Ga naar inhoud

Vandaag Gekocht


Skinny

Recommended Posts

20 minuten geleden, sanderg zei:

Wordt Franka in België eigenlijk veel gelezen of is dit de Jommeke onder de Nederlandse strips?

 

 

Franka wordt in Nederland onvoldoende gelezen om de Jommeke van de Nederlandse strip te zijn. :lol: In Vlaanderen ligt letterlijk in elk huis een Jommeke.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie
33 minuten geleden, Waldorf zei:

 

Franka wordt in Nederland onvoldoende gelezen om de Jommeke van de Nederlandse strip te zijn. :lol: In Vlaanderen ligt letterlijk in elk huis een Jommeke.

Dan doet Jommeke het inderdaad wel een stuk beter dan Franka 🙂

 

in Nederland leest vrijwel niemand Jommeke...

 

maar wordt Franka wel gelezen in Vlaanderen of nauwelijks?

Link naar reactie
47 minuten geleden, linthout zei:

 Mocht Henk Kuijpers half zoveel op een blad zetten hij zou dubbel zoveel verkopen! 🙂

 

Misschien moet je m dat eens - geheel vrijblijvend- als tip geven Willy 😉

 

Toch apart dat Franka in Nederland toch echt wel bekend en populair is en in België niet tot nauwelijks... 

Waar zou dat nou aan liggen?...

 

Aan het tekenwerk toch niet zou ik denken (?).. in het laatste verhaal speelde Amsterdam een grote rol.. dat is waar.. het is echt wel gericht op Nederland in die zin.. maar an sich was het naar mijn idee een leuk verhaal waar ik denk ik meer lol aan heb beleefd dan - pak m beet- de laatste Largo

Link naar reactie
15 minuten geleden, sanderg zei:

Waar zou dat nou aan liggen?...

 

Ik vermoed dat het te maken heeft met de Hollandsche setting. Ze lezen daar immers ook geen Gilles de Geus. Wij Nederlanders zijn misschien een wat meer bereisd volkje. We lezen zonder veel moeite over de grenzen. Hoewel ik me nu wel besef dat er bij ons geen enkele hond Jommeke leest. Bah, wat hypocriet...

 

Link naar reactie
2 minuten geleden, Neat Stuff zei:

 

Ik vermoed dat het te maken heeft met de Hollandsche setting. Ze lezen daar immers ook geen Gilles de Geus. Wij Nederlanders zijn misschien een wat meer bereisd volkje. We lezen zonder veel moeite over de grenzen. Hoewel ik me nu wel besef dat er bij ons geen enkele hond Jommeke leest. Bah, wat hypocriet...

 

Wat betreft Gilles is de setting wel interessant ook voor Vlamingen toch? Het huidige Vlaanderen hoorde indertijd mede tot de lage landen tegen wie Philips II optrok om orde op zaken te stellen (lees: iedereen weer tot het katholicisme te dwingen 🙂

 

Vandersteen heeft toch ook behoorlijk uit dit vaatje getapt.. Spaanse spook meen ik speelde toch ook in een dergelijke setting?

Link naar reactie
5 minuten geleden, sanderg zei:

Wat betreft Gilles is de setting wel interessant ook voor Vlamingen toch?

In zekere zin wel, ja. Maar ik was uiterst verbaasd over de reacties toen de eerste integrale Gilles werd aangekondigd. Over de grens was men (nog) niet bekend met onze favoriete struikrover... Begrijpelijk hoor. Wie heeft er immers nog tijd over als je jaarlijks met een tiental Suske en Wiskes, een half dozijn Rode Ridders en naar het lijkt 40 Jommekes gebombardeerd wordt?

Link naar reactie
Zojuist, Neat Stuff zei:

In zekere zin wel, ja. Maar ik was uiterst verbaasd over de reacties toen de eerste integrale Gilles werd aangekondigd. Over de grens was men (nog) niet bekend met onze favoriete struikrover... Begrijpelijk hoor. Wie heeft er immers nog tijd over als je jaarlijks met een tiental Suske en Wiskes, een half dozijn Rode Ridders en naar het lijkt 40 Jommekes gebombardeerd wordt?

Hahahahaha! Ja, dat is waar... 

 

Wij Nederlanders zijn blijkbaar toch wat minder van het maatwerk maar gaan voor kwaliteit 😉

 

Gilles is echt schandalig onderschat. Kolk is ook echt een geweldig goede tekenaar en een met een geheel eigen stijl

Link naar reactie
12 minuten geleden, sanderg zei:

Hahahahaha! Ja, dat is waar... 

 

Wij Nederlanders zijn blijkbaar toch wat minder van het maatwerk maar gaan voor kwaliteit 😉

 

Gilles is echt schandalig onderschat. Kolk is ook echt een geweldig goede tekenaar en een met een geheel eigen stijl

Ai. Pas op hè? Straks worden we in de ban gedaan wegens versterkt nationalistische propaganda...

Link naar reactie
7 uren geleden, Ambreville zei:

Geen nood. Enkel relevante minderheden worden onderdrukt ;)

Ah gelukkig!! Wij zijn inderdaad niet relevant 🙂

 

Ik begon me al zorgen te maken... 😉

 

Wat betreft het tekenwerk van Henk- als je Amsterdam goed kent is het laatste album echt een feest van herkenning! 

Los daarvan doet hij eigenlijk waar hij altijd erg goed in in geweest... Drukke tekeningen misschien maar naar mijn idee nooit onoverzichtelijk. Mooi design van huizen, voertuigen en kunst en een zeer kundig oog voor detail

 

Was hij geen striptekenaar geweest dan zou hij een prima ontwerper zijn geweest van bijvoorbeeld sieraden of auto's.

 

Zijn gevoel voor design resulteert voor mij vaak tot tekeningen die echt een lust voor het oog zijn.

 

Persoonlijk vind ik Henk een veel betere tekenaar dan bijvoorbeeld Hermann... Ook wat betreft de scenario's momenteel overigens (als ik de laatste Franka's met de laatste Jeremiah's vergelijk..)

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Franka lees ik wel graag, maar het zijn ook niet meer dan dertien in een dozijn avonturenverhaaltjes met wat gratuit bloot en de laatste albums overdreven gepsychologiseer. De tekeningen vind ik mooi, maar er is een tijd geweest dat ze net iets minder druk waren, en dat was mooier. En als je denkt dat Gilles de Geus hier ook speelt moet je wat gaan bijlezen over de val van Antwerpen. Dat Kuypers een betere tekenaar zou zijn dan Hermann is voor jouw rekening, het is wat vroeg op de dag om al te gaan schelden. Kuypers heeft ocharme een dikke vijfentwintig albums bij elkaar gefriemeld, Hermann heeft een Oeuvre.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie
1 minuut geleden, Lefranc zei:

Vraag aan de Nederlanders hier. Ik ga dit weekend enkele dagen naar Amsterdam.  Zijn er in het centrum goed gesorteerde stripwinkels? De klassieke strip dus geen comics 

Beeldverhaal Amsterdam vind ik een erg fijne stripwinkel. Is in de buurt van het museumplein. Adres: Bilderdijkstraat 80

Lambiek ben ik sinds de verhuizing niet meer geweeest maar was ook altijd wel een leuke shop. Adres: Koningsstraat 27A

Veel plezier! 

Link naar reactie
2 uren geleden, Waldorf zei:

Franka lees ik wel graag, maar het zijn ook niet meer dan dertien in een dozijn avonturenverhaaltjes met wat gratuit bloot en de laatste albums overdreven gepsychologiseer. De tekeningen vind ik mooi, maar er is een tijd geweest dat ze net iets minder druk waren, en dat was mooier. En als je denkt dat Gilles de Geus hier ook speelt moet je wat gaan bijlezen over de val van Antwerpen. Dat Kuypers een betere tekenaar zou zijn dan Hermann is voor jouw rekening, het is wat vroeg op de dag om al te gaan schelden. Kuypers heeft ocharme een dikke vijfentwintig albums bij elkaar gefriemeld, Hermann heeft een Oeuvre.

Franka is inderdaad erg makkelijk wegleesvoer.. Het is in elk geval geen Dufaux of zo 🙂

Ik ben het wel met je eens dat de oudere Franka's (ten tijde van- pak m beet- de dertiende letter) nog wel beter getekend waren.

Idd neem ik de gehele verantwoordelijkheid voor mijn stelling wat betreft Hermann 😉 
Hermann is vooral goed in landschappen tekenen vind ik. De evolutie van de aap naar de mens is echter helaas bij hem wat achterwege gebleven... over zijn vrouwen (?) moeten we het maar helemaal niet hebben..

Hermann was wel sterk vond ik ten tijde van de oorspronkelijke Schemerwoude reeks.. Het direct werken in kleur levert soms mooie dingen op maar had an sich van mij achterwege kunnen blijven (net als bij Rosinski overigens, maar dat terzijde...) 

Link naar reactie
5 uren geleden, sanderg zei:

Persoonlijk vind ik Henk een veel betere tekenaar dan bijvoorbeeld Hermann... Ook wat betreft de scenario's momenteel overigens (als ik de laatste Franka's met de laatste Jeremiah's vergelijk..)

 

 

Ik heb wel wat werk van beiden liggen en ondanks dat ze een totaal verschillende stijl hebebn ben ik fan van beiden.

 

Maar Hermann is/was echt wel een paar trapjes hoger dan Henk hoor. Al ik geef toe dat het de laatste 20 en zeker 10 jaar heel wat minder geworden is maar alles wat hij zo tussen 1975 en 2000 getekend heeft is gewoon prachtig. Daar tipt gewoon bijna niemand aan.

 

Over de scenario's van de zoon van Hermann moet ik je spijtig genoeg wel gelijk geven. Ik kan niet direct een andere scenarist opnoemen die slechter doet. 

Ik ben steeds op zoek naar mooie zwart/wit originelen om mijn verzameling aan te vullen.

Aarzel dus niet om mij te contacteren als je er één te koop hebt. 

 

https://www.2dgalleries.com/profile/mzee

Link naar reactie
17 uren geleden, sanderg zei:

Toch apart dat Franka in Nederland toch echt wel bekend en populair is en in België niet tot nauwelijks... 

Waar zou dat nou aan liggen?...

 

Aan het tekenwerk toch niet zou ik denken (?).. in het laatste verhaal speelde Amsterdam een grote rol.. dat is waar.. het is echt wel gericht op Nederland in die zin.. maar an sich was het naar mijn idee een leuk verhaal waar ik denk ik meer lol aan heb beleefd dan - pak m beet- de laatste Largo

Jullie zoeken het verschil in verkoop tussen Nederland en Vlaanderen altijd in de inhoud en de settings, maar dat heeft er amper iets mee te maken. Voorpublicaties zijn héél belangrijk (als een strip voorgepubliceerd wordt in een tijdschrift/krant die enkel in Vlaanderen verkocht wordt, dan zal die strip enkel daar bekend zijn. Zeker als het gaat over strips uit de tijd dat tijdschriften nog monsteroplages haalden) en distributie is het tweede doorslaggevende punt. Nederlandse uitgevers verdelen vooral naar Nederlandse boekhandels, Vlaamse uitgevers naar Vlaamse winkels. Tegenwoordig is die opsplitsing wat kleiner geworden, maar vroeger (toen er nog echte grenzen waren) waren dat echt twee heel verschillende landen.

Link naar reactie
1 uur geleden, Mzee zei:

 

Ik heb wel wat werk van beiden liggen en ondanks dat ze een totaal verschillende stijl hebebn ben ik fan van beiden.

 

Maar Hermann is/was echt wel een paar trapjes hoger dan Henk hoor. Al ik geef toe dat het de laatste 20 en zeker 10 jaar heel wat minder geworden is maar alles wat hij zo tussen 1975 en 2000 getekend heeft is gewoon prachtig. Daar tipt gewoon bijna niemand aan.

 

Over de scenario's van de zoon van Hermann moet ik je spijtig genoeg wel gelijk geven. Ik kan niet direct een andere scenarist opnoemen die slechter doet. 

Voor beiden moet ik bekennen dat de kwaliteit van hun werk pak m beet zo'n 20 jaar geleden hoger lag...

En idd- de zoon van Hermann had beter timmerman of zoiets kunnen worden 🙂 

Link naar reactie
21 minuten geleden, TDPB zei:

Jullie zoeken het verschil in verkoop tussen Nederland en Vlaanderen altijd in de inhoud en de settings, maar dat heeft er amper iets mee te maken. Voorpublicaties zijn héél belangrijk (als een strip voorgepubliceerd wordt in een tijdschrift/krant die enkel in Vlaanderen verkocht wordt, dan zal die strip enkel daar bekend zijn. Zeker als het gaat over strips uit de tijd dat tijdschriften nog monsteroplages haalden) en distributie is het tweede doorslaggevende punt. Nederlandse uitgevers verdelen vooral naar Nederlandse boekhandels, Vlaamse uitgevers naar Vlaamse winkels. Tegenwoordig is die opsplitsing wat kleiner geworden, maar vroeger (toen er nog echte grenzen waren) waren dat echt twee heel verschillende landen.

Maar in de jaren 80 werd Sus en Wis volgens mij al lang nergens meer voorgepubliceerd in Nederland. Dat was toen dessalniettemin razend populair.. ook onder de jeugd die ook de vroegere voorpublicaties nooit hadden gekend uit Kuifje weekblad (zoals ondergetekende 🙂

Link naar reactie
14 minuten geleden, sanderg zei:

Maar in de jaren 80 werd Sus en Wis volgens mij al lang nergens meer voorgepubliceerd in Nederland. Dat was toen dessalniettemin razend populair.. ook onder de jeugd die ook de vroegere voorpublicaties nooit hadden gekend uit Kuifje weekblad (zoals ondergetekende 🙂

Toen teerden ze op de basis die in de decennia daarvoor werd gelegd (zijnde publicaties in Nederlandse kranten en tijdschriften en tv-programma's).

Link naar reactie
40 minuten geleden, TDPB zei:

Toen teerden ze op de basis die in de decennia daarvoor werd gelegd (zijnde publicaties in Nederlandse kranten en tijdschriften en tv-programma's).

Misschien- maar moet ik dat dan zo begrijpen als dat, wanneer het enthousiasme eenmaal is ingebed (op basis van eerder vergaarde roem via voorpublicatie) een reeks nog altijd via het enthousiasme van de ouders (die destijds de voorpublicaties nog wel lazen) is doorgegeven aan de jongere generatie? 
 

Mijn vader was vooral fan van kuifje en las geen S&W. Ik vond dat als kind wel heel leuk. Geen idee overigens waar ik dat destijds heb opgepikt maar in de 80s was S&W nog altijd razend populair in NL. Ik kan dat toch niet helemaal anders verklaren dan dat S&W blijkbaar een snaar wist te raken bij het Nederlandse publiek op de een of andere manier door de verhalen, settings etc. 

Het is wel zo dat een reeks als Franka hier in Nederland volgens mij ook slechts (nog) door volwassenen wordt gelezen.. Die zijn indertijd opgegroeid met de Eppo, Pep etc..

Link naar reactie

Ik denk dat de reeks in Vlaanderen in heel wat bibliotheken ligt, maar verder... Ik ken de reeks dan ook daarvan, maar ze ligt me niet. Het feit dat de strip uit Nederland komt heeft daar weinig mee te maken. Agent 327 en Gilles de Geus (ook leren kennen in de bib) vond en vind ik wél leuk.

 

Het al dan niet functionele naakt zou nog een lokker kunnen zijn, maar daar hebben we Fanny Kiekeboe, Rooie Zita en meer van dat fraais al voor.

 

Link naar reactie
Op 9/11/2021 om 14:32, sanderg zei:

Het is wel zo dat een reeks als Franka hier in Nederland volgens mij ook slechts (nog) door volwassenen wordt gelezen.. Die zijn indertijd opgegroeid met de Eppo, Pep etc..

 

Franka heeft toch in het begin in Robbedoes en zelfs in Spirou gestaan. Als die publicatie was doorgezet, was de strip misschien populairder geweest in België en Frankrijk.

 

franka.jpg

Link naar reactie
16 minuten geleden, TDPB zei:

Er is een korte periode geweest dat de Nederlandstalige redactie eigen strips kon plaatsen ipv enkel de Franstalige strips vertalen. Maar dat duurde niet zo heel lang. Mss was dat uit die periode?

Omdat Franka in zowel Robbedoes als Spirou stond (1981-1982), vermoed ik net iets daarvoor. In de jaren 80 stonden inderdaad Nederlandse en Vlaamse strips in Robbedoes, maar die stonden dan wel niet in Spirou. Alleen Roel en zijn beestenboel werd later in Spirou gepubliceerd. (edit : even opgezocht : Biebel begon in 1983 en Roel begon in 1984, dus dat moet ongeveer die periode geweest zijn)

Link naar reactie
5 minuten geleden, cartoonesk zei:

Omdat Franka in zowel Robbedoes en Spirou stond (1981-1982), vermoed ik net iets daarvoor. In de jaren 80 stonden inderdaad Nederlandse en Vlaamse strips in Robbedoes, maar die stonden dan wel niet in Spirou. Alleen Roel en zijn beestenboel werd later in Spirou gezet. (edit : even opgezocht : Biebel begon in 1983 en Roel begon in 1984, dus dat moet ongeveer die periode geweest zijn)

Interessant! Dank voor deze leuke wetenswaardigheden

Link naar reactie

Fidèle aux Spirou depuis son enfance, Henk Kuijpers est évidemment allé voir cet éditeur pour présenter Franka dans l'espoir de la faire connaître en Belgique et en France. La maison d'édition a accepté et signé le contrat pour trois albums seulement, avec comme condition l'utilisation de ses propres films. « Il a fallu recolorier et relettrer les histoires. Il devenait tout à fait possible d'opérer quelques changements graphiques dans les pages afin d'améliorer la narration de l'épisode4 ». C'est pourquoi Franka avait des cheveux châtains sur les publications francophones.

La publication

Selon toute vraisemblance, les éditeurs et Alain De Kuyssche, rédacteur en chef à cette époque et également traducteurN 2, avaient préféré, après de mûres réflexions, garder l'environnement hollandais en francisant toutes les inscriptions, les poteaux indicateurs et les enseignes11.

Premier logo apparu dans Spirou no 2241, soit à partir du deuxième épisode.

Le 12 mars 1981, les lecteurs francophones découvrent la belle Franka, emmitouflée dans son imperméable en pleine nuit, dans une demi-planche annonce du magazine Spirou no 2239. Il s'agissait de quelques cases provenant de l'album De Tanden van de Draak (Les Dents du dragon, tome 1), jamais parues dans ce magazine, avec l'accroche "La semaine prochaine, vous ferez plus ample connaissance d'une nouvelle héroïne hollandaise : Franka ! " Mais au numéro suivant, ce fut la première aventure, Le Musée du crime, qui débuta. Au no 2241 Yann et Didier Conrad accueillent Franka dans les « hauts de page » — dessins virulents situés en haut des pages du journal, et destinés à révéler aux lecteurs tous les secrets du journal. C'était une création de Frank, Geerts et Yslaire, au no 2222 du 13 novembre 1980, avant l'arrivée de ces deux derniers.

Au no 2292 du 18 mars 1982, arrive une deuxième aventure, Le Chef-d’œuvre, dont le titre sera changé en L'Œuvre d'art1 pour l'album paru au quatrième trimestre de la même année. Deux mois après, on retrouve l'héroïne pour un troisième récit, Le Pyromane (De Pyromaan), douze planches publiées dans le no 2309 du 15 juillet 1982.

Un court récit de cinq planches La Journée des animaux (Dierendag) paraît dans le no 2345 du 24 mars 1983 et une dernière aventure de trente-huit planches, Drôle de cirque, est publiée dans le magazine no 2351 du 5 mai 1983.

La curieuse réorganisation de Spirou

Alors que Drôle de cirque se poursuivait encore aux Pays-Bas dans Eppo en 1981, les deux premiers épisodes Le Musée du crime et L'Œuvre d'art étaient également publiés dans Robbedoes, Spirou version néerlandaise. Les droits de Franka valaient seulement pour la France et non pour les Pays-Bas, ce qui explique l'absence du troisième épisode, De Terugkeer van de Noorderzon : les éditeurs avaient décidé de ne pas le suivre en raison de sa suite De Wraak van het Vrachtschip ; ils avaient préféré le cinquième épisode, Circus Santekraam (Drôle de cirque4).

En album chez Dupuis

Après la première publication dans Spirou, la maison des éditions Dupuis assure la réimpression du Musée du crime en album broché, en octobre 1981.

Le Chef-d'œuvre, renommé L'Œuvre d'art, sort en 1982.

Drôle de cirque sort au quatrième trimestre 1983 augmenté d'un récit complet de cinq planches, La Journée des animaux.

L'héroïne aux Humanoïdes associés

Les Humanoïdes associés proposent, en septembre 1987, Les Dents du dragon (De Tanden van de Draak, 1984) en deux albums cartonnés de quarante-six et quatre-quatre pages. Vingt ans plus tard, ils renouvellent l'impression avec une nouvelle couverture, donnant le même titre au premier et un nouveau au second, Dragon-Tonnerre (De Ondergang van de Donderdraak, 1986). En même temps paraît la version franco-belge de Victime de la mode (Moordende Concurrentie, 1990).

Malgré la sortie prochaine annoncée sur le quatrième de couverture du précédent album, Comme au cinéma (Gangsterfilm, 1992) n'avait pas été publié en raison d'une crise financière « assez sévère » chez l'éditeur12.

Un retour chez BD Must

Logo officiel de la série déposé sur les couvertures éditées par BD Must.

Henk Kuijpers signe un contrat chez l'éditeur belge BD Must, en 20082 pour faire sortir, en janvier 2010, quatre albums inédits13 en tirage de tête de sept cent cinquante exemplaires numérotés et signés par lui-même ainsi que, dans chaque album, un ex-libris également numéroté et signé. Les deux premiers albums ainsi que les deux derniers forment une histoire complète : Le Vaisseau d'or portugais (Het Portugese Goudschip, 1996) et Les Yeux du timonier (De Ogen van de Roerganger, 1997), Succès assuré (Succes Verzekerd, 1999) et Risque propre (Eigen risico, 2001).

Tout en continuant la production des traductions, en novembre 2010 sortent quatre albums inédits de la même manière que les précédents, sauf que ceux-ci comptent cinquante-six pages au lieu de quarante-huit. Seuls les deux derniers comprennent un diptyque : Le Vol de l'Atlantis (De Vlucht van de Atlantis, 1993), Kidnapping (Kidnap, 2004), L'Épée d'Iskander (Het zwaard van Iskander, 2006) et sa suite La Déesse blanche (De Witte Godin, 2009).

En décembre 2011, l'éditeur propose quatre autres albums: Film de gangsters, La Treizième Lettre, La Vénus bleue et La Flamme d'argent qui sortent le premier trimestre 201214.

Ensuite, Le Cargo fantôme 1, Le Cargo fantôme 2, Le Monstre des marais et Descente aux enfers paraissent en décembre 2012.

Suivi de : Le Secret 1948, au mois de Juillet 2016, accompagné d'une réédition, pour la première fois depuis plus de trente ans, des tomes édités par Dupuis : Le Musée du crime, L'Œuvre d'art et Drôle de cirque.

Enfin, le tout dernier album, Hold-Up en plein vol, au mois d'Octobre 2019, accompagné des rééditions des parutions chez les humanoïdes associés : Les dents du Dragon tome 1 et tome 2 (avec une nouvelle mise en couleur pour les 2 albums), ainsi que : Victime de la mode (avec deux pages supplémentaires).

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...