vind het fantastisch. Prachtige covers en verbluffend tekenwerk. Verhaal in drie HC. Ik koop ze in het Engels, daar heb je er bijna drie voor de prijs van twee nederlandstalige.

 

image.jpeg.f56033978d3250fac1ac7cfa638d7065.jpeg

 

image.thumb.jpeg.51f8516eb1e6d6b768ecb3e1da64511f.jpeg

 

Link naar reactie
3 uren geleden, Bart 01 zei:

De zonen van El Topo. Meer filmisch dan dit wordt het niet. Het scenario werd door Jodorowsky immers geschreven als film (opvolger van zijn cultfilm El Topo). Na meer dan 30 jaar vruchteloos fondsen zoeken heeft hij het als strip uitgebracht. Hij heeft tekenaar Ladrönn specifieke instructies gegeven om het in beeld te brengen alsof je naar een film aan het kijken bent. Met duidelijke vaste kaders wordt een hoog tempo aangehouden. Het leest als een trein en zou met wat verbeelding voor een western kunnen doorgaan. Maar het verhaal is wel typisch Jodo: van het padje af. Dus niet voor iedereen. Ik vind het fantastisch. Prachtige covers en verbluffend tekenwerk. Verhaal in drie HC. Ik koop ze in het Engels, daar heb je er bijna drie voor de prijs van twee nederlandstalige.

 

image.jpeg.f56033978d3250fac1ac7cfa638d7065.jpeg

 

image.thumb.jpeg.51f8516eb1e6d6b768ecb3e1da64511f.jpeg

 

Ook interessant!

Link naar reactie

Michel Blanc-Dumont - die het stokje weer van Wilson overnam - heeft een fenomenaal oog voor detail. Tè veel misschien ook? Zonder dat ik Blanc-Dumont’s albums heb gelezen; Het oogt voor mij alsof bewegingen in hun actie worden ‘bevroren’. Hier lees ik ook dat er regelmatig fouten in uniformen en vlaggen voorkomen. En dat het verhaal ook te wensen overlaat. Meer mensen die over Blanc-Dumont’s verhalen zo denken?

19-Blueberry Jeunesse 13 - Il faut tuer Lincoln 4.jpg

Link naar reactie
1 uur terug, Witte Haai zei:

Michel Blanc-Dumont - die het stokje weer van Wilson overnam - heeft een fenomenaal oog voor detail. Tè veel misschien ook? Zonder dat ik Blanc-Dumont’s albums heb gelezen; Het oogt voor mij alsof bewegingen in hun actie worden ‘bevroren’. Hier lees ik ook dat er regelmatig fouten in uniformen en vlaggen voorkomen. En dat het verhaal ook te wensen overlaat. Meer mensen die over Blanc-Dumont’s verhalen zo denken?

19-Blueberry Jeunesse 13 - Il faut tuer Lincoln 4.jpg

 

image.thumb.png.736fe02c567ad897a015793b1d33e0d2.png

 

Het oogt inderdaad erg statisch, vandaar ook geen fan van" de jeugd van Blueberry".

Link naar reactie
21 hours ago, Witte Haai said:

Michel Blanc-Dumont - die het stokje weer van Wilson overnam - heeft een fenomenaal oog voor detail. Tè veel misschien ook? Zonder dat ik Blanc-Dumont’s albums heb gelezen; Het oogt voor mij alsof bewegingen in hun actie worden ‘bevroren’. Hier lees ik ook dat er regelmatig fouten in uniformen en vlaggen voorkomen. En dat het verhaal ook te wensen overlaat. Meer mensen die over Blanc-Dumont’s verhalen zo denken?

19-Blueberry Jeunesse 13 - Il faut tuer Lincoln 4.jpg

Ik bekeek je bron voor de aardigheid eens en zag dat het uit een bespreking op Amazon kwam. Dit lijkt mij het prototype amateurhistoricus die strips leest om de totaal verkeerde reden.

 

Zijn tekenwerk vind ik verder prima en het zou aan jouw maatstaven kunnen voldoen. Wat de fouten betreft denk ik pas dat het hinderlijk wordt als het zelfs de grootste leek nog opvalt. 

Link naar reactie
4 uren geleden, Retardi zei:

Ik bekeek je bron voor de aardigheid eens en zag dat het uit een bespreking op Amazon kwam. Dit lijkt mij het prototype amateurhistoricus die strips leest om de totaal verkeerde reden.

 

Zijn tekenwerk vind ik verder prima en het zou aan jouw maatstaven kunnen voldoen. Wat de fouten betreft denk ik pas dat het hinderlijk wordt als het zelfs de grootste leek nog opvalt. 

Ja, dat is ook wel weer zo...

Link naar reactie
Op 9/3/2023 om 18:27, Leesplezier zei:

XIII leest ook prachtig en als een trein. Zit zeer goed in elkaar.

Hier is zelfs een film van gemaakt, opgesplitst in 2 delen dacht ik.

Dat ga ik toch ook maar eens volgen.

 

Op 9/3/2023 om 19:07, TDPB zei:

Ik zou zeggen: alles van Hermann, zeker die dingen die hij zelf schreef (met zijn werk uit de jaren '80 op kop).

Ja, die vroegere Hermann is zeker goed.

Maar afgaand op onderstaande preview pagina's die ik van #38 zie; Dat ziet er toch wel allemaal erg grauw uit!

jeremiah-snap-je-hermann-page-7-38 03.JPG

jeremiah-snap-je-hermann-page-7-38 02.JPG

jeremiah-snap-je-hermann-page-7-38 01.JPG

Link naar reactie
1 minuut geleden, Witte Haai zei:

Dat ga ik toch ook maar eens volgen.

 

Ja, die vroegere Hermann is zeker goed.

Maar afgaand op onderstaande preview pagina's die ik van #38 zie; Dat ziet er toch wel allemaal erg grauw uit!

 

Ja, maar dat is zijn recente werk. Sinds hij zelf inkleurt gebruikt hij enkel nog potjes grijs, groen en huidskleur.

Link naar reactie
Op 12/3/2023 om 22:03, esteban² zei:

Gung Ho was ook het eerste dat in m'n hoofd opkwam.  En dan is er natuurlijk nog Scurry. Eveneens heel filmisch bij momenten.

 

image.thumb.png.039ca1340a446b2f0c074c4c2d1d808a.png

 

image.thumb.png.3e30633c01e14cf15753409cd0dc47ef.png

 

https://www.silvesterstrips.com/search/scurry/

 

 

 

Geweldig... Wat een prachtige techniek...! 😍

 

  

Op 14/3/2023 om 06:15, esteban² zei:

Elecboy is anders ook wel een goed voorbeeld.

image.thumb.png.da13b920afe5a0b478d0213caf07ed8f.png

 

image.thumb.png.6f7512a69a323c2bcd59cbe21f198ee2.png

 

 

Mooie actie scene, en ook een fabuleuze techniek ! 🤩

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...