Ga naar inhoud

Crowdfunding tips: comics, strips, art books of andere artsy zaken


Recommended Posts

Ik denk dat ze dit al tonen omdat er verzamelaars van Merho zijn werk zijn. 

 

Om reclame te maken voor die basisuitgave hebben ze al komieken ingeschakeld. Alex Agnew heeft een filmpje gemaakt met Adriaan Van Den Hoof, dat is ook op hun sociale media gedeeld. 

 

Volgens mij zijn het wanhoopspogingen. Het gaat een wonder zijn als ze het halen. We zitten nu in de helft van de fundingsperiode en we zitten nog niet aan de helft van de gewenste backers. 

Link naar reactie
21 minuten geleden, Gilles zei:

 

Om reclame te maken voor die basisuitgave hebben ze al komieken ingeschakeld. Alex Agnew heeft een filmpje gemaakt met Adriaan Van Den Hoof, dat is ook op hun sociale media gedeeld. 

 

 

Ik vind zoiets altijd een rare keuze.

Doet me denken aan hoe ze de Robbedoezen van Cambré en Legendre via Guga Baul wilden promoten.

 

afbeelding.thumb.png.7fe350016ecb9d980267de145528f7a5.png

Link naar reactie
19 uren geleden, Gilles zei:

 

Ik denk dat ze dit al tonen omdat er verzamelaars van Merho zijn werk zijn. 

 

Om reclame te maken voor die basisuitgave hebben ze al komieken ingeschakeld. Alex Agnew heeft een filmpje gemaakt met Adriaan Van Den Hoof, dat is ook op hun sociale media gedeeld. 

 

Volgens mij zijn het wanhoopspogingen. Het gaat een wonder zijn als ze het halen. We zitten nu in de helft van de fundingsperiode en we zitten nog niet aan de helft van de gewenste backers. 

 

Ontzettend jammer; het was dé manier geweest om de gehele serie (tot nu toe dan tenminste) gelijkvormig in de kast te krijgen voor een acceptabele prijs. 
Ik denk dat men te gemakkelijk gedacht heeft dat dit wel zou lukken en zich op de verkeerde groepen heeft gericht. 
Enerzijds de verzamelaars, die eventueel wel warmlopen voor de art prints, maar de S&W albums waarin ze geïnteresseerd zijn al in huis hebben en/of vallen over het wat kleinere formaat. Dan is de prijs behoorlijk hoog voor die paar prints.

Anderzijds het grote publiek, waarvoor men de prijs van minder dan 90 cent per album veel meer had moeten benadrukken en met betere extra’s moeten komen (die groeimeter trekt natuurlijk niemand over de streep).

 

Waarom is er niet gekozen voor bv. het toevoegen van de aankondigingsstrook voor elk verhaal en het terugbrengen van de hier en daar weggeknipte fragmenten? Dat had de collectie ook interessant gemaakt voor verzamelaars die de rode reeks al vrijwel compleet hebben.  En het had Standaard niet heel veel extra hoeven te kosten.

Nog beter was het geweest als ook alle kortverhalen waren toegevoegd om écht compleet te zijn, maar dat had natuurlijk ook een significante verhoging van de productiekosten opgeleverd.

 

Bij een evaluatie van de mislukking zal Standaard het waarschijnlijk niet wijten aan eigen falen, maar de verklaring zoeken bij een vermeende mindere interesse in de oudere titels. Waardoor deze nóg stiefmoederlijker behandeld zullen gaan worden en we de kans op een respectvolle heruitgave wel helemaal kunnen vergeten. We blijven dus veroordeeld tot deprimerend gegraaf in muffe tweedehandsbakken…

Link naar reactie
3 minuten geleden, cinco zei:

Iemand een theorie waarom dit minder goed bolt dan die soortgelijke actie voor Jommeke?

 

Simpel, van Suske en Wiske zijn er van heel wat albums heel wat versies op de markt. Bij Jommeke is dat veel minder het geval. 

 

Een aantal jaren terug konden we heruitgaves van de reeks kopen bij de krant Het Nieuwsblad voor € 1,00/stuk.Er bestaat ook een box met zeventig(?) titels die uitgeven werd bij Het Laatste Nieuws. Dat zijn slechts de eerste twee waar ik aan moet denken. Er zijn nog diverse boxen en uitgaves verschenen bij onder meer Humo en andere tijdschriften. We hebben hardcovers van de Klassiek-reeks uit de jaren '90. Diverse reclamestrips en speciale uitgaves van heel wat verhalen zijn er gemaakt voor commerciële doeleinden. Er zijn verhalen opgenomen in megastrips... 

 

We hebben ook de gewone Rode Reeks natuurlijk. Veel gezinnen hebben er daar etterlijke van in huis. Stel je hebt er als gezin pakweg honderd in huis, waarom zou je zo'n smak geld uitgeven om de overgebleven titels op deze manier aan te kopen? 

 

@JaxStrumley, ik begrijp je bericht volkomen. Ik hoop echter dat je ongelijk hebt dat dit een negatief effect gaat hebben op toekomstige projecten (maar ik weet beter dan mezelf iets anders wijs te maken. Ik vrees sowieso dat je het bij het rechte eind hebt). Hadden ze een box gemaakt met alle kortverhalen die tot een bepaald punt verschenen, dan hadden ze inderdaad een groter publiek kunnen aanspreken. Dat materiaal is minder courant op de markt en 

Hopelijk richten ze opnieuw hun pijlen op reeksen die al jaren niet meer courant verkrijgbaar zijn zoals Jerom. 

 

Link naar reactie
2 uren geleden, Gilles zei:

 

Een aantal jaren terug konden we heruitgaves van de reeks kopen bij de krant Het Nieuwsblad voor € 1,00/stuk.Er bestaat ook een box met zeventig(?) titels die uitgeven werd bij Het Laatste Nieuws. Dat zijn slechts de eerste twee waar ik aan moet denken. Er zijn nog diverse boxen en uitgaves verschenen bij onder meer Humo en andere tijdschriften. We hebben hardcovers van de Klassiek-reeks uit de jaren '90. Diverse reclamestrips en speciale uitgaves van heel wat verhalen zijn er gemaakt voor commerciële doeleinden. Er zijn verhalen opgenomen in megastrips... 

Dit is allemaal waar, maar het aanbod is dus enorm rommelig en versnipperd.  Dat is nog erger geworden nu Standaard de klassieke rode omslagen is gaan vervangen door (vaak inferieure) hertekeningen. Tegelijkertijd is er in al die jaren maar één gelijkvormige COMPLETE heruitgave van de rode reeks geweest en dat was de Lekturama serie. Daarom is het zo ontzettend jammer dat deze actie faalt. Ik heb de nrs. 67 tot ongeveer 220 compleet, waarvan een aantal albums echt aan vervanging toe zijn. Met meer dan 100 missende titels in mijn collectie vond ik dit een prima deal. 

Ik ben vóór heruitgave van elke klassieke reeks, maar de Jerom serie staat toch wel helemaal onderaan mijn lijstje. Dat is écht haastig lopende bandwerk… rammelende verhalen en matige tekeningen. Het enige Vandersteen product dat ik nóg lager aansla is de Pats/Tits serie.

2 uren geleden, Gilles zei:

Hopelijk richten ze opnieuw hun pijlen op reeksen die al jaren niet meer courant verkrijgbaar zijn zoals Jerom. 

Link naar reactie

Jerom heeft het voordeel dat het nog steeds een herkenbaar personage is. Met je opmerking over dat bandwerk ga ik akkoord maar pakweg de eerste elf verhalen verdienen wel een hardcoveruitgave. En de rood/gele reeks is kwalitatief ook beter dan de groene gouden stuntman-verhalen. Zelfs die laatste kunnen nog verkopen als jeugdsentiment. 

 

Ik begrijp je mening Jax, sterker nog ik heb me ingeschreven voor de early bird-uitgave (dan hoeft mijn vader mijn gewone uitgaves niet te lenen). Maar je moet toegeven dat voor de modale lezers en kinderen het geen fluit uitmaakt of ze dat verhaal nu al liggen hebben als krantenuitgave of op een andere manier. Ze hebben het liggen en gelezen. Uniformiteit kan hen weinig schelen. 

Link naar reactie
11 minuten geleden, Ambreville zei:

Inderdaad. Even uniform en even waardevol voor een stripliefhebber als een rolletje wc-papier.


Kijk, ik had ook liever een brede heruitgave van de Lekturama serie gezien, op groot formaat in hardcover. Maar dat is waarschijnlijk niet te betalen met 289 titels.

 

Het kleinere formaat van deze serie is jammer, maar om het nu direct af te schrijven vind ik wat overdreven. De Suske en Wiske tekeningen zijn over het algemeen niet zó gedetailleerd dat er veel verloren gaat. En voor iemand die de serie niet compleet heeft is een kleiner formaat in goede staat wellicht te preferen boven verkleurde en gekreukte tweedehands albums.

Link naar reactie

Maar de markt is er gewoonweg niet. Aan de ene kant heb je het feit dat de meeste Vlaamse families een stapel hebben liggen. Aan de andere kant het feit dat je op een paar minuten de volledige reeks in eerste druk kan downloaden. Als formaat dan toch geen probleem is, dan lezen die wel op ipad.

SU had iets extra moeten bieden buiten het formaat. Dat hebben ze nagelaten. Als je naar de gemiddelde leeftijd van de echte verzamelaars kijkt, dan besef je toch ook dat een groeimeter niet echt voor hun is.

 

 

 

Link naar reactie
4 minuten geleden, Ambreville zei:

SU had iets extra moeten bieden buiten het formaat. Dat hebben ze nagelaten. Als je naar de gemiddelde leeftijd van de echte verzamelaars kijkt, dan besef je toch ook dat een groeimeter niet echt voor hun is.

Dat ben ik helemaal met je eens. Die groeimeter is zelfs voor de casual lezers totaal oninteressant. Maar de art prints zijn dat ook, die cateren weer naar de verzamelaars. 
 

Had er voor de grote massa de aankondigingsstroken bijgedaan of een pakketje kortverhalen of wat andere albums die ze nog over hebben uit andere partijen).

Dit is duidelijk een gevalletje hoogmoedswaanzin geweest.

Link naar reactie
52 minuten geleden, JaxStrumley zei:


Ik ben vóór heruitgave van elke klassieke reeks, maar de Jerom serie staat toch wel helemaal onderaan mijn lijstje. Dat is écht haastig lopende bandwerk… rammelende verhalen en matige tekeningen.

 

Ik heb van die Jeroms vooral de Tijmtrotter-verhalen indertijd onder ogen gekregen. (met Dolly als sidekick)

Die leken mij toch ok. (als kind zijnde)

 

afbeelding.png.ac77db7669566a6c2a62454fbb97824f.png

Link naar reactie
14 minuten geleden, cinco zei:

Daarom verbaast het mij dat de crowdfundingtrein slabakt ondanks die veel grotere vijver waarin er gehengeld kan worden naar backers.

 

Dat is het nu net. Ondanks dat Suske en Wiske in Nederland populair is, is die vijver niet groter. We hebben het over een verzadigde markt. 

 

Ik ben er trouwens ook niet zeker van dat Jommeke tweeduizend backers had bereikt moesten ze zijn verder gegaan. 

 

Nog een punt, er zijn drie verschillende opties bij Sus en Wis. Je hebt basiscollectie en voor € 20,00 meer krijg je art prints. In de eerste dagen kon dat nog interessant lijken als verzamelaar om daarvoor te kiezen, maar we zijn nu in de helft. Wat hebben we nu meer? Een groeimeter, en die is dan nog voor iedereen. Iets waar geen kat op zat te wachten overigens. Waarom zou een mens dan voor die verzamelcollectie kiezen? Een paar kopieën van tekeningen? Ik denk dat er heel wat mensen zich nu al bekocht voelen daardoor. 

 

De laatste optie met de digitale versie erbij vind ik dan weer belachelijk duur. Dat komt vast omdat ik dat geen nut vind hebben, maar ik weet zeker dat er mensen zijn die deze mening delen. 

Link naar reactie

De vraag die ik me stel: waarom zou ik dit kopen. Ik heb 50-60% van de albums reeds in bezit. Ik ben geen verzamelaar an sich, ik koop gewoon albums en reeksen die me interesseren maar deze ben ik wat ontgroeid als frisse 46-jarige en mijn kinderen lezen ze nauwelijks. Ik zou natuurlijk de oude albums kunnen weg doen maar daar hangt ook een pak nostalgie aan vast. En hoewel de art print van Ken Broeders prachtig is, en die van Merho en Lodewijk dat ook zullen zijn, is 250 euro me wat te veel.

Link naar reactie
3 uren geleden, Tanuki zei:

De vraag die ik me stel: waarom zou ik dit kopen. Ik heb 50-60% van de albums reeds in bezit. Ik ben geen verzamelaar an sich, ik koop gewoon albums en reeksen die me interesseren maar deze ben ik wat ontgroeid als frisse 46-jarige en mijn kinderen lezen ze nauwelijks. 

Maar als je sowieso al geen interesse in de reeks hebt, is de campagne ook niet op jou gericht natuurlijk.

Als je die interesse wél hebt in jouw situatie (met 50-60% in bezit), is 249 euro toch geen hele slechte prijs om in één keer de rest in bezit te krijgen lijkt me. 

Link naar reactie

Over het kleinere formaat heb ik ook wel getwijfeld. Het formaat van deze collectie is 24x17 cm. Toevallig had ik een ander album van exact dat formaat in mijn verzameling: een Duitse versie van ‘The Life and Times of Scrooge McDuck’ van Don Rosa. Wie bekend is met het werk van Rosa weet dat hij veel tekst gebruikt en veel kleine details in zijn tekeningen stopt.

Toch had ik destijds geen moeite met het lezen van deze uitgave (inmiddels heb ik ook de uitgave van Fantagraphics op een wat groter formaat, maar dat terzijde).

Voor mij gaf dat de doorslag om een Suske en Wiske collectie op dit formaat wel aan te durven. Een groter formaat was te prefereren geweest, maar ik snap hier het kostenaspect wel.

 

Maar goed, zoals de zaken er nu voor staan krijg ik over een paar weken mijn geld weer terug…

 

 

A02D2E84-1DD3-4DE2-9437-3E6EDAE6EE5E.jpeg

Link naar reactie
1 uur terug, JaxStrumley zei:

Maar goed, zoals de zaken er nu voor staan krijg ik over een paar weken mijn geld weer terug…

 

Waarschijnlijk is er momenteel crisisoverleg bij Standaard Uitgeverij en bekijken ze wat ze zoal nog kunnen doen.

Een mogelijkheid is om de doelstelling van 2021 exemplaren te verminderen(bijvoorbeeld naar 1500 exemplaren).

Een andere mogelijkheid is om meer reclame te maken in Nederland(in enkele Vlaamse kranten was er hierover publiciteit maar ik denk niet dat dat in Nederland gebeurd is).

Link naar reactie
35 minuten geleden, Firmin Van De Kasseien zei:

Waarschijnlijk is er momenteel crisisoverleg bij Standaard Uitgeverij en bekijken ze wat ze zoal nog kunnen doen.

Een mogelijkheid is om de doelstelling van 2021 exemplaren te verminderen(bijvoorbeeld naar 1500 exemplaren).

Een andere mogelijkheid is om meer reclame te maken in Nederland(in enkele Vlaamse kranten was er hierover publiciteit maar ik denk niet dat dat in Nederland gebeurd is).

 

Het zou me niet verbazen dat ze doen alsof hun neus bloedt. We zien ook zeer weinig nieuwsberichten op ulule zelf. Dat was met de vorige twee acties toch anders.

Link naar reactie

Ik krijg inderdaad ook het idee dat Standaard het heeft opgegeven. Ze hebben een extra blurb toegevoegd om het aantal van 289 albums te benadrukken en de namen van de tekenaars van de art prints vervroegd bekend gemaakt. Maar meer actie heb ik ze niet zien ondernemen.

 

En waarom zouden ze ook? Als ze het doel niet halen staan ze enigszins in hun hemd, maar financieel lijden ze nauwelijks schade (afgezien van de promotiekosten en het vergoeden van de art prints-tekenaars).

 

Het zou mooi zijn als ze het doel wat zouden verlagen (staat Ulule dat toe?), maar dat zou betekenen dat hun winstmarge voor het project lager wordt. Ik betwijfel of ze dat ervoor over hebben.

Link naar reactie

Dat is natuurlijk ook de clou van crowdfunding: je kijkt op voorhand of er een voldoende groot publiek is, en pas dan ga je drukken. Als je als grote uitgever zeker bent van je zaak moet je niet crowdfunden, dan geef je gewoon uit.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie
Op 20/6/2021 om 16:42, Ambreville zei:

Maar de markt is er gewoonweg niet. Aan de ene kant heb je het feit dat de meeste Vlaamse families een stapel hebben liggen.

eens. Je kan tevens op elke boekenmarkt, garagesale, kofferbakkenmarkt etc grote stapels ontdekken. Er is gewoon teveel aanbod in zowel oude-meuk alsook reprints.

 

 

 

The Sisterhood: [CCO] comic book series (creator, writer) ComicsForSinners [EIC] comic news website Boom Art Department: [CEO] Art Agency, Editor

 

 

Link naar reactie

Minder ambitieus, maar veel leuker, de crowdfunding van de luxe-uitgave van Les Spectaculaires loopt goed.

 

image.thumb.png.1eece61b3744de8fe23efc57a39e475f.png

 

Voor wie de serie niet kent, een Franse take op superhelden, tijgerbrigades en steampunk in het Parijs van de 19e eeuw. Gedreven door een zeer gemotiveerde tekenaar, Arnaud Poitevin op scenario van Régis Hautière. Link in de image, op Ulule.

 

 

 

Link naar reactie
4 uren geleden, Waldorf zei:

Dat is natuurlijk ook de clou van crowdfunding: je kijkt op voorhand of er een voldoende groot publiek is, en pas dan ga je drukken. Als je als grote uitgever zeker bent van je zaak moet je niet crowdfunden, dan geef je gewoon uit.

 

Klopt, en hoewel dit voor de eerste twee projecten nog kan kloppen denk ik dat SU hun derde poging ziet als een manier om direct aan de consument te verkopen. De kans dat ze niet in hun opzet zouden slagen, daar zullen ze amper of niet bij stil hebben gestaan. 

 

Dat ze geen flauw idee hebben waar uit welke doelgroepen hun "potentiële" publiek voornamelijk bestaat bewijst ook genoeg. 

 

 

Link naar reactie

We naderen de kaap van de 1000 crowdfunders en mogen intussen steeds meer Nederlandse fans verwelkomen. Daar zijn we heel blij mee want Suske en Wiske hebben altijd al een bijzonder plekje gehad in de harten én de boekenkasten van de Nederlandse stripliefhebbers. Ook in de Studio zitten de collega's niet stil. Zij zijn volop de productie aan het voorbereiden en covers aan het ontwerpen voor onze 54 boekdelen. Het allereerste zie je hier. 

 

Benieuwd hoe de volgende covers en de rugtekening er gaan uitzien? We houden je op de hoogte! Vergeet niet om vrienden, familie en andere Suske en Wiske fans te vertellen over onze Complete Collectie. Of om deze actie te delen via je eigen kanalen. We kunnen nog heel wat steun gebruiken. Maar samen lukt het ons zeker.

 

Tot snel voor een nieuwe update!

complete collectie.png

Link naar reactie
15 minuten geleden, JaxStrumley zei:

Tja, dat klinkt dan weer alsof Standaard er nog wel enigszins vertrouwen in heeft. Afwachten maar…

Het is dan ook moeilijk om in te schatten of die crowdfunding al dan niet gaat slagen. Tot op heden is er enkel nog maar reclame voor gemaakt via specifieke verzamelgroepen op Facebook. Bij Jommeke is het ook pas ‘hard’ gegaan nadat er reclamebanners op verschillende nieuwssites (zoals HLN.be) getoond werden.

 

De Verzamelaarscollectie stelt tot op heden wel maar weinig voor. Als men het zou halen betaal je dertig (!) euro extra voor ocharme 3 art-prints. Men gaat toch met meer extra’s op de proppen moeten komen om die meerprijs te rechtvaardigen. 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...