Ga naar inhoud

Voor welke slechteriken en antagonisten in stripverhalen en comics heb jij sympathie?


cinco

Recommended Posts

Zwendel.  Bij Zwendel hoop ik altijd dat hij aan het eind ontsnapt.  Ik kan er echter niet meteen de vinger op leggen, er is iets bij die figuur dat maakt dat ik hem niet graag verslagen zie.

Kwak en Boemel.  Omdat ze, ondanks het feit dat ze de rol van slechterik al eens op zich nemen, toch eerder meelijwekkend zijn dan echte booswichten.

Balthazar.  Hoe kan je nu kwaad zijn op Balthazar?  Merho moet hem dringend weer eens bovenhalen.

Nu ik erover nadenk, eigenlijk heb ik in het algemeen veel liever dat bad-guys niet gevat worden.  Wat is er minder bevredigend dan een Krimson, Joker, Dalton-kwartet die verslagen naar de gevangenis moet?  Ontsnappen om terug te keren, verdorie.  Een held is nog niet half zo interessant zonder een tegenstander die ons leesplezier verschaft.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie

Olrik - Zijn aanwezigheid geeft Blake en Mortimer de gelegenheid om hun "goede" dingetjes te doen.

Roodbaard (asterix) Deze verre voorvader van die andere Roodbaard doet zijn uiterste best om het familiefortuin voor zijn nazaten veilig te stellen en faalt hier keer op keer jammerlijk in.

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie

 

Mr. Freeze, wanneer zijn backstory die van Batman: The Animated Series is. (met de ingevroren vrouw en zo)

Dat was de sterkte van die serie. De meeste van die antagonisten waren niet slecht omdat ze slecht wilden zijn.

Ze waren meestal door omstandigheden of de maatschappij verongelijkt en gaven daardoor deel van hun morele waarden op.

 

afbeelding.png.414f8d82c978e982244a15cba3386fb6.png

 

Omdat ik recent Aristophania 3 heb gelezen, zou ik daar ook enkele voorbeelden van kunnen geven.

Maar dat doe ik liever niet om spoilers te vermijden en omdat de uitkomst in het vierde deel mogelijk ook nog bepaalde keuzes van sommige personages kan veranderen.

Link naar reactie
3 minuten geleden, cinco zei:

 

Mr. Freeze, wanneer zijn backstory die van Batman: The Animated Series is. (met de ingevroren vrouw en zo)

Dat was de sterkte van die serie. De meeste van die antagonisten waren niet slecht omdat ze slecht wilden zijn.

Ze waren meestal door omstandigheden of de maatschappij verongelijkt en gaven daardoor deel van hun morele waarden op.

 

afbeelding.png.414f8d82c978e982244a15cba3386fb6.png

 

 

Hij kreeg in 1998 zelfs zijn spin-off animatiefilm:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Batman_%26_Mr._Freeze:_SubZero

 

Link naar reactie
9 minuten geleden, Hamirubi zei:

 

Hij kreeg in 1998 zelfs zijn spin-off animatiefilm:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Batman_%26_Mr._Freeze:_SubZero

 

 

I know.  Al vond ik die niet zo sterk als de Heart of Ice-aflevering.

 

afbeelding.thumb.png.103c1f0f147ffc0459c1c3d1cedf3eef.png

 

De Batman Beyond aflevering met Freeze (binnen dezelfde continuïteit) komt dan weer dichter bij die originele aflevering qua tragiek.

 

afbeelding.png.9b13a46ac3ab8af7b5c648ef95d96960.png

 

Deze verhaallijnen rond Freeze hebben ook hun weg gevonden in de comics.

 

afbeelding.thumb.png.6633c0e21d1ebc8695790699080c5c0b.png

Link naar reactie
Op 8/11/2020 om 20:27, Aleksandr zei:

ja, en die was nog niet eens zo lelijk ook niet...

 

Jammer dat ze ogenschijnlijk sneller veroudert dan de andere personages.

Dat heeft me altijd wat gestoord.

Oorspronkelijk leek ze jonger dan Aaricia en achteraf een stuk ouder.

 

album 11

 

afbeelding.png.b95f7937d53022e396b834e8e74ecb5c.png

 

album 28

 

afbeelding.png.733008590408f1726daf8c2e7309af4e.png

 

Link naar reactie

Savantas... in de oudere S&W albums is ie lekker volledig amoreel, zonder een greintje humor. In latere albums wordt ie te cartoonesk naar m'n smaak.
Olrik...1 van de grootste criminele opportunisten in de stripwereld. Voordeel dat Orik in zoveel B&M-albums terugkomt, is dat er echt sprake kan zijn van karakterontwikkeling. 

Link naar reactie

De joker uiteraard. Van de Killing Joke heb ik een paar uitgaves en ook wat mersh.

 

image.thumb.png.13261048707cf4d2d9770a843d39df56.png

 

Zwendel, met voorkeur voor de Munuera versie. Los van alle mislukte misdaden die hij ooit begaan heeft, is hij au fond een goedzak die om zijn dochter geeft. De grootste misdaad is waarschijnlijk het veroorzaken van een depressie bij de vertaler die met een alternatief voor 'Zorglub" moest opkomen.

 

image.thumb.png.787741842890bc24154db4e97adce104.png

 

 

 

Link naar reactie

Meestal voor slechterikken die altijd verliezen. En dat doen ze nu eenmaal, omdat de held anders geen held is. Maar hoe kan een slechterik die altijd verliest op de duur nog een doortrapte schurk zijn? Het wordt meer een sukkel dan een slechterik.

(aha, misschien is dat de ideale benadering voor Trump voor de verkiezingen in 2024 :) )

Link naar reactie
1 minuut geleden, cinco zei:

 

Dat was dus hoog tijd dat ik dat album opnieuw las.

En inderdaad, die aanval van Asterix en Obelix op hun restaurant was volkomen onterecht.

Al worden ze voor dat verlies op het einde van dat album gecompenseerd door het toeval.

Om de compensatie weer vrolijk te verliezen in het volgende deel😂

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie

In eerste instantie, dacht ik "geen enkele".

Zelfs Zwendel en Wiebeling zijn steeds slecht, dan weer goed en dan weer slecht enzovoort. Een vicieuze cirkel haast.

Ik denk vooral aan de reeks Lucky Luke. Morris maakte de slechterikken altijd meer dommerikken, zodat het lijkt of je sympathie voor ze kunt hebben. Maar de neven Dalton waren wel slecht, behalve Averell misschien. 

Qua sympathieke slechterikken, denk ik aan :

 

Ma_Dalton_comic.jpg

lucky luke.jpg

Link naar reactie
  • 1 year later...

 

Julius Caesar in Asterix. En dan vooral de manier waarop hij in de klassieke albums werd gekarakteriseerd.

 

afbeelding.png.0a13ce9ee88cca240485a263dbd4d010.png

 

 

Op 20/10/2017 om 18:37, Dickerdack zei:

Bij Uderzo bleef het een te vrezen veldheer en keizer die ondanks zijn nederlaag tegenover de Galliërs zijn waardigheid behield. In de nieuwe albums is het meer een wat klunzige operettefiguur. Dat vind ik persoonlijk wat jammer.

 

 

Link naar reactie
15 uren geleden, Hamirubi zei:

 

En mét de stem van Paul Van Gorcum natuurlijk!

Heerlijke rol had hij in de XII Werken van Asterix.

De Nederlandse stemmen bij die film waren echt perfect! Alle personages klinken daar precies zoals ik het me ook had voorgesteld.. Ze hadden wat mij betreft de hele stripboekenreeks zo mogen verfilmen en met dezelfde stemacteurs mogen/ moeten werken

De 12 werken van Asterix een van de beste tekenfilms die ik ken (ook al is hij technisch erg gedateerd) - vind m nu, als 41 jarige, nog steeds erg leuk 🙂 

Link naar reactie
  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...