Ga naar inhoud

Seksistische stripmuren


Johan

Recommended Posts

Interessant om eens door te nemen. 

 

https://nomspeutetre.wordpress.com/nos-actions/

 

Blij te lezen dat het feminisme zich wat roert zoals in 'de goede oude tijd' , met burgerlijke ongehoorzaamheid, fantasierijke acties, enz. Om sommige mannelijke straatnamen of aulanamen te veranderen door over te plakken met vrouwennamen, vrouwen die ook hun steentje hebben bijgedragen en die onzichtbaar zijn is fijn gevonden. Dat zo'n acties soms de pers halen en dan oprispingen teweeg brengen (zoals op dit forum) is eigenlijk een pluspunt en wezenskenmerk voor zo'n groepen. Zonder publiciteit besta je nu eenmaal niet.  Mediageil? Nee, zo werkt zo'n actiegroep nu eenmaal. 

 

Wat de stripmuren betreft: misschien bestaat het diehard professioneel en begeesterd stripverhaalwereldje wel vooral uit masculine en reactionaire mensen, wie weet? Dan moet dat wel botsen met zo'n actiegroep die 'vloek' vrouwen naar voren halen.  

 

Op dit forum heb ik soms (frequent) die indruk, maar ik weet het, dat geeft een vertekend beeld. Een paar blazen nu eenmaal graag hoog van de toren en briesen snel als aan hun idool wordt geraakt, en  terugbriesen is dan een leuk tijdverdrijf 😊. Laten we ruim schatten: 200 min of meer frequenterende mensen op dit forum waarvan een deel 'woke' graag als scheldwoord of als oprisping gebruiken.

Maar al die tienduizenden anderen 'buitensforum' van het (misschien uitstervend) ras van liefhebbers die toch heel af en toe eens een strip lezen en die toch gevoelig zijn voor allerhande onrecht? Maar die echt niet houden of walgen van die goede oude striptijd met Sleentjes in de pot van kannibalen, of de billenlonkende en nijpende Boma's? Die niet meegaan met het smoesje van 'het is maar humor' of 'we hebben zo gevochten voor de vrijheid en nu wordt alles teruggeschroefd' (wat ze dan persoonlijk gedaan hebben dat ze als hun gevecht beschouwen en welke offers ze zouden gebracht hebben, dat blijft in het duister gehuld) of 'de strip als onaanraakbaar cultureel erfgoed' ?  

 

 

Link naar reactie

Ik vind dat de focus nogal eenzijdig op vrouwen wordt gelegd.

De weergave van Urbanus' vader (Firmin) is ook niet bijzonder manvriendelijk, en zo heb je wel meer verhalen.

Vrouwen kun wel eens klagen (want ze klagen ook niet allemaal, dat moet ook wel eens worden gezegd: het zijn enkelen die de indruk wekken voor alle vrouwen te spreken), maar ze vergeten daarbij dat de schurken in stripverhalen ook mannen zijn.

En verder weet ik niet zo goed wie er nu het slechts uitkomt in die afbeelding die in dat niet meer te noemen café het slechtst uitkomt: de man of de vrouw.

Humor spot met alles.

Ik geef wel toe dat het enorme aantal "art books" dat meer een collectie "art boobs" lijkt, in het algemeen geen te best beeld geeft van het strippubliek. En eigenlijk onthult dat meer dan al die aangevallen "seksistische" afbeeldingen, die meestal niet eens worden begrepen.

 

Kijk hier maar eens: https://www.silvesterstrips.com/genre/artbook/ Maar er zijn er meer, hoor.

En wat te denken van Bono die wat probeert bij te verdienen met (slechte) erotische tekeningen?

 

De laatste aanbieding van @shakeitupguy is een beetje tekenend:

 

20230611_213238.thumb.jpg.83676414295b49

 

Waarom staat die vrouw zo op de voorpagina?

Eentje is niks, zou ik zeggen, maar het komt wel vaak voor.

 

 

 

Ik denk echter ook dat zoiets niet uit te roeien is.

Roei het uit, en het betekent alleen maar dat we uitsterven. Haja.

En als je in België of Nederland met allerlei regeltjes aankomt die zoiets proberen te verbieden, dan zal het wel ergens anders weer opduiken, bijv. als Chinese import.

Dus ik vind het ook wel een beetje veel heisa die aan echte problemen voorbijgaat, zoals vrouwenhandel.

Link naar reactie

Die mensen hebben dat goed bekeken. Ze kopen een café dat failliet gegaan is en willen het weer doen opleven. Ze vinden dat waarschijnlijk gewoon een lelijke tekening (want het is een lelijke tekening), en zijn er misschien ook wel oprecht bezorgd om de gevoeligheden van hun toekomstige klanten. In plaats van die muur gewoon te overschilderen (geen haan die ernaar zou kraaien), doen ze een persmededeling, goed wetende dat alles wat naar 'woke' ruikt gratis en voor niks gedeeld wordt, als zoveelste bewijs dat er 'niks meer mag'.

 

Terwijl het wél mag, doe maar op. Er is na al die jaren dat er een beetje tegenwind is, de woke gemeenschap zoals dat heet, nog juist niks veranderd. Er zijn geen verboden, regeltjes, wetten, zelfs geen disclaimers in oude boeken en alles mag nog gewoon. Er is nog niemand 'gecanceled' vanwege zijn boeken (of films of humor). Disney etc zijn wél het doelwit van gerichte boycots en wraakacties, juist omdat ze te 'woke' zouden zijn.

 

Striptekenaars mogen gerust vasthouden aan het wereldbeeld en de humor waar ze zelf mee opgegroeid zijn, en dat wordt nog altijd gepubliceerd. Maar dan niet verbaasd als je alleen nog oudere lezers aanspreekt he. En dit soort berichten (en de reacties erop) draagt er alleen maar toe bij dat strips geassocieerd worden met humor uit de jaren '50.  

 

Vandersteen, die aarzelde niet om zijn personages ineens A.B.N. te laten spreken. Of moderne thema's aan te kaarten. Of oude oude grappen te vervangen in de heruitgaves. Ik vraag me af of die niet gewoon dat café zou opbellen met een voorstel om die muur te vervangen of zo, en er zelf wat positieve aandacht aan over houden (en boekskes verkopen). 

 

Link naar reactie
14 uren geleden, Lük Bey zei:

Vandersteen, die aarzelde niet om zijn personages ineens A.B.N. te laten spreken. Of moderne thema's aan te kaarten. Of oude oude grappen te vervangen in de heruitgaves. Ik vraag me af of die niet gewoon dat café zou opbellen met een voorstel om die muur te vervangen of zo, en er zelf wat positieve aandacht aan over houden (en boekskes verkopen). 

 

Jullie weten wel, ik spot wel eens graag met Vandersteen, en zijn wortels zijn niet echt fraai te noemen. Maar ik geef toe dat hij min of meer poogde mee te gaan met de tijd.  Ik denk bv aan 'Bessy natuurcommando' waar de half komische avonturen werd beleefd door een evenwaardig koppeltje Andy en Aneka en natuurlijk een slim straatkindje à la genre Vandersteen (juist wel in een periode dat ik weinig tot geen strips las). En natuurlijk natuurbehoud. In zijn Robert en Bertrands komen er ook regelmatig sterke vrouwen voor die wat anders te doen hebben dan halfnaakt met de kont of borsten te wiebelen op de voorkaft of in het verhaal als vleesrollade te dienen.

 

Hij was natuurlijk een commerçant met een goede neus maar hij deed het wel en kloeg hij dat niets meer mocht in de hedendaagse tijd? Hij veranderde gewoon mee.

 

Vandersteen zou wel iets hips en leuks in dat café gemaakt hebben waarvoor de eigenaar zich niet moet schamen, in plaats van dat plat gedrocht. 

 

(Misschien een tip voor de masculine platte scenaristen en tekenaars: if you can´t beat them, join them. Riskeer een poging om strips naar het niveau van de hippe midden en hogere klasse te brengen met wat intelligente scenario's die wat verdergaan dan kalverliefdekes of gratuit geweldtroep. Hoofdpersonages met hun drive, hun zwaktes en sterktes, gemengd met wat fijne humor, niet te braaf maar ook niet te vulgair, af en toe gekruid met wat lichte spot en dito spanning. Naakt: bouw dat evenwichtig op, en enkel als dat nog iets met het scenario te maken heeft. Maar laat een personage(s) niet persé in bad of in bed of op elkaar paraderen als dat niets aan het verhaal toevoegt. Vindt iets uit niet op maat van deze hormoongeplaagde pubers en hormoonnostalgische ouderen, die niets liever de bevestiging zien dat vrouwen perverse wezens zijn met bulten en spleten voor hun genot.

Misschien wil een middenklasse , moderne en normaal intelligente meer evenwichtige vrouwen en mannen (- woke dus -😉) wel eens terug een strip serieus nemen. Dat ze eens de indruk krijgen dat ze waar voor hun geld krijgen. En misschien ... wordt het stripmedium terug een trend. Hoewel het een lange weg wordt. Het alternatief ?... Het Russisch scenario: zink verder in de drek, traag maar gestaag. 😋)

Link naar reactie
Just now, Joe Dredd said:

En weer word er over gezeurd.

Je kan de dingen ook gewoon laten voor wat ze zijn.

 

Yep. Laten zeuren en een goede Pirana over negerinnentetten op een bankje in het park gaan lezen, of de nieuwe integrale van de Schakelaar in het Frans op groot formaat. Prachtig boek overigens.

 

Het vervelende aand die wokies is niet dat ze een mening hebben, maar denken het recht te hebben om een mening door te drijven bij anderen. Jullie mogen dat denken, het verkondigen, net zoals het mijn recht is om geen hol te geven om hun mening.

 

Ik denk wel dat @Lük Bey in dit geval de nagel op de kop slaat. Kerel koopt een café met een muur die hem niet aanstaat en die hij niet zomaar mag overschilderen, en maakt er dus via de media maar een soort van aandachtstrekker van. Tot nu toe lijkt dat goed te werken.

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
4 minuten geleden, Ambreville zei:

Yep. Laten zeuren en een goede Pirana over negerinnentetten op een bankje in het park gaan lezen, of de nieuwe integrale van de Schakelaar in het Frans op groot formaat. Prachtig boek overigens.

 

 

 

De schakelaar? Is daar een stripmuur van? Toch niet met die kaars in haar gat... 

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie
Op 15/6/2023 om 08:30, Ambreville zei:

Tot nu toe lijkt dat goed te werken.

 

Werkt altijd en is slim. De eigenaar (of vereniging) heeft een cafeetje met vele commerciële troeven maar met een lelijke en daarbij seksistische tekening die voor talent en humor doorgaat voor een bepaald publiek. Maar hij wil een trendy publiek opbouwen dat past in het plaatje van zijn café, en dat ding vloekt me toch tegen de muur.

 

'Hoe durfden ze zoiets tekenen, gekke jongens die strippers van die kinderboeken!  Allé nu, die zijn zot! Maar dat kan toch echt niet!'

'... Dus wat er mee aan te vangen, dames/heren en heren/dames? Ideeën gevraagd!

En één van die gast(inn)en:

'Ik heb het! Als we eens ... en dan  de pers ... en .... win-win toch voor ons?  ... En zo dient dat misbaksel toch voor iets.´

'Slim, dat lijkt wel goed. Ok, dat doen we! We buigen dat gedrocht om in ons voordeel!'

 

....

 

Later.

 

1.jpg.4f9705dcbdbe8ed08fa475df76c7aeea.thumb.jpg.f56f0b24c87deb61ea07286c13f0005a.jpg

 

'En vergeet niet die Rik een kaartje te sturen, de brave. Ons zo willen helpen.' 😊

 

Link naar reactie
2 uren geleden, Ambreville zei:

Yep. Laten zeuren en een goede Pirana over negerinnentetten op een bankje in het park gaan lezen, of de nieuwe integrale van de Schakelaar in het Frans op groot formaat. Prachtig boek overigens.

 

Een vrije bewerking van jou in het park? (In plaats van dat vlaggetjes een strip). Leuk tijdverdrijf, .... op uw maat? 😁 

 

Een interessant experiment dat je dan zeker eens moet uitproberen: de strip 'Petit Paul' goed zichtbaar op een bank in het park lezen zo rond de tijd dat de plaatselijke lagere school eindigt. Hou dat een paar dagen vol ... Met wat geluk wordt je persvoer.👼

 

pervers-pepere-1.jpg.a939f36e1e8fca9469d39c3d33efcdd1.jpg

 

 

 

 

Link naar reactie
34 minutes ago, sporoi said:

 

Een vrije bewerking van jou in het park? (In plaats van dat vlaggetjes een strip). Leuk tijdverdrijf, .... op uw maat? 😁 

 

Een interessant experiment dat je dan zeker eens moet uitproberen: de strip 'Petit Paul' goed zichtbaar op een bank in het park lezen zo rond de tijd dat de plaatselijke lagere school eindigt. Hou dat een paar dagen vol ... Met wat geluk wordt je persvoer.👼

 

pervers-pepere-1.jpg.a939f36e1e8fca9469d39c3d33efcdd1.jpg

 

 

 

 

Zijn de zinvolle argumenten uitverkocht?

 

 

 

Link naar reactie
2 uren geleden, Ambreville zei:

Zijn de zinvolle argumenten uitverkocht?

 

4 uren geleden, Ambreville zei:

Yep. Laten zeuren en een goede Pirana over negerinnentetten op een bankje in het park gaan lezen, of de nieuwe integrale van de Schakelaar in het Frans op groot formaat. Prachtig boek overigens.

 

Ook een argument van jou?

 

Soms is spot leuker om te reageren. Weet je: cartoonisten doen dat geregeld: ze argumenteren niet maar ze spotten met materaal dat de tegenpartij hem/haar vriendelijk aanbiedt. En wat ze soms maken is enorm goed.

Trouwens, je hebt al vroeger aangegeven in een andere topic dat je alle argumenten van tafel veegt en je gewoon je eigen gang gaat, dat je niet gaat veranderen of je mening gaat wijzigen, welke argumenten er ook naar voren komen (iets soortgelijks, ik zou het moeten opzoeken maar ik ben wat lui ). Dus waarom zou ik parels voor de zwijnen gooien, temeer dat dat veel werk voor me is? Nee, dan is satire/spot veel leuker en sneller voor mij.😋🤪

Link naar reactie
4 uren geleden, sporoi zei:

 

 

Ook een argument van jou?

 

Soms is spot leuker om te reageren. Weet je: cartoonisten doen dat geregeld: ze argumenteren niet maar ze spotten met materaal dat de tegenpartij hem/haar vriendelijk aanbiedt. En wat ze soms maken is enorm goed.

Trouwens, je hebt al vroeger aangegeven in een andere topic dat je alle argumenten van tafel veegt en je gewoon je eigen gang gaat, dat je niet gaat veranderen of je mening gaat wijzigen, welke argumenten er ook naar voren komen (iets soortgelijks, ik zou het moeten opzoeken maar ik ben wat lui ). Dus waarom zou ik parels voor de zwijnen gooien, temeer dat dat veel werk voor me is? Nee, dan is satire/spot veel leuker en sneller voor mij.😋🤪


Goed dat je jezelf zo fantastisch vindt.

 

Maar zoals reeds gezegd het probleem met wokies is dat zij denken te moeten beslissen wat anderen mogen/moeten doen.

Ambreville zegt gewoon wat hij wil doen, en wat antwoord jij? Wat hij moet doen. 

Ik ben steeds op zoek naar mooie zwart/wit originelen om mijn verzameling aan te vullen.

Aarzel dus niet om mij te contacteren als je er één te koop hebt. 

 

https://www.2dgalleries.com/profile/mzee

Link naar reactie
17 uren geleden, sporoi zei:

(Misschien een tip voor de masculine platte scenaristen en tekenaars: if you can´t beat them, join them. Riskeer een poging om strips naar het niveau van de hippe midden en hogere klasse te brengen met wat intelligente scenario's die wat verdergaan dan kalverliefdekes of gratuit geweldtroep. Hoofdpersonages met hun drive, hun zwaktes en sterktes, gemengd met wat fijne humor, niet te braaf maar ook niet te vulgair, af en toe gekruid met wat lichte spot en dito spanning. Naakt: bouw dat evenwichtig op, en enkel als dat nog iets met het scenario te maken heeft. Maar laat een personage(s) niet persé in bad of in bed of op elkaar paraderen als dat niets aan het verhaal toevoegt. Vindt iets uit niet op maat van deze hormoongeplaagde pubers en hormoonnostalgische ouderen, die niets liever de bevestiging zien dat vrouwen perverse wezens zijn met bulten en spleten voor hun genot.

 

Misschien wil een middenklasse , moderne en normaal intelligente meer evenwichtige vrouwen en mannen (- woke dus -😉) wel eens terug een strip serieus nemen. Dat ze eens de indruk krijgen dat ze waar voor hun geld krijgen. En misschien ... wordt het stripmedium terug een trend. Hoewel het een lange weg wordt. Het alternatief ?... Het Russisch scenario: zink verder in de drek, traag maar gestaag. 😋)

 

Het probleem is dat de zeden steeds blijven veranderen en dat na een tijdje alles verouderd is. Iemand als Merho werd (of wordt nog steeds) geprezen omdat hij zo lekker vooruitstrevend was (strips over gewone gezinnen, over racisme en een hele rits hedendaagse thema's, met een vleugje bloot af en toe ...) maar ondertussen hoor je steeds vaker kritiek op De Kiekeboes. Het gratuite naakt van Fanny stoot mensen voor de borst, de goedbedoelde zwarte en aziatische en homoseksuele en transseksuele personages zijn te cliche afgebeeld...

Er is altijd wel iets te vinden om je aan te storen.

Link naar reactie
20 minuten geleden, Mzee zei:

Maar zoals reeds gezegd het probleem met wokies is dat zij denken te moeten beslissen wat anderen mogen/moeten doen.

 

Mensen zouden het veel minder moeilijk met woke hebben moesten ze (whoever die ze is)  stoppen met "je mag dat woord niet meer gebruiken" te zeggen en dat te vervangen door "zou je dat alstublieft niet meer willen gebruiken?".

Link naar reactie
26 minuten geleden, Mzee zei:


Goed dat je jezelf zo fantastisch vindt.

 

Dank je ! 😉

 

26 minuten geleden, Mzee zei:

 

Maar zoals reeds gezegd het probleem met wokies is dat zij denken te moeten beslissen wat anderen mogen/moeten doen.

Ambreville zegt gewoon wat hij wil doen, en wat antwoord jij? Wat hij moet doen. 

 

Je bewering van wokies die zeggen wat anderen moeten doen is een verzinsel van je, maar dat weet je zelf wel.😊

 

Maak de tegenstander verdacht of belachelijk door hem vanalles uit het ongerijmde in de voeten te schuiven. Of dat zo is is eigenlijk niet belangrijk. 

 

Ambreville gaf een soort antwoord van 'je m'en fou, ik doe wat ik wil, met tetten en zo in het park op een bank, en ik doe er nog een schepje bovenop, moedig hem aan, op spottende wijze. "Zou je niet kunnen...? Zou een leuk idee zijn, enz." De boodschap van mij is: wat je zegt is van de pot gerukt, maar goed, het is onzinnige praat, maar als je het doet? Laten we dan verder lachen: ik doe er nog een schepje bovenop, zou je dat dan niet proberen met een kronkelstrip van je idool Vivès, zo tegen einde schooltijd, kan je echt lachen!"

 

Weet je wel hoe humor en satire werkt? Of ken je alleen de uitlachhumor over de negertjes, de blonde dellen, de Hollanders en de janetten? Lachen zolang je maar niet zelf een spiegel gepresenteerd krijgt? 

 

Link naar reactie
19 uren geleden, Lük Bey zei:

 Er is nog niemand 'gecanceled' vanwege zijn boeken (of films of humor). Disney etc zijn wél het doelwit van gerichte boycots en wraakacties, juist omdat ze te 'woke' zouden zijn.

Er zijn wel degelijk mensen die  jobs hebben verloren omwille van dingen die ze zeggen of schreven of deden. De bekendste voorbeelden zijn te vinden in de tv- en filmsector.

 

Maar je hebt gelijk, de anti-woke kant boycot al even graag als de woke kant. Kijk maar naar de boycot waar Bud momenteel mee te maken heeft, juist omdat ze wilden meegaan in het woke gedachtengoed.

Link naar reactie
10 minuten geleden, TDPB zei:

 

Mensen zouden het veel minder moeilijk met woke hebben moesten ze (whoever die ze is)  stoppen met "je mag dat woord niet meer gebruiken" te zeggen en dat te vervangen door "zou je dat alstublieft niet meer willen gebruiken?".

 

Het beleefd vragen en formuleren, de fluwelen handschoentjes, oh dat gaat helpen hoor. 

Link naar reactie
7 uren geleden, Waldorf zei:

 

Ik denk dat jouw houding hier ook niet helpt. :ph34r:

Daarover is nog eens op dit forum gepraat geweest, topic Cauvin. Zoek het maar eens op. 

 

Ik ben al jaren hier, en heb jarenlang gezien dat sommigen vrij spel hadden, het grote woord in alles en nog wat en regelrechte bedenkelijke onzin spuien. Ik herinner me nog bij één persoon: "Ja het is een speciale, maar het is een stripliefhebber. "

 

Een vrijgeleide? Wel, dan ben ik ook een stripliefhebber. En ik ben na jaren zo vrij een koekje van eigen deeg te geven op de manier die me zint en zoals ik gebekt ben. Beleefd wie beleefd is en met argumenten komt, brutaal tegen de onzinspuiers en de  brutalen. Satire en spot van tijd tot tijd. Dat kleurt het forum. Tot spijt van sommigen. Helpt dat? Misschien wel, misschien niet. 

 

Groetjes. 

 

 

PS, ik heb geen handschoenen. 

Link naar reactie
46 minuten geleden, TDPB zei:

 

Mensen zouden het veel minder moeilijk met woke hebben moesten ze (whoever die ze is)  stoppen met "je mag dat woord niet meer gebruiken" te zeggen en dat te vervangen door "zou je dat alstublieft niet meer willen gebruiken?".

 

Dat denk ik niet.

Volgens mij is het probleem dat ze zich concentreren op woorden, i.p.v. op de inhoud van de boodschap. Je kunt allemaal correcte woorden gebruiken en toch -istisch zijn.

Woke heeft zichzelf getrivialiseerd. Sommigen denken op dit moment dat woke vanzelf verdwijnt, omdat wie ergens wegens woke wordt uitgezet, ergens anders heen gaat en daar gewoon zijn ding blijft doen en een boel fans er mee naartoe neemt.

Ik vraag me soms zelfs af of de trivialisering van woke in gang werd gezet door de tegenstanders ervan.

Link naar reactie
22 minuten geleden, sporoi zei:

Ik ben al jaren hier, en heb jarenlang gezien dat sommigen vrij spel hadden, het grote woord in alles en nog wat en regelrechte bedenkelijke onzin spuien. Ik herinner me nog bij één persoon: "Ja het is een speciale, maar het is een stripliefhebber. "

 

 

Ik ben jarenlang in de clinch gegaan met Mauser, maar ik wilde er ook geen dagtaak van maken. 

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie
3 uren geleden, sporoi zei:

 

Je bewering van wokies die zeggen wat anderen moeten doen is een verzinsel van je, maar dat weet je zelf wel.😊

 

Maak de tegenstander verdacht of belachelijk door hem vanalles uit het ongerijmde in de voeten te schuiven. Of dat zo is is eigenlijk niet belangrijk. 

……

 

Weet je wel hoe humor en satire werkt? Of ken je alleen de uitlachhumor over de negertjes, de blonde dellen, de Hollanders en de janetten? Lachen zolang je maar niet zelf een spiegel gepresenteerd krijgt? 

 


Wie heeft er hier een spiegel nodig?

Ik ben steeds op zoek naar mooie zwart/wit originelen om mijn verzameling aan te vullen.

Aarzel dus niet om mij te contacteren als je er één te koop hebt. 

 

https://www.2dgalleries.com/profile/mzee

Link naar reactie
3 hours ago, TDPB said:

Er zijn wel degelijk mensen die  jobs hebben verloren omwille van dingen die ze zeggen of schreven of deden.

 

Dan ben ik toch benieuwd wie je bedoelt hoor. Als er al voorbeelden zijn, dan toch niet van die aard dat artiesten zich echt bedreigd hoeven te voelen.

 

De bekendste voorbeelden van mensen die echt gecanceled zijn (Cosby, Glitter etc), moesten het ontgelden vanwege hun gedrag in het échte leven, niet omwille van wat een personage in hun films / boeken / songs deed. Mel Gibson is een tijdje gecanceled geweest, maar niet vanwege de anti-Engelse / antisemitische thema's die jarenlang in z'n films opmgemerkt werden. Dat mocht allemaal en mag nog steeds. Tarantino gebruikt voortdurend het n-word in z'n films en die wint gewoon oscars. Maar de dag dat hij daar in het echte leven op wordt betrapt, is het iets helemaal anders natuurlijk. 

 

Het is wel zo dat je tegenwoordig met minder wegkomt dan vroeger, dat zal misschien tot die perceptie bijdragen. Misschien is het dat wel waar de mensen zo mee inzitten: die arme rocksterren of filmproducers wiens carrière ten einde komt vanwege iets dat in de jaren '70 iedereen gewoon deed. Maar dan gaat het toch nog steeds over het echte leven.

 

Het enige voorbeeld waar ik aan kan denken, is de (over)gevoeligheid wanneer acteurs personages van een andere ethniciteit spelen, of zelfs maar de stem inspreken. Dat is een interessante discussie, hoe ver kun je gaan en werkt dat dan in twee richtingen, en die ontspoort nogal eens. Maar het is dan ook decennialang helemaal verkeerd gegaan en je kunt die balans niet zomaar ineens juist krijgen. Maar ook daar heb ik geen weet van filmmakers die ontslagen zijn: hooguit wat excuses moeten aanbieden, of een rol moeten opgeven die vroeger gewoon zonder problemen de hunne zou zijn. 

 

En ook: iemands populariteit die daalt, da's ook niet hetzelfde als gecanceled worden. Ik herinner me een acteur die kloeg dat hij in Hollywood geen kansen kreeg vanwege zijn christelijke / rechtse overtuiging. En dat terwijl Bruce Willis, Clint Eastwood, Arnold Schwarzenegger etc, toch allemaal uitgesproken republikeinen, de filmsterren van het moment waren. 

 

Het valt me op dat veel komieken die klagen over de zogezegde 'woke' mentaliteit, dat doen tijdens één of andere goedbetaalde Netflix special. Dan geven ze ongestoord wat gratuite voorbeelden van het soort humor dat 'niet meer mag', één of andere tabloid zal dan wel snel een artikel schrijven dat het publiek 'outraged' was of zoiets, wat dan weer druk gedeeld en becommentarieerd wordt enkel op basis van de titel.

 

Die 'woke mob', die is grotendeels verzonnen. Om stemmen en fans te winnen. 

 

 

Link naar reactie
1 uur terug, Lük Bey zei:

 

 Maar ook daar heb ik geen weet van filmmakers die ontslagen zijn: hooguit wat excuses moeten aanbieden, of een rol moeten opgeven die vroeger gewoon zonder problemen de hunne zou zijn.

een rol moeten opgeven is een vorm van ontslagen worden, he.

 

 

 

Link naar reactie
3 uren geleden, Lük Bey zei:

Die 'woke mob', die is grotendeels verzonnen. Om stemmen en fans te winnen. 

 

Je moet een tegenstrever of opponent een naam geven en dan stelselmatig opblazen tot een meer demonische vijand en gevaar in de loop van de jaren. De kunst is dan om leugens en verdachtmakingen zoveel mogelijk te herhalen, allerhande feiten stelselmatig te koppelen aan een woke-beweging, stelselmatig het gevaar van die 'fictieve beweging' te vergroten, tot het gevaar bij velen synoniem is aan woke. Woke die zegt wat je moet zeggen, woke die alles wil verbieden, woke die alles wil opdringen, woke die tegennatuurlijk is, woke die de humor wil bannen, woke die de kinderen wil bederven. Je kan het niet zo gek bedenken... Woke!  Is er een actie of kritische vragenstellende beweging die je niet zint? Woke.  Het is een beproefde autoritaire methode die demonisering van groepen en bewegingen, geliefd bij onder meer de Republikeinse partij van USA, ook Orban en Putin houden er wel van, om een paar voorbeelden te noemen. Op dit forum zijn er wel een paar die dat als papegaaien nakakelen. Iets niet goed? Woke natuurlijk ! Keer je het om en benoem je een aantal van deze  diverse anti-wokemensen met een tegentitel, of bespot je die infantiele en autoritaire redenering, dan val je zogenaamd mensen 'met gezond verstand' aan. 

Link naar reactie

Leuk, dat overzichtje. Maar het bewijst ook dat het allemaal veel te veel wordt. Het gaat om zwart of niet zwart, indianen (roodhuid is ook denigrerend, naar het schijnt), inuït (eskimo's: denigrerend), je mag bijv. niet meer zeggen "hut", je moet zeggen huis; je hebt de hele LGBTQ-en-de-rest-van-het-alfabet (het gaat al lang niet meer alleen om homo's of lesbiennes). Onlangs nog: "draagmoeder" mag niet meer, het moet "draagvrouw" zijn - het gaat hierbij wel om een ander type kwestie, maar allez..

Wie kan dat allemaal nog volgen?

Voor mij als vertaler is dat een serieus probleem, hoor. Gelukkig bevatten de oorsprongsteksten genoeg informatie om je op het goede spoor te zetten, maar ik had het hierboven nog niet over het vrouwtjes/mannetjes-probleem. Sommigen eisen neutrale teskten, maar begin daar eens aan met een taal die per definitie grammaticale geslachten kent. Sommigen eisen dan dat je je in allerlei bochten gaat wringen. Alleen al om aan die eis te kunnen voldoen moet ik allerlei trucs bedenken (schrijf nooit "de koper", maar altijd mv. "de kopers", e.d., maar dat werkt gewoon niet altijd). En daar kruipt een hoop tijd in, terwijl er nauwelijks een lezer een probleem mee heeft, tenzij hier of daar een feminist of een sympathisant met feminisme (en die laatsten zijn soms nog de ergsten).

Link naar reactie
22 minuten geleden, Peter Motte zei:

Leuk, dat overzichtje. Maar het bewijst ook dat het allemaal veel te veel wordt. Het gaat om zwart of niet zwart, indianen (roodhuid is ook denigrerend, naar het schijnt), inuït (eskimo's: denigrerend), je mag bijv. niet meer zeggen "hut", je moet zeggen huis; je hebt de hele LGBTQ-en-de-rest-van-het-alfabet (het gaat al lang niet meer alleen om homo's of lesbiennes). Onlangs nog: "draagmoeder" mag niet meer, het moet "draagvrouw" zijn - het gaat hierbij wel om een ander type kwestie, maar allez..

Wie kan dat allemaal nog volgen?

Voor mij als vertaler is dat een serieus probleem, hoor. Gelukkig bevatten de oorsprongsteksten genoeg informatie om je op het goede spoor te zetten, maar ik had het hierboven nog niet over het vrouwtjes/mannetjes-probleem. Sommigen eisen neutrale teskten, maar begin daar eens aan met een taal die per definitie grammaticale geslachten kent. Sommigen eisen dan dat je je in allerlei bochten gaat wringen. Alleen al om aan die eis te kunnen voldoen moet ik allerlei trucs bedenken (schrijf nooit "de koper", maar altijd mv. "de kopers", e.d., maar dat werkt gewoon niet altijd). En daar kruipt een hoop tijd in, terwijl er nauwelijks een lezer een probleem mee heeft, tenzij hier of daar een feminist of een sympathisant met feminisme (en die laatsten zijn soms nog de ergsten).

 

Tja, dat is in het begin wat zoeken. Ik moet ook geregeld voor mijn werk korte tekstjes maken die online moet voor lezers (nee, niet de tekstjes voor dit forum😁) , en ik zoek ook soms eens hoe dat het beste kan. Of dat nu over gender gaat, diversiteit, politieke hangijzers, wat "verbrande" geschiedenis, enz. Af en toe wat sleutelen en je vindt iets goed, meer niet. Je leert bij en het went wel op de duur. 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...