Ga naar inhoud

Hoe zie je jouw stripaankopen evolueren?


cinco

Recommended Posts

Ik heb zo de bedoeling om op termijn meer op one-shots of kortreeksen (tussen de 2 à 4 albums) te gaan focussen. Dus het volgen van langlopende reeksen steeds meer af te bouwen. (met hier en daar een uitzondering)

 

Komt ook omdat de albums die mij in recente jaren het sterkst zijn bijgebleven in de meeste gevallen one-shots waren.

Hier voorbeelden van enkele one-shots die ik de laatste jaren heb gelezen en die mij erg goed bevallen zijn:

 

- Carbon & Silicium

- Zwarte Waterlelies

- Juffrouw Baudelaire

- de Man van Nu

- Onder de Kiezels schuilt het Strand

- de Laatste Zomerroos

- Ondanks Alles

- Bleekwater

- Dagen van Zand

- Wit Alom

- een Zee te Hoog

 

De one-shots bieden voor de auteurs ook ruimere mogelijkheid om hun ding te doen wat de kwaliteit regelmatig ten goede komt.

 

Link naar reactie

Het is ook dat ik niet te veel verbintenis wil blijven aangaan met allerhande lange reeksen.

Een one-shot is one and done. Geen jaren wachten tot je weet hoe het afloopt.

Je hebt begin, midden en einde in één geheel zoals in een opzichstaande film.

Je kan het zelfs het literair equivalent van een one-night stand noemen.

 

En strips zijn ook niet altijd mijn belangrijkste interesse. Soms zijn films en series mijn belangrijkste interesse.

Soms zijn videogames mijn belangrijkste interesse. Soms zijn bepaalde mensen mijn belangrijkste interesse. :mellow:

Strips hebben zich in 2020 bij mij terug sterk op de voorgrond kunnen dringen doordat sociaal leven en bioscopen toen helemaal platlagen. En het was daardoor een goed moment om nieuwe reeksen en nieuwe auteurs al lezend te leren kennen.

En door het forum hier heb ik ook weer dieper kunnen graven in de wereld van het beeldverhaal. (soms te diep??)

Het was bij momenten erg interessant.

 

 

 

Link naar reactie

Lang lopende reeksen zijn inderdaad een risico. Een engagement van tijd en geld.

Als een reeks tegenvalt, is het zuur en vooral duur.

 

Maar lange reeksen zijn fascinerend!

Zeker als een serie zichzelf heruitvindt door een switch in artiesten of gewoon door de evolutie in de hand van een tekenaar of schrijver.

Denk aan al die verfrissende Marvel / DC updates aan de hand van een nieuw aangewezen visionaire stripmaker.

De Rode Ridder die zijn slag thuis haalt na het aanstellen van Karel Biddeloo als vaste artiest.

Franquin die Spirou overneemt, William Vance Bob Morane, Giraud's evolutie in tekenstijl bij Blueberry, etc.

Je weet nooit wat er zal gebeuren met een reeks!

 

Daarom koop ik meestal klassieke reeksen die al gecertificeerd, geverifieerd en kwaliteit gegarandeerd zijn gebleken doorheen de geschiedenis. 🤓

 

Nieuwe reeksen lees ik chronologisch en herevalueer ik per nummer.

Natuurlijk weet je nooit of een teleurstellende reeks zich zal herpakken !

Daarom kijk ik bij nieuwe reeksen vaak de kat uit de boom.

Van zodra ze "critically approved" zijn door positieve reacties op Getekende Reep, Bedetheque of Goodreads, zijn ze ook meestal al minder duur.

Ikzelf heb trouwens geen probleem in het bezitten van onvolledige reeksen voor onbepaalde duur.

Link naar reactie
4 uren geleden, BobFish zei:

Daarom koop ik meestal klassieke reeksen die al gecertificeerd, geverifieerd en kwaliteit gegarandeerd zijn gebleken doorheen de geschiedenis. 🤓

 

 

De herkenningsfactor van reeksen is natuurlijk een belangrijk voordeel terwijl one-shots een sprong in het ondiepe kunnen zijn.

Maar vaak komen in die one-shots de sterkste kanten van de auteurs naar boven omdat het dikwijls passie-projecten zijn. Reeksen hebben toch sneller last van invloed vanuit de uitgevershoek, dat heb je zowel bij de Amerikaanse comics als hier in Europa.

 

 

 

Link naar reactie

Als ik zo de aankopen van dit jaar scan stel ik vast dat ik zo goed als geen langlopende reeksen meer volg: enkel Theodoor Cleysters en Soda zijn langlopend. Voor de rest waren er nog Adelaars van Rome en Undertaker, en die vielen tegen. Gelukkig is er nog Blacksad. Voor de rest kocht ik one-shots en korte reeksen, zoals Keizerin Charlotte. Ook luxueuse uitgaves van klassiekers slorpten een groot deel van het budget op (dank Black & White, maar ook Dupuis, met hun Artiste Editions). Ik vind dat prima. 

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie

In mijn jeugd kocht ik zoveel mogelijk stripboeken als ik kon. Alles wat los en vast zit, bij wijze van spreken, als het maar grappig was, bij voorkeur.

In mijn studententijd kwam ik veel in stripwinkels en ontdekte ik vele interessante auteurs.

Tegenwoordig koop ik veel minder en vooral als de stripheld of de  auteur me werkelijk interesseren.

Wat echter niet verbeterd is, is mijn onvermogen om reeksen compleet te maken. Ik houd dan ook het meest van reeksen met op zichzelf staande albums.

Link naar reactie

Echt grote wijzigingen denk ik niet. Ik blijf mijn series en auteurs volgen. Met Undertaker ben ik ook blij dat er nog eens een recente serie doorbreekt.

Wel een beetje meer prijsgevoelig. Eerder dus een Franse titel dan een Daedalus of Sylvester die nu toch wel echt duur geworden zijn. Ook de brug tussen gelezen en ongelezen moet kleiner. Dus dat is ook minder brol aankopen. 

Maar langs de andere kant, Tirage de Têtes blijven doen. Vooral die van BD Empher, Black & White en Bruno Graff. Maar altijd in functie van de auteur. 

 

 

 

Link naar reactie

Als je ouder wordt en dan ziet dat er sommige reeksen zijn waarvan het vervolg jaren op zich laat wachten of het einde nog vrij lang weg is (bv. Op zoek naar de tijdvogel), dan vraag ik me af of ik het einde ooit nog zal meemaken voor ik de pijp aan Maarten geef. 

 

En dat beïnvloedt zeker mijn aankoopgedrag: losstaande albums, of 2 à 3 delen. Meer (4-6 delen) durf ik enkel als ik vrij zeker ben van 1à2 delen per jaar. 
Langlopende reeksen met op zichzelf staande albums zijn ook prima (genre Astérix, Blauwbloezen, etc.). Bij zo’n reeksen gruwel ik eigenlijk als er eens een deel 1/2 verschijnt (en hier reken ik ook Blacksad bij).

Dus nee, aan zoiets als Undertaker start ik niet meer.

 

Retakes/relaunches van afgeronde reeksen ben ik ook niet echt fan van, alhoewel ik toch overstag ben gegaan voor Rik Ringers.

Laat staat al die spinoffs en “X door’s) (Robbedoes, B&M, Thorgal…). Dat was leuk in ‘t begin maar nu ben ik toch kieskeuriger geworden. Geen XIII spinoffs bv. bij mij.

Tomorrow  Saturday Sunday Today is my favorite day

Link naar reactie

Mijn stripaankopen zijn toch wel behoorlijk afgenomen omdat veel strips van nu gewoon niet de kwaliteit bieden die ze voor mij de moeite waard maken.. van Blake en Mortimer koop ik nog wel de nieuwe delen en alles van Marini koop ik ook.. verder vind ik de laatste delen van Klaagzang erg goed en kan ik Largo ook nog steeds wel smaken..

 

Van Hermann koop ik niets meer en ik heb onlangs de helft van de Jeremiah serie van de hand gedaan.. las t nooit meer en vond eerlijk gezegd de verhalen - als ik t eens herlas- vrij belabberd.. over zijn hedendaagse tekenwerk begin ik maar helemaal niet meer.. mijn inziens had de man beter een jaar of 15- 20 geleden met pensioen gekund.. 

 

Blacksad doet t voor mij helaas ook niet (pratende beesten vind ik niks...). Undertaker begon goed maar na -pak m beet - 4 delen kon het mij niet meer bekoren (het vet was voor mij van de soep - schitterende Vlaamse uitdrukking). XIII ben ik gelijktijdig als Van Hamme mee gestopt.. ook de spin offs sla ik over..

 

Ik was/ ben (net als vele anderen) echt een groot fan van Van Hamme.. helaas is die als schrijver gestopt bij zijn grootste reeksen.. en dat is ook wel te merken (in (zeer) negatieve zin..) wat betreft de kwaliteit van die reeksen (Thorgal.. kuch!!.. )

 

Het is jammer allemaal.. maar het is niet anders.. 

 

Een van de laatste nieuwe reeksen die ik echt steengoed vond was Rani (ook weer op een oorspronkelijk verhaal van Van Hamme)

Link naar reactie
15 minuten geleden, sanderg zei:

Mijn stripaankopen zijn toch wel behoorlijk afgenomen omdat veel strips van nu gewoon niet de kwaliteit bieden die ze voor mij de moeite waard maken.. van Blake en Mortimer koop ik nog wel de nieuwe delen en alles van Marini koop ik ook.. verder vind ik de laatste delen van Klaagzang erg goed

 

 

 

Dufaux !?, asjemenou.

Link naar reactie
1 uur geleden, sanderg zei:

 

Blacksad doet t voor mij helaas ook niet (pratende beesten vind ik niks...).

 

Ik vind pratende beesten doorgaans ook wat vreemd, maar bij Blacksad werkt het. Enerzijds omdat het verhaal zo sterk is en je er desgewenst kan overlezen, over die beesten.  En anderzijds omdat die beesten zo goed gekozen zijn in functie van het verhaal. Het laatste tweeluik is echt zeer goed. 

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie
12 minuten geleden, Waldorf zei:

 

Ik vind pratende beesten doorgaans ook wat vreemd, maar bij Blacksad werkt het. Enerzijds omdat het verhaal zo sterk is en je er desgewenst kan overlezen, over die beesten.  En anderzijds omdat die beesten zo goed gekozen zijn in functie van het verhaal. Het laatste tweeluik is echt zeer goed. 

Misschien zou ik t s moeten proberen..

Link naar reactie
26 minuten geleden, Waldorf zei:

 

Hoog tijd om ook een Diaz Canalesist te worden. :ph34r: 🐈‍⬛

Van wat hij heeft geschreven ken ik enkel Blacksad.. (en tja... die pratende dieren...) 

De Noir sfeer vind ik wel zeer prettig overigens- maar daarvoor lees ik dan weer zeer graag Nestor Burma (de Tardi delen behoren tot mijn meest favoriete strips ever).

Mocht iemand die strips hier nog niet gelezen hebben-  vraag 'Sluiers over de Pont de Tolbiac' kado voor kerst of doe jezelf een (groot) plezier ermee...

Mocht u het kado vragen - Zeg maar dat het een tip is van een gewaardeerde medereper 😄  Dan zullen ze wel begrijpen dat het goed zit 😉

En als het kado ietsjes groter mag zijn - Het tweeluik '120 Rue de la Gare' en 'Glimmerik'. Mijns inziens een van de beste tweeluiken ooit op het gebied van strips..

Ik zie de dankbetuigingen wel tegemoet 😉 



Ben ik overigens nog vergeten in mijn ontwikkelingen qua stripaankopen- alles wat Tardi (heeft) (ge)maakt koop ik nog steeds blind.. De man is een genie


 

pdf_d5db49c0-52fc-012e-9c67-0050569439b1.jpg

pdf_01437550-0f66-012e-3467-0050569428b1.jpg

pdf_295dbd30-e540-012b-d5fe-0050569439b1.jpg

Link naar reactie
  • 1 month later...
  • 3 weeks later...
1 uur terug, linthout zei:

De tekeningen zijn 13 in een dozijn, dus het verhaal moet schitterend zijn ???

Waarover gaat dit eigenlijk? Overtuig me ! 🙂

Nog een honderdveertig tal Urbanus albums bemachtigingen binnen vier jaar.

❤️🏆📕📗📘📙📚

 


En voor de rest zal ik mijn intuïtie volgen, En lezen wat ik heb, kan lezen in de bibliotheek en toch maar weer lijstjes maken. Reeksen compleet maken en eventueel upgraden is leuk maar niet mijn streven.

 

conclusie: Een goed verhaal is beter dan bombastische plaatjes met weinig of geen context.

 

Let’s get together and feel alright. 
de associale associator! 

Link naar reactie

Ik koop albums uit een bepaalde reeks tot het moment dat ik het gevoel heb dat nieuwe delen niets meer toevoegen. Ik vind het ook niet erg om een halve reeks in mijn kast te hebben staan. Complete reeksen vind ik niet zo belangrijk. Ik schaf graag nieuwe reeksen aan. Op dit moment ligt mijn voorkeur bij historische non-fictie reeksen. Daedalus brengt veel reeksen uit zoals historische zeeslagen, Zij schreven geschiedenis  en de Medici's.

 

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie
21 uren geleden, cinco zei:

Tot nu toe slechts 1 strip gekocht in januari en 3 in februari, dus 2024 is traag gestart.

Het zal een moeilijk jaar worden voor de SSZ-en en de uitgeverijen als de trent van aankopen is zoals op het stripforum  

Link naar reactie
2 uren geleden, bammar zei:

Het zal een moeilijk jaar worden voor de SSZ-en en de uitgeverijen als de trend van aankopen is zoals op het stripforum.

 

Het is nog vroeg op het jaar, hè.

Dan zijn het aantal releases sowieso een stuk lager dan in het najaar.

 

En zelf heb ik naast strips ook nog andere interesses (blu-rays, videogames...) dus afhankelijk van de mood komt de ene hobby bij momenten meer op het voorplan dan de andere.

 

Maar geen nood... ik zie dat Daedalus in april werk van Zep uitbrengt. Daar heb ik alvast interesse voor.

Link naar reactie
37 minutes ago, cinco said:

 

Het is nog vroeg op het jaar, hè.

Dan zijn het aantal releases sowieso een stuk lager dan in het najaar.

 

En zelf heb ik naast strips ook nog andere interesses (blu-rays, videogames...) dus afhankelijk van de mood komt de ene hobby bij momenten meer op het voorplan dan de andere.

 

Maar geen nood... ik zie dat Daedalus in april werk van Zep uitbrengt. Daar heb ik alvast interesse voor.

Als ik naar de aankondigingen van alle uitgevers bij SU kijk op de SSZ, dan zal het dit jaar geen vette worden.

 

 

 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...