Ga naar inhoud

Tweede halve finale landschap 53 vs. landschap 42


Yncke

Welke van deze landschappen vind jij het bekoorlijkste, het indrukwekkendste, het aangrijpendste, ...?  

65 leden hebben gestemd

  1. 1. Welke van deze landschappen vind jij het bekoorlijkste, het indrukwekkendste, het aangrijpendste, ...?


Deze poll is gesloten voor nieuwe stemmen

  • Log in of registreer om te stemmen op deze poll.
  • Poll closed on 08-02-21 at 08:00

Recommended Posts

Tweede halve finale.

 

Welke van deze landschappen vind jij het bekoorlijkste, het indrukwekkendste, het aangrijpendste, ...?

Kortom, welke van deze twee landschappen verdient het voor jou om dit duel te winnen?

 

Stemmen kan 7 dagen lang, daarna gaat de poll dicht.

 

Je stem is publiek, maar dat hoeft je niet tegen te houden om je keuze uit te leggen. 

In tegendeel, de bedoeling van een toernooi is naast een winnaar kiezen, ook discussie en fun.

Dus ook de indiener mag zijn of haar landschap zoveel als nodig uitleggen en verdedigen.

 

De winnaar van dit duel gaat naar de volgende ronde. De verliezer valt af.

 

 

A

 

HetBeest.jpg.5d34a62a9b99c4fa26c678d30a9

Prachtig hoe Frank Pé hier de somberheid van een koude avond in november weer geeft. 

 

Simon

 

 

B

 

Campbells-3-p14.png.b31ba9641b7da5429158

Omdat ik heel groot fan ben van Munuera mocht hij niet ontbreken. Dit plaatje is een Caribisch landschap dat getergd wordt door een tropische storm. Je voelt de onrust en hoort bijna het knakken van takken en de regen die beukt op de daken. Ook een groot compliment hier voor inkleurder Sedyas!

 

Daan

Link naar reactie
1 uur terug, Vittorio zei:

Ik hou van dat figuurtje in B maar merk ook dat mijn blik steeds wordt scheefgetrokken door dit venster dat niet in het midden zit:

 

Screenshot_20210201-100225_Chrome.thumb.jpg.c718f0df8a5c4115fba3910ebffcebbe.jpg

 

Anders kon die tekst er links niet naast. Hoe sfeervol verder ook, dit heet afraffelen.

Mogen ramen bij jou dan altijd alleen maar in het midden ingebouwd worden? Ik denk niet dat ze op dit normaliter heerlijke tropische eiland een dwingend bouwbesluit hoeven te volgen.

 

Ik heb groot respect voor Pé en heb ongelooflijk genoten van Het Beest.  Maar ik heb bij A moeite met de kleurloosheid en de vooral de kromme regenstralen linksbovenin. Geef mij dan maar de dynamiek en het perfecte kleurpalet van B! Daar ruik en hoor ik de regen, de palmen kraken, geuren komen los, alsof ik op Jamaica rondloop en moet zoeken naar een schuilplaats. Bij A wordt ik alleen maar suf van dat kutweer.

Link naar reactie
1 uur geleden, Tanuki zei:

1: Waar gaat die naartoe?  Vreemde plek om nog een meerpaal te hebben.

2: de hoek waaronder de trossen hangen is fout.

3: zijn dit trossen? Waar gaan die in 's hemelsnaam heen?

 

1. Naar een derde of misschien wel vierde bolder. Bolderclusters zijn zeker niet ongewoon, Rotterdam had/heeft ze ook.

 

2. Volgens mij niet, zie:

 

1200px-Brosen_cuma_gen_dabrowski.jpg.685

 

3. Trossen achter en voor de hoge overlijn bij de scheepslaadkranen.

 

A is het sluitstuk, de vierde pagina, van de grootse opening van Het Beest, je kunt zien dat Pé zich goed heeft verdiept in de Antwerpse haven van de jaren vijftig, ik denk niet dat hij echt te pakken is op onjuistheden

 

Opening:

 

hetbeestkopie.jpg.a91f3c01bd8097a25e94db

 

Dubbele pagina 

 

beestttkopie.jpg.0bfef29c557a6c6ddb77756

 

Link naar reactie
51 minuten geleden, Vittorio zei:

Opening:

 

hetbeestkopie.jpg.a91f3c01bd8097a25e94db

 

Als dit hetzelfde schip is zie je dat het niet klopt. De trossen van de achterplecht hangen over de kade in de inzending. Bolders staan tegen de waterkant. En clusters is steeds per twee naast elkaar evenwijdig met de kade, niet op een hoop.

Aangezien de Schelde een getijderivier is moet daar rekening mee gehouden worden, ook met de vrij sterke stroming. Als je in Google Maps inzoomt op een aangemeerd schip, zie je direct wat ik bedoel.

afbeelding.png

 

Conclusie: Munuera is in deze ronde de terechte keuze!

 

@Bart 01 volg je gevoel!

Link naar reactie
1 uur terug, Tanuki zei:

Als dit hetzelfde schip is zie je dat het niet klopt.

 

Het is niet hetzelfde schip, er zijn ook geen dwarskranen te zien bij B., het is een andere kade dus de vlieger gaat niet op.

 

1 uur terug, Tanuki zei:

De trossen van de achterplecht hangen over de kade in de inzending.

 

Nee, dat zijn voornamelijk hoge overlijnen voor de vrachtbeleiding bij de scheepslaadkranen.

 

1 uur terug, Tanuki zei:

Conclusie: Munuera is in deze ronde de terechte keuze!

 

Nee, door die knullige afraffelfout met dat huis verdient hij geen finaleplek.

Link naar reactie

munuera.thumb.jpg.65f3d209fb749c6b5f5d2a2e563cae84.jpg

 

1. Links van de palm is zicht vertroebeld door storm en neerslaande regen, rechts van palm gek genoeg niet

2. Het stormt, maar het uithangbord hangt kaarsrecht naar beneden.

3. Het stormt echt, kijk maar naar het geweld bij de palmbladeren, maar het papier waait kalm weg alsof het een briesje is

4. Venster! 

 

@Lük Beymag de rest aanvullen 😎

Link naar reactie

B kan wat mij betreft absoluut niet op tegen de sfeer die A uitstraalt.  De tekening van Frank Pé maakt indruk, Munuera is een prima tekenaar, maar de plaat doet mij niet zoveel.  En het voelt inderdaad niet als een tropische storm, wel als een hevige bui.

 

Op beide platen valt genoeg aan te merken als je genoeg blijft zoeken, maar dat is voor mij niet de insteek.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie

Wie heeft het hier toch steeds over een storm? Als je kijkt naar de hoek waaronder de regen valt is dit gewoon een flinke hoosbui, niet meer en niet minder.

 

Dat raam: ik wil de mensen de kost niet geven bij wie de ramen niet mooi centraal staan. En al zeker niet in die Caribische piratennesten waar esthetiek bijzaak is.

 

En wat punt 1 betreft: dat huis links staat verder af, het zicht is vertroebeld door de regen, iets wat Pé vergeten is!

Ah! Weeral een punt om op B te stemmen :D

 

Link naar reactie

De eerste halve finale is afgerond met dit landschap als winnaar.

 

afbeelding.thumb.png.557a1f6b6f102a628e41cf887f7f5d64.png

 

Ik denk dat de Munuera-plaat een sterkere kans heeft om het hiertegen op te nemen.

Als de tekening van Frank Pé het toernooi uiteindelijk toch wint, dan is dat wel behoorlijk indrukwekkend.

Zowat de meest recente plaat van de wedstrijd die het haalt met een kikvorsperspectief van een aangemeerd schip en dat in een competitie van landschappen.

Link naar reactie
1 uur terug, Vittorio zei:

 

Niet zo voorzichtig, het is nou niet bepaald too close to call, dus ja, dit is hoe dan ook de finale:

 

 

@Daan heeft toch nog 4 dagen de tijd om mensen te overtuigen om van kamp te wisselen.

Hij heeft tegen @Lük Bey ook de kansen op de valreep gekeerd gekregen.

Die plaat uit Het Beest ziet er zeker goed uit, maar uiteindelijk heb ik bij de Munuera-tekening een veel sterker landschapsgevoel. En het houdt je blik ook veel langer vast.

Al die technische aspecten zoals de plaatsing van een venster of de consistentie van de kracht van de wind hebben daar bij mij geen impact op, op het gevoel dat een tekening overbrengt. En daar gaat het uiteindelijk toch om.

 

afbeelding.thumb.png.94c788c19c117b84b39455bf7f8c8f23.png

Link naar reactie

Ah, 2 prachtige afbeeldingen :) ! 2 keer met een onguur weertje en een hele mooie sfeerschepping. De innemende grauwheid van A springt er voor mij meer uit (en toegegevenzelfs al zou de twijfel tussen A en B groter zijn zou de prachtige Franse schone op de voorgrond van A de doorslag geven). Bovendien is 't ook een plaat die ik gerust aan de muur zou ophangen (u raadt het al; zowel voor de afbeelding als voor de Traction Avant 😇).

Link naar reactie

Als we ooit een tornooi houden voor de mooiste auto of boot, kan die v Frank Pe weer mee doen. 
 

 

This is Planetary: “These are the moments I live for. I put up with all the other crap just to get seconds like this. The moments when you know the world is a better place than advertised.”

Link naar reactie
6 uren geleden, Daan zei:

Toch interessant dat men hier gaat kiezen voor een van de langzaamste tekenaars van Europa, terwijl Munuera zijn meesterwerkjes in een handomdraai eruit schudt!

Frank is zeker niet langzaam. Je moet hem maar eens bezig zien op festivals. Het enige probleem is dat hij zoveel interesses heeft buiten strips gaande van boeken tot dierentuinen inrichten. Daardoor geeft hij geen drie of vier boeken per jaar uit zoals Munuera.

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.








×
×
  • Nieuwe aanmaken...