Ga naar inhoud

[Eerste Ronde (1)] pagina 52 vs. pagina 43


nobody

[Eerste Ronde (1)] pagina 52 vs. pagina 43  

64 leden hebben gestemd

  1. 1. Welke pagina vind jij de 'beste'?


Deze poll is gesloten voor nieuwe stemmen

  • Log in of registreer om te stemmen op deze poll.
  • Poll closed on 11-12-17 at 07:00

Recommended Posts

Welke van deze twee pagina's vind jij de beste, leukste, mooiste, grappigste, belangrijkste, ...?

 

Stemmen kan 7 dagen lang, daarna gaat de poll dicht.

Je stem is publiek, maar dat hoeft je niet tegen te houden om je keuze uit te leggen. 

In tegendeel, de bedoeling van een toernooi is naast een winnaar kiezen, ook discussie en fun.

Dus ook de indiener mag zijn of haar pagina zoveel als nodig uitleggen en verdedigen.

 

De winnaar van dit duel gaat naar de volgende ronde. De verliezer valt af.

 

 

A

 

SabelsEnGaljoenen21.jpg.6564c93d7af011a8

Sabels en Galjoenen: Het geheimzinnige eiland

 

Tien bladzijden geleden gebeurde dit. Kijk nu nog eens goed naar deze pagina. Prachtig, toch? De uitdrukking van die witte papegaai die de kip speelt, de vertaling van lichaamshouding naar een vogellijfje, de loensende piraat. Zelfs in de omgekeerde richting. In de voorgaande pagina staan de papegaaien zoals de personages in deze pagina staan.

(En dan heb ik 't nog niet over de hilarische dialoog over papegaaien en kippen...)

 

Elke scenarist heeft het op een gegeven moment wel voor: er is een stukje informatie dat bij een groepje personages moet geraken, hoe doe je dat op een elegante manier? Meestal blijft er ergens een stukje stof aan een takje hangen of verraden voetsporen wat er gebeurde. Maar da's te simpel voor Ayroles. Op een geheimzinnig eiland, waar de kazen aan de bomen groeien en de heremietkreeften zo groot zijn dat ze scheep karkassen als huis kiezen, laat hij de meest originele informatieoverdrachtscene die ik ooit las, plaatsvinden.

 

Yncke

 

 

B

 

2.JPG.6de59e4c33a4090a3efcdab493f00da0.J

 

Didier Comès: Iris

 

Donnadonny

 

Link naar reactie

A krijgt mijn stem- De kleuren zijn mooi en het tekenwerk spreekt me erg aan. Persoonlijk vind ik de verbeelding van de natuur op de tweede pagina erg mooi, maar de gezichten en het Christusbeeld niet. Daarbij houd ik er persoonlijk niet zo van wanneer er religieuze aspecten in strips worden afgebeeld op een niet zo positieve manier.. Wat je ook van religie vindt, ik vind dat het toch met respect moet worden behandeld

Link naar reactie

Ik ook gekozen voor A, maar vooral vanwege de link met de eerdere pagina met de piraten.

Was die er niet, dan was het voor mij niet meer dan een pagina met mooi ingekleurde papegaaien.

 

V.w.b. Comès had ik liever een pagina uit  de Dorpsgek gezien (overigens had dat laatste plaatje met het hert net zo goed een tekening van Kresse kunnen zijn).

Link naar reactie

Moeilijke keuze. Gevoelsmatig zou ik voor Comes gaan, die vind ik het mooist. Maar zoals The Alderwood aanhaalt is het narratief maar een mager beestje. We weten inderdaad niet wat er gebeurt, maar ik hou wel van de sfeer en de natuur in die plaat. De blik van de vrouw naar de Christus verraadt gewoon dat ze stoute dingen gaat doen. In de natuur. Which is nice.

Sabels en galjoenen is dan weer een zeer geestige plaat, vooral door de knipoog naar de andere plaat. Dit is gemaakt door iemand die het medium perfect beheerst, en die daar humor mee kan maken. De computerkleurtjes zijn dan weer niet zo mooi.

Ik ga voor Comes, want uiteindelijk ben ik iemand die zijn gevoel volgt.

 

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie

Voila, ik moet al niet meer naar woorden zoeken, net als Waldorf volg ik mijn gevoel. En ik hou onvoorwaardelijk van Comès' strips.

 

Sabels en Galjoenen vond ik even heel leuk, maar net zoals vele andere fantasy, duurde dat niet lang. Deze plaat (sorry Yncke) doet mij ook niks. 

 

De plaat van Comès vind ik prachtig. 

Link naar reactie

Tja, had ik al verwacht, je moet iedere keer een keuze maken tussen pagina's die eigenlijk heel slecht vergelijkbaar zijn.

 

In die geval een keuze voor Sabels en galjoenen. Het plaatje vergt de minste voorkennis van de rest van het verhaal. Ik vind ook deze Comes niet echt sterk verteld.

Link naar reactie

Ik heb voor de kleurige plaat van sabels en galjoenen gekozen. De Comesplaat is niet de sterkste van zijn hand. Mijn keuze zou lastiger zijn geweest als er een plaat uit de dorpsgek of de wezel tegenover de sabels en galjoenen werd geplaatst.

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie
1 uur geleden, Koen zei:

Ik schrik toch wel als ik zie dat A dubbel zoveel stemmen krijgt.  De sfeerzetting zonder woorden noch kleuren van Comes is hier toch wel superieur.  Misschien is het album van Sabels en Galjoenen leuker om te lezen maar qua pagina verdient B mijn absolute voorkeur.

Vandaar dat ik geen grote voorstander ben van dit soort toernooien. Het eindresulaat is nooit het beste of mooiste van iets, maar eerder de populairste gemene deler. De grootste doorsnee. Datgene waar iedereen zich wel wat kan in vinden. Wat ook een kwaliteit is, natuurlijk.

Link naar reactie

A, zonder twijfel. Ik voel sowieso weinig bij beide pagina's, maar die van Combé wringt. De vrouw lijkt er in beide plaatjes achteraf 'ongelukkig' op geplakt en valt uit de toon. Ik zou zelfs heel voorzichtig 'lelijk' in de mond durven nemen. Sfeer is één iets, het totaalplaatje iets anders. Dan toch maar de papegaaien. Wat best tof is, rekening houdend met de tweede pagina.

 

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
6 uren geleden, Tom B zei:

Vandaar dat ik geen grote voorstander ben van dit soort toernooien. Het eindresulaat is nooit het beste of mooiste van iets, maar eerder de populairste gemene deler. De grootste doorsnee. Datgene waar iedereen zich wel wat kan in vinden. Wat ook een kwaliteit is, natuurlijk.

 

Goh ja, beter iets waar veel mensen zich in kunnen vinden dan iets dat drie man en een kunstzinnige paardenkop extreem geweldig vinden, maar de rest van de wereld niets van snapt. Je zit hier trouwens al met een vrij selectief publiek, het is niet dat hier pakweg een plaat uit Kinderen Baas (met alle respect) of Album 26 (zie verkiezing Radio1 indertijd, maar opnieuw met alle respect) zou winnen.

 

Wedden trouwens dat zelfs de uiteindelijke winnaar op dit forum een paar rabiate tegenstanders zal hebben?

 

 

'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook

 

Link naar reactie
34 minuten geleden, Kristof Berte zei:

Je zit hier trouwens al met een vrij selectief publiek, het is niet dat hier pakweg een plaat uit Kinderen Baas (met alle respect) of Album 26 (zie verkiezing Radio1 indertijd, maar opnieuw met alle respect) zou winnen.

Toen de pagina van Pom werd voorgesteld, werd daar nochtans opvallend enthousiast op gereageerd. Dus het zou toch wel eens zo'n pagina kunnen worden.

Link naar reactie
10 hours ago, Kristof Berte said:

 

Goh ja, beter iets waar veel mensen zich in kunnen vinden dan iets dat drie man en een kunstzinnige paardenkop extreem geweldig vinden, maar de rest van de wereld niets van snapt. Je zit hier trouwens al met een vrij selectief publiek, het is niet dat hier pakweg een plaat uit Kinderen Baas (met alle respect) of Album 26 (zie verkiezing Radio1 indertijd, maar opnieuw met alle respect) zou winnen.

 

Wedden trouwens dat zelfs de uiteindelijke winnaar op dit forum een paar rabiate tegenstanders zal hebben?

 

 

spijker op de kop wat mij betreft 😁

 

bij elk soort toernooi zullen er tegenstanders zijn van de winnaar. zo zullen er ongetwijfeld mensen zijn die Bohemien Rhapsody n vreselijk nummer vinden (in Nederland al sinds jaar en dag nummer één in de eeuwige top 1000)

Link naar reactie
2 uren geleden, sanderg zei:

zo zullen er ongetwijfeld mensen zijn die Bohemien Rhapsody n vreselijk nummer vinden (in Nederland al sinds jaar en dag nummer één in de eeuwige top 1000)

Bohemian Rapsody is dan ook een vreselijk nummer. 

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie

Ook de Eagles, Boudewijn de Groot en John Lennon wisten tot de eerste plek van de Top 2000 te geraken.

 

Terug naar de strips: Jurre Bosman (Zendmanager NPO Radio 2) zei over John Lennons Imagine: “De Top 2000 gaat over muziek en de verhalen achter de muziek. 'Imagine' heeft na meer dan veertig jaar nog niets aan kracht ingeboet. Het nummer verwoordt perfect het gevoel na de aanslagen in Parijs. De plaat biedt veel mensen troost en geeft tegelijkertijd hoop. We sluiten het jaar af met een eervolle nummer 1.” Bernar Yslaire wist dit al en gebruikte het nummer in 2006 in het tweeluik "De hemel boven Brussel" dat gaat over fictieve aanslagen bij een vredesdemonstratie in Brussel.

 

Wat de pagina's betreft gaat mijn voorkeur uit naar A. Sabels en Galjoenen is naar mijn smaak prachtig getekend en een zeer grappige strip. Deze scene hoefde voor mij dan ook geen toelichting. Een leuk stukje verteltechniek dat goed is uitgewerkt. En hoewel ik denk dat zwart wit tegenwoordig zwaar onderschat wordt vind ik de uitwerking op deze plaat van Comes niet je van het. Maar Comes heeft zeker mooie platen gemaakt en we gaan zijn werk gelukkig nog een paar keer zien.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.








×
×
  • Nieuwe aanmaken...