Ga naar inhoud

De Kiekeboes


Recommended Posts

  • 3 weeks later...

Als je gewend bent aan de latere Kiekeboes en je leest dan eentje van de vroege periode, dan valt er toch wel het een en het ander op. Nu, het was de Omgekeerde Piramide, ik weet niet hoe relevant die is voor de beginperiode, maar dat verhaal leunde dichter aan bij iets van Suske & Wiske of iets van Jommeke dan bij Kiekeboe. Een voorwerp uit een piramide in de jungle ontvreemd en een misdadige groepering die dat voorwerp ook in handen wil krijgen.

 

afbeelding.png.6582094e0fed820ea1dd6f958dd4f0cf.png

 

Ik vroeg me ook af waarom niemand Kiekeboe met zijn voornaam aansprak, zelfs Charlotte noemt hem gewoon Kiekeboe. Dan realiseerde ik me dat hij op dit punt in de reeks nog geen voornaam had.

 

Ik ben Kiekeboestrips beginnen lezen in de periode dat Konstantinopel dat joggingpak (?) droeg.

 

afbeelding.png.c2289152794d278d40db31dd50e328e0.png

 

Dus om zijn haar zo stijf vooruit te zien steken terwijl hij gekleed loopt alsof hij zijn kleren gehaald heeft in dezelfde winkel als Jommeke voelt onwennig aan, gewoon omdat ik de reeks in een andere periode heb leren kennen.

 

afbeelding.thumb.png.e17fbeabfb6f0cc7a300d2329b42d024.png

 

Of om nog maar eens aan te tonen dat je perceptie van een reeks wordt beïnvloed door je oorspronkelijke instappunt.

 

Link naar reactie
11 uren geleden, cinco zei:

Ik vroeg me ook af waarom niemand Kiekeboe met zijn voornaam aansprak, zelfs Charlotte noemt hem gewoon Kiekeboe. Dan realiseerde ik me dat hij op dit punt in de reeks nog geen voornaam had.

 

Of dat zijn voornaam toen gewoon Kiekeboe was.

 

Link naar reactie

Ik veronderstel dat Kiekeboe in het begin gewoon bedoeld was als de voornaam van het personage. In de trant van namen als Kuifje of Nero of Lambik. Tot Merho (die de naam Kiekeboe niet zelf bedacht) die naam toch iets té belachelijk vond en er na 24 albums retroactief de achternaam van maakte en zijn personage Marcel doopte.

Link naar reactie

Weet er iemand of er nog materiaal bestaat van die poppenkastvoorstellingen? (beeldopnames, scripts...)

De synergie tussen beiden is me nog altijd onduidelijk.

Eerst was er de poppenkast, dan de strips, maar vervolgens zijn er elementen van de strips aan de poppenkast toegevoegd.

Was die poppenkast oorspronkelijk puur Kiekeboe vs Balthazar?

En dan achteraf Charlotte en de kids bijgevoegd?

 

afbeelding.thumb.png.b5b0fea6c73f5bf1047002935f7b4510.png.4eab2913d56ed99b0ab02e072939f308.png.7567d3954b13d3419bb21b27e7e5ef0a.png

Link naar reactie
16 minuten geleden, SAVANTAS zei:

Ik heb nog nooit een Kiekeboe-album gelezen, maar ben wel benieuwd. 
Heeft iemand een tip met welke 3 albums ik het beste kan beginnen?

 

 

Pfoeh, wil je willekeurige albums of opeenvolgende of een soort van startpunt?

 

Wat voor soort verhalen lees je het liefst? Dat kan ook helpen om titels te selecteren die je liggen.

Link naar reactie
3 uren geleden, cinco zei:

 

Pfoeh, wil je willekeurige albums of opeenvolgende of een soort van startpunt?

 

Wat voor soort verhalen lees je het liefst? Dat kan ook helpen om titels te selecteren die je liggen.

Ik hou van de oude Suske en Wiske-albums die nog door Vandersteen zelf zijn geschreven en getekend, De Rode Ridder, Robert en Bertrand, Blake en Mortimer, Lefranc, Storm, Kuifje, Rik Ringers, Piet Pienter en Bert Bibber, Urbanus en het meer autobiografische werk van Linthout.
In het algemeen vooral albums tussen grofweg eind jaren '40 en begin jaren '90.

 

Link naar reactie
1 uur terug, SAVANTAS zei:

Ik hou van de oude Suske en Wiske-albums die nog door Vandersteen zelf zijn geschreven en getekend, De Rode Ridder, Robert en Bertrand, Blake en Mortimer, Lefranc, Storm, Kuifje, Rik Ringers, Piet Pienter en Bert Bibber, Urbanus en het meer autobiografische werk van Linthout.
In het algemeen vooral albums tussen grofweg eind jaren '40 en begin jaren '90.

 

 

Ik bedoelde kwestie inhoud of kwestie toon.

Om te kijken welke Kiekeboeverhalen thematisch aansluiten bij wat je graag leest.

Link naar reactie
5 minuten geleden, cinco zei:

 

Ik bedoelde kwestie inhoud of kwestie toon.

Om te kijken welke Kiekeboeverhalen thematisch aansluiten bij wat je graag leest.

Ah ok, avontuur en  suspense zie ik over het algemeen graag terug in een stripalbum. Humor ook, maar lang alles vind ik even grappig. N.a.v. de tip van Gilles heb ik de synopsis van De Zaak Luc Raak gelezen en zo'n soort album spreekt me qua thematiek erg aan. 

Link naar reactie
  • 3 weeks later...
Op 22/7/2021 om 22:12, cinco zei:

Het recentste album kan ook aangeschaft worden in combinatie met het boek waarop het gebaseerd is.

 

 

 

Heeft iemand dat boek gelezen? Ik heb net de stripbewerking gelezen, en had toch meer van het verhaal verwacht. Als iemand de moeite doet een boek te bewerken, dan verwacht ik toch meer dan een typisch vergezocht (het uitgangspunt alleen al!) clichématig (die James Bond-achtige slechterik die werkelijk iedereen die voor hem werkt zonder enige reden uitschakelt!) stripplotje met wendingen waar best wat meer over nagedacht mocht worden.

 

Link naar reactie
  • 3 weeks later...
On 8/1/2021 at 12:36 PM, TDPB said:

 

...een typisch vergezocht (het uitgangspunt alleen al!) clichématig (die James Bond-achtige slechterik die werkelijk iedereen die voor hem werkt zonder enige reden uitschakelt!) stripplotje met wendingen waar best wat meer over nagedacht mocht worden.

 

 

Hiermee vat je zowat alle albums van de voorbije jaren samen.

Link naar reactie
  • 2 weeks later...
4 minuten geleden, bas2804 zei:

 

Op zich nog 'maar' 5 albums geleden, maar is inderdaad wel al de langste pauze sinds ze werd geïntroduceerd.

 

In 'iemand moet het doen' had ze ook maar een beperkte rol.

Voornamelijk Alanis wordt nu al verschillende albums opnieuw ingezet als de default vriendin van Fanny, terwijl het een hele tijd Fanny en Tomboy waren die aaneengeklit leken met Alanis als stoorzender.

 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...