Ga naar inhoud

Catawiki Zaagdraad


Gast Natte aap

Recommended Posts

De catalogus van CW is altijd een truc geweest om je HUN catalogus voor veilingen te laten invullen zonder dat het hun iets kost.

Je moet internetbedrijven nu toch een beetje kennen, hè.

Nah, de veilingen zijn eigenlijk vrij recent. De catalogus bestond al veel eerder. Ze hebben allerlei dingen geprobeerd om wat geld te verdienen: eerst met afgeprinte catalogi op maat (ik heb er nog eentje), dan shops met allerlei betalingstechnieken en dan de veilingen en met de veilingen zijn ze doorgebroken.

Link naar reactie

Ik weet niet of je het nu alleen over CW hebt, of over internet in het algemeen.

Biedingen op advertenties kun je al heel lang op bijv. Kapaza en op eBay.

En veilingen zijn volgens mij ook wel ouder.

 

Verder had ik het over internetbedrijven in het algemeen: ze doen mensen gratis voor hun werken, zonder dat die mensen dat in de gaten hebben.

Link naar reactie

De catalogus van CW is altijd een truc geweest om je HUN catalogus voor veilingen te laten invullen zonder dat het hun iets kost.

Je moet internetbedrijven nu toch een beetje kennen, hè.

 

Dit zit toevallig wat anders in elkaar Peter. Catawiki is gestart met de veilingen omdat het shopsysteem niet rendabel bleek te krijgen. Een van de redenen hiervoor is dat creatieve shopverkopers de commissiekosten massaal wisten te ontduiken. Controle en handhaving hiervan kostte meer geld aan personeelslasten dan dat het opbracht.

Daarnaast is de koppeling tussen veiling en catalogus juist losgelaten omdat dit verwarrend werkte voor potentiële veilingkopers...

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie

Dit zit toevallig wat anders in elkaar Peter. Catawiki is gestart met de veilingen omdat het shopsysteem niet rendabel bleek te krijgen. Een van de redenen hiervoor is dat creatieve shopverkopers de commissiekosten massaal wisten te ontduiken. Controle en handhaving hiervan kostte meer geld aan personeelslasten dan dat het opbracht.

Daarnaast is de koppeling tussen veiling en catalogus juist losgelaten omdat dit verwarrend werkte voor potentiële veilingkopers...

 

Yep, waarschijnlijk hebben ze ook hoge kosten aan het oplossen van geschillen zonder dat iemand wil betalen voor een zoekertjes site, wat blijkbaar geen probleem is voor een veiling site.

 

Ze zouden dit eventueel kunnen oplossen door advertenties maar daarvoor zou het beter zijn om veiling en catalogus compleet te scheiden, ook in naam.

Link naar reactie

Yep, waarschijnlijk hebben ze ook hoge kosten aan het oplossen van geschillen zonder dat iemand wil betalen voor een zoekertjes site, wat blijkbaar geen probleem is voor een veiling site.

 

Ze zouden dit eventueel kunnen oplossen door advertenties maar daarvoor zou het beter zijn om veiling en catalogus compleet te scheiden, ook in naam.

Maar waarom lassen ze geen betaalde advertenties in?

Link naar reactie

Het was kavel 439 (onverkocht) in de stripveiling van 2 april 2011 bij Artcurial.

De catalogusbeschrijving:

2qiwlr7.png

En de verkoper zelf zou niet bekend zijn met deze informatie? Laat me niet lachen...

Maar aanbieder zal wel wederom (voor de zoveelste keer) het voordeel van de twijfel krijgen.

@CATAWIKI: aanpassen maar lijkt mij (en de hoogste bieder informeren).

Link naar reactie

Ten aanzien van de tekening van Starter kan ik nog het volgende melden. Het is zeker juist dat deze eerder als een tekening van Jidéhem is verkocht / geveild, maar er zijn een aantal argumenten waarom dat hoogstwaarschijnlijk een verkeerde toeschrijving is geweest. De publicatie van deze tekening is in Robbedoes weekblad 987 d.d. 14 maart 1957, volgens mijn informatie is Jidéhem pas iets later bij deze reeks betrokken, en is het Franquin geweest die het tekenwerk daarvoor heeft gedaan. Ook wordt de stijl door enkele geraadpleegde kenners/verzamelaars van Franquin als levendiger gezien dan de tekeningen zoals we die van Jidéhem kennen.

Link naar reactie

Ten aanzien van de tekening van Starter kan ik nog het volgende melden. Het is zeker juist dat deze eerder als een tekening van Jidéhem is verkocht / geveild, maar er zijn een aantal argumenten waarom dat hoogstwaarschijnlijk een verkeerde toeschrijving is geweest. De publicatie van deze tekening is in Robbedoes weekblad 987 d.d. 14 maart 1957, volgens mijn informatie is Jidéhem pas iets later bij deze reeks betrokken, en is het Franquin geweest die het tekenwerk daarvoor heeft gedaan. Ook wordt de stijl door enkele geraadpleegde kenners/verzamelaars van Franquin als levendiger gezien dan de tekeningen zoals we die van Jidéhem kennen.

 

Maar als wat jij zegt klopt, dan is de publicatiedatum toch 1957 i.p.v. 1956? 

 

En in in 1957 kwam Jidehem ook bij Spirou, dus dat laat nogal wat ruimte over voor twijfel. 

Link naar reactie

Ik heb foto's van het betreffende nummer en de afbeelding van Starter in dat nummer. Ik weet enkel niet of de resolutie hoog genoeg is om deze bij het kavel te plaatsen.

 

Voor wie toch graag bewijzend beeldmateriaal aangereikt krijgt: cover van Robbedoes nr. 987 dd. 14 maart 1957 en pagina binnenin met het bewuste Starter-plaatje.

 

post-140-0-55341200-1477223065_thumb.jpgpost-140-0-32822600-1477223080_thumb.jpg

 

  

Link naar reactie

Als je 5 km van huis autopech hebt, is de wereld plots erg groot.

 

Ter zake: ik vermoed dat Starter werd ontwikkeld door Franquin, maar dat hij het doorgaf aan Jidéhem omdat F. te veel werk had. Maar het kan ook Roba zijn geweest. Ik vind het figuurje van Starter-die-naar-de-wereldbol-kijkt in elk geval meer Roba dan Franquin.

Link naar reactie
  • 2 weeks later...

Maar het blijft onzin om te beginnen vanaf 1 euro voor een stuk van honderden euro's.

Onlangs op een postzegelveiling begonnen ze ook vanaf een laag punt, maar dat was nog altijd een derde van de cataloguswaarde.

Het is gewoon een illusie dat de veiling beter op hang komt om vanaf 1 euro te beginnen.

Allemaal onzin. Het ontslaat de veilingmeesters van Catawiki gewoon van het geven van een degelijke schatting. Heeft trouwens één van die zogenaamde veilingmeesters al ooit een van de aangeboden stukken echt bekeken?

Geloof jij dat dat zelfs maar mogelijk is?

Ze KUNNEN het hele land niet afreizen om honderden strips te experteren die tussen 1 en 10 euro waard zijn.

Die Catawiki-veilingen zijn gewoon een aanfluiting van veilingen.

Link naar reactie

Haha..........de jaloezie en afgunst druipt weer van de reacties af.

Catawiki is een groot succes en volledig terecht. Dat het niet allemaal perfect is...OK, ook ik heb soms mijn twijfels, maar overall is het toch goed geregeld, ook met betalingen etc.....

Het heeft in alle lagen van de bevolking en op vele verzamel gebieden (ook veel buiten strips) de veiling dichter naar de mensen gebracht. Inderdaad werkt de laagdrempeligheid en natuurlijk het feit dat er heel veel mensen kijken en er dus veel potentiele kopers zijn.

Zij zullen wel goede veilingmeesters moeten vinden/behouden, dat is cruciaal. En ja, ze kunnen de kavels niet van te voren bekijken in dit concept, vandaar dus de laagdrempeligheid. Als je dat niet wilt, ga dan gewoon naar een veilinghuis eens in de twee maanden met giga opslagen en waar je ter plekke moet zijn om te bieden of dit via moeilijke constructies moet doen.. 

Natuurlijk is het wel super commercieel (geworden). Ik zie bijvoorbeeld zeer veel kavels, die gewoon nieuw in de winkel te koop zijn, en moet je daarvoor dan veilen? Ook zie je heel veel dezelfde aanbieders(handelaren/winkeliers) die items aanbieden die niet geaccepteerd worden van losse particuliere aanbieders, omdat zij een goede absolute opbrengst genereren, dat is jammer.

Maar al met al.............prima site, prima veilingen, laagdrempelig en zeer goed voor de markt.  

 

Natuurlijk werkt het als je de veiling start met 1 euro, daarmee betrek je veel meer bieders bij het object, die later misschien toch nog mee willen als het omhoog gaat. Bieders bieden vaak meer dan zij willen als je eenmaal in het biedingsproces zit, daar hoef je toch hopelijk geen professor voor te zijn om dit te begrijpen. 

Reserved price vind ik iets moeilijker, daar kan ik mij wel bij voorstellen dat het vreemd overkomt als je de hoogste bieder bent, maar de reserved niet haalt. Persoonlijk zou ik dan denken, begin bij de reserved price.

Link naar reactie

En als je reserveprice niet gehaald wordt, en je biedt het lot wéér aan, dan moet je nieuwe reserveprice lager zijn dan de vorige.

Wat ook niet kan, vind ik.

Tenslotte betekent "niet verkocht" dat er geen kopers waren, niet dat het minder waard is.

Verplichten om je reserveprice te verlagen, betekent dat Catawiki de pretentie heeft dat ALLE potentiële kopers bij hun langskomen. Wat nonsens is. Ik koop bijv. nooit op die veilingen.

Link naar reactie

Haha..........de jaloezie en afgunst druipt weer van de reacties af.

Heeft er bij mij niets mee te maken.

 

Natuurlijk werkt het als je de veiling start met 1 euro, daarmee betrek je veel meer bieders bij het object, die later misschien toch nog mee willen als het omhoog gaat. Bieders bieden vaak meer dan zij willen als je eenmaal in het biedingsproces zit, daar hoef je toch hopelijk geen professor voor te zijn om dit te begrijpen.

 

Fout in de redenering: met een startprijs van 1 euro beginnen malloten mee te bieden op stukken die honderden euro's waard zijn, terwijl ze misschien maar tot 50 euro KUNNEN gaan.

Een startprijs van 1 euro is alleen maar interessant voor stukken van max. ongeveer 10 euro.

 

Overigens: wie echt wilt bieden, komt maar het laatste uur voor sluitingstijd langs. Dan is het klein grut al lang naar huis.

Link naar reactie

Beginnen op 1 euro om zo aan te zwengelen; dat wil ik nog geloven.

 

Maar als er een reserve price is, begin dan gewoon op die prijs als het lot toch niet verkocht wordt aan een bedrag lager dan dat getal...

 

Het hanteren van een reserve prijs is in veilingland heel divers. Vaak is het aantal kavels bepalend hiervoor. Bij MPO veilingen (munten, postzegels ed) hanteert men een vanaf prijs. De reden hiervoor is dat er duizenden kavels live worden geveild. Een langzaam opkomen van de biedprijs zou gewoon teveel tijd kosten. Bij het veilen van duurdere kavels start de veilingmeester vaak met een bod dat gebaseerd is op de minimum richtprijs in combinatie met een schriftelijk/internet bod. Stel de richtprijs voor een schilderij is 1000-1500 en ik heb de veilingmeester een schriftelijk bod van max. 2000 gegeven dan begint de veilingmeester met 1000 op mijn naam.

 

Een veilingmeester houdt zich het recht voor om van een reserve af te wijken, dit gebeurt vaak als de reserve bijna is bereikt en de veilingmeester niet het idee heeft dat de reserve op een komende veiling wordt behaald. Ook is het mogelijk om een garantieprijs af te spreken met het veilinghuis, als ik een schilderij wil veilen en het veilinghuis geeft een garantie van 400 piek en het ding wordt voor 360 verkocht dan pas het veilinghuis die 40 ekkies bij. Veilinghuizen zijn hier i.h.a. niet happig op en doen dit alleen als je een aantal goede kavels binnenbrengt.

 

Bij internet veilingen kun je makkelijk beginnen met een bod van 1 euro omdat men al dagen voor de uiteindelijke veiling kan bieden, bij veel kavels loopt de prijs dan ook op ver voor de sluiting. Bij Catawiki valt de reserve vaak samen met de richtprijs die aangegeven staat. Het vooraf geven van de reserve is trouwens ongebruikelijk, alleen bij veilingen met heel veel kavels (zie voorbeeld MPO) wordt de reserve een vanaf prijs.

Link naar reactie

En als je reserveprice niet gehaald wordt, en je biedt het lot wéér aan, dan moet je nieuwe reserveprice lager zijn dan de vorige.

Wat ook niet kan, vind ik.

Tenslotte betekent "niet verkocht" dat er geen kopers waren, niet dat het minder waard is.

Verplichten om je reserveprice te verlagen, betekent dat Catawiki de pretentie heeft dat ALLE potentiële kopers bij hun langskomen. Wat nonsens is. Ik koop bijv. nooit op die veilingen.

 

Dit is onzin. Wanneer een kavel niet verkocht wordt kan dit door het veilinghuis opnieuw worden aangeboden. Dit gaat altijd en bij ieder veilinghuis voor een lagere richtprijs of zelfs een a tout prix. Het is mij weleens gebeurd dat op een mijner kavels (niet bij catawiki overigens) zwaar onder de reserve werd geboden. Bij een volgende veiling werd de richtprijs verlaagd maar de hamerprijs was dan weer hoger dan de eerste hogere richtprijs......

Link naar reactie

Heeft er bij mij niets mee te maken.

 

Fout in de redenering: met een startprijs van 1 euro beginnen malloten mee te bieden op stukken die honderden euro's waard zijn, terwijl ze misschien maar tot 50 euro KUNNEN gaan.

Een startprijs van 1 euro is alleen maar interessant voor stukken van max. ongeveer 10 euro.

 

Richtprijs van 1 Euro is altijd interessant, omdat de veilingmeesters dan niet van te voren overal een waarde voor hoeft in te schatten. Dat kan dan aan de bieders worden overgelaten. Werkt goed, mits er voldoende bieders zijn. 

 

Overigens: wie echt wilt bieden, komt maar het laatste uur voor sluitingstijd langs. Dan is het klein grut al lang naar huis.

 

De prijs wordt altijd op het laatst bepaald, vooral in de laatste minuten. Zonde van de energie om al voor die tijd te bieden. Het is trouwens ook makkelijk om gedisciplineerd te bieden, als je maar voor een kort moment op je eigen richtprijs hoeft te concentreren.

Link naar reactie

Bij Catawiki valt de reserve vaak samen met de richtprijs die aangegeven staat. Het vooraf geven van de reserve is trouwens ongebruikelijk, alleen bij veilingen met heel veel kavels (zie voorbeeld MPO) wordt de reserve een vanaf prijs.

 

Ik snap ook niet dat er mensen zitten te bieden met een prijs ver beneden de richtprijs. Zonde van de tijd, voor die prijs krijgen ze hem toch niet..

Link naar reactie

Wat ik bedoel is, er zijn 55 pagina's van de wolkeneters, aan 1 euro startbod per pagina.

 

Dus heel het album start op 55 euro.

Momenteel is er voor 31 747 (!) euro geboden, verspreid over de 55 pagina's en er is er nog geen enkele pagina zeker van een afnemer want geen enkele pagina heeft zijn reserve price gehaald.

 

Wat is dan het punt om te starten op 1 euro als zelfs meer dan 577 keer het startbod niet voldoende is om zeker te zijn van een koop? 

Link naar reactie

Laat ons toch niet te moeilijk doen om die biedingen die starten op 1 euro.

Wie heeft nu last van biedingen die geleidelijk groeien richting reserveprijs en daarboven?

 

Iedereen die biedt hoort te weten dat een bod lager dan de reserveprijs niet veel zin heeft. 

Trouwens zelfs als je daarboven biedt ben je nog niet zeker, er kan altijd iemand hoger bieden  :e005:

Link naar reactie

De prijs wordt altijd op het laatst bepaald, vooral in de laatste minuten. Zonde van de energie om al voor die tijd te bieden. Het is trouwens ook makkelijk om gedisciplineerd te bieden, als je maar voor een kort moment op je eigen richtprijs hoeft te concentreren.

Probleem is dat met 150 à 200 kavels/veiling je moeilijk de laatste 5 minuten kunt binnenkomen, tenzij je maar een klein aantal stukken wilt.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...