Ga naar inhoud

Hanco Kolk en Peter de Wit


cinco

3 vragen over de strips van Hanco Kolk en Peter de Wit  

68 leden hebben gestemd

  1. 1. favoriete Gilles de Geus

    • De Struikrover
    • De Spaanse Furie
    • Storm over Dubbeldam
    • Smeerenburg
    • De Revue
    • De Batavia
    • Spionage
      0
    • Willem de Zwijger
    • De Zeven Provinciën
    • 90-60-90
    • ... nooit gelezen
  2. 2. Sigmund of S1ngle?

  3. 3. favoriete Meccano



Recommended Posts

1 uur terug, Tanuki zei:

Van Gilles heb ik maar wat gekozen. Onmogelijk er één beste uit te pikken.

Voor mij springt de Revue er toch echt uit als beste uit. Iedere pagina heeft wel een leuke gag in zich en de rol van de beer voegt een extra komische noot toe aan het verhaal. Voor de nummer 2 vind ik het lastiger om een keuze te maken. Gilles is een van de beste komische strips die Nederland heeft voortgebracht.

Dus de groep die in deze poll aangeeft dat ze nog nooit iets van Gilles gelezen hebben; Schaf de integrales aan die vanaf dit jaar gaan verschijnen.

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie
59 minuten geleden, Rik zei:

Dus de groep die in deze poll aangeeft dat ze nog nooit iets van Gilles gelezen hebben; Schaf de integrales aan die vanaf dit jaar gaan verschijnen.

Staat op de begroting!

 

Meccano is natuurlijk een geweldige strip. Grafisch verbluffend, en vol zwarte humor.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie
7 minuten geleden, sanderg zei:

Gilles is een van de beste stripseries die ik ken. Ongelofelijk jammer dat er geen nieuwe delen meer verschijnen... 

 

Moest er gisteren nog aan denken toen ik iets op tv zag over de universiteit van Leiden.

Die crowdfund-strip die het niet gehaald heeft.

 

gilles_de_universiteit_groot.jpg?resize=

Link naar reactie

Mwoa de heren vroegen daar ook wel het onderste uit de kan. En dat voor een reeks die de verkooplijsten nooit in vuur en vlam heeft gezet. 

 

2 uren geleden, sanderg zei:

ja dat dit het niet geeft gehaald is wat mij betreft het  grootste dieptepunt op stripgebied van de afgelopen 10 jaar...

Ik vond vooral de bijbehorende topic op de Reep het dieptepunt op stripgebied van de voorbije tien jaar. :D 

Link naar reactie

Het is al een tijdje geleden, ik weet niet meer welk maar er was een album waar er constant mopjes rond Ikea gemaakt werden. Zalig gewoon.

 

Die Crowdfunding zou vandaag een eitje zijn. Ik had er toen 50 euro op draaien, maar had ook zoiets van waarom op zo'n onbekend platform (toen toch en nog altijd puur Hollands) en niet op Kickstarter. Zouden ze het vandaag doen, dan zou het wel lukken. Doen ze het op Ulule of Kickstarter, dan lukt het nog veel sneller.

 

 

 

 

Link naar reactie

Gilles bevat inderdaad dezelfde gelaagdheid als Asterix. Het verhaal speelt zich af in de 80 jarige oorlog maar 20e eeuwse elementen worden er, ala Asterix, in verwerkt.

De ikea running gag zat in de 7 provincien.

 

Albums als de Revue, Smeerenburg, Willem de Zwijger en de 7 provincien kunnen de vergelijking met de beste Asterixverhalen aan.

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie

Meccano staat al tijd op m’n wishlist maar ik stel het altijd uit.
Die 2 stroken van Gilles hierboven doen me nu wel niet direct naar de ssz lopen, dus vergelijken met Astérix lijkt me (sterk) overdreven. Bewijs me het tegendeel zou ik zeggen.

Tomorrow  Saturday Sunday Today is my favorite day

Link naar reactie
3 uren geleden, SPeeDy zei:

Meccano staat al tijd op m’n wishlist maar ik stel het altijd uit.
Die 2 stroken van Gilles hierboven doen me nu wel niet direct naar de ssz lopen, dus vergelijken met Astérix lijkt me (sterk) overdreven. Bewijs me het tegendeel zou ik zeggen.

The proof of the pudding is in the eating..

Ook een strookje Asterix zegt heel erg weinig dus begin maar te lezen zou ik zeggen....

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie
19 uren geleden, esteban² zei:

Eigenlijk nooit met Gilles in aanraking gekomen, noch in mijn jeugd, noch later.  Ik ken het enkel omdat ik het bijvoorbeeld op de SSZ zie voorbij komen.  Het spreekt mij eerlijk gezegd ook niet meteen aan.  

Boe! BOOEEE!!!! 

 

 

6 uren geleden, SPeeDy zei:

Die 2 stroken van Gilles hierboven doen me nu wel niet direct naar de ssz lopen, dus vergelijken met Astérix lijkt me (sterk) overdreven. Bewijs me het tegendeel zou ik zeggen.

Als zelfs Linthout er niet in slaagt om je te motiveren, dan lukt niemand dit. Laat het lekker liggen.

Link naar reactie
9 uren geleden, esteban² zei:

Elders ook over Gilles gehad.  Mag ik besluiten dat dit vooral in Nederland leeft en -hoewel er uiteraard altijd uitzonderingen zijn- dit bij de Belgen in 't algemeen toch wel minder gekend is?

Klopt. Nederlandse strips zijn een acquired taste in België. 
 

Geekster gaat daar nu een beetje op in met Trigie. Dat is een andere discussie trouwens. Het geeft aan dat het enigszins leeft.

Link naar reactie
2 uren geleden, Retardi zei:

Klopt. Nederlandse strips zijn een acquired taste in België. 
 

Geekster gaat daar nu een beetje op in met Trigie. Dat is een andere discussie trouwens. Het geeft aan dat het enigszins leeft.

 Trigië is nu niet bepaald een Nederlandse strip. Het is gemaakt voor een Engels tijdschrift door een Engelse scenarist en met Engelse tekenaars.

Link naar reactie

 Mwoa, na een tijdje actief te zijn geweest op dit forum geloof ik niet dat er veel mensen aanslaan op deze reeksen. 
 

Ik ben nog het meest geschrokken van een Belg die helemaal naar Utrecht was gereden om daar enkele ontbrekende Roel Dijkstra albums op te snorren. Waren in België niet te vinden.

Link naar reactie
17 minuten geleden, Retardi zei:

 Mwoa, na een tijdje actief te zijn geweest op dit forum geloof ik niet dat er veel mensen aanslaan op deze reeksen. 
 

 

Ikzelf ken zowat het hele oeuvre van de Franstalige  Dupuis en Lombard uitgevers maar ben vrijwel niet bekend met Vlaamse reeksen zoals Kari Lente, Kiekeboe, Jommeke, Nero, Fc de kampioenen en Urbanus terwijl al deze reeksen in mijn moedertaal zijn uitgegeven.

Ik ben benieuwd wat de Nederlanders en Vlamingen ervan weerhoud om kennis te maken met elkaars reeksen.

 

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie

Nl vs Be is soms echt anders qua soort strip en taalgebruik. Het valt moeilijk uit te leggen waar het ‘m juist zit.

Tekenstijl is ook “anders” (Kolk, Rubenis, ook een Sigmund of Dirkjan). Meestal als ik het een kans geef ben ik echter wel verkocht. ‘k Zal ‘ns zien in de ssz of ze Gilles hebben.

Tomorrow  Saturday Sunday Today is my favorite day

Link naar reactie

Het is eerder de onbekendheid (onbekend = onbemind) en verkrijgbaarheid van de series

Niks met humor of taalgebruik of culturele achtergronden te maken.

Verhalen zoals Kari Lente vond ik vroeger ook al leuk.

Kari Lente heb ik ontdekt door de Knor boekjes

Maar door de marketing kon je van de reguliere uitgaves nooit iets vinden in Nederland.

En op beurzen kon je ze later wel vinden, alleen moest je dan gelijk de hoofdprijs betalen omdat het allemaal eerste drukken waren.

Idem voor Nero en/of Urbanus die kan je, vroeger en nu, nauwelijks iets in Nederlandse reguliere winkels vinden.

Maar ook in eigen land (Nederland) heb ik dit ook meegemaakt met de Strip van Elsje (Gerben Valkema en Eric Hercules).

Deze heb ik leren kennen door de Stripblad Eppo.

Terwijl het toen al een redelijke bekende krantenstrip was in het noorden van Nederland.

Maar toen was ik geabonneerd op de  Rotterdams Dagblad en daar zaten weer andere strips in.

 

De Belgische strips heb ik eigenlijk leren kennen door de Nederlandse Bibliotheek.

De Nederlandse bibliotheeks hadden een heel groot aanbod van strips en niet alleen van de Nederlandse uitgeverijen maar ook van Lombard en  Dupuis

en raar maar waar van de Standaard uitgeverij hadden ze  alleen Suske en Wiske.

Waarschijnlijk is dat ook een van redenen dat Kari Lente, Nero etc voor mij veel onbekender was.

 

Link naar reactie
Op 6/3/2020 om 16:00, Rik zei:

Ikzelf ken zowat het hele oeuvre van de Franstalige  Dupuis en Lombard uitgevers maar ben vrijwel niet bekend met Vlaamse reeksen zoals Kari Lente, Kiekeboe, Jommeke, Nero, Fc de kampioenen en Urbanus terwijl al deze reeksen in mijn moedertaal zijn uitgegeven.

Echt waar? FC De Kampioenen is ook relatief recent. De rest is volgens mij toch wel redelijk verkrijgbaar geweest in Nederland. Nu moet ik wel zeggen dat jij (en ik eigenlijk ook) niet altijd de doelgroep waren van deze kinderstrips. 

 

 

Op 6/3/2020 om 16:24, SPeeDy zei:

Tekenstijl is ook “anders” (Kolk, Rubenis, ook een Sigmund of Dirkjan). Meestal als ik het een kans geef ben ik echter wel verkocht.

Je springt nu ook wel op en neer tussen erg verschillende stripmakers. Eigenlijk zou je jezelf, in het kader van dit topic, moeten beperken tot de Eppo reeksen van de jaren 80. Dat heeft relatief meer gemeen met elkaar. Dat je als Belg niet gaat voor Sigmund is dan wel weer begrijpelijk. Dat is soms erg gefocused op de actualiteit in Nederland. 

 

Link naar reactie
21 uren geleden, Retardi zei:

Echt waar? FC De Kampioenen is ook relatief recent. De rest is volgens mij toch wel redelijk verkrijgbaar geweest in Nederland. Nu moet ik wel zeggen dat jij (en ik eigenlijk ook) niet altijd de doelgroep waren van deze kinderstrips.

En zeggen dat geen enkele van die reeksen (zelfs Jommeke niet) begonnen is als een strip louter bedoeld voor kinderen.

Link naar reactie
20 uren geleden, TDPB zei:

En zeggen dat geen enkele van die reeksen (zelfs Jommeke niet) begonnen is als een strip louter bedoeld voor kinderen.

Oh ja, daar werd het label familiestrip aan gehangen. 😄

 

1 uur geleden, kurisu74 zei:

Storm en Trigië zijn niet 100% NL reeksen dus die tel ik even niet mee.

Storm is 100% Nederlands. 
 

Het is wel apart dat je de familie Doorzon kon waarderen. Zelf zou ik er begrip voor hebben gehad als je deze ook erg Nederlands vond. Maar misschien is het gegeven van een volkse familie ook wel redelijk grensoverschrijdend.. 🙂

Link naar reactie
1 minute ago, Retardi said:

Oh ja, daar werd het label familiestrip aan gehangen. 😄

 

Storm is 100% Nederlands. 
 

Het is wel apart dat je de familie Doorzon kon waarderen. Zelf zou ik er begrip voor hebben gehad als je deze ook erg Nederlands vond. Maar misschien is het gegeven van een volkse familie ook wel redelijk grensoverschrijdend.. 🙂

Don Lawrence was een Brit toch? 

Link naar reactie
1 minute ago, Ambreville said:

Ja, maar Storm werd gemaakt voor de Nederlandse Markt.  De eerste was wel puur engels met Saul Dunn als scenarist. Dat is ook vrij herkenbaar als je vergelijkt met Trigië. 

 

1 minute ago, Retardi said:

Klopt, maar de strip is bedacht en ontwikkeld in Nederland. Het was ook een vehikel om de man te strikken.

Ahh ok! Ik wist niet dat het puur was bedoeld voor de Nederlandse markt.. De tekenstijl is an sich ook vrij Brits met buiten de kaderlijnen tredende personages e.d. 
Ik heb het altijd ontzettend jammer gevonden dat de Storm scenario's (op een enkeling na dan- de laatste vechter is een topverhaal) mij niet konden boeien... De verhalen kunnen niet in de schauduw staan van, pak m beet, Undertaker of XIII... Het tekenwerk was wel geweldig altijd..

Link naar reactie
1 uur geleden, Retardi zei:

Klopt, maar de strip is bedacht en ontwikkeld in Nederland. Het was ook een vehikel om de man te strikken.

Vince Wernham, die Grek schreef, was toch ook Brits? Kan zijn dat het in opdracht was van een NL uitgever natuurlijk. Edit: hierboven staat het eigenlijk al uitgelegd :)

 

En Doorzon, ja ik hield wel van Nederlandse humor in die tijd... Gerrit De Jager, Koot & Bie, Wim T Schippers. 

Link naar reactie
1 hour ago, Ambreville said:

Dat is een feit. De serie diende vooral om Don Lawrence een podium te geven. Hoe lang heeft het niet geduurd vooraleer Roodhaar uit het decor kwam? Maar toch, hou Romano, zet er een goede scenarist op, en je kan er wel iets heel goeds van maken.

De hele interactie tussen Roodhaar en Storm is nooit helemaal lekker uit de verf gekomen vind ik.. 

Eeuwig zonde dat Don Lawrence nooit heeft kunnen samenwerken met een echt goede scenarist zoals Van Hamme of Dorison.. Zijn tekenwerk verdiende dat. Dit geldt overigens ook voor Jan Bosschaert, maar dat terzijde...

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...