Ga naar inhoud

Langlopende reeksen stoppen bij Dupuis


Recommended Posts

Via Stripspeciaalzaak.be op Instagram:

In mei stopte de reeks De Pay na 22 delen. Bij Dupuis slaat men nu ook een bladzijde om voor de reeksen Vrouwen in 't Wit, G. Raf Zerk, Aria en Melisande (die in vertaling al langer was stopgezet). In alle gevallen gaat het om economische beslissingen door de geëvolueerde markt en slijtende verkoopaantallen. Bédu verwachtte zich al langer aan de stopzetting en vond het niet erg. De bekendmaking werd in alle respect en menselijkheid meegedeeld aan de betrokken auteurs. Bédu werkt al enkele jaren aan een nieuwe fantasyreeks.

Hoewel de verkochte oplages van bovenvermelde reeksen hoger zijn dan die van nieuwe reeksen, verkiest Julien Papelier, de CEO van de Franstalige tal van Dupuis, om liever nieuwe reeksen te lanceren in plaats van oude te blijven onderhouden. Bédu verduidelijkt dat dergelijke oude reeksen nog met oude auteurscontracten werken met hogere plaatprijzen (die zij nog wél krijgen) en anciënniteit. Met andere woorden: die oude garde kost de uitgeverij te veel geld, nieuwe auteurs krijgen minder voordelige contracten voorgeschoteld.

Dupuis was nog wel zo genereus om de reeksen correct te laten uitdoven en in overleg met de auteurs één of twee albums te gunnen om naar een eindpunt te leiden. Voor Vrouwen in 't Wit zal deel 42 het laatste zijn. Deel 41 verschijnt in augustus. Ook van G. Raf Zerk zullen nog twee albums verschijnen na het dit jaar verschenen deel 32.

Cauvins enige reeksen die nog wel blijven lopen, zijn Agent 212, De Blauwbloezen en Cédric. Cauvin beweert naar eigen zeggen dat hij de nederlaag incasseert als een bokser, maar met pijn in het hart. Tot nu toe bleef hij altijd grotendeels buiten schot als er reeksen geliquideerd moesten worden, maar ook hij erkent dat het stripverhaal in vrije val is omdat jongeren geen strips meer lezen. Hij start alleszins geen nieuw reeksen meer.

Van Melisande verscheen enkele weken geleden deel 27 in het Frans. Dat was meteen het laatste album. Bij vzw Arcadia verschijnt intussen een selectie van de niet eerder vertaalde albums.

Van Aria zullen we in deel 40 afscheid nemen. Woensdag verschijnt deel 39. Michel Weyland heeft zin om daar een soort dik reisverslag van te maken.

 

Exclusieve workshops en masterclasses door de beste striptekenaars.

Link naar reactie
1 uur geleden, Michel zei:

Hoewel de verkochte oplages van bovenvermelde reeksen hoger zijn dan die van nieuwe reeksen, verkiest Julien Papelier, de CEO van de Franstalige tal van Dupuis, om liever nieuwe reeksen te lanceren in plaats van oude te blijven onderhouden. Bédu verduidelijkt dat dergelijke oude reeksen nog met oude auteurscontracten werken met hogere plaatprijzen (die zij nog wél krijgen) en anciënniteit. Met andere woorden: die oude garde kost de uitgeverij te veel geld, nieuwe auteurs krijgen minder voordelige contracten voorgeschoteld. 

Het lijkt me meer marktconform als de uitgevers zouden betalen op basis van de verkoop van de albums dan op basis van anciënniteit.

Link naar reactie

Het is wel een beetje durven om op het moment dat de Franse stripwereld ijvert voor een betere verloning, om dan tekenaars aan de deur te zetten onder het motto dat nieuwe contracten goedkoper zijn.

Eigenlijk is dit gewoonweg slechte communicatie. Waarom het einde van een reeks communiceren als je voor sommige reeksen nog zeker twee albums gaat uitbrengen. Doe het individueel en hype enkel het laatste album extra.

De albumverkoop zal het niet zijn. Die is gewoonweg goed. Pierre Tombal, Melusine, Vrouwen in het wit en zelfs Aria liggen prominent in de rekken in het Frans als er eentje uitkomen. De humorstrips waren wel niet meer zo scherp. Hetzelfde fenomeen zie je bij een soap die lang loopt en waar gelachten wordt uit gewoonte, maar ze deugden wel. Hardy trekt zijn serie omhoog alleen al met zijn tekenstijl. Clarke heeft een uniek talent voor running jokes dat pas in de laatste Mélusines echt tot zijn recht kwam. Proberen ze hier een soort van dupuis-reboot effect te krijgen zoals DC of Marvel om de paar jaar nieuwe teams aankondigen en een reset van de continuiteit. Dan nog communiceer je niet dat je vorige generatie fin de parcours is. Absoluut respectloos om Cauvin, Bercovici, Bédu, Hardy, Weyland en Clarke op een hoopje has-beens te gooien.

 

Grappig is wel dat de nieuwe hoogtepunten zoals Frnck, Harmony en Magic 7 al in vertaling stopgezet zijn. Imbattable begint pas, maar hoeveel albums kan je daarmee vullen voordat het afgezaagd wordt? Zeker in de vlaamse markt is het een gok op alternatieven die er nog niet staan. Goed dat de dames en G.Raf nog een tijdje voor inkomsten gaan zorgen. Papelier komt van l'Oreal. Hij zal nog moeten leren dat strips een even sentimentele waarde kunnen hebben als parfum. 

Enfin. Ik hoop dat Hardy zich nu nog eens echt laat gaan voor een serie waarvan Lulu en Sucette het schaamrood op de wangen gaan krijgen. Mijn exemplaar van l'irrévérence X is al besteld in afwachting.

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Eerlijk gezegd zijn het allemaal reeksen die over de houdbaarheidsdatum heen zijn......net als goede televisieseries moet je gewoon stoppen na een paar seizoenen.

Zit er nu echt nog iemand te wachten op Psy 23, Vrouwen in het wit 42, Aria 41 en ga zo maar door.....alles is verteld en gaat op de automatische piloot.

Voor jeugd of nieuwkomers zijn er dus voldoende delen te ontdekken van al deze series.

De stripwereld is heel conservatief, velen houden maar vast aan lopende series, ikzelf maak me daar ook schuldig aan, maar eigenlijk alleen omwille van verzameldrang, want er zijn echt heeeeeeeeel weinig series die na een boek of 20 nog echt boeien.

 

 

  

Link naar reactie

Hierin wil ik Lecram wel een beetje volgen.

G Raf Zerk was ook gewoonte geworden. De scherpte was er ook al een tijdje af. Het had dat "durven lachen met de dood" randje niet meer. Een beetje zoals De familie Doorzon ook z'n scherpte verloor.

Geef toe dat ze het lang hebben uitgehouden.

Nu kan Hardyw erken aan een knaller van een afsluiter Raf die op z'n eigen kerkhof wordt begraven. Door z'n nichtje? Of vechten het crematorium en de kapitein om zijn lijk om het te verbranden of een zeemansgraf te geven? En wat me de Dood (vrouwelijk in het Frans) en de Lente?

 

Of misschien is het allemaal gewoon een stunt. Nog twee albums. Dat kan nog drie jaar worden. Dan kunnen ze over drie jaar nog altijd beslissen die reeksen toch door te laten gaan. ::)

Het einde van de Psy was in Spirou trouwens ook al aangekondigd.

 

Van Raf  kan er gemakkelijk een reboot komen: de gesprekken tussen de dode Raf en de Dood.

 

PS: Melisande werd niet altijd door dezelfde scenarist gemaakt.

Link naar reactie

Hoewel het jammer is voor de fans, uiteraard, kan ik bovenstaande opmerkingen wel begrijpen.  De Psy en G. Raf Zerk zijn de enige die ik effectief gekocht heb, ooit.  Beide reeksen begonnen na 10 albums al vaak in herhaling te vallen.  Ik kan mij best voorstellen dat dat ook bij Vrouwen in 't Wit het geval is en (in mindere mate?) Melisande. 

Toch fijn dat ze alsnog een mogelijkheid krijgen er daadwerkelijk een afscheid van te maken.  Het kon ook anders gegaan zijn.  Bij G. Raf Zerk zou dat nog interessant kunnen worden, wat als hij aan 't begin van het laatste album sterft en we zo eens een heel andere inkijk krijgen?  Would be nice.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie

Er zijn erger dingen te bedenken voor G.Raf dan doodgaan ...

 

afbeelding.thumb.png.b0fb41b8c191014a30f99175bab0b820.png

 

Ik blijf er bij. Er is niets mis met het stoppen van reeksen, maar de communicatie waarop... Langs de andere kant, nieuw werk van Hardy is nu mogelijk. Een goed lopende reeks kan ook een gulden kooi worden.

 

Van Kox zullen ze waarschijnlijk schrik gehad hebben. Ik heb vrijdag in de Skull nog een potje Kox-annecdotes gehoord van Carin en Weyland. Dat is een speciaal geval :)

Blauwbloezen daarentegen? Ik denk dat de keuze ook te maken heeft met mogelijke opbrengsten uit andere kanalen zoals tekenfilms, verfilmingen, para-BD,... De Blauwbloezen zijn beginnen te verkopen in de states. Dan hak je er niet te diep in, ook al zijn de oudjes ver belegen.

 

Btw. Filmtip. Amazon Prime geeft een aantal BD-verfilmingen op het moment waaronder de verfilming van Lou!. Wel zonder ondertiteling.

 

 

 

Link naar reactie

Aria, Vrouwen in 't wit en G Raf Zerk heb ik graag gelezen en gekocht. Maar ben toch een jaar of 8-10 geleden afgehaakt, wegens niet meer zo 'scherp' als de beginalbums en gewoon andere en betere strips op de markt. De eerste delen van Vrouwen in 't wit zijn soms echt geweldige gags. 

Link naar reactie
16 uren geleden, Ambreville zei:

 Absoluut respectloos om Cauvin, Bercovici, Bédu, Hardy, Weyland en Clarke op een hoopje has-beens te gooien.

Bercovici is 56 en Clarke is het jong broekventje van 52, die mogen nog wel wat verder werken,

Maar Cauvin is 80, Bedu is 71, Hardy is 66, Weyland is 72, laat die mensen gewoon nog een tweetal jaar uitbollen en lekker op pensioen gaan.

 

Link naar reactie

Voor veel reeksen geld dat na x albums je er wat op uitgekeken bent. Zijn ze daarom slechter geworden? Niet altijd.

Blauwbloezen bv. ben ik gestopt op bepaald moment en na aantal jaren toch de achterstand ingehaald zonder eerst alle oude albums te herlezen. En dat was gewoon een erg fijn weerzien, en ik volg ze ondertussen terug.

Agent 212 ook ooit eens gestopt en zelfde fenomeen. Ondertussen weer terug gestopt, maar ben zeker dat ik terug een inhaalbeweging ga doen want da's gewoon erg grappig.

Psy gestopt bij 10. G.Raf Zerk en Mélisande nooit aan begonnen.

 

=> het lijkt me soms interessant dat ze een reeks na een tiental albums gewoon "on hold" zetten voor een aantal jaar en tekenaar/scenarist iets anders laten lanceren. Na aantal jaren dan terug een 5-tal albums uitbrengen etc. Zo blijft het fris. Maar uitgeverijen melken graag goedverkopende reeksen uit tot ze niet meer kunnen... (XIII, zucht...).

 

Tomorrow  Saturday Sunday Today is my favorite day

Link naar reactie
1 uur geleden, Tom B zei:

Bercovici is 56 en Clarke is het jong broekventje van 52, die mogen nog wel wat verder werken,

Maar Cauvin is 80, Bedu is 71, Hardy is 66, Weyland is 72, laat die mensen gewoon nog een tweetal jaar uitbollen en lekker op pensioen gaan. 

 

Clarke is voldoende actief met andere reeksen. Zijn Danois was goed (zwakte wel af naar het einde), en hij werkt bvb. ook aan Magic 7. Voor hem zal dat minder een probleem zijn dan voor de fans van Mélusine. Wie weet gaat hij ook over naar een mode met een lagere frequentie en hogere kwaliteit. Net nu we weten dat Melusine en Melisande tweelingzusjes zijn willen we de soap wel verder zetten.

Weyland is inderdaad aan zijn pensioen toe. Hardy daarentegen heb ik dit jaar een paar keer meegemaakt, zit nog vol perverse ideeën.

 

De vraag is dan eerder naar de tekenaars onder ons. Komt er een moment dat een goed lopende serie een blok aan je been wordt dat je tegen houdt om iets nieuws te beginnen?

 

 

 

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser
1 hour ago, Tom B said:

Bercovici is 56 en Clarke is het jong broekventje van 52, die mogen nog wel wat verder werken,

Maar Cauvin is 80, Bedu is 71, Hardy is 66, Weyland is 72, laat die mensen gewoon nog een tweetal jaar uitbollen en lekker op pensioen gaan.

 

Wat moet je dan godganse dagen doen, als je op pensioen gaat? Je kan toch onmogelijk iedere dag op zwier gaan...

Link naar reactie
5 minuten geleden, Ambreville zei:

De vraag is dan eerder naar de tekenaars onder ons. Komt er een moment dat een goed lopende serie een blok aan je been wordt dat je tegen houdt om iets nieuws te beginnen?

 

Helaas nog niet mogen ervaren, maar ik weet wel dat zulke tekenaars dan ook een soort verantwoordelijkheid voelen om verder te doen niet zozeer voor zichzelf maar voor hun medewerkers, de uitgeverij en hun lezerspubliek.

 

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser
8 minutes ago, Ambreville said:

De vraag is dan eerder naar de tekenaars onder ons. Komt er een moment dat een goed lopende serie een blok aan je been wordt dat je tegen houdt om iets nieuws te beginnen?

Korte cycli en one shots lijken me ideaal.  Zelfs binnen een langlopende reeks start men nieuwe cycli op, zoals De Jonge Jaren van Thorgal enz...

Link naar reactie
11 uren geleden, Ambreville zei:

De vraag is dan eerder naar de tekenaars onder ons. Komt er een moment dat een goed lopende serie een blok aan je been wordt dat je tegen houdt om iets nieuws te beginnen?

Tuurlijk. Een goede verkoop vergt een zekere regelmaat (zeker hier in Vlaanderen) , je zet dat niet vlug op het spel om eens iets ander te proberen.

Link naar reactie

Ik lees hier dat de tekenaar een belangrijke rol heeft bij het wel of niet doorgaan van een reeks. Zal zeker hier en daar het geval zijn; zeker als die voor het eerst of enige keer succesvol is (was Rosinsky voor Thorgal een naam?).

Als een tekenaar zelf scenario's maakt is de kans groter.

Zelf denk ik dat vaak de commerciële belangen van uitgeverijen bepalend zijn.

Dat zie je ook terug bij de prijzen voor een pagina die men aan tekenaars geeft en aan het tempo dat men vraagt.

Uitgeverijen met liefde voor het vak? Dan streep Casterman, Dargaud,  Dupuis, Glenat, Lombard, Soleil enzovoort maar door. Uitmelken of halverwege stoppen, dat is het devies.

Ook de vertaaluitgevers zoals Silvester, DDB, Deadulus zijn ook niet te beroerd om te stoppen. Waarschijnlijk geen probleem voor tekenaars want volgens mij zien die van doorverkoop niets terug.

 

Link naar reactie

Dat is een positief kijkje op de stripuitgeverij wereld.......op een enkele kleine na (en die reken ik dan niet maar tot enzovoort) heb je iedere uitgeverij opgenoemd als uitmelker of stopper 😃............wat is het nu, is dupuis een stopper omdat ze stoppen met bijv. vrouwen in het wit of zijn ze uitmelker omdat ze de serie eerst 40 boeken lieten doorlopen ?? Of beide...eerst uitmelken en dan stoppen.

 

Een tekenaar werkt niet voor niks en medewerkers van een uitgeverij ook niet........als je ergens niet op wint moet je er op den duur mee stoppen, dat kan niet anders of het moet je hobby zijn.

De verdiensten in de stripwereld zijn zeer marginaal op een paar toppers na. Ik ben blij dat er nog (meer dan) genoeg strips in het Nederlands worden uitgegeven, meer dan ik ooit zal kopen.  

 

 

 

Link naar reactie
4 uren geleden, Guilty Pleasure zei:

Ik lees hier dat de tekenaar een belangrijke rol heeft bij het wel of niet doorgaan van een reeks. Zal zeker hier en daar het geval zijn; zeker als die voor het eerst of enige keer succesvol is (was Rosinsky voor Thorgal een naam?).

Als een tekenaar zelf scenario's maakt is de kans groter.

Zelf denk ik dat vaak de commerciële belangen van uitgeverijen bepalend zijn.

Dat zie je ook terug bij de prijzen voor een pagina die men aan tekenaars geeft en aan het tempo dat men vraagt.

Uitgeverijen met liefde voor het vak? Dan streep Casterman, Dargaud,  Dupuis, Glenat, Lombard, Soleil enzovoort maar door. Uitmelken of halverwege stoppen, dat is het devies.

Ook de vertaaluitgevers zoals Silvester, DDB, Deadulus zijn ook niet te beroerd om te stoppen. Waarschijnlijk geen probleem voor tekenaars want volgens mij zien die van doorverkoop niets terug.

 

Noem mij eens een reeks waarmee Daedalus definitief gestopt is en die in het Frans wel nog verder loopt? En hoe kom je erbij dat het geen probleem is voor tekenaars omdat ze niets zien van de doorverkoop??????

Link naar reactie
27 minuten geleden, Lecram zei:

Dat is een positief kijkje op de stripuitgeverij wereld.......op een enkele kleine na (en die reken ik dan niet maar tot enzovoort) heb je iedere uitgeverij opgenoemd als uitmelker of stopper 😃............wat is het nu, is dupuis een stopper omdat ze stoppen met bijv. vrouwen in het wit of zijn ze uitmelker omdat ze de serie eerst 40 boeken lieten doorlopen ?? Of beide...eerst uitmelken en dan stoppen.

 

Een tekenaar werkt niet voor niks en medewerkers van een uitgeverij ook niet........als je ergens niet op wint moet je er op den duur mee stoppen, dat kan niet anders of het moet je hobby zijn.

De verdiensten in de stripwereld zijn zeer marginaal op een paar toppers na. Ik ben blij dat er nog (meer dan) genoeg strips in het Nederlands worden uitgegeven, meer dan ik ooit zal kopen.  

 

 

 

Daar zijn u en ik het over eens. 

Ik heb aangegeven dat bij oudere berichten het beeld bestaat dat de tekenaar aan de lijntjes trekt.

U geeft ook aan te denken dat uitgevers puur commercieel kijken. Helaas gaat dat soms ten koste van kwaliteit. Denk aan lage pagina prijs en haastwerk maar ook uitmelken van reeksen (met als rampzalig voorbeeld Suske en Wiske) of niet afmaken. Ik heb liever iets minder maar dan wel kwaliteit. 

Link naar reactie
22 minuten geleden, bammar zei:

Noem mij eens een reeks waarmee Daedalus definitief gestopt is en die in het Frans wel nog verder loopt? En hoe kom je erbij dat het geen probleem is voor tekenaars omdat ze niets zien van de doorverkoop??????

Of ze definitief zijn gestopt weet je natuurlijk nooit. Ik dacht dat ook voor Uchronies maar die komen na jaren toch Voor Maar ik denk dat u zich toch afvraagt waarom reeksen als Aspis niet zijn afgewerkt. Ik las nu net iets over Bloedkoninginnen. Dat schijnt er dan eindelijk aan te komen.

24 uren Le man jaren achterstand

Narrenschip idem

Als het al afkomt dan is het zaak om wat te laten weten. Daedalus kan wat dat betreft nog wat winnen.

Verder geen onsympathieke uitgever.

 

En de 2e vraag. Zover ik weet wordt de vertaling zaak tussen uitgevers. De tekenaar is vaak al blij als hij het weet.

Link naar reactie
44 minuten geleden, Guilty Pleasure zei:

Of ze definitief zijn gestopt weet je natuurlijk nooit. Ik dacht dat ook voor Uchronies maar die komen na jaren toch Voor Maar ik denk dat u zich toch afvraagt waarom reeksen als Aspis niet zijn afgewerkt. Ik las nu net iets over Bloedkoninginnen. Dat schijnt er dan eindelijk aan te komen.

24 uren Le man jaren achterstand

Narrenschip idem

Als het al afkomt dan is het zaak om wat te laten weten. Daedalus kan wat dat betreft nog wat winnen.

Verder geen onsympathieke uitgever.

 

En de 2e vraag. Zover ik weet wordt de vertaling zaak tussen uitgevers. De tekenaar is vaak al blij als hij het weet.

Het is spijtig dat je alle uitgeverijen over dezelfde kam scheert louter met veronderstellingen.

Al de reeksen die je noemt werden of worden vervolgd.

De tekenaars en scenaristen worden op de  hoogte gehouden over hun vertaalde reeksen. De onderhandelingen gaan in eerste instantie natuurlijk met de uitgever.

Link naar reactie
6 minuten geleden, bammar zei:

Het is spijtig dat je alle uitgeverijen over dezelfde kam scheert louter met veronderstellingen.

Al de reeksen die je noemt werden of worden vervolgd.

De tekenaars en scenaristen worden op de  hoogte gehouden over hun vertaalde reeksen. De onderhandelingen gaan in eerste instantie natuurlijk met de uitgever.

Klopt helemaal. Ze zijn dan ook nooit verrast of blij als ze voor het eerst een Vlaamse versie zien.

Ik weet niet of je van Daedalus bent maar daar lijkt het op. Zie dan de positieve opmerkingen eerder maar vergeet ook niet - ik neem aan dat er iets uit komt - dat er vaak heel veel jaren tussen de laatste en wellicht het vervolg zit..  Denk dan ook aan het gebrek aan informatie. Zeker de site is een lachertje.Zo gek is het dus niet als ook ik denk dat deze reeksen niet afgemaakt worden.

En voordat het een discussie over Deadulus wordt, het ging en gaat hier over het stoppen van reeksen en de rol van tekenaars. Die is klein naar mijn mening omdat commerciële overwegingen, geld verdienen, belangrijkste zijn.

 

Link naar reactie
Op 19/6/2019 om 14:10, Ambreville zei:

 

De vraag is dan eerder naar de tekenaars onder ons. Komt er een moment dat een goed lopende serie een blok aan je been wordt dat je tegen houdt om iets nieuws te beginnen?

En dan de bijdrage van Mario B.

 

Oftewel.. heeft de tekenaar een keuze?

Zeker nu de concurrentie moordend is?

 

 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...