Ga naar inhoud

Seksistische stripmuren


Johan

Recommended Posts

Op 16/6/2023 om 14:14, sporoi zei:

Als ik voor elke minkukel een grondige reactie moet geven dan kan ik er wel een echte dagtaak van maken. Maar goed, toon me dat je dat niet bent! Dan zal ik blij verrast zijn en wel eens moeite voor jou doen. Tot dan ben je voor mij een luie onzinkramer.  

 

 


Prachtige argumentatie om toch maar niet te moeten antwoorden.

Toont inderdaad duidelijk aan dat je jezelf weer zeer fantastisch vindt.

Maar eens echt in de spiegel kijken kan nog altijd helpen hoor.

 

Ik ben steeds op zoek naar mooie zwart/wit originelen om mijn verzameling aan te vullen.

Aarzel dus niet om mij te contacteren als je er één te koop hebt. 

 

https://www.2dgalleries.com/profile/mzee

Link naar reactie
Op 16/6/2023 om 14:14, sporoi zei:

Als ik voor elke minkukel een grondige reactie moet geven dan kan ik er wel een echte dagtaak van maken. Maar goed, toon me dat je dat niet bent! Dan zal ik blij verrast zijn en wel eens moeite voor jou doen. Tot dan ben je voor mij een luie onzinkramer.  

 

 


Prachtige argumentatie om toch maar niet te moeten antwoorden.

Toont inderdaad duidelijk aan dat je jezelf weer zeer fantastisch vindt.

Maar eens echt in de spiegel kijken kan nog altijd helpen hoor.

 

Ik ben steeds op zoek naar mooie zwart/wit originelen om mijn verzameling aan te vullen.

Aarzel dus niet om mij te contacteren als je er één te koop hebt. 

 

https://www.2dgalleries.com/profile/mzee

Link naar reactie
Op 16/6/2023 om 13:48, Mzee zei:

Dat van die spiegel geldt nog steeds voor jou hoor

 

Op 15/6/2023 om 19:15, Mzee zei:

Wie heeft er hier een spiegel nodig?

 

27 minuten geleden, Mzee zei:

Maar eens echt in de spiegel kijken kan nog altijd helpen hoor.

 

Je plaat hapert. 😋

Link naar reactie
Op 16/6/2023 om 14:01, TDPB zei:

De talen waar ze geen onderscheid maken tussen hij en haar (zoals Chinees dacht ik) hebben het toch een stuk gemakkelijker.

 

van Chinees weet ik het niet, maar in 't Japans doen naamwoorden niet aan sex. Ze hebben zelfs geen woord voor meneer of mevrouw, het is allemaal -san. (Dit opent trouwens een hele waaier aan humoristische mogelijkheden in het gender-bender-genre in manga.) 

Link naar reactie

[moderator mode on]

Nu ik de draad iets gedetailleerder nalees, wil ik toch even een opmerking maken. 

Opmerkingen genre broedmachines en aanverwanten, tweede accounts aanmaken om enkel maar te zeuren,... 

ongetwijfeld grappig en zeker niet kwaad bedoeld, maar ik zou toch willen vragen het machismo iets terug te schroeven. Bij voorbaat dank.

[moderator mode off]

Link naar reactie

Die tweede account is inderdaad nogal doorzichtig en makkelijk te ontrafelen.

Als de persoon in kwestie het nodig vindt om op die manier aan een eigen opinie meer kracht toe te voegen, dan is dat jammer en onderschat-ie ook de anderen. Het is in een andere context trouwens nog al gebeurd.

 

 

 

Link naar reactie
2 uren geleden, Tanuki zei:

 

van Chinees weet ik het niet, maar in 't Japans doen naamwoorden niet aan sex. Ze hebben zelfs geen woord voor meneer of mevrouw, het is allemaal -san. (Dit opent trouwens een hele waaier aan humoristische mogelijkheden in het gender-bender-genre in manga.) 

 

Maar dat is een enorme vereenvoudiging van de werkelijkheid. De scheiding der geslachten is in Japan zelfs heel sterk. Denk aan de heisa die er enkele jaren geleden was over vrouwen die geen naaldhakken op het werk wilden dragen, omdat ze er te veel last van hadden. Uiteindelijk heeft zelfs het ministerie zich ermee bemoeit door te stellen dat de vrouwen maar de bedrijfsregels moeten volgen.

Dus de hele kwestie reduceren tot het geslachtsloze aanspreekwoord -san is een perspectiefvervormende en -verhullende oversimplificatie.

Link naar reactie

In het West-Vlaams is de vervoeging van het woord ja en nee vrouwelijk, mannelijk of neutraal (voorwerp). 

 

3e persoon enkelvoud:

joaj - nèj (mannelijk)

joas - nès (vrouwelijk)

joat - nint (onzijdig)

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20151006_01905164#

 

Nu ik al een paar strips in het Oostends heb uitgegeven is dat wel een ding. Nero en Jommeke werden niet gecensureerd maar bij Kuifje blijkbaar wel, veel woorden waren verboden wegens te sensitief of brutaal, de vertaler was daar niet zo blij mee.

Link naar reactie
Op 15/6/2023 om 22:56, sporoi zei:

https://taaladvies.net/taal-en-gender-algemeen/

 

Een fragment:

 

Schermafdrukvan2023-06-1522-53-17.thumb.png.e4b78f54752103891974dc94d322957a.png

 

Voorbeelden:

 

Vanavond hebben we Anna te gast. Ze was jarenlang lerares Nederlands op een middelbare school en heeft onlangs haar eerste jeugdboek gepubliceerd. We praten met haar over haar carrièreswitch.

 

Vanavond hebben we Abder te gast. Hij was jarenlang leraar Nederlands op een middelbare school en heeft onlangs zijn eerste jeugdboek gepubliceerd. We praten met hem over zijn carrièreswitch.

 

Vanavond hebben we Aiden te gast. Die was jarenlang leerkracht Nederlands op een middelbare school en heeft onlangs diens eerste jeugdboek gepubliceerd. We praten met diegene over diens carrièreswitch.

 

 

Taalkundig is dit inderdaad een proces dat nog in ontwikkeling is.  De voornaamwoorden die nu voor non-binaire personen worden voorgesteld kunnen voor meer verwarring zorgen dan dat ze voor verduidelijking zorgen.

 

Voorbeeld: Ik zit in het publiek waar iemand als volgt wordt aangekondigd:

Vanavond hebben we Aiden te gast. Die was jarenlang leerkracht Nederlands op een middelbare school.

Het woord "Die" kan gebruikt worden als persoonlijk voornaamwoord wanneer Aiden een non-binair persoon is.  Maar "Die" kan ook gebruikt worden als een betrekkelijk voornaamwoord wanneer Aiden een man, een vrouw of een non-binair persoon is.

Stel dat Aiden een vrouw is en de spreker gebruikt "Die" als betrekkelijk voornaamwoord, dan werd er niets gezegd over gender.  Maar door de dubbele betekenis van "Die" kan een toehoorder dit foutief interpreteren als zou Aiden een non-binair persoon zijn.

 

Ik heb er ook geen oplossing voor maar taalkundig zou dit toch beter moeten kunnen.

 

a thing of beauty is a joy forever (John Keats 1795-1821)

Link naar reactie
59 minuten geleden, Bonte zei:

In het West-Vlaams is de vervoeging van het woord ja en nee vrouwelijk, mannelijk of neutraal (voorwerp). 

 

3e persoon enkelvoud:

joaj - nèj (mannelijk)

joas - nès (vrouwelijk)

joat - nint (onzijdig)

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20151006_01905164#

 

 

 

Ik heb die link eens gevolgd, en toen viel het me op: hiet in Geraardsbergen hebben we ook dat man./vr./onzijdig voor ja en nee.

Maar ik vind dat wel een beetje een verkeerde voorstelling van de feiten, want het zijn volgens mij samentrekkingen van "ja hij", "ja zij", "ja het", al of niet met syncope van iets zoals "is" of "doet", zoals "ja hij is/doet het", etc.

Link naar reactie
3 hours ago, Theodoor said:

 

Taalkundig is dit inderdaad een proces dat nog in ontwikkeling is.  De voornaamwoorden die nu voor non-binaire personen worden voorgesteld kunnen voor meer verwarring zorgen dan dat ze voor verduidelijking zorgen.

 

Voorbeeld: Ik zit in het publiek waar iemand als volgt wordt aangekondigd:

Vanavond hebben we Aiden te gast. Die was jarenlang leerkracht Nederlands op een middelbare school.

Het woord "Die" kan gebruikt worden als persoonlijk voornaamwoord wanneer Aiden een non-binair persoon is.  Maar "Die" kan ook gebruikt worden als een betrekkelijk voornaamwoord wanneer Aiden een man, een vrouw of een non-binair persoon is.

Stel dat Aiden een vrouw is en de spreker gebruikt "Die" als betrekkelijk voornaamwoord, dan werd er niets gezegd over gender.  Maar door de dubbele betekenis van "Die" kan een toehoorder dit foutief interpreteren als zou Aiden een non-binair persoon zijn.

 

Ik heb er ook geen oplossing voor maar taalkundig zou dit toch beter moeten kunnen.

 

In Genk gebruiken ze die voor m/v sinds 1952.

 

 

 

Link naar reactie
17 uren geleden, cinco zei:

Die tweede account is inderdaad nogal doorzichtig en makkelijk te ontrafelen.

Als de persoon in kwestie het nodig vindt om op die manier aan een eigen opinie meer kracht toe te voegen, dan is dat jammer en onderschat-ie ook de anderen. Het is in een andere context trouwens nog al gebeurd.

 

 

Om in de topic te blijven een voorbeeld van een niet-seksistische (?) stripmuur:

 

rat.thumb.jpg.cf0d0d65292f19ebfb5a2f9e31b7ba22.jpg

 

Let op de hond zonder schaduw!!! Als een boze maar domme djinn. 😋

 

Link naar reactie
3 uren geleden, Theodoor zei:

Stel dat Aiden een vrouw is en de spreker gebruikt "Die" als betrekkelijk voornaamwoord, dan werd er niets gezegd over gender.  Maar door de dubbele betekenis van "Die" kan een toehoorder dit foutief interpreteren als zou Aiden een non-binair persoon zijn.

 

Het maakt in de praktijk in de meeste situaties natuurlijk geen barst uit of die Aiden zich al dan niet identificeerd als man, vrouw of iets ertussen en wat jij denkt dat hij zou kunnen zijn. Dus of er al dan niet verwarring zou zijn maakt eigenlijk niets uit.

Enkel op medisch vlak kan het belangrijk zijn te weten welk geslacht iemand heeft. t Is maar als iemand met een vrouwelijk lichaam bij een dokter komt en verklaart mannelijk te zijn dat dat problemen zou kunnen opleveren.

Link naar reactie
2 uren geleden, TDPB zei:

Waarom moeten dat allemaal witte cis mannen zijn?

Kom kom TDPB, ken je je klassiekers niet? Iedereen weet toch dat er geen vrouwen en andere genders in het Wilde Westen bestonden. Buiten soms een paar op de dansvloer in Gomorra.  Er waren  schurken, veehouders, farmers, kwakzalvers, doodsgravers, sheriffs, oldtimers, schurken van indianen, zurebollenverkopers, valsspelers, waschinesen, postkoetsbestuurders, goudzoekers, gluiperige Mexicanen, machinisten, cipiers, gieren die de kindjes aan huis brachten, senatoren, enz enz. De goede waren blank, de slechte soms blank, soms bruin of rood. ... Och ja... En ook een held ...  😉

Link naar reactie
1 uur terug, sporoi zei:

Kom kom TDPB, ken je je klassiekers niet? Iedereen weet toch dat er geen vrouwen en andere genders in het Wilde Westen bestonden. Buiten soms een paar op de dansvloer in Gomorra.  Er waren  schurken, veehouders, farmers, doodsgravers, sheriffs, oldtimers, schurken van indianen, zurebollenverkopers, valsspelers, waschinesen, postkoetsbestuurders, machinisten, cipiers, gieren die de kindjes brachten, senatoren, enz enz. Blank. ... Och ja... En ook een held ...  😉

 

@sporoiOp uw /her/ she/ mr/ ms/ mx/  wenken bediend.

 

https://oie.duke.edu/forgotten-trans-history-wild-west

image.thumb.png.a11d15116d16c6eb2e2826cbdcee1536.png

 

Op stripgebied hebben we ook nog deze.

image.thumb.png.fcd0ac6ce19b5e193cd2c44fdf471b11.png

image.png.a41a1023117b4d01769c6e51b4f53a76.pngimage.png.c0a0e79c986e15349b2a662c205516b7.png

 

Link naar reactie
55 minuten geleden, bouncer zei:

 

Deze klassieker dan uit 1970, over een potje stoeien gesproken.

image.thumb.png.948896f6a031e4a429da8510f2f87c51.png

 

 

 

Ja, in de jaren '60 en '70 begon dat meer naar voren te komen, wel een niche markt. De courante strips van die Belgische tijd bleven redelijk braaf, alla toch de mainstream, want er waren alternatieven genoeg. Lucky Luke was een kind van die mainstream. Morris wou wel een stukje verder gaan, maar naar het schijnt wrong Dupuis tegen. Maar bij Pilote is hij ook relatief braaf gebleven. Juist wegens die conventies van de jaren ´50 en ´60 is de strip een soort leuke tijdsmachine. Daarbij was er het komische talent van Morris en Goscinny. Maar als ik er soms over nadenk: bv het zeer vroege verhaal Blauwvoeten op het oorlogspad  van 1958, oef ...: stomme,snel opgehitste en alcoholische indianen, een ploert van een Mexicaan, en voor de rest brave blanken, sommige naief, Lucky Luke de held, en af en toe een manwijf-type met een bezem om te slaan en een paar koters. Ik meen toch gelezen te hebben in de jaren ´70 of´80 ongeveer dezelfde kritieken als de 'beruchte samenzweringsbeweging W-0;Ke' nu zou kunnen geven op dit verhaal.

 

De wereld verandert echter grondig en ik kan begrijpen dat hedendaagse mensen met sommige oude series meer moeite hebben. Maar ik denk dat alle oude series ooit eens onherroepelijk "verslijten", alle talent van de makers ten spijt, alle pogingen tot canonisering ten spijt. Maak maar eens een stripmuur van Becassine bv, een tekststrip die wel leuk is en erg bekend was bij de bourgeois-meisjes van die tijd (het kwam in meisjestijdschriften, de titels komen me niet voor de geest) Maar wat meerwaarde biedt dat nog, en dan nog zo'n soort strip met happen tekst ertussen, vroeger wel gangbaar maar nu hopeloos gedateerd? Heer bommel en Tom Poes, naoorlogse Nederlandse generatie, grote zichtbaarheid, verzamelen van popjes en prentjes om in albums te plakken, enz. Wat blijft er van over?  Nero, tientallen jaren een dagbladverschijnsel, lijkt me gewoon in de dieperik om er nooit meer uit te kruipen. Een kind in de bib raakt deze Nerostrips niet aan, die verstoffen daar gewoon. Ooit gaan ze daar uit de rekken en is de vergetelheid compleet.

 

Het lijkt me verkeerd te denken dat zeker strips van 50 jaar of 30 jaar oud op dezelfde manier worden geapprecieerd als toen, hoe goed ze ook waren.  Sommige verslijten sneller dan een Aldi-laptop. Stripmuren van oude helden omdat het bij een canon hoort of probeert te horen? Hoe leuk het ook lijkt, na een tiental jaar of al na de eerste maand kijkt niemand er nog naar om en verdwijnt het toch. Wie kent nu de prachtige "Isabel" van Will nog? Heeft die muur het lang volgehouden?

Link naar reactie

In grote lijnen heb je gelijk, maar ik zie Tom Poes en Heer Bommel nog niet zo gauw in de vergetelheid verdwenen. Het zal wel nooit meer zo populair worden als het ooit is geweest, maar die reeks heeft kwaliteiten waardoor ze nog vak zal worden herontdekt.

Nero, daarentegen, heeft altijd veel met de actualiteit gedaan, en zal daardoor geleidelijk wegzinken, denk ik.

 

Bécasine, ja... dat verwijst naar een wereld die onherkenbaar is geworden.

Denk echter niet dat het verdwijnt omdat het te naïef zou zijn of omdat het tekst onder plaatjes is.

 

becassinepl.jpg

Bovendien heb ik de indruk dat het nog niet helemaal verdwenen zi.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...