cinco Posted November 29, 2023 Posted November 29, 2023 In 1993 werd Suske en Wiske Weekblad gelanceerd en liep 10 jaar, tot eind december 2003. Net zoals de recente succesvolle Kuifje-special zou men een éénmalige uitgave kunnen doen met daarin nieuwe kortverhalen van vroegere reeksen zoals Sam, Sarah & Robin, Biebel, Waterland, Streetkids... Air and esteban² 2 Quote
kurisu74 Posted November 29, 2023 Posted November 29, 2023 Hoeft niet voor mij want dat zijn niet de reeksen die ik ooit gelezen heb of wil lezen, maar da's natuurlijk persoonlijke voorkeur Een Wordt Vervolgd special zou meer mijn ding zijn als we mogen dromen... Quote
$tripofiel Posted November 29, 2023 Posted November 29, 2023 Crowdfunding opstarten, ik doe mee! esteban² 1 Quote
Peter Motte Posted November 29, 2023 Posted November 29, 2023 Nul. Quote Andreas, striptekenaar Blog Vertaalbureau Motte Alle taalfouten dienen om AI te pesten (c) Peter Motte, use by AI not allowed
Ambreville Posted November 29, 2023 Posted November 29, 2023 Zero. Dat blad heeft nooit echte toppers voortgebracht. Liever een reboot van Tintin met steun van Le Lombard en Dargaud kurisu74 1 Quote
SPeeDy Posted November 29, 2023 Posted November 29, 2023 0 Quote Tomorrow Saturday Sunday Today is my favorite day
esteban² Posted November 29, 2023 Posted November 29, 2023 Dat weekblad heeft, zeker in België, een hele generatie stripliefhebbers en nieuw talent voortgebracht. Ongetwijfeld is er voldoende animo (kopers) voor zo'n éénmalig nostalgisch nummer. Maar ik zie ze 't niet echt voor elkaar krijgen vandaag de dag, zo'n project. Fantastisch idee, dat wel! Quote STEUNACTIE #SHARINGISCARING #DELENISLIEF
Waldorf Posted November 30, 2023 Posted November 30, 2023 Ik zou het niet kopen. Van Waterland en Streetkids heb ik zelfs nog nooit gehoord. Quote Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.
cinco Posted November 30, 2023 Author Posted November 30, 2023 Ik ben wel te vinden voor een uitgave waarin Sarah & Robin, Biebel en Sam een éénmalige comeback krijgen. De cameo van Sam vond ik trouwens het hoogtepunt van die S&W hommage op de heide. $tripofiel 1 Quote
MarcusK Posted November 30, 2023 Posted November 30, 2023 Sam is voor mij wel een topper. Maar ik wist niet dat die reeks ook in een stripblad zat. Quote
Peter Motte Posted November 30, 2023 Posted November 30, 2023 Idem hier. Ik denk ook niet dat het probleem de lage kwaliteit van de strips is, maar de onbekendheid van het S&W-weekblad. Zelfs die eenmalige Robbedoes lijkt afgelast. En de eenmalige Kuifje is dunner dan de eenmalige Tintin. Quote Andreas, striptekenaar Blog Vertaalbureau Motte Alle taalfouten dienen om AI te pesten (c) Peter Motte, use by AI not allowed
Air Posted November 30, 2023 Posted November 30, 2023 I like “big buds” and i can’t deny en Ik ben graag een copy-cat. Maar iedereen heeft keuzestress. een luxeprobleem... Quote .
cinco Posted November 30, 2023 Author Posted November 30, 2023 4 uren geleden, Peter Motte zei: Zelfs die eenmalige Robbedoes lijkt afgelast. Ze hopen dat iedereen vergeten is dat ze dat hebben aangekondigd. Air 1 Quote
esteban² Posted December 1, 2023 Posted December 1, 2023 Onbekend? Heel relatief hoor. Dit is toch niets meer of minder dan een generatie-dingetje. Ik had de perfecte leeftijd toen de introductie van het S&W Weekblad kwam. Dat werd zelfs gelezen door klasgenoten die eigenlijk nooit strips kochten. In mijn jeugd leefde het Weekblad Kuifje of Robbedoes niet (meer), het S&W Weekblad was aanwezig. Elke woensdag lag er een (flinke) stapel in het lokale winkeltje en als ik er de dag zelf niet om kon, is het nu en dan wel eens zo geweest dat ze allemaal weg waren. Gelukkig was de winkel-madam zo goed om er voor mij ééntje aan de kant te houden. Tal van reeksen hebben (extra) bekendheid of een (door)start gekregen dankzij dit blad, nieuw talent kreeg een kans. Aan grote namen of sterke merken geen gebrek, tal van verzamelaar zou voor zo'n editie naar de winkel rennen. Voor een hele hoop stripliefhebbers van mijn leeftijd waren dit toch de titels, en dat zijn er heel wat, die een grote rol gespeeld hebben in hun jeugd: https://suskeenwiske.ophetwww.net/weekblad/weeksera.php Of niet soms, @Tom MDP? Wel is het zo dat dit kennelijk in België meer aanwezig was dan in Nederland, heb ik de indruk. Er stonden dan ook heel wat Vlaemsche reeksen in. $tripofiel 1 Quote STEUNACTIE #SHARINGISCARING #DELENISLIEF
Yncke Posted December 1, 2023 Posted December 1, 2023 6 hours ago, esteban² said: Onbekend? Heel relatief hoor. Dit is toch niets meer of minder dan een generatie-dingetje. Ik had de perfecte leeftijd toen de introductie van het S&W Weekblad kwam. Ik denk dat dit de nagel op de kop is. S&W Weekblad is voor mij wat Robbedoes is voor veel anderen hier. Ik zou onmiddellijk intekenen als er een volwaardige jubileumuitgave kwam. Al vraag ik me af of het realistisch is. De mensen die toen van dat blad maakten wat het was, staan zij hiervoor te springen? esteban² 1 Quote yncke.be
Peter Motte Posted December 1, 2023 Posted December 1, 2023 Ondanks alle nostalgie moet je erkennen dat de bekendheid van het S&W-weekblad het niet haalt bij de bekendheid van Robbedoes en Kuifje. SWW verscheen inderdaad toen Kuifje en Robbedoes er al niet meer waren. En waarom waren ze er niet? Omdat de markt opgedroogd was. Ze moesten dan ook al na tien jaar stoppen. Ze hebben het waarschijnlijk eens geprobeerd vanuit de redenering dat er een gat in de markt was ontstaan doordat K en R waren verdwenen, en de grote bekendheid van de figuurtjes S&W zal wel hebben geholpen, maar niet genoeg. Quote Andreas, striptekenaar Blog Vertaalbureau Motte Alle taalfouten dienen om AI te pesten (c) Peter Motte, use by AI not allowed
mister o Posted December 1, 2023 Posted December 1, 2023 Robbedoes liep tot 2005. SSW van 1993 tot 2003. Dus Robbedoes verscheen nog toen SSW er niet meer was, cartoonesk and Peter Motte 2 Quote
Peter Motte Posted December 1, 2023 Posted December 1, 2023 Dank voor de rechtzetting. Maar het verandert an sich niets aan de grond van de redenering. Quote Andreas, striptekenaar Blog Vertaalbureau Motte Alle taalfouten dienen om AI te pesten (c) Peter Motte, use by AI not allowed
esteban² Posted December 1, 2023 Posted December 1, 2023 1 uur geleden, Peter Motte zei: Ondanks alle nostalgie moet je erkennen dat de bekendheid van het S&W-weekblad het niet haalt bij de bekendheid van Robbedoes en Kuifje. SWW verscheen inderdaad toen Kuifje en Robbedoes er al niet meer waren. En waarom waren ze er niet? Omdat de markt opgedroogd was. Ze moesten dan ook al na tien jaar stoppen. Ze hebben het waarschijnlijk eens geprobeerd vanuit de redenering dat er een gat in de markt was ontstaan doordat K en R waren verdwenen, en de grote bekendheid van de figuurtjes S&W zal wel hebben geholpen, maar niet genoeg. Robbedoes Weekblad was er wel nog, maar ik bedoelde "leefde niet (meer)" niet in de letterlijke betekenis. Het werd -zo heb ik ooit begrepen- vooral door de generatie voor mij gekocht en dan voornamelijk abonnees, niet persé door de jeugd. Dat was allemaal al vervlogen. In de jonge jaren heb ik ook nooit of te nimmer ergens een Robbedoes weekblad gespot. Jammer trouwens, want ik was grote fan van de reeks op zich en toen verzot op strips. Geen idee van jouw leeftijd, Peter, maar ik denk vooral dat je de impact van het S&W Weekblad bij de stripliefhebbers van mijn generatie nogal onderschat. En dan zeker in BE. Het blad heeft het trouwens vele jaren uitstekend gedaan. Oorspronkelijk was het NL enkel via abonnement te verkrijgen, waarbij door het succes de vraag gekomen is om ze ook wekelijks los te kunnen verkopen. En neen, Suske & Wiske zijn lang geen Robbedoes of Kuifje over de landgrenzen heen bekeken. Maar in Vlaanderen zijn ze minstens even belangrijk en bekend, ook geldend voor tal van reeksen die in het weekblad liepen. Quote STEUNACTIE #SHARINGISCARING #DELENISLIEF
mister o Posted December 1, 2023 Posted December 1, 2023 34 minuten geleden, Peter Motte zei: Dank voor de rechtzetting. Maar het verandert an sich niets aan de grond van de redenering. Voor de rest was/ben ik t ook met je eens. Peter Motte 1 Quote
Madam Kito Posted December 1, 2023 Posted December 1, 2023 33 minuten geleden, esteban² zei: Geen idee van jouw leeftijd, Peter, De heer Motte is van het jaar 1966. esteban² 1 Quote
Peter Motte Posted December 1, 2023 Posted December 1, 2023 Hoe? Wat? Waar? Hoezo? Hoe weet je dat? Waar haal je dat? Werk je bij Google? Facebook? Amazon? Microsoft? China? We hebben een Chinese spion in ons midden! esteban² 1 Quote Andreas, striptekenaar Blog Vertaalbureau Motte Alle taalfouten dienen om AI te pesten (c) Peter Motte, use by AI not allowed
ovócito Posted December 1, 2023 Posted December 1, 2023 6 minuten geleden, Peter Motte zei: Hoe? Wat? Waar? Hoezo? Hoe weet je dat? Waar haal je dat? Werk je bij Google? Facebook? Amazon? Microsoft? China? We hebben een Chinese spion in ons midden! Rusland. Die hebben een database van alle weerspannige vertalers. Voor "als de tijd komt ...". Quote
Peter Motte Posted December 1, 2023 Posted December 1, 2023 Gelukkig zitten ze er jaren naast. Rusland ... Quote Andreas, striptekenaar Blog Vertaalbureau Motte Alle taalfouten dienen om AI te pesten (c) Peter Motte, use by AI not allowed
Air Posted December 1, 2023 Posted December 1, 2023 Uit mijn bronnen: Peter Motte is een vertaler van de 18e dynastie van het oude Egypte. (1340v Chr-heden) esteban² 1 Quote .
Peter Motte Posted December 1, 2023 Posted December 1, 2023 Een portret uit mijn jeugd. Maar vraag me niets over hiëroglyfen. Dat is veel te lang geleden. Air 1 Quote Andreas, striptekenaar Blog Vertaalbureau Motte Alle taalfouten dienen om AI te pesten (c) Peter Motte, use by AI not allowed
Madam Kito Posted December 1, 2023 Posted December 1, 2023 1 uur geleden, Peter Motte zei: Hoe? Wat? Waar? Hoezo? Hoe weet je dat? Waar haal je dat? Werk je bij Google? Facebook? Amazon? Microsoft? China? We hebben een Chinese spion in ons midden! Elementair: uit je wikipedia-pagina. Quote
Peter Motte Posted December 1, 2023 Posted December 1, 2023 Die is gehackt door de Chinezen. Wikipedia gebruikt wawa. Quote Andreas, striptekenaar Blog Vertaalbureau Motte Alle taalfouten dienen om AI te pesten (c) Peter Motte, use by AI not allowed
cartoonesk Posted December 4, 2023 Posted December 4, 2023 Op 1/12/2023 om 02:51, esteban² zei: Er stonden dan ook heel wat Vlaemsche reeksen in. Toch stonden er ook Nederlandse tekenaars in S & W weekblad : Gerard Leever, Jeroen Steehouwer en Willem Ritstier, als ik me goed herinner. Quote
esteban² Posted December 5, 2023 Posted December 5, 2023 Klopt. En nog meer. Quote STEUNACTIE #SHARINGISCARING #DELENISLIEF
cinco Posted December 6, 2023 Author Posted December 6, 2023 Kijk, ik heb bijvoorbeeld nooit een Kuifje-magazine in handen gehad en toch vond ik die recente special interessant. Waarmee ik wil zeggen dat je met een goedgemaakte hommage rond zo een weekblad een veel breder publiek kan bereiken dan de voormalige lezers. Quote
Peter Motte Posted December 6, 2023 Posted December 6, 2023 Maar de voormalige lezers en nostalgici zijn wel het eerste publiek. De rest is spill-over. Quote Andreas, striptekenaar Blog Vertaalbureau Motte Alle taalfouten dienen om AI te pesten (c) Peter Motte, use by AI not allowed
cinco Posted December 6, 2023 Author Posted December 6, 2023 2 uren geleden, Peter Motte zei: Maar de voormalige lezers en nostalgici zijn wel het eerste publiek. En die zijn ondertussen in de dertig en in de veertig dus rijp om te plukken van de nostalgieboom. Quote
Air Posted December 13, 2023 Posted December 13, 2023 Aan de staat van dit exemplaar is er veel plezier aan beleefd. (Rood,blauw en geel. Zijn er ook nog in andere kleuren?) Quote .
Tom MDP Posted December 19, 2023 Posted December 19, 2023 Op 1/12/2023 om 02:51, esteban² zei: Of niet soms, @Tom MDP? Ja en neen. Ja: dat heeft mij achteraf een bak geld gekost aan reeksen waardoor ik nu met een hoop stripboeken zit die steeds in mijn weg liggen maar waar ik niet vanaf wil. neen: het feit dat ze oudere reeksen herpubliceerden was tof om te ontdekken voor mij, maar hoeveel tweedehandse robert en bertrands of jeroms of eender wat van de back catalogues van oude reeksen kocht, het is niet dat dat veel directe impact had op de verkoopcijfers van de uitgeverij. Quote
Recommended Posts