Ga naar inhoud

Vers Aangekondigd


hego

Recommended Posts

4 uren geleden, Kontiki zei:

Hij maakte zich ook zorgen dat het hele verhaal zich in een ziekenhuiskamer afspeelt met een hoofdpersonage dat de hele strip plat op bed ligt. Vandaar de titel Horizontaal. Wellicht een grotere uitdaging voor de tekenaar dan voor de scenarist.

 

Geen ziekenhuiskamer,maar ze moet dus wel de hele tijd plat liggen.

 

De inkleuring is gedaan door Julie Swolfs, dochter van Yves Swolfs (Lonesome,De prins van de nacht, Durango, enz). Het tekenen zit haar écht wel in de genen, want haar moeder kleurde meerdere albums van Yves Swolfs (ze zijn al een tijdje gescheiden) in.

Link naar reactie
Op 25-3-2018 om 23:00, Hamirubi zei:

 

Haja, maar 't is net gekozen omdat het een originele Geerts-tekenplaat is.

En het zou pas raar zijn voor een Suske en Wiske mocht de tekening net niet wringen.

Geerts? Uit 1977? Hmm, het kan hoor, maar om de een of andere reden geloof ik dat niet helemaal. Het eerste wat ik dacht toen ik dat zag was dat het wel héél goed leek op iets wat Vandersteen zelve zou getekend hebben. Die tekening is helemaal niet in de stijl van het album getekend, wat je toch wel zou verwachten moest het door Geerts getekend zijn in dezelfde periode. Moest het nu nog een tekening uit 2018 zijn...

Link naar reactie
Op 15-3-2018 om 09:23, Kontiki zei:

Die hele uitleg over "generische look", een stoere held of dezelfde acteur in een andere rol is flauwekul, een excuusje om de opmerkingen van wel meer mensen weg te wuiven. Zeg dan gewoon dat hij geen eigen stijl heeft en dan maar uit idolatrie die van een ander na-aapt, tot grote tevredenheid van de fans overigens die hem commissions vragen om illustraties of zelfs originele platen van Storm één op één na te tekenen.

Ik loop wat achterop, maar mag ik hier nog eens op terug komen? Ik lees af en toe ook wel eens een superheldencomic en het is me al lang geleden opgevallen die de helden daaruit allemaal hetzelfde uiterlijk hebben. Of toch allemaal een zelfde, vage algemene look hebben. Superhelden in burgerkleren zijn soms moeilijk van elkaar te onderscheiden. Dus dat van die generische look is niet zo overdreven. Laat Api Bruce Wayne tekenen of James Bond, en het zal er ook als Storm uitzien.

En wat die stijlimitatie betreft: die is er overduidelijk, maar Lawrence tekende in het begin van zijn carrière ook maar gewoon zoals alle andere Britse tekenaars die rechtstreeks inkleurden. Iets wat daar in de jaren '50 en '60 meer regel dan uitzondering was. Pas in latere jaren heeft hij een eigen stijl ontwikkeld.

Link naar reactie
1 uur terug, Tom B zei:

Geerts? Uit 1977? Hmm, het kan hoor, maar om de een of andere reden geloof ik dat niet helemaal. Het eerste wat ik dacht toen ik dat zag was dat het wel héél goed leek op iets wat Vandersteen zelve zou getekend hebben. Die tekening is helemaal niet in de stijl van het album getekend, wat je toch wel zou verwachten moest het door Geerts getekend zijn in dezelfde periode. Moest het nu nog een tekening uit 2018 zijn...

Voer voor verder speurwerk! Ik zoek de tekening eens in 't groot op.

Aan lambik lijkt wel wat digitaal opknapwerk gebeurd.

Link naar reactie
10 hours ago, Kontiki said:

 

Mij lijkt ze zich net te storen aan die bedoeling.

Misschien is dat zo, maar ze schrijft

 

Quote

Toch zouden veel strips er wel bij varen als zo'n redacteur over de kennis en de tijd zou beschikken om ook over het tekenwerk een ongezouten mening te geven. Juliette Fournier is jong en barst van het talent, maar blijkbaar mist ze een heel klein beetje sturing

Da's toch iets heel anders.
 

Quote

 

Al haar personages hebben grote amandelogen

 

Dat is niet waar. Het geldt wel voor het hoofdpersonae, maar als je de inventaris opmaakt, zijn er verrassend weinig personages waarvoor dat geldt.

 

Quote

niemand lijkt ouder dan twaalf

De tekenaarster heeft echter uitstekend de jonge en oude hertog getekend. Dus blijkbaar is het ook niet waar dat iedereen maar twaalf lijkt.

 

Quote

en voor de goden zocht ze inspiratie bij Pokémon

Ten eerste vraag ik me af of dat een probleem is. Ten tweede is het stilistisch misschien wel waar, maar puur qua vorm niet. Dat zou ook niet kunnen.

 

Quote

en co wat heel erg manga en tekenfilm aanvoelt.

En dat is volgens mij precies de bedoeling.

Het is mogelijk dat ze dat als recensent niet lust, maar een recensent die een werk afkeurt omdat het een STIJL is die hem niet bevalt, is volgens mij een slechte recensent.

 

Ik zie géén stijlbreuken in de tekeningen, ook geen fouten (zoals verkortingen). Het verhaal heeft meer om het lijf dan je op het eerste gezicht zou verwachten (elke fan van wat dan ook zou het eens moeten lezen).

Mijn bezwaar is dat het op een kleiner formaat had moeten worden uitgegeven. Het lijkt me veel geschikter om op een klein manga-formaat te verschijnen. Door het grote formaat komt het wat leeg over, en hap-slik en het is weg. Maar da's volgens mij het enige wat je de strip kunt aanwrijven. Het is een aardig verhaal, maar met 9 euro lijkt het te duur.

En zelfs dat is in zekere zin nog een persoonlijke keuze.

Link naar reactie
17 uren geleden, Ambreville zei:

Ik denk dat het voor Romano tijd is om echt een eigen ding te ontwikkelen. Rob zal meer boeken verkopen. Daar gaat het toch om;)

Ik hoop dat Romano in godsnaam eens wat meer tijd neemt voor het maken van strips. Ik begrijp dat er gelde moet komen voor brood op de plank, maar met haastwerk is niemand gebaat. Want het niveau uit J.Rom is toch echt wel genant ...

Link naar reactie

Ik ken die kritiek al langer, maar wie zegt het Romano eens zelf? Op stripbeurzen staan we bij wijze van spreken met z'n allen bij hem aan te schuiven en gaan we hem dat natuurlijk niet in zijn gezicht zeggen.

Link naar reactie
12 uren geleden, Marinelli zei:

Ik hoop dat Romano in godsnaam eens wat meer tijd neemt voor het maken van strips. Ik begrijp dat er gelde moet komen voor brood op de plank, maar met haastwerk is niemand gebaat. Want het niveau uit J.Rom is toch echt wel genant ...

Het is ook een kwestie van niet trager kunnen tekenen. Romano is een comictekenaar van "opleiding" en die zijn gewend om minstens 1 pagina per dag te tekenen.

Geef zulke tekenaars ineens een week de tijd voor een pagina en ze flippen (figuurlijk) want ze kunnen daar niet mee om. Teveel "vrijheid" in de zin van tijds- of keuzevrijheid is ook niet goed voor een tekenaar. Soms moet je gewoon "fuck it" zeggen, een pagina afwerken en op naar de volgende.

 

Ik weet van een oudere tekenaar die altijd al gewend was om tegen een deadline te draaien dat toen ie een computer kocht en photoshop ontdekte de wereld van de eindeloze correcties en aanpassingen van poses en standpunten mogelijk werd, dat ie daarna nooit meer een strip afgewerkt kreeg.

 

Link naar reactie
13 uren geleden, marioboon zei:

Het is ook een kwestie van niet trager kunnen tekenen. Romano is een comictekenaar van "opleiding" en die zijn gewend om minstens 1 pagina per dag te tekenen.

Geef zulke tekenaars ineens een week de tijd voor een pagina en ze flippen (figuurlijk) want ze kunnen daar niet mee om. Teveel "vrijheid" in de zin van tijds- of keuzevrijheid is ook niet goed voor een tekenaar. Soms moet je gewoon "fuck it" zeggen, een pagina afwerken en op naar de volgende.

Toevallig was ik gisteren aan het bladeren in een boek van Frank Sels, ook een man die verschillende pagina's per dag kan tekenen. Maar je kon toch mooi zien welke pagina's vlug vlug waren gemaakt, en aan welke pagina's wat langer was gewerkt. De vlugge pagina's bestonden hoofdzakelijk uit bijna geschetste close-ups van pratende hoofden, de pagina's waar langer aan gewerkt was hadden mooi uitgewerkte tekeningen waarop van alles te zien was. Prachtige dingen zaten daar tussen.

Bij Romano is dat net hetzelfde.

Link naar reactie
1 uur geleden, marioboon zei:

idem hier. 

 

 

Hetzelfde geldt voor ontwerpen van grafisch vormgevers. Op mijn vorige job hadden we soms interne competities waarbij meerdere vormgevers voorstellen voor iets moesten uitwerken. Mijn naaste collega werkte daar dagenlang aan en werkte het uit tot in de kleinste details. Ik begon er één of twee dagen tevoren aan omdat ik dan scherper stond als het om deadlines gaat. Ik denk dat je je tegen dan niet meer laat afleiden door allerlei ruis en kordater kan werken. Ik wil de keren niet tellen dat mijn ontwerp het haalde.

Link naar reactie
12 minuten geleden, Kontiki zei:

 

Hetzelfde geldt voor ontwerpen van grafisch vormgevers. Op mijn vorige job hadden we soms interne competities waarbij meerdere vormgevers voorstellen voor iets moesten uitwerken. Mijn naaste collega werkte daar dagenlang aan en werkte het uit tot in de kleinste details. Ik begon er één of twee dagen tevoren aan omdat ik dan scherper stond als het om deadlines gaat. Ik denk dat je je tegen dan niet meer laat afleiden door allerlei ruis en kordater kan werken. Ik wil de keren niet tellen dat mijn ontwerp het haalde.

 

Scherper of niet. Het is vooral karakterieel. Ik heb vandaag een ppts afgewerkt die ik binnen drie weken moet presenteren aan RvB. Gelijkmatige voorbereiding is voor mij alles. Laatste dagen dan nog even bovenhalen en wat finetunen en klaar. Ik omring me steeds meer met soortgelijken. Strontbeu word ik van al die lastminute pechverhalen bij deadlinegasten. Toegegeven ze werken keihard de dagen voor een deadline, maar daarna is het totale decompressie waarbij ze aan iedereen zeggen hoe hard ze hebben moeten werken. Geef mij maar gelijkmatiger gasten. Voor mij veel relaxter werken. 

 

Over kwaliteit van het werk zegt dat niets. Je collega kon mss verzuipen in details waardoor zijn concept niet goed zat. Talent moet je altijd verkiezen boven werkmanier

 

 

Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be !

 

 

Link naar reactie

Ik moet er misschien nog bij vertellen dat mijn collega in al zijn ontwerptijd geen ander werk aanvaardde (want hij had geen tijd) terwijl ik in zijn plaats heel wat andere taken kon uitvoeren die sowieso moesten gedaan worden. En de ervaring op mijn vroegere dienst leerde me veelvuldig dat er na het goedgekeurde ontwerp nog zodanig veel moest aangepast worden, omdat ze weer eens van idee waren veranderd over de invulling, dat het finetunen in de latere fases kon gebeuren.

Link naar reactie
Op 28-3-2018 om 10:54, Marinelli zei:

Ik hoop dat Romano in godsnaam eens wat meer tijd neemt voor het maken van strips. Ik begrijp dat er gelde moet komen voor brood op de plank, maar met haastwerk is niemand gebaat. Want het niveau uit J.Rom is toch echt wel genant ...

JROM heb ik allang laten vallen. Niet wegens het artwork trouwens.

Op 28-3-2018 om 10:59, Kontiki zei:

Ik ken die kritiek al langer, maar wie zegt het Romano eens zelf? Op stripbeurzen staan we bij wijze van spreken met z'n allen bij hem aan te schuiven en gaan we hem dat natuurlijk niet in zijn gezicht zeggen.

vind ik een goeie :)
Ik zie hem volgende week, dus ik zal eens zijn visie vragen :D

14 uren geleden, marioboon zei:

Het is ook een kwestie van niet trager kunnen tekenen. Romano is een comictekenaar van "opleiding" en die zijn gewend om minstens 1 pagina per dag te tekenen.

 

 

en dat is er zeker!

 

Ik hoop dat Brian Pulido zijn online vraag over een voortzetting van CROW/LADYDEATH inderdaad oppakt met Romano. Dat zou fijn zijn om dat doodgewaande project weer nieuw leven in te blazen MET de oorspronkelijke artiest!

PS ik moet zeggen dat zijn comicwerk (space comic in USA) werkelijk prachtig werk is.

The Sisterhood: [CCO] comic book series (creator, writer) ComicsForSinners [EIC] comic news website Boom Art Department: [CEO] Art Agency, Editor

 

 

Link naar reactie
Op ‎27‎/‎03‎/‎2018 om 12:07, bammar zei:

Volgens Silvester op FB verschijnt deze box deze week

Maar volgens twee stripwinkels is dat (opnieuw) niet het geval en is het dus toch een week later, dus na Pasen.  We zullen zien.  Ze zijn ondertussen in ieder geval nog niet binnen gekomen in de winkels waar ik er naar gevraagd had.

Iets anders:

image.thumb.png.2dfdb5fad0f09055263fc09e9f8d870b.png

 

Wat is dit nu precies?  De ene site heeft het over een boek met illustraties hier en daar, de andere over een strip.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...