Ga naar inhoud

Vers Aangekondigd


hego

Recommended Posts

  • 3 weeks later...

Voorpublicatie in Zack magazine: "Die Frau mit dem Silberstern" deel 2 van Martin Frei.

 

Nog geen Nederlandstalige uitgave in het vooruitzicht, ook (nog) geen Duitstalige boekuitgave na voorpublicatie verhaal 1 in 2021.

 

"De tekenen nemen toe dat niets een publicatie van het tweede deel van 'De Frau met de zilveren ster' van Martin Frei in de weg staat. Alle 50 pagina's klaar om te zien dat Martin er weer een schip op zet. Begin 2023 zal Miss Marsh aan het einde van het avontuur de zijkanten van ZACK rijden. De cover alleen al belooft veel actie..." (NB: vertaling uit het Duits, tja...)

292556037_5668473933204787_1752283517560317403_n.jpg

Link naar reactie
  • 2 weeks later...
Just now, Yncke said:

Ik ben niet goed mee met hoe dit op vertaaluitgevers slaat.  Zombillenium wordt in het Nederlands ook door Dupuis uitgegeven.

Dupuis bestaat niet in het Nederlands. Het is gewoon een gelicencieerd label, net zoals de lokale Proxy Delhaize. Standaard Uitgeverij is hierde vertaaluitgever. Jammer genoeg doen die meer en meer aan cherrypicking. Geven de voorkeur aan de grote hits, en proberen voor de rest hun eigen meug te verkopen.

.

 

 

 

 

Link naar reactie
17 minuten geleden, Ambreville zei:

Here we go again. Je begrijpt dat je vertaaluitgevers niet meer serieus kan nemen na een tijd.

Daedalus, Slivester, Saga, DDB,... zijn toch ook vertaaluitgevers die hun reeksen wel afmaken in vertaling. Dus vertaaluitgevers  kun je toch niet over dezelfde kam scheren. Het is vooral de standaard groep die vertalingen stopzette en stopzet.  

Link naar reactie
Just now, bammar said:

Daedalus, Slivester, Saga, DDB,... zijn toch ook vertaaluitgevers die hun reeksen wel afmaken in vertaling. Dus vertaaluitgevers  kun je toch niet over dezelfde kam scheren. Het is vooral de standaard groep die vertalingen stopzette en stopzet.  

Dat klopt (enigszins). Daedalus doet tenminste een effort. Het is inderdaad SU die zijn klanten als afval behandelt.

 

 

 

Link naar reactie

Achter die gestopte vertalingen zou wel eens een zware malaise verscholen kunnen zitten: slabakkende verkoop van strips.

Maar als ze dat vaak doen, zullen ze nieuwe reeksen maar met moeite meer kunnen lanceren. Dat heeft Kana met NLse manga ook ondervonden: moeilijk lopende reeksen stopzetten, daardoor enkele klanten tegen de haren in strijken (enkele, niet genoeg dus), en die reeksen vervangen door nieuwe reeksen waarvan ze hoopten dat ze het beter zouden doen maar die dat natuurlijk niet deden.

Eindresultaat: Kana NL bestaat niet meer.

SU moet oppassen als ze zo doorgaan. Het initiatief ligt tegenwoordig bij uitgeverijen zoals Daedalus en Dark Dragon Books (die nochtans qua marketing ook niet erg betrouwbaar is).

Voor veel reeksen wacht ik in elk geval tot ze volledig zijn voor ik er een album van koop.

Link naar reactie
12 minutes ago, Peter Motte said:

Achter die gestopte vertalingen zou wel eens een zware malaise verscholen kunnen zitten: slabakkende verkoop van strips.

Maar als ze dat vaak doen, zullen ze nieuwe reeksen maar met moeite meer kunnen lanceren. Dat heeft Kana met NLse manga ook ondervonden: moeilijk lopende reeksen stopzetten, daardoor enkele klanten tegen de haren in strijken (enkele, niet genoeg dus), en die reeksen vervangen door nieuwe reeksen waarvan ze hoopten dat ze het beter zouden doen maar die dat natuurlijk niet deden.

Eindresultaat: Kana NL bestaat niet meer.

SU moet oppassen als ze zo doorgaan. Het initiatief ligt tegenwoordig bij uitgeverijen zoals Daedalus en Dark Dragon Books (die nochtans qua marketing ook niet erg betrouwbaar is).

Voor veel reeksen wacht ik in elk geval tot ze volledig zijn voor ik er een album van koop.

In tegendeel, van een bedrijfsperspectief is SU geweldig bezig. Ze optimaliseren de verkoop van de eigen IP, nemen de grote verkopers van het buitenland mee, en voor de rest doen ze het contractuele minimum wat nodig is.  De fout in de redenering is denken dat het de kerntaak van SU is om strips uit te geven. Hun bedrijfsmodel is gewoon papier aankopen, bedrukken en distribueren, en zo veel mogelijk marge maken op het verschil. Hoe groter de marge (kookboeken en eigen strips) hoe beter.

 

 

 

Link naar reactie
12 minuten geleden, Ambreville zei:

In tegendeel, van een bedrijfsperspectief is SU geweldig bezig. Ze optimaliseren de verkoop van de eigen IP, nemen de grote verkopers van het buitenland mee, en voor de rest doen ze het contractuele minimum wat nodig is.  De fout in de redenering is denken dat het de kerntaak van SU is om strips uit te geven. Hun bedrijfsmodel is gewoon papier aankopen, bedrukken en distribueren, en zo veel mogelijk marge maken op het verschil. Hoe groter de marge (kookboeken en eigen strips) hoe beter.

 

De vraag is hoe lang dat blijft duren.

Wat jij uiteindelijk zegt is dat SU gewoon een drukker is.

Wat ik zeg is dat ze als uitgeverij worden ingehaald door relatieve nieuwkomers op de markt. DDB ken ik nog niet erg lang.

Link naar reactie
5 minuten geleden, Peter Motte zei:

 

De vraag is hoe lang dat blijft duren.

Wat jij uiteindelijk zegt is dat SU gewoon een drukker is.

Wat ik zeg is dat ze als uitgeverij worden ingehaald door relatieve nieuwkomers op de markt. DDB ken ik nog niet erg lang.

 

 

Misschien wachten ze tot die verschillende uitgeverijen zich gaan verenigen in één grote uitgeverij en dan enkele jaren later doen ze wat ze met Ballon Media hebben gedaan. :ph34r:

 

Link naar reactie
44 minuten geleden, Peter Motte zei:

 

De vraag is hoe lang dat blijft duren.

Wat jij uiteindelijk zegt is dat SU gewoon een drukker is.

Wat ik zeg is dat ze als uitgeverij worden ingehaald door relatieve nieuwkomers op de markt. DDB ken ik nog niet erg lang.

Silvester bestaat toch al 31 jaar, Daedalus 15 jaar, DDB 13 jaar. Dat zij toch niet meer relatieve nieuwkomers.

Link naar reactie
28 minuten geleden, bammar zei:

Silvester bestaat toch al 31 jaar, Daedalus 15 jaar, DDB 13 jaar. Dat zij toch niet meer relatieve nieuwkomers.

 

Wat Silvester betreft heb je gelijk, maar de andere twee zijn voor mij relatieve nieuwkomers.

Dupuis begon met Robbedoes in 1938, meer dan 70 jaar geleden. De drukkerij Dupuis is nog veel ouder.

De reeks S&W begon in 1945.

Echt hoor, Daedalus en DDB komen pas kijken.

Link naar reactie
1 uur terug, cinco zei:

 

 

Misschien wachten ze tot die verschillende uitgeverijen zich gaan verenigen in één grote uitgeverij en dan enkele jaren later doen ze wat ze met Ballon Media hebben gedaan. :ph34r:

 

 

Bedoel je: SU zou dan die gegroepeerde uitgeverijen kopen?

Link naar reactie
46 minuten geleden, Peter Motte zei:

 

Bedoel je: SU zou dan die gegroepeerde uitgeverijen kopen?

 

Afhankelijk van hoe de kaarten liggen en wat er te rapen valt, kan dat een optie zijn.

Bij de fusie met Ballon Media was Jommeke hèt prijsbeest, de laatste infinity stone, waardoor ze nu alle commercieel belangrijke Vlaamse stripreeksen onder 1 paraplu hebben.

 

Link naar reactie
Op 26/8/2022 om 11:28, Peter Motte zei:

Achter die gestopte vertalingen zou wel eens een zware malaise verscholen kunnen zitten: slabakkende verkoop van strips.

 

 

 

 

 

Maar als ze dat vaak doen, zullen ze nieuwe reeksen maar met moeite meer kunnen lanceren. Dat heeft Kana met NLse manga ook ondervonden: moeilijk lopende reeksen stopzetten, daardoor enkele klanten tegen de haren in strijken (enkele, niet genoeg dus), en die reeksen vervangen door nieuwe reeksen waarvan ze hoopten dat ze het beter zouden doen maar die dat natuurlijk niet deden.

Eindresultaat: Kana NL bestaat niet meer.

SU moet oppassen als ze zo doorgaan. Het initiatief ligt tegenwoordig bij uitgeverijen zoals Daedalus en Dark Dragon Books (die nochtans qua marketing ook niet erg betrouwbaar is).

Voor veel reeksen wacht ik in elk geval tot ze volledig zijn voor ik er een album van koop.

Zo herinner ik het me totaal niet. Het "probleem" van Kana was dat ze alles juist deden en dat was nog niet genoeg. Hun boekjes lagen in het begin (2007) in de Carrefour, Happyland, Dreamland, Fnac, stripwinkels... Ze gaven keurig om de zoveel maanden een nieuw boekje uit in hoge kwaliteit, goede vertalingen enz. Ja, het was jammer toen Detective Conan en Inuyasha stopte in 2011, maar Kana was er ten minste eerlijk en duidelijk over. Bovendien gaven ze de hoop niet op en kwamen er zelfs nog drie nieuwe, kortere reeksen toen de verkoop van Nederlandstalige manga's achteruit ging. Twee van die reeksen gaven ze zelfs nog volledig uit (Doubt en Ikigami).

 

Glénat was het omgekeerde. Ze kondigden voortdurend nieuwe delen aan op hun website en die lagen dan vervolgens pas maanden later in de winkel. Sommige reeksen werden aangekondigd en verschenen niet eens (Angel Sanctuary, Fushigi Yugi, Doujinshi). Als een reeks werd stopgezet, werd er niet over gecommuniceerd. In 2010 verschenen er amper achttien manga's en in 2011 vijftien. In 2012 en 2013 nog minder. Hierdoor kon je als fan al helemaal niet meer raden of een reeks was stopgezet of niet. Als ze daar duidelijker over hadden gecommuniceerd (Déze reeksen hebben we stopgezet, déze niet), da hadden minder fans geswitcht naar Frans of Engels. Als bijna een jaar later uit het niets plots een nieuw deel verschijnt, een deel dat al een jaar geleden is aangekondigd, dan moet je niet verbaasd zijn dat niemand dat nog koopt.

 

Bij Europese strips ligt dat natuurlijk anders: uitgevers lopen minder achter, waardoor je gemakkelijk doorhebt wanneer een reeks wordt stopgezet.

Link naar reactie
13 uren geleden, Red Arrow zei:

Zo herinner ik het me totaal niet. Het "probleem" van Kana was dat ze alles juist deden en dat was nog niet genoeg. Hun boekjes lagen in het begin (2007) in de Carrefour, Happyland, Dreamland, Fnac, stripwinkels... Ze gaven keurig om de zoveel maanden een nieuw boekje uit in hoge kwaliteit, goede vertalingen enz. Ja, het was jammer toen Detective Conan en Inuyasha stopte in 2011, maar Kana was er ten minste eerlijk en duidelijk over. Bovendien gaven ze de hoop niet op en kwamen er zelfs nog drie nieuwe, kortere reeksen toen de verkoop van Nederlandstalige manga's achteruit ging. Twee van die reeksen gaven ze zelfs nog volledig uit (Doubt en Ikigami).

 

 

Je visie zou juist zijn, als je chronologie correct was. Maar dat is ze niet. Je gooit te veel fasen door elkaar.

Die nieuwe reeksen zijn pas laat begonnen, en in de hoop dat ze beter zouden verkopen dan de reeksen die ze al uitgaven, en die ze onderbroken.

Doubt gaven ze inderdaad compleet uit, maar het waren maar vier delen.

Gelukkig gaven ze Ikigami wel volledig uit.

Maar ... ze stopten wel met andere reeksen, zoals Nana en Shaman King. Van Nana ontbraken er maar 4 delen. Peanuts, dus, maar niet uitgegeven.

Van Shaman King ontbraken er 6 of zo.

 

Eigenlijk waren die nieuwe reeksen een ruiloperatie i.v.m. de contracten met de Japanse uitgevers: ze vervingen oude reeksen door nieuwe, maar de oude werden dus niet volledig uitgegeven. Bovendien deden ze dat, toen het al duidelijk was dat het schip op de kliffen afstevende. Ze vervingen dus matig tot slecht verkopende reeksen door nieuwe reeksen, en die hoop dat die beter zouden verkopen. Maar ze deden dat natuurliljk niet. Het kostte hun geloofwaardigheid bij het publiek, want dat zat met onvolledige reeksen opgescheept.

Ze waren zeker beter doorgegaan met Nana en Shaman King. Ze waren al bijna voltooid. En een voltooide reeks geeft je geloofwaardigheid. Bovendien heb je dan wel iets dat je in zijn geheel kunt verkopen.

Nu hebben ze alleen maar ene hoop oud papier vervangen door een andere hoop oud papier. Doorgaan met Nana (dat verkocht erg slecht) was nooit een groot succes geworden, maar de nieuwelingen deden het ten slotte niet beter.

 

De distributie was trouwens niet zo geweldig. Ja, ze waren in enkele warenhuizen en warenhuisboekhandels, maar ik vond ze echt niet zo gemakkelijk in de Standaad Koekhandel.

De kwaliteit bij Kana was inderdaad erg hoog, maar dat werd spijtig genoeg niet beloond door de klanten.

 

Verder werd er bij Kana veel gezocht. Er ontbrak bij de redactie wat ervaring met het uitgeven van strips. Dat heeft hun ook problemen opgeleverd.

 

Een van de mederwerkers had het altijd over de invloed van Club Dorothée. Ik heb hier op het forum al eens uiteengezet hoe dat in elkaar zat. Kwestie is dat, al was die invloed indirect door een tijdverschuiving, die er wel is geweest, en we dat in Vl en NL inderdaad niet hebben gekend.

Link naar reactie
12 uren geleden, Peter Motte zei:

 

Je visie zou juist zijn, als je chronologie correct was. Maar dat is ze niet. Je gooit te veel fasen door elkaar.

Die nieuwe reeksen zijn pas laat begonnen, en in de hoop dat ze beter zouden verkopen dan de reeksen die ze al uitgaven, en die ze onderbroken.

Doubt gaven ze inderdaad compleet uit, maar het waren maar vier delen.

Gelukkig gaven ze Ikigami wel volledig uit.

Maar ... ze stopten wel met andere reeksen, zoals Nana en Shaman King. Van Nana ontbraken er maar 4 delen. Peanuts, dus, maar niet uitgegeven.

Van Shaman King ontbraken er 6 of zo.

 

Eigenlijk waren die nieuwe reeksen een ruiloperatie i.v.m. de contracten met de Japanse uitgevers: ze vervingen oude reeksen door nieuwe, maar de oude werden dus niet volledig uitgegeven. Bovendien deden ze dat, toen het al duidelijk was dat het schip op de kliffen afstevende. Ze vervingen dus matig tot slecht verkopende reeksen door nieuwe reeksen, en die hoop dat die beter zouden verkopen. Maar ze deden dat natuurliljk niet. Het kostte hun geloofwaardigheid bij het publiek, want dat zat met onvolledige reeksen opgescheept.

Ze waren zeker beter doorgegaan met Nana en Shaman King. Ze waren al bijna voltooid. En een voltooide reeks geeft je geloofwaardigheid. Bovendien heb je dan wel iets dat je in zijn geheel kunt verkopen.

Nu hebben ze alleen maar ene hoop oud papier vervangen door een andere hoop oud papier. Doorgaan met Nana (dat verkocht erg slecht) was nooit een groot succes geworden, maar de nieuwelingen deden het ten slotte niet beter.

 

De distributie was trouwens niet zo geweldig. Ja, ze waren in enkele warenhuizen en warenhuisboekhandels, maar ik vond ze echt niet zo gemakkelijk in de Standaad Koekhandel.

De kwaliteit bij Kana was inderdaad erg hoog, maar dat werd spijtig genoeg niet beloond door de klanten.

 

Verder werd er bij Kana veel gezocht. Er ontbrak bij de redactie wat ervaring met het uitgeven van strips. Dat heeft hun ook problemen opgeleverd.

 

Een van de mederwerkers had het altijd over de invloed van Club Dorothée. Ik heb hier op het forum al eens uiteengezet hoe dat in elkaar zat. Kwestie is dat, al was die invloed indirect door een tijdverschuiving, die er wel is geweest, en we dat in Vl en NL inderdaad niet hebben gekend.

Oké, nu begrijp ik wat je bedoelt. Shaman King en Nana zijn twee reeksen die ik niet gevolgd heb, dus ik was helemaal vergeten dat ze een jaartje eerder stopten dan de andere reeksen.

 

Club Dorothée heeft inderdaad een onvoorstelbare invloed gehad. De reboot van Goldorak kwam pas nog op het journaal van de RTBF (19h30), alsof het een reboot van Samson was ofzo. Zoiets kan ik me buiten Japan en Franstalige landen amper voorstellen. Er moet (letterlijk!) al een moord gebeuren voordat manga en anime het nieuws halen in Vlaanderen.

Link naar reactie

https://www.editions-delcourt.fr/actualites/les-reimpressions-delcourttonkam

 

Delcourt / Tonkam gaat een hoop mangareeksen herdrukken.

 

Zomer 2022:

-Le Pacte des Yokai (laatste delen komen op 21 september)
-Je ne suis pas un ange (al helemaal herdrukt)

 

Herfst 2022:

-Fight Girl
-Crazy Zoo
-Liar Game
-Rosario + Vampire (seizoen 1 en 2)
-Switch Girl
-Twinkle Stars
-I Dream of love
-Ceux qui ont des ailes
-C.L.A.S.S.
-D.N.A2
-Gokinjo - Une vie de quartier - Deluxe 
-Heads
-Last Quarter
-Otomen
-Parmi eux - Deluxe
-Video Girl Aï

 

https://www.editions-delcourt.fr/actualites/les-reimpressions-delcourttonkam

 

Wel een beetje jammer dat er geen preciezere data bekend zijn. Nu is het gewoon afwachten...

Link naar reactie
53 minuten geleden, cinco zei:

Daar heb ik de eerste paperback nog van.

Leek me een reeks die indertijd ook wou meevaren op het succes van Death Note.

Dat vind ik niet helemaal eerlijk. Het zijn allebei psychologische thrillers, maar voor de rest hebben ze volgens mij weinig gemeen? Ik heb destijds het eerste deel gelezen in het Nederlands, maar dat is ondertussen al lang geleden.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...