Ga naar inhoud

Hoe zie je jouw stripaankopen evolueren?


cinco

Recommended Posts

9 uren geleden, bammar zei:

Het wordt me duidelijk dat dit stripforum niet relevant is voor de stripaankopen in het Nederlandstalig stripwereldje

Ik heb ook die indruk.

Want deze week komen bvb toch een mooi aantal knappe albums uit. Zoals de nieuwe Black squaw, Nero, Wild West, Team Rafale,… binnenkort nog een paar nieuwe van Lauwert, etc.

Link naar reactie
53 minutes ago, Flow_ said:

Ik heb ook die indruk.

Want deze week komen bvb toch een mooi aantal knappe albums uit. Zoals de nieuwe Black squaw, Nero, Wild West, Team Rafale,… binnenkort nog een paar nieuwe van Lauwert, etc.

Dus je hebt mensen op dit forum die ze kopen en mensen die ze niet kopen. Lijkt me weerspiegeling van het echte leven.  Je kan toch niet verwachten dat iedereen op dit forum hetzelfde koopt / goed vindt / leest

Link naar reactie
10 uren geleden, Lamme Goedzak zei:

Same. Van alle uitgevers heb ik tot nu toe 2 strips opstaan om te kopen (en heb 1 gekocht vorige maand) Goed nieuws voor de vrije ruimte in de kast wel

@Lamme Goedzak @Roque Ja @cinco @Ambreville @sjaakie Ik vond het al 2 drukke maanden met interessante titels zoals:

 

Daedalus

Atomka

De laatste schaduw

Samoarai & samaerai origine

Kurusan

De verloren tijd

De toren

Dwergen, Ogon, Orks&Goblins

Kozakken

Olympus Mons

Prometheus

....

Lauwert 

Speed ball

Perdide

Anne Boney

Identiteitsstorrnis

Iemand om me te praten

DE grizzly

 

SU

Bouncer

Brigandus

Chief Joseph

De strijd van Henry Flemi,g

Thorgal Saga

Wanted 

De queeste

XIII Mystery

Mademoiselle J

De duistere steden

...

Silvester

Dune huis Harkonnen 

Marshall Bass

De wraak in de hel

Tuskgee Ghost

Brian Bones

Normandië juni 44

...

 

Diversen

Terug naar Eden

Durango jonge jaren

Charley's oorlog

Salpiens

De laatste koningin

In stilte

Onmogelijke mensen

De macht der onschuldigen

In de huid van een ander

Holywoodland

....

En nog een aantal titels.....wie daar niets interessants in vindt🤔 Maar misschien zit ik hier niet op het juiste forum😚

 

 

Link naar reactie
55 minuten geleden, Lamme Goedzak zei:

Dus je hebt mensen op dit forum die ze kopen en mensen die ze niet kopen. Lijkt me weerspiegeling van het echte leven.  Je kan toch niet verwachten dat iedereen op dit forum hetzelfde koopt / goed vindt / leest

En dat is net de opmerking van Bammar, dat het vnl hier mensen met een andere smaak zijn, die reageren. 

Link naar reactie
12 hours ago, bammar said:

@Ambreville heb je ook al gekeken naar de titels van Daedalus? 😚

Ja, ik heb daar een vaste afspraak elke maand. Vooral voor de Aquilon series en de Bec-reeksen in softcover. Voor de dikkere albums en reeksen ga ik meer en meer naar het Frans. Daar hebben ze zich voor mij toch veel te duur gemaakt.

Dark Dragon, Daedalus en in mindere mate Sylvester houden het schip nog wel wat recht. Die hebben het als pure vertalers ook wel iets gemakkelijker. Ik vermoed dat er bij SU als echte uitgever wel iets meespeelt van dat de eigen strips moeten concureren met Dupuis, Le Lombard,... ze daarom meer de focus leggen op het eigen aanbod.

 

 

 

Link naar reactie
1 uur terug, Lamme Goedzak zei:

Dus je hebt mensen op dit forum die ze kopen en mensen die ze niet kopen. Lijkt me weerspiegeling van het echte leven.  Je kan toch niet verwachten dat iedereen op dit forum hetzelfde koopt / goed vindt / leest

Maar 1 stuk is toch heel weinig als stripmiefhebber met het aanbod van vorige maanden(zie mijn post hieronder met een aantal verschenen titels)

Link naar reactie
45 minuten geleden, bammar zei:

Maar 1 stuk is toch heel weinig als stripmiefhebber met het aanbod van vorige maanden(zie mijn post hieronder met een aantal verschenen titels)

Ik ben het in dit topic niet met je eens Bammar. Ik vind dat je het liefhebben van strips niet 1 op 1 kan linken aan het aantal strips dat je koopt. Ik koop zo'n 150-200 albums per jaar; Maakt mij dit een grotere stripliefhebber dan iemand die er maar 10 koopt? Ik denk in ieder geval van niet. Wat levert het forum mij op? Ik koop nu albums, zoals Malaterre en Bleekwater, die ik zonder dit forum in de winkel gewoon voorbij zou lopen. In mijn optiek kun je de stripliefhebber beter linken aan de kwaliteit dan aan de kwantiteit.

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie

Ik bestelde deze week vier albums:

twee van superfamilie (Linthout)

twee van per’bat (Yncke)

dit had ik niet gedaan zonder dit forum. 

maar daar was al een topic over.

Just saying 😉

 

Let’s get together and feel alright. 
de associale associator! 

Link naar reactie
13 minuten geleden, Gilles zei:

Goh, wat een discussie weer. Enkele mensen hier reageren dat ze dit jaar nog niet overdreven veel (Nederlandstalige) strips kochten en dat is voldoende om conclusies te trekken.  

Oei. Ik dacht dat een forum ook voor discussies  diende. Sorry dat ik mij vergis.

Link naar reactie
5 minuten geleden, bammar zei:

Oei. Ik dacht dat een forum ook voor discussies  diende. Sorry dat ik mij vergis.

 

Je vergist je niet. Nergens heb ik het tegendeel beweert, of wel?

 

Maar vind je nu zelf niet dat er zeer snel conclusies genomen worden in het gesprek hierboven? Ik in ieder geval wel. 

 

Je hoeft je overigens niet te excuseren en nog minder aangevallen te voelen. 

 

 

Link naar reactie
51 minuten geleden, bammar zei:

Als ik zie welke strips verkocht worden en de aantallen, is dat duidelijk niet aan de leden van dit forum.

Ik kocht heel veel, maar ben om meerdere redenen daarmee gestopt. Daedalus bijv. was een favoriete uitgeverij voor mij. Maar op een gegeven moment zijn ze hele slechte vertalingen gaan doen, prijzen worden behoorlijk hoog en het duurt lang voordat ze een serie afmaken terwijl ondertussen veel wordt opgestart.

 

In het algemeen geldt voor alles slechte vertalingen ook. De kwaliteit van veel strips laat toch ook wel wat te wensen over, zowel of iets goed is als kwaliteit qua fouten in de uitgaven. Series worden niet afgemaakt (vooral jeugdseries waar kinderen hun spaargeld aan uitgeven, maar niet volledig kunnen lezen). Het monopolie van SU en daarvoor Ballon helpt niet. En vooral de prijsstijgingen tov wat je krijgt. Ik zie geen visie naar de toekomst. Veel speculeren door handelaren en ook stripwinkels zelf. Dan kan ik bij mijn eigen ssz een album niet krijgen, omdat hij te weinig geleverd krijgt, maar elders voor veel geld wel kopen. En zo zijn er nog wel meer dingen. Ik koop nu voornamelijk Engelstalig en dat bevalt me prima. Want het medium blijft me boeien.

Link naar reactie
4 uren geleden, Ambreville zei:

Ik vermoed dat er bij SU als echte uitgever wel iets meespeelt van dat de eigen strips moeten concureren met Dupuis, Le Lombard,... ze daarom meer de focus leggen op het eigen aanbod.

 

Ik vraag me af wat hun langetermijnplan is. Ze beperken het aantal vertalingen van Dupuis, Lombard, Dargaud, Glénat en Casterman tot enkel het hoogstnodige en bij hun eigen strips zitten ze het aantal pagina's serieus te reduceren.

Link naar reactie
6 hours ago, bammar said:

@Lamme Goedzak @Roque Ja @cinco @Ambreville @sjaakie Ik vond het al 2 drukke maanden met interessante titels zoals:

 

Daedalus

Atomka

De laatste schaduw

Samoarai & samaerai origine

Kurusan

De verloren tijd

De toren

Dwergen, Ogon, Orks&Goblins

Kozakken

Olympus Mons

Prometheus

....

Lauwert 

Speed ball

Perdide

Anne Boney

Identiteitsstorrnis

Iemand om me te praten

DE grizzly

 

SU

Bouncer

Brigandus

Chief Joseph

De strijd van Henry Flemi,g

Thorgal Saga

Wanted 

De queeste

XIII Mystery

Mademoiselle J

De duistere steden

...

Silvester

Dune huis Harkonnen 

Marshall Bass

De wraak in de hel

Tuskgee Ghost

Brian Bones

Normandië juni 44

...

 

Diversen

Terug naar Eden

Durango jonge jaren

Charley's oorlog

Salpiens

De laatste koningin

In stilte

Onmogelijke mensen

De macht der onschuldigen

In de huid van een ander

Holywoodland

....

En nog een aantal titels.....wie daar niets interessants in vindt🤔 Maar misschien zit ik hier niet op het juiste forum😚

 

 

Woops, ik heb er 2 gekocht dan. Ik was Olympus Mons vergeten.

Het is niet dat er geen aanbod is maar persoonlijk koop ik niet teveel zaken om te proberen, daar heb ik het budget niet voor en de ook de plaats niet. Ik beperk mij dus tot zaken waarvan ik vrij zeker ben die me liggen of ik lees ze eerst in de bib. Elfen vind ik gewelde serie maar de rest van de landen van Arran raak ik gewoon niet doorgeworsteld, geen idee waarom. De zoveelste XII of Jeremiah of Thorgall spin-off, voortzetting, etc interesseert me gewoon niet. De zoveelste Prometheus waar het vet al van van de soep is, nee bedankt.

 

Maar dat betekent niet dat ik geen strips lees, ik lees er nog elke week meerdere. Ik koop gewoon niet om te kopen.

Link naar reactie
5 uren geleden, JPAR zei:

Ik kocht heel veel, maar ben om meerdere redenen daarmee gestopt. Daedalus bijv. was een favoriete uitgeverij voor mij. Maar op een gegeven moment zijn ze hele slechte vertalingen gaan doen, prijzen worden behoorlijk hoog en het duurt lang voordat ze een serie afmaken terwijl ondertussen veel wordt opgestart.

 

In het algemeen geldt voor alles slechte vertalingen ook. De kwaliteit van veel strips laat toch ook wel wat te wensen over, zowel of iets goed is als kwaliteit qua fouten in de uitgaven. Series worden niet afgemaakt (vooral jeugdseries waar kinderen hun spaargeld aan uitgeven, maar niet volledig kunnen lezen). Het monopolie van SU en daarvoor Ballon helpt niet. En vooral de prijsstijgingen tov wat je krijgt. Ik zie geen visie naar de toekomst. Veel speculeren door handelaren en ook stripwinkels zelf. Dan kan ik bij mijn eigen ssz een album niet krijgen, omdat hij te weinig geleverd krijgt, maar elders voor veel geld wel kopen. En zo zijn er nog wel meer dingen. Ik koop nu voornamelijk Engelstalig en dat bevalt me prima. Want het medium blijft me boeien.

Koop je dan de engelstalige strips  vanuit een winkel of via internet.

en via welke sites wodt je op de hoogte gehouden wat er nieuw uitkomt?

Ik zie hier over het algemeen enkel nedelandstalige strips in de winkel en heb eigenlijk geen idee wat er engelstalig voor handen is.

De site's die ik volg zijn met name op Nederlands en Frans gericht.

Ik heb wel Engelstalig de Dresen files staan, maar dat was omdat de boeken(ook engelstalig) erg leuk waren om te lezen.

en bv ook Locke and Key op aanraden vanuit neatstuff

Maar verder eigenlijk niks aan engelstalige strips.

 

Link naar reactie

Ik koop via internet. Heb niet een ssz in de buurt die Engelstalig verkoopt. Bjorn kan je natuurlijk heel goed informeren over wat er verschijnen gaat. Maar er zijn een aantal sites: prhinternationalsales.com of previewsworld.com De verschillende sites van de uitgeverijen uiteraard. En een cbr.com of bleedingcool.com

Link naar reactie
12 uren geleden, bammar zei:

En nog een aantal titels.....wie daar niets interessants in vindt🤔 Maar misschien zit ik hier niet op het juiste forum😚


Ik heb daar inderdaad iets interessants in gevonden: Terug naar Eden. Dat er tussen die uitgaven van Lauwert pareltjes zitten geloof ik ook wel, maar een mens kan nu eenmaal niet alles volgen. Met meer dan tweeduizend strips in de collectie durf ik mijzelf toch nog steeds liefhebber noemen. En dan bewaar ik alleen nog maar de titels die ik essentieel vind, wegens plaatsgebrek.
 

11 uren geleden, Ambreville zei:

Dark Dragon, Daedalus en in mindere mate Sylvester houden het schip nog wel wat recht.


En da's dus de reden dat ik maar weinig meer koop. Het moet inhoudelijk al héél lovend ontvangen worden vooraleer ik mij aan hun vertalingen wil wagen. Mijn tolerantiegrens voor slordige vertalingen ligt nu eenmaal vrij laag.

Vroeger kocht ik veel van Blloan en Oog & Blik, maar die bestaan al een tijdje niet meer. En Dupuis, Dargaud en Casterman hadden toen nog een eigen gezicht. Daar kon je u ook op baseren als lezer.

 

Gelukkig zijn er nog Sherpa, Scratch, Oogachtend,...
 

2 uren geleden, Willem zei:

Koop je dan de engelstalige strips  vanuit een winkel of via internet.

en via welke sites wodt je op de hoogte gehouden wat er nieuw uitkomt?

 

Gewoon rondwandelen in Worlds End (Gent) of Mekanik (Antwerpen) helpt al. Of in MultiBD of Brüsel voor Franstalige uitgaven. Onlangs RIP in het Frans gekocht omdat ik er geen vertrouwen in heb dat de zes delen ooit gelijktijdig beschikbaar zullen zijn in het Nederlands. Sorry, Microbe...

Engelstalig koop ik ook meestal in een SSZ. Het is wel een paar euro duurder maar zo blijf ik hen toch steunen, bij gebrek aan Nederlandstalige titels die mij momenteel interesseren. Als je SSZ Engelstalige uitgaven aanbiedt, kan je via de site van hun distributeur ook wel volgen/checken wat er beschikbaar is. Zie de website van Pinceel bijvoorbeeld.

Link naar reactie

Tot nu toe kocht ik één Nederlandstalige strip, Terug naar Eden. Ik kocht ook drie Franstalige boekjes. Het lijstje met albums waar ik naar uitkijk is momenteel nog kort. Bij Sherpa is het wachten op de boeken van Chaland en Extases deel 2. De nieuwe Duhamel en Happy Sex 2 zal ik wel kopen, en ook Gentlemind spreekt me aan. Voor de rest zie ik dat er één en ander aangekondigd wordt dat hier al lang in het Frans staat (Corto Maltese door Vives, Judee Sill). 

Ik denk met weemoed aan de periode dat er een massaal en gemakkelijk verkrijgbaar Engelse strips van goede kwaliteit aan bod kwam op dit forum. De hele catalogus van Vertigo werd gewikt, gewogen en aangeschaft. Die bron van info is opgedroogd, en ik koop bijna niets meer in het Engels. Ik weet niet of er nog zaken verschijnen met de kwaliteit van DMZ, Scalped of 100 Bullets. Als het er is geraakt het niet meer tot bij mij.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie
2 uren geleden, Waldorf zei:

Tot nu toe kocht ik één Nederlandstalige strip, Terug naar Eden. Ik kocht ook drie Franstalige boekjes. Het lijstje met albums waar ik naar uitkijk is momenteel nog kort. Bij Sherpa is het wachten op de boeken van Chaland en Extases deel 2. De nieuwe Duhamel en Happy Sex 2 zal ik wel kopen, en ook Gentlemind spreekt me aan. Voor de rest zie ik dat er één en ander aangekondigd wordt dat hier al lang in het Frans staat (Corto Maltese door Vives, Judee Sill). 

Ik denk met weemoed aan de periode dat er een massaal en gemakkelijk verkrijgbaar Engelse strips van goede kwaliteit aan bod kwam op dit forum. De hele catalogus van Vertigo werd gewikt, gewogen en aangeschaft. Die bron van info is opgedroogd, en ik koop bijna niets meer in het Engels. Ik weet niet of er nog zaken verschijnen met de kwaliteit van DMZ, Scalped of 100 Bullets. Als het er is geraakt het niet meer tot bij mij.

@Neat Stuff

 

Misschien kan Bjorn hier wat over zeggen. Hij heeft een goede kijk op de Amerikaanse stripwereld.

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...