Ga naar inhoud

Catawiki Zaagdraad


Gast Natte aap

Recommended Posts

Volgens mij bewijst het succes van sites als Catawiki en Ebay dat het nog niet zo absurd is.

 

Dan kun je van cocaïne ook zeggen dat het niet absurd is, want het wordt gekocht.

 

Sommige typen stukken moet je in realiteit kunnen controleren. Dat kan niet online. Of iemand moet het in jouw plaats doen. Zoals de veilingmeesters. Vandaar het belang voor hun reputatie. Maar dan blijken er toch stukken te zijn die vervalsingen bleken te zijn.

Overigens: wie van ons gelooft dat de veilingmeesters al die stukken in realiteit hebben gezien?

Ik in elk geval niet. Die zitten gewoon achter hun computer wat te klikken. En waarschijnlijk als thuiswerker.

Link naar reactie

Het idee van een "online" veiling is volgens mij volslagen absurd. Het is een kat in een zak kopen.

Catawiki heeft wel de verdienste gehad dat er dank zij hen gemakkelijk en veel antieke en zeldzame strips werden aangeboden. Vroeger was dat sporadisch op Ebay en de controle daar was helemaal niks.

 

Wat je nu wel hebt is dat er enorm veel items met een waarde van 50-100 euro aangeboden worden. Je kan niet verwachten dat die allemaal één voor én tot in details nagekeken worden. Als koper moet je toch ook een beetje je verstand gebruiken.

Link naar reactie

De opzet van de veilingen via Catawiki is dat aanbieders vanuit huis digitaal kavels aanbieden. Er vindt dus inderdaad geen fysieke controle van het aangebodene plaats. Dat is ook geen geheim hoor.

 

De stripveilingen zijn maar een gedeelte van alle veilingen. Dus de schorsing van een aanbieder heeft weinig gevolgen, maar het moet wel op de juiste gronden gebeuren. Er moet dus wel opzet in het spel zijn. Ik heb bij deze aanbieder sterk de indruk dat er een partij met vervalsingen per abuis is ingekocht. Natuurlijk hadden er bij het reviewen van de kavels bij enkele vervalsingen alarmbellen moeten gaan rinkelen, maar dat is helaas niet gebeurd en de betreffende veilingmeesters zullen hier lering uit trekken.

Link naar reactie

De opzet van de veilingen via Catawiki is dat aanbieders vanuit huis digitaal kavels aanbieden. Er vindt dus inderdaad geen fysieke controle van het aangebodene plaats. Dat is ook geen geheim hoor.

 

De stripveilingen zijn maar een gedeelte van alle veilingen. Dus de schorsing van een aanbieder heeft weinig gevolgen, maar het moet wel op de juiste gronden gebeuren. Er moet dus wel opzet in het spel zijn. Ik heb bij deze aanbieder sterk de indruk dat er een partij met vervalsingen per abuis is ingekocht. Natuurlijk hadden er bij het reviewen van de kavels bij enkele vervalsingen alarmbellen moeten gaan rinkelen, maar dat is helaas niet gebeurd en de betreffende veilingmeesters zullen hier lering uit trekken.

 

Maar dan nog: het kan toch niet zo zijn dat deze aanbieder zijn 'per abuis' ingekochte partij vervalste tekeningen wekenlang achter elkaar op de Catawiki veiling dumpt (al dan niet opzettelijk 'verstopt' tussen bonafide materiaal). Ik verval in herhaling, maar als het dan toch zo'n grote en belangrijke verzamelaar is, dan ziet hij zelf ook wel dat er wat mis is met een deel van de tekeningen die hij aan Catawiki aanbiedt.

 

Ben overigens wel benieuwd naar Goudurix' excuus (zal wel iets zijn in de trant van "Foutje,.... bedankt!").

Link naar reactie

Ik kan me ook maar moeilijk voorstellen dat iemand bewust zijn reputatie op het spel zet om een paar tientjes extra te verdienen. Dat is zoals een goedlopend restaurant dat goedkope wijn in dure flessen overgiet, omdat de meeste klanten het verschil toch niet proeven.

 

Gaat hier wel om iets meer dan een paar tientjes. De Marsupilami tekening die eerder werd getoond (en waar twijfels over zijn?) ging voor meer dan EUR 2000 weg.

Link naar reactie

Gaat hier wel om iets meer dan een paar tientjes. De Marsupilami tekening die eerder werd getoond (en waar twijfels over zijn?) ging voor meer dan EUR 2000 weg.

Ik zie persoonlijk geen reden om te twijfelen aan die Marsupilami (maar ik had wel graag een grotere foto ervan gezien).

 

De nu afgekeurde 4 kavels zijn zo'n 8-10% van zijn weekomzet. Zou jij het daarvoor riskeren?

Link naar reactie

Maar dan nog: het kan toch niet zo zijn dat deze aanbieder zijn 'per abuis' ingekochte partij vervalste tekeningen wekenlang achter elkaar op de Catawiki veiling dumpt (al dan niet opzettelijk 'verstopt' tussen bonafide materiaal). Ik verval in herhaling, maar als het dan toch zo'n grote en belangrijke verzamelaar is, dan ziet hij zelf ook wel dat er wat mis is met een deel van de tekeningen die hij aan Catawiki aanbiedt.

 

Ben overigens wel benieuwd naar Goudurix' excuus (zal wel iets zijn in de trant van "Foutje,.... bedankt!").

 

Als ik eerlijk ben, denk ik dat iemand die zoveel tekeningen door z'n handen ziet gaan en ze ook fysiek in handen heeft nog veel beter dan de mensen hier op de site in staat is om te beoordelen wat wel en wat niet echt is.

 

Hij weet trouwens ook nog van wie hij ze koopt en dat zegt waarschijnlijk nog meer dan de items zelf.

Link naar reactie

Ik heb bij deze aanbieder sterk de indruk dat er een partij met vervalsingen per abuis is ingekocht.

 

Hm, volgens mij is dit iemand met heel veel ervaring en die ziet heus wel wat hij koopt. Het zou hem sowieso al op moeten vallen dat de meeste dubieuze items tekeningen in kleur op los vel van bekende tekenaars zijn.

Link naar reactie

Goudurix is wat wij in het schoon Vlaams ne 'charlatan' noemen en die niets anders doet dan loten opkopen en dan 95% probeert door te verkopen via online veilingen zoals Catawiki, eBay, banque dessinee, enz....

En daarbij al de gebruikelijke trukken gebruikt zoals bieden op eigen kavels, al of niet via meerdere accounts.

En dat daar nu af en toe wat valse stukken tussen zitten maakt hem echt niet uit, al ga ik er wel van uit dat niet zijn oorspronkelijke bedoeling is. En ik maak mij ook geen enkele illusie dat hij mag blijven doordoen op al deze sites, in het ergste geval zal hij eens van naam moeten veranderen maar dat is het ook.

Ik ben steeds op zoek naar mooie zwart/wit originelen om mijn verzameling aan te vullen.

Aarzel dus niet om mij te contacteren als je er één te koop hebt. 

 

https://www.2dgalleries.com/profile/mzee

Link naar reactie

Goudurix is wat wij in het schoon Vlaams ne 'charlatan' noemen en die niets anders doet dan loten opkopen en dan 95% probeert door te verkopen via online veilingen zoals Catawiki, eBay, banque dessinee, enz....

En daarbij al de gebruikelijke trukken gebruikt zoals bieden op eigen kavels, al of niet via meerdere accounts.

En dat daar nu af en toe wat valse stukken tussen zitten maakt hem echt niet uit, al ga ik er wel van uit dat niet zijn oorspronkelijke bedoeling is. En ik maak mij ook geen enkele illusie dat hij mag blijven doordoen op al deze sites, in het ergste geval zal hij eens van naam moeten veranderen maar dat is het ook.

 

Dat houdt onze hobby spannend, gewoon zelf goed opletten.

Op los vel zonder naam met kleur kan bijna niet. En als je twijfelt, gewoon niet kopen.

 

En met internet tegenwoordig is iedereen bereikbaar, dus vraag het aan de tekenaar via fb of blog of whatever......of gooi hem op de reep en laat de kenners oordelen....haha

Link naar reactie
  • 4 weeks later...

http://veiling.catawiki.be/kavels/7816377-een-nacht-in-rome-integraal-hc-handelaarseditie-+-gesigneerde-prent-2013?previous=favorites&target_ab_goal=user_bid_page_bid_on_lot

 

Ik kan mij bijna niet voorstellen dat hier uiteindelijk maar 100 exemplaren van zijn gedrukt. Kan iemand dat bevestigen?

Op het verzamelaarsplatform staat 300 exemplaren: http://www.catawiki.be/catalogus/strips/series-helden/nacht-in-rome-een/4935329-een-nacht-in-rome#open. 

Tenzij het over nog een andere versie zou gaan, is dit toch wat misleidende informatie.

Link naar reactie
  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...