Ga naar inhoud

Verplichte leesvoer


Geinz

Recommended Posts

2 minuten geleden, Neat Stuff zei:

Jammer. Dat kan. Onbegrijpelijk voor mij, maar het kan.

Iedereen heeft een andere smaak. Wat voor de een goed, gaaf, geweldig, of hoe je het ook wil omschrijven, is, is dat voor een ander niet. Daarom bestaat voor mij een verplichte lijst niet. Je kunt tips aanreiken, maar de rest moet iedereen zelf ontdekken.

Link naar reactie

Absoluut geen jeugdsentiment.

PP&BB las ik de eerste keer toen ik 19 was, en iemand die had meegebracht toen we nog wiskunde studeerden (Voorbereind jaar burgerlijk ingenieur, Gent)

Ik was er toen eerlijk gezegd geen liefhebber van.

Hij had ook Thorgal mee, en daar heb ik sindsidne altijd belangstelling voor gehad, ziij het in de marge.

Jaren later stond er eens een PP&BB van (ik denk) Brabant Strip, en ik moest vaststellen dat het heel degelik was, zowl qua tekeningen als verhaal.

Link naar reactie
1 hour ago, SPeeDy said:

De Dubbelganger is er al zeker één, maar enkel als je de hoekige stijl en ongevulde ogen van PP&BB kan waarderen.

Met die lege ogen had ik aanvankelijk ook een probleem, maar blijkbaar heb ik dat nu dus niet meer.

Overigens hebben de B&M's in sommige delen ook ongvulde ogen.

Link naar reactie

Er stonden te veel negertjes op :)

 

Ik leerde Bomans kennen in het 1e MO in een leerboek Nederlands. De stukjes uit Buitelingen en Kopstukken die erin stonden, heb ik keer op keer herlezen, en dat waren dan ook de eerste boekjes die ik van hem kocht.

We hebben dat jaar ook een stuk uit Pieter Bas tijdens de les gezien, bij een leraar die duidelijk de rest van het boek niet had gelezen.

In mijn tienertijd hebben zowel ik als mijn broer af en toe iets van die Bomans gekocht: Het kleine insectenboek, Pieter Bas, Bill Clifford, en natuurlijk Buitelingen en Kopstukken.

Maar daardoor heb ik toch wel geleerd dat ik het vooral voor Kopstukken had, en dat hij op dat gebied niet zo veel heeft geschreven.

Niettemin, toen zijn 7-delige Werken verscheen, heb ik die allemaal gekocht.

Sindsdien heb ik dus de complete Pa & Tante, maar ik heb er nog niets van gelezen.

 

Door die Werken heb ik wel ontdekt hoe de vork eigenlijk aan de steel zit.

Toen Pa & Tante verschenen, was Heer Bommel en Tom Poes van Marten Toonder gewéldig populair, en leverden de Tooner-studio's massa's van die tekststrips af, zoals ook Piloot Storm en dergelijke meer.

Maar Toonder was duidelijk liberaal. En Bomans was katholiek. Vandaar dat hij in de leerboeken van mijn school zat, natuurlijk, want dat was een katholieke school. Vandaar ook dat zij graag hadden dat we Bomans ontdekten.

Toen heeft Elsevier Weekblad (later Elsevier Magazine) aan Bomans gevraagd om ook zo'n tekststrip te maken, als tegengewicht tegen de te liberale Marten Toonder. En dat werd Pa & Tante.

 

Bomans kwam uit een erg katholiek nest. Zijn broer is ingetreden bij de paters Trapiesten. Bomans wou daar een boek over schrijven, maar heeft het nooit voltooid. Dat werk staat echter wel in die 7-delige Werken.

 

Dat het in Nederland niet meer op leeslijsten staat, kan veel betekenen. Het is misschien omdat je alleen maar de leeslijsten van niet-katholieke scholen kent. Het is misschien omdat hij niet tot de stof van het centraal examen behoort (omdat hij niet neutraal was). Het is misschien omdat er te veel negertjes in voorkomen. Da's lastig als er negertjes in de klas zitten.

 

Had ik zelf geweten dat Bomans zo uitgesproken katholiek was, dan had ik zijn Werken ook niet gekocht. Vooral ook omdat het toch vooral die korte stukjes waren, waaraan ik plezier beleefde.

 

Terloops: Bomans heeft ook wat stukjes over Sinterklaas geschreven. Met een Zwarte Piet. Foei.

Link naar reactie
10 minuten geleden, Timothy van Damme zei:

Eén van mijn mooiste leeservaringen was Tellos. Daar zat voor mij alles in: avontuur, fantasie, drama (die ontknoping!) en natuurlijk prachtige tekeningen. Maar bovenal is het de sfeer die me steeds weer trekt.

 

Met dat in het achterhoofd: wie geeft me nog wat verplicht leesvoer?

Eén van de betere fantasy reeksen die nu loopt is 'Monstress' van Marjorie Liu en Sana Takeda. Verder denk ik dat je jezelf een buitengewoon plezier zal doen om 'Joe The Barbarian' van Grant Morrison en Sean Murphy op te pikken. Wat fantasy-drama aangaat kun je mijns inziens bijna niet beter...

 

monstress-book-one-hc_67da871387.jpg

 

joe-barb-1.jpg

Link naar reactie
32 minuten geleden, Neat Stuff zei:

Eén van de betere fantasy reeksen die nu loopt is 'Monstress' van Marjorie Liu en Sana Takeda. Verder denk ik dat je jezelf een buitengewoon plezier zal doen om 'Joe The Barbarian' van Grant Morrison en Sean Murphy op te pikken. Wat fantasy-drama aangaat kun je mijns inziens bijna niet beter...

 

monstress-book-one-hc_67da871387.jpg

 

joe-barb-1.jpg

Beide enorm genieten.

Link naar reactie
1 uur geleden, Peter Motte zei:

Had ik zelf geweten dat Bomans zo uitgesproken katholiek was, dan had ik zijn Werken ook niet gekocht. Vooral ook omdat het toch vooral die korte stukjes waren, waaraan ik plezier beleefde.

 

Terloops: Bomans heeft ook wat stukjes over Sinterklaas geschreven. Met een Zwarte Piet. Foei.

En over carnaval en Bergen-op-Zoom.

Ik herinner me hem om zijn Wonderlijke nachten.

 

Bon, moeten we deze "discussies" niet in Chocolate Bar verderzetten?

Link naar reactie
6 uren geleden, BobFish zei:

De algemene ongeschreven regel is dat je geen gif of meme gebruikt zonder te weten waar ie vandaan komt.
Je wilt toch niet bij dat filistijnse plebs horen dat denkt bij Marlon Brando : "aa ja, dat is diee van die gif daar"


tenor.gif

Nee hoor. Bij Brando denk ik altijd: 'Da's toch die acteur die erop stond om een champagne-koeler op zijn hoofd te zetten?'

 

03e62a94fb0c8bc6f4542bde6fa790f0.thumb.jpg.fc25b2c2e6892bc7034ee2281e53b935.jpg

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...