Ga naar inhoud

Storm


cinco

Storm  

43 leden hebben gestemd

  1. 1. jouw 3 favorieten

    • Gevangenen van de Tijd
      0
    • De diepe wereld
    • De laatste vechter
    • Het volk van de woestijn
    • De groene hel
    • De strijd om de aarde
    • Het geheim van de Nitronstralen
    • De legende van Yggdrasil
    • Stad der verdoemden
    • De sluimerende dood
    • De piraten van Pandarve
    • Het doolhof van de dood
    • De Zeven van Aromater
    • De doder van Eriban
    • De honden van Marduk
    • De levende planeet
    • Vandaahl de Verderver
    • De wentelwereld
    • De robots van Danderzei
    • De terugkeer van de Rode Prins
    • De Von Neumann-Machine
    • De Genesis Formule
    • De Armageddon Reiziger
      0
    • De Navel van de Dubbele God
    • De Bronnen van Marduk
    • Het Rode Spoor
      0
    • De muiters van Anker
      0
    • De Wisselwachters
      0
    • De Race Van Opaal
      0
    • Het koraal van Kesmee
      0
    • De beul van Torkien
      0
    • Het gesticht van Krijs
      0
    • Het offer van Narvatica
      0
    • De archivaris van het licht
      0


Recommended Posts

Gestemd!

Dat viel niet mee. 

De kwaliteit is altijd erg hoog geweest, goede verhalen en meesterlijk getekend.

Naast mijn absolute favoriet, De doder van Eriban ook gekozen voor de intrede van Storm naar Pandarve. Wat een magistrale fonds is dat geweest. Pandarve met zijn eindeloze werelden en Storm als de anomalie, wat een top idee!  Dit heeft een eindeloze mogelijkheid aan verhalen opgeleverd. 

 

Link naar reactie
10 uren geleden, De Hollander zei:

Gestemd!

Dat viel niet mee. 

De kwaliteit is altijd erg hoog geweest, goede verhalen en meesterlijk getekend.

Naast mijn absolute favoriet, De doder van Eriban ook gekozen voor de intrede van Storm naar Pandarve. Wat een magistrale fonds is dat geweest. Pandarve met zijn eindeloze werelden en Storm als de anomalie, wat een top idee!  Dit heeft een eindeloze mogelijkheid aan verhalen opgeleverd. 

 

De Pandarvereeks was een bedenksel van Martin Lodewijk die de rol als vaste scenarioschrijver toen op zich nam. Martin is toevallig ook de schrijver van deel 2; De laatste vechter..

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie

Geweldige reeks! Een jaar of 30 geleden ben ik de Storm albums beginnen te lezen en ook na vele malen herlezen boeien ze me nog steeds. De tekeningen (en soms schilderingen) van Don Lawrence zijn wat mij betreft echt van de buitencategorie. Daar kunnen maar heel weinig tekenaars aan tippen. Ik ben dan ook minder enthousiast over de albums die getekend zijn door Romano Molenaar. Nieuwe albums koop ik nog steeds, om de serie compleet te houden, maar het echte overdonderd worden bij het lezen van een nieuw album is er helaas niet meer bij.

En ook een groot compliment aan Martin Lodewijk. Zijn scenario's hebben de reeks in de pandarve-cyclus echt naar een hoger niveau getild.  Daarin verschilt Storm m.i. ook van Trigië. Beide reeksen hebben het prachtige tekenwerk van Lawrence, maar de scenario's van Storm vind ik aanzienlijk beter dan bij Trigië (overigens ook een serie die ik, ondanks de niet altijd even sterke scenario's, ook een (nostalgisch) warm hart toedraag).   

Link naar reactie

Storm is echt één van de beste stripreeksen uit de Nederlandse stripgeschiedenis. De verhalen van Martin Lodewijk zijn van een ongekend niveau. Deze man heeft echt een talent om een spannend en gedegen verhaal te vertellen. De combinatie met het schilder- en tekenwerk van Don Lawrence was vreselijk goed. Maar eigenlijk had de reeks moeten stoppen toen Don Lawrence overleed. 

De eerste poging van het trio Lodewijk-Romano-Jorg was nog wel aardig. Maar naar de drie verhalen is Storm echt een slap aftreksel geworden van iets dat 'ooit' goed was. De zwalkende tot slechte scenario's van Rob van Bavel gaan totaal nergens over en slaan de plank gewoon mis. Het tekenwerk is bijna een soort automatisch productiewerk zonder leven geworden. Het laatste album kreeg tot mijn verbazing nog goede recensies. Maar in dat verhaal gebeurt echt helemaal niets. Ik heb de laatste vijf albums ook niet meer gekocht.

Nu is Robbert Damen aan het team toegevoegd en schrijft het lopende verhaal in Eppo van Roodhaar. 
Het werk van Robbert Damen vind ik vaak zeer goed en hij kan zeker een gedegen en spannend verhaal schrijven. Ik ben benieuwd. Maar eigenlijk had Storm gewoon moeten stoppen. Dan had de reeks de legendarische status gehouden. 

Link naar reactie
  • cinco changed the title to Storm
  • 8 months later...
  • 3 weeks later...
  • 9 months later...

Het is het afsluitende deel van de kronieken van de tussentijd dat zich situeert tussen album 6 en 7. Ik vind het wel een vreemde keuze om de delen 1-3 enkel in hardcover heruit te geven. Veel mensen gaan dit laten liggen als ze de eerste delen niet makkelijk kunnen vinden. En ik zou graag mijn oude Big Balloon versies vervangen door de betere uitgaven van uitgeverij L.

Wel blij dat het er eindelijk komt.

Link naar reactie
2 uren geleden, cinco zei:

Storm die op de cover zit rond te hossen met een cartoonvarken dat uit een concentratiekamp lijkt ontsnapt te zijn heeft iets ridicuul. (en het zou me trouwens niet verbazen als die omschrijving dicht bij de inhoud van het eigenlijke verhaal ligt)

Is dat varken  Ega Beva of zoiets? Dat is een schitterend bijfiguur uit de vroege Mickey Mouse strips.

 

Link naar reactie
  • 2 months later...
1 uur geleden, Lamme Goedzak zei:

Naar aanleiding van de nieuwe kronieken van de tussentijd, de eerste delen ook opnieuw gelezen. Na al die jaren raak ik nog steeds niet uit aan deze zin (die met Moedige woorden...)

20231210_122538.jpg

 

Heb ook gemerkt dat de herdrukken dezelfde flagrante taalfouten bevatten

 

 

"Moedige woorden ... Een collectivist waardig. Maar het is me bij vleeswezens opgevallen dat degene die bereid is zijn eigen bestaan voor zijn ideaal te geven, meestal meer moeite heeft met het opofferen van zijn medestrijders. ... We zullen zien of het tegenovergestelde ook waar is."

 

Degene = enkelvoud, de rest ook, dat klopt dus.

 

Je eigen bestaan geven voor een ideaal: dit lijkt me meer dat je de rest van je leven in dienste stelt van dat ideaal.
Je eigen bestaan opgeven voor een ideaal: bereid zijn er voor te sterven.

Het lijkt me hier correcter "op te geven" te schrijven.

 

"Moedige woorden ... Een collectivist waardig. Maar het is me bij vleeswezens opgevallen dat degene die bereid is zijn eigen bestaan voor zijn ideaal op te geven, meestal meer moeite heeft met het opofferen van zijn medestrijders. ... We zullen zien of het tegenovergestelde ook waar is."

 

Verder een nogal lange zin in het midden dat je even moet behappen, maar verder lijkt het me taalkundig wel in orde, buiten die "op" die er niet is ( geen taalkundige fout, maar ik vermoed een fout in wat die ijzeren man eigenlijk bedoelt). 

 

Ik ken het vervolg van het verhaal niet meer, maar wat is het tegenovergestelde vraag ik me nu af?

  • Minder of geen moeite hebben met het opofferen van medestrijders (1 maal omgekeerde)? (SCHURK) Of
  • Niet bereid zijn om zijn eigen leven op te geven, EN geen moeite met het opofferen van zijn medestrijders. (2 maal omgekeerde)? (LAFAARD EN SCHURK) Of
  • Bereid zijn zijn eigen leven EN die van zijn medestrijders op te geven (1 maal omgekeerde). (FANATICUS)

 

Spanning, spanning! 😉

 

Link naar reactie

Mooie analyse!

 

Het is inderdaad dat tegenovergestelde waar ik over val. Hij merkt op dat mensen gemakkelijk hun eigen leven opofferen maar het moeilijk hebben met dat van een ander. Dus gaat hij die man (laatste plaatje) in de oven gooien ipv te dreigen zijn metgezel erin te gooien.

Dus hij bedreigt de man zelf waarvan hij juist zei dat mensen daar geen probleem mee hebben. Die tegenovergesteld is dus een heel vreemde opmerking want hij doet niet het tegenovergestelde maar juist dat wat hij zei.

Link naar reactie
6 minuten geleden, Lamme Goedzak zei:

Mooie analyse!

 

Het is inderdaad dat tegenovergestelde waar ik over val. Hij merkt op dat mensen gemakkelijk hun eigen leven opofferen maar het moeilijk hebben met dat van een ander. Dus gaat hij die man (laatste plaatje) in de oven gooien ipv te dreigen zijn metgezel erin te gooien.

Dus hij bedreigt de man zelf waarvan hij juist zei dat mensen daar geen probleem mee hebben. Die tegenovergesteld is dus een heel vreemde opmerking want hij doet niet het tegenovergestelde maar juist dat wat hij zei.

 

 

Wat kan je eigenlijk verwachten van een AI - robot?  😬 Misschien had scenarist Martin Lodewijk toen al een voorgevoel dat die toekomstige "intelligenties" eigenlijk het liefst onzin spuien om niet door de mand te vallen, met als lichtend voorbeeld hun makers? 😫😉

Link naar reactie
  • 1 month later...
10 minuten geleden, Ambreville zei:

Duidelijk een journalist die geen ‘vervelende’ vragen wou stellen. Oa over de scenario’s.

Waarom vragen stellen over wat allang bekend was?

De meeste scenario's rammelen van die oudjes uit de '70 ties en eerder. Maar als jong manneke vond ik ze fantastisch en dat is de reden dat ik dit soort uitgaven koop.

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...