Ga naar inhoud

Strips van vroeger vs. de strips van nu


sanderg

Recommended Posts

Strips vormen gewoon een leuk tijdverdrijf. Je moet dit medium niet té serieus nemen. Ik (her)lees 8 tot 10 strips per week, meestal 'avonds. Even lekker de drukte van de dag resetten met een half uurtje strips. Ik kan genieten van mooi tekenwerk en een goed scenario. Met of strip A mooier is dan B of diepere bedoelingen heeft hou ik mij niet zo mee bezig. Misschien blijf ik zo wel het dichts bij de oorspronkelijke bedoeling van de strips; Een tijdverdrijf zonder de pretentie van een eeuwigheidswaarde..

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie

@Olav Willen herlezen is maar een mank criterium. Kinderen zullen meer herlezen dan volwassenen. Als een kind van 8 een strip goed vindt, zal het dat herlezen. Meerdere keren, misschien zelfs direct twee keer na elkaar. Maar volwassenen doen dat veel minder. Dat ligt niet aan de kwaliteit van de strips. Het ligt aan het feit dat kinderen zich nog ontwikkelen, en bij elke herlezing iets nieuws ontdekken dat ze de vorige keer nog niet kenden. Voor volwassenen is het eigenlijk allemaal oude meuk. :e001:

Link naar reactie
Quote

“Anything that is in the world when you’re born is normal and ordinary and is just a natural part of the way the world works. Anything that’s invented between when you’re 15 and 35 is new and exciting and revolutionary and you can probably get a career in it. Anything invented after you’re 35 is against the natural order of things.” - Douglas Adams

Nostalgie werkt niet met alles - we lazen vroeger graag Suske en Wiske, overigens ook de enige strip waar we makkelijk aan konden komen - tenenkrommend nu, vooral hoe "verre landen" en hun spraak worden neergezet. Donald Duck lees ik nog steeds graag, maar dan de oude klassieke verhalen (iemand enig idee hoe ik aan de "complete Barks collection" kan komen? Een vriend van me zag een van de lui die hij op YouTube volgt zeggen dat ze "heel makkelijk aan te komen zijn" maar ik krijg niet eens een compleet overzicht gevonden...)
Oude Elfquest herlees ik ook graag, toen ik nog kon tekenen heeft het een enorme impact - en invloed - op me gehad, maar de nieuwe delen zijn niet verschrikkelijk maar hebben niet dezelfde impact. Misschien ook omdat ik niet meer kan tekenen en niet meer jong ben of zo.
Ik lees toch al niet verschrikkelijk veel en als ik over een stripbeurs loop vind ik veel er toch wel vaak hetzelfde uitzien...of niet interessant genoeg er uit zien.

"Real stupidity beats artificial intelligence every time."

-- (Terry Pratchett, Hogfather)

Link naar reactie

net mijn lijstje van 2017 ingestuurd naar stripspeciaalzaak.be

en ik vond het echt moeilijk om er maar 10 uit te kiezen want er is echt veel moois uitgekomen afgelopen jaar

De adoptie, Hedge fund, de Marc Pagnol verstrippingen, 4 van Bakerstreet, Yin, Shi, Little England, Had meneer nog iets gewenst. Verstild leven, Mooie zomers

 

en dat is alleen van afgelopen jaar pak wat van deze titels en je zal zien dat er zeker nog heel veel moois op de markt komt. en 2018 is met: ze noemden hem rooie en Pinokkio ook al weer heel sterk begonnen.

Link naar reactie

Mijn voorkeur gaat zeker uit naar oudere strips......maar er zijn in alle tijden goede en slechte strips, al vind ik wel dat er tegenwoordig veel te veel wordt uitgegeven en heel veel hiervan een herhaling van zetten is...

Ook brengen die GN zeker niet het beste van de strip naar boven...zachtjes uitgedrukt.

 

Link naar reactie

....dus de "mindere" delen moeten nog verschijnen en zijn dan deel 1 t/m 4? Bijzonder. Maar nogmaals bedankt, je bent bijzonder goed op de hoogte en ik kreeg met moeite wat info gevonden. Ga eerst uitvinden waar ik ze kan laten en daarna eens bestellen. Of eerst verhuizen of zo.:mellow:
Baal er nog steeds van dat ik er vorig jaar niet bij kon zijn toen Don Rosa in Brussel was.

"Real stupidity beats artificial intelligence every time."

-- (Terry Pratchett, Hogfather)

Link naar reactie
1 uur geleden, Paul_NL zei:

Don Rosa kan in Europa geen beurs veilig bezoeken zonder gruwelijk lange rijen

Ook geen Belgische beurs? Strips van Donald Duck zijn de afgelopen tien jaar nergens te vinden in Vlaanderen. Zo populair kan hij hier niet zijn.

1 uur geleden, Ariadne zei:

....dus de "mindere" delen moeten nog verschijnen en zijn dan deel 1 t/m 4? Bijzonder. Maar nogmaals bedankt, je bent bijzonder goed op de hoogte en ik kreeg met moeite wat info gevonden. Ga eerst uitvinden waar ik ze kan laten en daarna eens bestellen. Of eerst verhuizen of zo.:mellow:
Baal er nog steeds van dat ik er vorig jaar niet bij kon zijn toen Don Rosa in Brussel was.

Als die vier delen uiteindelijk niet worden uitgegeven, dan kan je ze proberen te verzamelen via I.N.D.U.C.K.S.

Hier is een lijst met alle 81 verhalen van Barks uit 1942-1947: https://inducks.org/comp2.php?code=&keyw=&keywt=i&exactpg=&pg1=&pg2=&bro2=&bro3=&exactparts=&parts1=&parts2=&kind=n&rowsperpage=0&columnsperpage=0&hero=&xapp=&univ=&xa2=&creat=Carl+Barks&creat2=&plot=&plot2=&writ=&writ2=&art=&art2=&ink=&ink2=&excludeCZ=on&pub1=&pub2=1948&ser=&xref=&mref=&xrefd=&repabb=&repabbc=al&imgmode=1&vdesc2=on&vdesc=en&vnl=on&sort1=auto

Als je op een blauwe code klikt, kan je zien in welke Engelse en Nederlandse albums het verhaal is verschenen. Die albums vind je nog wel op Amazon of Book Depository of bol.com. I.N.D.U.C.K.S. lijkt eerst onoverzichtelijk, maar is zeer eenvoudig. Je kan een account aanmaken en aanduiden welke albums je al hebt. Dan kan je zien welke verhalen je nog mist van welke auteur.

Link naar reactie
6 uren geleden, Olav zei:

Reeksen uit mijn jeugdjaren herlezen is met vuur spelen.

Ik ben nog maar 20 en lees maar af en toe strips, dus ik kan hier niet echt over meespreken. Ik ben wel een grote fan van animatie en zit er eigenlijk niets mee in om erachter te komen of een oude tekenfilm de moeite was. Als kind een grote fan van het Disney Festival. Nu vind ik het overgrote deel van die series rommel. Echt rommel. Niet erg, er zijn nog genoeg andere dingen te ontdekken :)

Link naar reactie
17 minuten geleden, Kristof Berte zei:

De Nederlandse fascinatie voor Donald Duck is voor Vlamingen onbegrijpelijk. Jullie hebben zowat hetzelfde met Jommeke, merk ik regelmatig. Vreemd fenomeen.

Inderdaad fascinerend hoe groot het verschil vaak is tussen beide groepen liefhebbers.

 

Bij mij of mijn Nederlandse stripvrienden is geen Kiekeboes, Urbanus, FC Kampioenen, Nero etc etc te vinden.

Link naar reactie
57 minutes ago, Nesse said:

Inderdaad fascinerend hoe groot het verschil vaak is tussen beide groepen liefhebbers.

 

Bij mij of mijn Nederlandse stripvrienden is geen Kiekeboes, Urbanus, FC Kampioenen, Nero etc etc te vinden.

Dat kan ik bevestigen - geen daarvan in mijn collectie... Donald Duck overigens ook niet meer.. Dat heb ik als kind wel altijd graag gelezen (ik was ook lid van het weekblad).

 

Ik moet overigens wel zeggen dat Don Rosa een klasse apart in de duckverhalen is - erg goed getekend en bovengemiddeld goede verhalen die helemaal in de stijl zijn van de meester (Barks)

Link naar reactie

Ik vind de strips van de jaren '50 en ook wel '60 geweldig. Dat was een tijd waar alles mogelijk geacht werd: een auto met atoommotor, een vuurspuwende machine die onder de grond boorde, een geluidsmachine die gebouwen verpulverde,... Alles kon.

Verhaaltechnisch is het dikwijls wel wat simpel.

 

Maar ik lees met evenveel genoegen de goeie hedendaagse strips.

 

Link naar reactie
1 uur terug, sanderg zei:

Ik moet overigens wel zeggen dat Don Rosa een klasse apart in de duckverhalen is - erg goed getekend en bovengemiddeld goede verhalen die helemaal in de stijl zijn van de meester (Barks)

Statische houdingen en volgekriebelde pagina's. Ik vind dat zo ongeveer de minst aantrekkelijke van de Duck tekenaars. Maar hij maakt zeer nostalgisch geïnspireerde verhalen. Dat helpt blijkbaar.

Link naar reactie
4 uren geleden, Kristof Berte zei:

De Nederlandse fascinatie voor Donald Duck is voor Vlamingen onbegrijpelijk. Jullie hebben zowat hetzelfde met Jommeke, merk ik regelmatig. Vreemd fenomeen.

Volgens mijn Nederlandse maat die in België woont, is dat omdat zowat iedereen er met Donald Duck is opgegroeid en dat steeds werd doorgegeven. Wij hebben dat hier nooit meegemaakt met DD. Maar wij zijn wel groot gebracht met Jommeke, inderdaad.

 

 

 

Wat ik mij terzijde afvraag; Is Urbanus iets dat in NL verkoopt?

 

 

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie

Deze Nederlander heeft zowat de complete studio Vandersteen catalogus in de kast staan, evenals Jommeke, Nero, Bakeland en Urbanus... maar ik denk dat ik een van de weinigen ben. De stripspeciaalzaken verkopen ze wel, maar dit is slechtsten fractie van wat in Vlaanderen verkocht wordt in mijn ogen. Wel opvallend is altijd dat juist die Vlaamse familiestrips allemaal prima en zeer snel verkrijgbaar zijn via Bol.com, iets wat lang niet voor de andere gangbare Europese strips geldt... op een gemiddeld album van Robbedoes of Lucky Luke moet je doorgaans enkele dagen wachten bij Bol, omdat deze enkel en alleen door een externe partij worden verkocht...

Link naar reactie
4 hours ago, Zwendel said:

Ik vind de strips van de jaren '50 en ook wel '60 geweldig. Dat was een tijd waar alles mogelijk geacht werd: een auto met atoommotor, een vuurspuwende machine die onder de grond boorde, een geluidsmachine die gebouwen verpulverde,... Alles kon.

Verhaaltechnisch is het dikwijls wel wat simpel.

 

Maar ik lees met evenveel genoegen de goeie hedendaagse strips.

 

2x 

"vroeger" oftewel de tijdsperiode jaren '50 en '60 spreekt mij erg aan. 

Zoals Zwendel zegt, "alles kon" en alles was mogelijk.

 

Wat minder voor mij met de hedendaagse strips/comics is decompressie (?)

Wat vaak ook de klacht is de bij Amerikaanse comics. Waar ooit een verhaal in 1 stripboek werd geschreven, is nu een verhaallijn voor meerdere delen.

Bv Mexicana van Matz.

Een goed verhaal met goede tekeningen, maar 3 HC? Het verhaal was maximum 2 of een 1  dikke HC waard, niet 3. 

Andersom heb ik "Zo maak je fortuin in juni 1940" gelezen. Een dikke HC van een afgerond verhaal dat ze minstens in 3 HC hadden kunnen uitmelken. 

 

"Vroeger" was dat ook wel zo, maar die waren, volgens mij meestal een 2-luik: Kuifje, Blueberry.  

Huidig heb je ook wel series met afgeronde verhalen; Blacksad, Tyler Cross, etc.

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
8 uren geleden, sanderg zei:

Ik moet overigens wel zeggen dat Don Rosa een klasse apart in de duckverhalen is - erg goed getekend en bovengemiddeld goede verhalen die helemaal in de stijl zijn van de meester (Barks)

 

Ik heb het al es eerder verteld maar ik zie echt geen wezenlijk grafisch verschil in wat Barks of Rosa of Jippes of Matena of eender welke andere anonieme Spaanse Ducktekenaar tekent.

 

Link naar reactie
3 minuten geleden, marioboon zei:

 

Ik heb het al es eerder verteld maar ik zie echt geen wezenlijk grafisch verschil in wat Barks of Rosa of Jippes of Matena of eender welke andere anonieme Spaanse Ducktekenaar tekent.

 

Niet? Mag ik dan voorzichtig stellen dat je geen duckkenner bent? Die verschillen zijn toch echt heel duidelijk hoor... zeker Don Rosa springt er grafisch uit met zijn drukke, kriebelige maar verder statische figuren... dit in tegenstelling tot de Jippes ducks die vol vaart en schwung zitten... weer een enorm verschil met het vrij karige tekenwerk van de Italiaanse tekenaars zoals Marco Rota ( waar ik persoonlijk geen fan van ben) met grote plompe oppervlakken en minieme decors en overdreven lichaamshoudingen ... dan is er nog de wollige geliktheid van de Argentijnse tekenaars enz enz... als je goed kijkt zijn de verschillen tussen de tekenaars duidelijk aanwezig...

Link naar reactie
5 minuten geleden, Paul_NL zei:

Met grafisch verschil doel je op de tekeningen? Dat verschil is in mijn beleving ontzettend groot namelijk.

Ik zie het niet, inderdaad.

 

1 minuut geleden, Dickerdack zei:

Niet? Mag ik dan voorzichtig stellen dat je geen duckkenner bent? Die verschillen zijn toch echt heel duidelijk hoor... zeker Don Rosa springt er grafisch uit met zijn drukke, kriebelige maar verder statische figuren... dit in tegenstelling tot de Jippes ducks die vol vaart en schwung zitten... weer een enorm verschil met het vrij karige tekenwerk van de Italiaanse tekenaars zoals Marco Rota ( waar ik persoonlijk geen fan van ben) met grote plompe oppervlakken en minieme decors en overdreven lichaamshoudingen ... dan is er nog de wollige geliktheid van de Argentijnse tekenaars enz enz... als je goed kijkt zijn de verschillen tussen de tekenaars duidelijk aanwezig...

 

Dat hoef je niet voorzichtig te stellen ;-) 

"wollige geliktheid" bij Donald Duck... ik kan me daar echt niks bij voorstellen. Hoewel ik een redelijk grafisch geheugen heb, is dat een blinde vlek die ik nooit zal opgevuld hebben. (overigens, kan ik ook geen inkter van Sus- en Wis identificeren)

Link naar reactie
1 uur terug, marioboon zei:

Ik zie het niet, inderdaad.

 

 

Dat hoef je niet voorzichtig te stellen ;-) 

"wollige geliktheid" bij Donald Duck... ik kan me daar echt niks bij voorstellen. Hoewel ik een redelijk grafisch geheugen heb, is dat een blinde vlek die ik nooit zal opgevuld hebben. (overigens, kan ik ook geen inkter van Sus- en Wis identificeren)

Met wollige  geliktheid bedoel ik bijvoorbeeld de tekeningen van Vicar. Prima tekeningen vol rondvormige vrolijkheid, maar gespeend van enige spannende of onderscheidende lijnvoering ... perfect rond en gevormd, maar door die perfectheid ook een beetje karakterloos in mijn ogen...

555A79A0-5B0A-4EF8-8531-3F7812874994.jpeg

Link naar reactie
14 uren geleden, Paul_NL zei:

Of dat dan in België minder is daar wil ik geen discussie over voeren, maar dat het hier vele malen drukker is voor zijn komst ten opzichte van Amerika weet ik honderd procent zeker.

Was je erbij in Brussel? Ik vind het een beetje absurd dat je denkt dat Donald Duck populairder is in een land waar het niet gepubliceerd wordt (hier) dan in een land waar er maandelijks meerdere strips van verschijnen (de VS).

 

Zopas (2013-2016) gaf Sanoma nog The Life and Times of Scrooge McDuck van Don Rosa uit. Voor Nederland. In Vlaanderen moet men het doen met de Flair en Libelle. In Leuven is men alleszins duidelijk: dat leveren we niet, koop het maar online. In stripwinkels vind je enkel Disney-strips die niet door Sanoma zijn gemaakt. Ook op stripspeciaalzaak.be verschijnt nooit iets over Sanoma. In Wallonië zie ik ook nooit Disney-strips, maar goed, ik heb er nooit hard achter gezocht. In Nederland moet je niet eens zoeken. Het ligt echt overal. Zelfs in supermarkten. Inderdaad zoals Jommeke bij ons.

14 uren geleden, Paul_NL zei:

via INDUCKS gaan zoeken op verhaalcodes en die dan los verzamelen, wat onbegonnen werk is, zou ik niet eens aan beginnen

Je hoeft helemaal niet op verhaalcode te zoeken.

 

Onzinnig, tja. Ik deel ook maar mee wat ik weet.

Link naar reactie
8 uren geleden, Paul_NL zei:

Don Rosa, al blijft het persoonlijke voorkeur, komt voor mij het dichtst in de buurt van Barks. Voor mij de meest aantrekkelijke duck tekenaar.

Ik geloof dat algemeen wordt beschouwd dat Daan Jippes het dichtst in de buurt komt van Carl Barks’ stijl (“a near-mint copy”).

Jippes is natuurlijk sowieso een kameleon als het gaat om het aannemen van de stijl van andere tekenaars (o.a. ook André Franquin, Floyd Gottfredson, Morris en Albert Uderzo).

[Vrij geciteerd van de site van Lambiek]

 

Persoonlijk vind ik Don Rosa’s verhalen over Dagobert Duck erg leuk. Wist recent onderstaand verzamelalbum The Life and Times of $crooge McDuck op de kop te tikken in een CW shop, aanrader!

 

BC078AD0-1A00-4F7B-94E0-76E4143A01AC.jpeg

Link naar reactie

Afgelopen zaterdag als Nederlander de eerste tien delen van die Belgische eend Canardo gekocht.

Deze eend niet in blote reet maar in lange regenjas, en nooit eerder gelezen komt uit jaren 80 dus oude strip, begonnen met het eerste werk "van niksdoen krijg je dorst " en geweldig mee vermaakt.

 

Wat mij betreft tijdloos, rauw, een zekere vrijheid en los van dogma's precies zoals ik het graag hebben wil, nergens

krijg ik het idee dat deze serie verouderd is.

Deze versie van "niksdoen " ( wordt vervolgd ) bevat ook vier extra verhalen die niet in de HC staan ( bron Catawiki )

 

 

 

 

Link naar reactie
53 minuten geleden, Paul_NL zei:

Wat ik bij Daan Jippes nooit heb begrepen is dat je met die kwaliteit ervoor kiest om anderen te imiteren en niet je eigen stijl te ontwikkelen. Zijn verhalen spreken mij ook vaak niet bijzonder aan.
Uiteindelijk is hij geen Franquin, Morris of Barks want die hebben allen zelf iets gecreëerd en unieks neer weten te zetten, het is een imitator.

Jippes is natuurlijk veel meer dan een imitator en heeft wel degelijk een eigen stijl.

Alleen is zijn ‘eigen’ oeuvre (met Twee voor Thee en Havank als bekendste exponenten) véél kleiner dan b.v. zijn Disney oeuvre (waarin je toch in een bepaald keurslijf geacht wordt te werken).

 

Bovendien is Jippes één van de enige Nederlandse tekenaars die ook succesvol is geweest in de internationale (lange) tekenfilmwereld; weliswaar ook Disney, maar ik lees dat b.v. Jafar, de schurk uit Aladdin, uit zijn koker komt.

 

Mocht je dit boek een keer kunnen inzien, dan zal Jippes’ eigen stijl en veelzijdigheid je wel duidelijk worden:

 

F45FA5F1-46D6-4027-9955-76C24BBDFDD0.jpeg

Link naar reactie
24 minuten geleden, linthout zei:

Waar kan ik dat boek kopen?

Waarschijnlijk (nog) rechtstreeks bij Jippes zelf, desgewenst met een dedicace (zie hieronder :e005:), maar zeker bij een aantal SSZen (ik zag het album zojuist bv op de site van Lambiek). Of bestellen bij het Stripmuseum in Groningen, waar de expositie liep.

 

Jippes.jpg

Link naar reactie

Ik ben een grote fan van Daan Jippes. Heb vroeger speciaal Peps bij elkaar gezocht in stripwinkels voor de losse tekeningen, Pepspotters en covers en een interview van Jippes. Ik kan er echt van genieten als ik een pagina van meestal Mickey en/of Goofy in Donald Duck-weekblad zie. Ik kan zijn stijl altijd herkennen. Hij is ook een van de weinigen die scenario's van Barks heeft mogen uitwerken.

 

scannen0017.jpg

Link naar reactie
6 hours ago, JJL said:

Ik geloof dat algemeen wordt beschouwd dat Daan Jippes het dichtst in de buurt komt van Carl Barks’ stijl (“a near-mint copy”).

Jippes is natuurlijk sowieso een kameleon als het gaat om het aannemen van de stijl van andere tekenaars (o.a. ook André Franquin, Floyd Gottfredson, Morris en Albert Uderzo).

[Vrij geciteerd van de site van Lambiek]

 

Persoonlijk vind ik Don Rosa’s verhalen over Dagobert Duck erg leuk. Wist recent onderstaand verzamelalbum The Life and Times of $crooge McDuck op de kop te tikken in een CW shop, aanrader!

 

BC078AD0-1A00-4F7B-94E0-76E4143A01AC.jpeg

 

Er is ook een tweede; The Life and Times of Scrooge McDuck Companion.

 

De feedback van Don Rosa in deze 2 boeken,  hoe hij deze "biografie" zo veel mogelijk aan de canon van Carl Barks heeft proberen te houden is interessant en dat de canon afwijkt met de Italiaanse en Scandinavische uitgevers.

 

Ik ben/was begonnen met het kopen van de Don Rosa Library (nog steeds in plastic), maar ik denk persoonlijk dat je met deze 2 wel klaar kunt zijn met de Donald Duck-universum in welke verzameling ook.

life-times-of-scrooge-mcduck-companion-don-rosa-uncle-gemstone-out-of-print-ba59cc84ffd86f74a4478548efa143b4.jpg

Link naar reactie
14 minuten geleden, darthfrysk zei:

Ik ben/was begonnen met het kopen van de Don Rosa Library (nog steeds in plastic), maar ik denk persoonlijk dat je met deze 2 wel klaar kunt zijn met de Donald Duck-universum in welke verzameling ook.

life-times-of-scrooge-mcduck-companion-don-rosa-uncle-gemstone-out-of-print-ba59cc84ffd86f74a4478548efa143b4.jpg

Het zijn wel enorm lastige/dure albums (geworden) volgens mij.

Was allang blij dat ik het eerste deel kon kopen voor een mooie prijs (EUR 15).

Link naar reactie
19 minuten geleden, Konincks zei:

Navolgers van Morris, Franquin, Macherot, Peyo en Barks,  leveren voor mij vaak een gevoel van gemis op. Maar zoals Windig&De jong de figuur Donald Duck in een parodie een ander aanzien hebben gegeven en rond hebben laten springen, stemt mij tot vreugde en plezier. Dan smaakt mijn biertje wel dubbel zo lekker.

 Ja! In Ouwe Troep. Nooit gelezen, zag het boek eens in Stripwinkel Lambiek maar was erg duur!

 

kinderbijslag13.gif

 

Windig en De Jong hebben daarvoor nog echte Donald-verhaaltjes getekend voor het vrolijke weekblad in de jaren 70. In een toch wel al herkenbare stijl.

Link naar reactie
22 minuten geleden, JJL zei:

Het zijn wel enorm lastige/dure albums (geworden) volgens mij.

Was allang blij dat ik het eerste deel kon kopen voor een mooie prijs (EUR 15).

Wow !, wat een zwijmel bedrag op internet alleen gevonden op Amazon voor belachelijke bedragen.

Vanochtend nog Lambiek gebeld, maar helaas Daan Jippes was uitverkocht.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser
On 7-2-2018 at 12:06 PM, cartoonesk said:

Ik ben een grote fan van Daan Jippes. Heb vroeger speciaal Peps bij elkaar gezocht in stripwinkels voor de losse tekeningen, Pepspotters en covers en een interview van Jippes. Ik kan er echt van genieten als ik een pagina van meestal Mickey en/of Goofy in Donald Duck-weekblad zie. Ik kan zijn stijl altijd herkennen. Hij is ook een van de weinigen die scenario's van Barks heeft mogen uitwerken.

 

scannen0017.jpg

Da's een mooie. Kon ook van de hand van Franquin zijn als je niet weet dat Jippes dit tekende. Of zo een Zuid-Amerikaan of een Spanjaard. Die zijn ook altijd heel sterk in contrastrijke inkttekeningen.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...