Ga naar inhoud

De Kiekeboes


Recommended Posts

Ik vind het ook een beetje spijtig dat het Steve niet geworden is. Cambré is een begenadigd tekenaar maar hij werkt toch echt wel in een heel andere stijl. Meer de Franquin-stijl en niet de klare lijn. Ook de keuze voor een nieuwe inkter en inkleurder wijzen op een volledige breuk met het verleden. Ach, we zullen wel zien wat het wordt. Het is blijkbaar een soort experiment.

Link naar reactie

^

Uit diezelfde Stripgids van 2011:

 

Stripgids: "Zijn er nog andere tekenaars aan wie je je personages zou durven toevertrouwen?"

 

Merho: "Als het pas geeft, in de juiste omstandigheden, zou ik daar geen problemen mee hebben. Je moet er alleen op letten dat je je publiek niet vervreemdt. Het brede publiek houdt niet meteen van dat soort projecten. Ik zou bijvoorbeeld nooit een album in de reguliere reeks door Charel in zijn stijl laten tekenen."

Link naar reactie
1 uur terug, cinco zei:

In Stripgids van februari 2011:

 

Stripgids: "Zou jij de Kiekeboes kunnen tekenen?"

 

Charel Cambré: "Ik denk het niet. Het is echt een totaal andere manier van tekenen die - denk ik - niet van nature in mijn hand zit."

 

afbeelding.png.9de7f681a05bdd0ffa4a2255c34b2623.png

Wie zegt dat Cambré de Kiekeboes gaat tekenen zoals Merho.

Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be !

 

 

Link naar reactie
13 uren geleden, esteban² zei:


Daar was het probleem toch eerder dat die personages niet goed samengingen met de figuren van Merho, omdat die stijl niet wijzigde. Daarnaast stonden dan eerder typisch Stallaert-achtige figuren, dat wou niet blenden. (imo) Een volledige strip met de lijnen van Stallaert, dat zou ik wél zien zitten. Dan heb je een andere situatie.

 

Bij de recente strips die hij heeft getekend (het laatste album bvb) was dat al veel minder het geval.

 

Link naar reactie

Nog enkele persoonlijke speculaties en open vragen...

 

- Gaat de prijs van € 7,99 naar € 8,99 gaan zoals de Amorasverhalen van Cambré om mogelijke verkoopsdaling op te vangen? Er zitten nu trouwens ook extra mensen rond de tafel die elk een stuk van de Kiekeboe-taart krijgen.

 

- Gaat het een tweetal albums per jaar worden zoals de afgelopen jaren?

 

- Blijft het aantal pagina's behouden? (ook een prijsbepalende factor voor de uitgever)

 

- Het eerste nieuwe verhaal zal iets moeten zijn dat in het oog springt om sceptische lezers overstag te doen gaan.

 

- Komt er een grote mediacampagne zoals toen bij Amoras en de Robbedoesspecial van Cambré en Legendre waar zelfs BVs tijdelijk peterschap over de reeks kregen om aandacht te boosten?

 

https__static.nieuwsblad.be_Assets_Images_Upload_2017_05_31_gugatine3.thumb.jpg.498678be07cd2429f9f09718027dc723.jpg

 

 

 

 

Link naar reactie

Uiteindelijk heeft Steve Van Bael sinds zijn terugkeer rond 2020 als één van de hoofdtekenaars slechts 4 albums getekend.

 

500055.jpg.6215fa58ab8043b86888b435822f947b.jpg525842.jpg.f141aaee90f8b735481b3c8cd31105aa.jpg

573004.jpg.88521eaf05293e54c296db5ee3cc437c.jpg594347.jpg.ad477e5eea64c3eea5af400d40eb2f6f.jpg

 

 

Evenveel als Stallaert in die laatste jaren.

 

542410.jpg.8a780a847dc00678e918ab43756fc0f1.jpg560704.jpg.cbf0e9c2174a24424374fd69b6c4c532.jpg

609287.jpg.3af16c7dd9054a8843beb5a7f75496de.jpg619329.jpg.d2cccad61a6be24474329e7273a64c53.jpg

 

Het laatste album door Kristof Fagard dateert van 2021.

 

550403.jpg.ad2c5e56d1afa76786ee7363a96ea902.jpg

 

En het laatste album van Thomas Du Caju kwam uit in 2019.

 

457470.jpg.8c9e3d07f282f22b689a2c5da774cd05.jpg

Link naar reactie

vergelijking met Sus en Wis en de Rode ridder gaan niet op.

 

Sus en Wis ben ik al een tijdje gestopt, maar vond de insteek van Amoras wel interessant en heb ze gekocht. Dan verwacht je gewoon een compleet andere stijl. 

 

De Rode Ridder was echt niet meer te lezen de laatste jaren onder Biddeloo, de vervangers hebben een goeie poging ondernomen maar ik vond de tekeningen bij momenten toch wat flauw en verhaallijnen 'warrig'. De reboot vond ik heel goed met paar prachtige platen, maar verwaterde naar het einde toe.

 

Voor mij is de nieuwe Kiekeboe waarschijnlijk een goed moment om er mee te stoppen. Ga de eerste wel ergens proberen te lezen. 

Link naar reactie

Dat ziet er inderdaad helemaal anders uit. En er komen vier albums per jaar, dat is wel fijn. Als je het bekijkt vanuit de optiek dat het een volledig nieuwe reeks is, die slechts vaagweg enige overeenkomsten vertoont met de Kiekeboes, kan het nog leuk worden. Merho heeft nog al rare dingen gedaan in het verleden, en meestal is dat gelukt, dus misschien zal deze gekke gok ook wel lukken.

 

download.jpeg

Link naar reactie
2 uren geleden, Jos Van Brussel zei:

Screenshot 2023-10-23 at 20.37.02.jpg

 

Vooral deze laatste is goed. Misschien dat hij de lippen nog iets dunner kan maken.

 

Nu is ze wel definitief haar poppenkast-ogen kwijt, of hoe was de term die @TDPB gebruikte?

 

9 uren geleden, Jos Van Brussel zei:

En er komen vier albums per jaar, dat is wel fijn.

 

4 per jaar is toch wel fokking veel voor iemand die ook Amorassen en Filip&Mathildes tekent met hier en daar nog wat Heden Verse Vis.

Had liever 2 per jaar gezien waar dan voor zowel scenario als tekeningen meer tijd is om het uit te werken.

Link naar reactie
8 minuten geleden, mickeywood zei:

Dankjewel cinco!

Ik heb net album 26 en 36 besteld, ik ben benieuwd!!

 

Album 26 is een klassieker, maar misschien een rare strip om in de reeks in te stappen.

 

Persoonlijk zou ik Het Plan SStoeffer, Villa Delfia, Hotel O en De Medusa-stichting aanraden.

 

 

'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook

 

Link naar reactie
31 minutes ago, cinco said:

Is er van die verfilming van 2000 eigenlijk nog een spoor te vinden of heeft Merho die volledig naar de vergeetput verbannen?

 

'k Heb ook al gezocht maar die is nergens te vinden. Heeft destijds blijkbaar twee weken in de zalen gespeeld en is dan verdwenen. Op last van Merho nooit op VHS of DVD uitgebracht of op televisie vertoond, dus tenzij iemand een bootleg heeft gemaakt (hoogst onwaarschijnlijk) zal die nooit meer het daglicht zien.

Link naar reactie
1 hour ago, cinco said:

Onlangs na meer dan 20 jaar de Spell-Deprikstrip herlezen.

 

Een verhaal van 1981 en al sprake van o.a. zonneënergie en het gevaar dat kernenergie is. (5 jaar voordat Tsjernobyl gebeurde)

 

afbeelding.png.3e4953460819890473469bef03cedf1d.png

 

En ook het eerste homo-koppel in de Vlaamse strip?

 

afbeelding.thumb.png.53645e13dd40967dcdbb5876c7fc2835.png

Allé, maak je klaar voor een discussie over Kuifje en zijn vriendje. edit: dat is uiteraard Belgisch. 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...